chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...

Light Stax - Prototypes

Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6372

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Light Stax - Prototypes

door workfromtheheart » Wo Jun 22, 2016 17:38

Voordat we beginnen met de review, eerst even dit:
LowLug heeft geen enkele (commerciële) connectie met Light Stax. Ook betekent dit niet dat we in de toekomst meer aandacht gaan geven aan onderdelen van de zogenaamde ‘third party’ leveranciers. We kregen de kans om de prototypes van Light Stax uit te proberen en aangezien we dit product wel als aanvulling zien, voor bijvoorbeeld layout-bouwers, hebben we die kans aangegerepen.

Wellicht ken je de Light Stax Junior al, dit zijn blokken op Duplo-formaat die verlicht zijn, deze zijn al een tijdje op de markt. Vanaf het eerste moment dat ik deze zag hoopte ik dat er ook soortgelijke blokken op LEGO-formaat uit zouden komen. Blijkbaar hadden ze bij Light Stax hetzelfde idee en er is nu dan ook een KickStarter opgezet om de eerste sets te produceren, hierover later meer.
Na enig contact hebben we van Light Stax een aantal prototypes opgestuurd gekregen om deze uitgebreid uit te proberen.

Het begint allemaal met een zwarte 2x4 steen, die met een USB-kabeltje kan worden aangesloten. Op de steen zit ook een knopje, hiermee kun je de vier lichtprogramma’s mee kiezen, namelijk: aan, knipperen, vervagen en een combinatie van de voorgaande. Uit ieder nopje steken twee metalen stripjes, die voor de verbinding zorgen met de steen die je er bovenop zet.

Ik heb vijftig 2 x 4 stenen in verschillende kleuren opgestuurd gekregen. Ook 2 x 2 formaat stenen worden geproduceerd, alleen zijn daar nog niet voldoende prototypes van gemaakt om hiervan veel mee te sturen. Er komen negen verschillende kleuren, in zowel transparant als solide kleuren. De solide kleuren komen al erg dicht bij de LEGO-kleuren, bijvoorbeeld bij rood zie je het verschil haast niet. Ik heb me laten vertellen dat de kleuren nog wat bijgesteld worden zodat ze nog dichter bij de LEGO-kleuren komen te liggen.
AfbeeldingAfbeelding
(Alle foto's zijn klikbaar, meer foto's in de Flickr folder)

De transparante kleuren kon ik niet allemaal vergelijken met LEGO-kleuren, maar welke ik heb lijken goed overeen te komen. Van bovenaf gezien zijn de Light Stax wat minder doorzichtig, maar dat komt natuurlijk door de electronica in de steentjes.
Afbeelding

Het bouwen met de steentjes is net zo makkelijk als met LEGO –stenen zelf. De klemkracht is iets groter, waardoor het uit elkaar halen wat stroef gaat, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De stenen sluiten goed aan, je hebt het gevoel een solide product in handen te hebben.
Als ik de stenen aansluit valt direct op dat de donkere kleuren (zwart, bruin, blauw) logischerwijs een stuk minder licht doorlaten dan de lichtere kleuren. De solide kleuren geven een mooie diffuuse gloed af, terwijl de transparante varianten een feller licht geven. Het ledje zit in de bodem van de steen en vooral de transparante versie heeft nogal de neiging het licht vooral naar boven te schijnen. Ook dit is opgemerkt en de mal zal worden aangepast zodat het licht beter verspreid wordt.
Afbeelding

Nu zijn de stenen natuurlijk leuk, maar er moet mee gebouwd worden. Wat ik van de Light Stax Junior heb gezien worden er vooral dingen gebouwd van alleen Light Stax. Dat moet ik natuurlijk ook even proberen:
AfbeeldingAfbeelding

Op zich leuk, maar niet waarvoor ik zelf Light Stax zou aanschaffen. Ik ben vooral benieuwd of het ook bruikbaar is om bijvoorbeeld een Modular mee te verlichtten. Of hoe het bruikbaar is in een eigen projectje. In beide foto’s maak ik gebruik van vier 2 x 4 transparante oranje stenen.
AfbeeldingAfbeelding

En dit is precies wat ik van had verwacht. Snel en simpel verlichting aan een bouwwerk toevoegen en het effect is heel goed. Nu heb ik het even snel uitgeprobeerd en ik denk dat velen dit met een beetje moeite nog een stuk netter kunnen wegwerken. Ook de combinatie met de 2 x 2 stenen zal dit nog wat makkelijker maken.

