chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2028

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

5580 Highway Rig (Model Team, 1986)

door Rijkjavik » Zo Jul 10, 2016 13:19

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1986
Aantal onderdelen: 667
Oorspronkelijke prijs: FL. 112,50

Deze maand is het precies 30 jaar geleden dat LEGO een nieuw thema uitbracht, speciaal gericht op de wat oudere LEGO fans: Model Team. Gedurende 13 jaar werden er in totaal 16 sets uitgebracht. Deze sets kenmerkten zich door hun hoge niveau van detaillering, iets wat tot dan toe zelden voorkwam in officiële sets. Het topmodel van de eerste lichting van drie sets was een vrachtwagen in typisch Amerikaans uiterlijk. Vandaar ook de Nederlandse naam "American-truck". Vreemd genoeg ben ik nog maar één recensie van Model Team tegengekomen op dit forum, tijd om daar wat aan te doen.

De doos.
Van de doos zijn naar mijn weten twee versies in omloop geweest.
Afbeelding
De bovenstaande boxart was de originele versie, en dit zal ook degene zijn zoals menig vrachtwagens bouwende Lowlugger zich zal kunnen herinneren. Hier zat ook een poster bij.
De tweede versie werd vanaf 1990 uitgebracht:
Afbeelding
Dit jaar kwam voor het eerst sinds 1986 een nieuwe set van Model Team uit, en men besloot gelijk de boxart te veranderen.
Dit is de versie die ik heb, en hij meet grofweg 48x29x7 cm (LxBxH). Hier was geen poster meer bijgesloten.
Na wat kleine wijzigingen in 1993 (waaronder de toevoeging van het "System"-logo) werd in 1999, met de laatste twee sets, een geheel nieuwe boxart geïntroduceerd. Maar dit alles maakte de American-truck niet meer mee. Na 1992, na zeven jaar trouwe dienst, ging hij met pensioen.

De bouw.
Ook van de instructies zijn er twee versies, voor elke boxart één. Ik denk dat de instructies zelf grotendeels identiek zijn. De enige verschillen die ik had opgemerkt betrof de Clip Light die door een dikkere versie werden vervangen, en de stickers: in de originele versie worden die in het geheel niet geplaatst (al zijn ze op de boxart zichtbaar) in de nieuwe versie wél.
De instructies zijn op A4-formaat en tellen inclusief het alternatief model 32 bladzijden. Het hoofdmodel zelf heeft 18 bladzijden nodig.
Je begint de bouw met het frame, en al snel wordt de motor toegevoegd.
Afbeelding
Vervolgens de brandstoftanks, waarna je de cabine bouwt en als één geheel op het frame plaatst. Na de motorkap is het meeste werk gebeurd. Hierbij worden bij de meeste stappen lekker veel onderdelen toegevoegd. Het alternatief model, een terreinwagen met aanhanger met daarop een soortgelijk motorblok als het hoofdmodel, heeft geen parts call-out, zoals toendertijd gebruikelijk was voor alternatieve modellen. Hoe dan ook ga ik er niet aan beginnen, zoals de meeste alternatieve modellen van Model Team vind ik hem lelijk.

Het model.
Na voltooiing staat er een prachtige truck van 31,5 cm lang en bijna 10 cm breed. Het model is niet gebaseerd op een bestaande truck, maar dit zal ongeveer neerkomen op schaal 1:25. Hij heeft wel wat weg van een Peterbilt.
Over de technische functies kan ik kort zijn: zoals elk Model Team voertuig heeft hij sturende voorwielen. Dit gebeurt door aan het reservewiel achterop de cabine te draaien. Daarnaast kunnen de achterassen op en neer bewegen. Die achterassen bestaan uit doorgaande assen, maar omdat de wielen zelf vrij op de assen kunnen draaien is het gebrek aan een differentieel, of afzonderlijke assen, geen probleem bij het maken van bochten. Bovendien is dit model toch vooral bedoeld als statisch showmodel.
De motorkap kan geopend worden, waarna het blok zichtbaar is. Treindeuren verlenen toegang tot de cabine. Deze zijn geprint, net als de panelen voor de motorkap. Enkel de kentekenplaten zijn stickers.
De vrachtwagen is uitgebreid voorzien van details als brandstoftanks, luchtketels, lampen, vérstralers, luchthoorns et cetera.
Sommige details zien er nogal lomp uit door de onderdelen die toendertijd beschikbaar waren. Wel vind ik dat men wel wat meer aan het vijfde wiel had mogen doen. Dit is nu een 4 x 4 draaischijf, en met een paar macaroni bricks en een paar slopes 3 x 1 had men daar wat mooiers van kunnen maken. Ook de vierkante achterlichten waren mooier geweest als ze rond waren denk ik. Of nog beter: smal geplaatst, zoals Amerikaanse trucks vaak hebben.
Een detail waar ik niet zo tevreden over ben zijn de vérstralers. Dat zijn Space Guns die zijn gestoken in een Bar 1 x 6 op het dak en kunnen vrij ronddraaien. Ertegen blazen is al voldoende. Zoals al gemeld is dit een statisch showmodel, maar ik ergerde me aan het wel érg snel alle kanten opdraaien van de vérstralers. Na het vervangen van de Bar 1 x 6 door het nieuwere model met gesloten studs kon ik het wat verminderen, maar ik vind ze nog steeds te soepel draaien.

Conclusie.
Van veel vrachtwagens bouwende Lowluggers heb ik gelezen dat het allemaal met deze set is begonnen. Ik ben van een wat jongere generatie, en was nog een kleuter toen deze set voor het laatst leverbaar was. Maar na hem jaren later te hebben gekocht (uiteraard voor een helaas veel hogere prijs) heb ik er nog geen seconde spijt van gehad. In de Model Team lijn bracht LEGO nog een paar andere vrachtwagenmodellen in dezelfde schaal uit, maar die vrachtwagens haalden het niet bij de eerste. Na het verdwijnen van Model Team kwamen een paar modellen van Creator in de buurt. Maar waar dát modellen van dertien in een dozijn waren, behoorde de 5580, net als de meeste Model Team modellen tot de topsets van LEGO, het neusje van de zalm.
Na 30 jaar is duidelijk te zien dat de tijd niet heeft stilgestaan. Toch denk ik dat de 5580 er zeker nog niet verouderd uit ziet, en nog steeds prima als showmodel kan fungeren.
It's multifunctionomical.

Flickr
no avatar
User

ggj

782

Zo Okt 14, 2012 21:50

Re: 5580 Highway Rig (Model Team, 1986)

door ggj » Zo Jul 10, 2016 16:03

Deze set is echt een jeugdsentiment voor mij :P Toen ik nog op de kleuterschool zat had mijn buurjongen deze set op zijn vensterbank staan en elke keer als ik naar school ging of weer thuis kwam liep ik er langs. Ik wilde hem ook graag hebben maar hij zal toen al niet meer leverbaar zijn geweest. Het lijkt me wel leuk om hem ooit nog eens te bezitten en te bouwen.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Zo Jul 10, 2016 17:00

Ik word er helemaal nostalgisch van :wink:
Wat een leuke review(als ik het zo mag noemen), mijn neef had de set vroeger en ik vond het altijd zo'n gave set om te zien.
Ik heb hem als jonge vent nooit gehad, ondertussen heb ik er nu wel eentje :P En de black cat, ook zo'n iconische model team set.
De combinatie van technic voor het chassis, en bricks voor de cabine en de aankleding heeft heel wat teweeg gebracht in de lego wereld.
Ik denk dat ik hem binnenkort ook maar weer eens op ga bouwen, vind dat nostalgische gevoel voor de set eigenlijk wel heel leuk. Toch maar weer eens opzoeken :P
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Ma Jul 11, 2016 13:33

Dit was zo'n gave set die ik nooit gekocht heb. Mooie review, bedankt!
Ik heb "onlangs" (een jaar geleden, als het niet meer is) de Black Cat overgenomen van een mede-Lowlugger. Als ik die heb afgestoft zal ik me ook eens aan een review wagen om het ModelTeam thema wat uit te breiden in de recensie sectie :)