Een aantal dingen waren nog niet beschikbaar ten tijde van deze review:
- Een batterij op 4 x 4 formaat. Deze kan opgeladen worden via USB en daarna los gebruikt worden.
- Een lantaarnpaal met een 1 x 1 Light Stax die ook los gebruikt kan worden.
- Verlengkabels (waarschijnlijk in verschillende lengtes).

Met deze producten erbij hebben ze een redelijk complete lijn waarmee de meeste mensen goed uit de voeten kunnen. Enige steen die ik dan nog mis in het assortiment is de 1 x 2 steen, hopenlijk wordt die in de toekomst nog toegevoegd. Aangezien ik de Light Stax alleen niet zo snel zou gebruiken, maar als aanvulling op wat ik al bouw, vind ik ook niet alle kleuren even interessant. Ik denk dat als je het wilt gebruiken binnen een project de kleuren wit, geel en oranje het meest bruikbaar zijn.

Dan nog even over de prijs. Op dit moment loopt de KickStarter campagne nog. Als je een ‘Early Bird’ pakket zou kiezen, krijg je 50 Light Stax, 2 verlengkabels en de 4 x 4 batterij met USB kabel, dat is ongeveer € 0,54 per steen, in mijn ogen een hele redelijke prijs, die nog iets beter wordt als je meer stenen zou nemen. Het mooie is dat je zelf de kleur en het formaat van de stenen mag bepalen, dus als je zoals ik alleen alleen wit, geel en oranje ziet zitten is dat gewoon mogelijk. Levering is augustus of september (afhankelijk van welk pakket je kiest) dus ook dat is nog te overzien.
Afbeelding
(50 Light Stax stenen)

Pluspunten:
+ Gebruiksvriendelijk
+ Mooie lichtopbrengst
+ 1 op 1 compatibel met LEGO
+ Prijs/Kwaliteit
+ Wordt nog uitgebreid met lantaarnpaal, batterij en verlengkabel

Minpunten:
- Donkere solide kleuren geven weinig licht
- Ik mis de 1 x 2 steen in het assortiment
- USB kabel is niet altijd even makkelijk weg te werken

Kortgezegd is dit een product met veel potentie, voor zowel het kind die een setje lichtgevende steentjes voor de verjaardag krijgt, als voor de volwassen bouwer die zijn bouwwerk wil verlichten. Voor mij is het niet langer de vraag of ik dit ga aanschaffen, maar hoeveel en in welk formaat.

We mogen de Light Stax nog even in huis houden, dus als je nog een leuk idee hebt wat we ermee zouden kunnen doen, laat het gerust weten, wellicht dat we het kunnen uitwerken en hier plaatsen.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2723

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

Re: Light Stax - Prototypes

door legopapa » Wo Jun 22, 2016 18:12

Heb je ze nog beschikbaar voor de meeting in Schiedam?
Zou wel dit product van dichtbij willen voelen en zien.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Jun 22, 2016 18:47

Mijn idee, idd van dichtbij bekijken op de meeting zou wel cool zijn. :D
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2723

Almere

door legopapa » Wo Jun 22, 2016 19:05

Nu ik de foto's nog wat nauwkeuriger bekijk zie ik een beperking. Je moet verticaal stapelen om electrisch verbinding te maken. Ik zou de stenen enkellaags horizontaal wilen gebruiken. Dan heb je veel usb-kabels nodig of verbindingsplates.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

door Aangord » Wo Jun 22, 2016 19:13

Kun je ze dan niet gewoon verticaal stapelen en dan op de zijde leggen en inbouwen/inpassen in je project? Iets hoger dan 1 steen maar dan wel vlak in de horizontaal
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2723

Almere

door legopapa » Wo Jun 22, 2016 19:31

Met 2x2 of 1x2 zou dat kunnen. Ben wel bang dat de lichtbalken dan wat bulky worden. Moet ze eerst eens zien. Heb op basis van de foto's al wel wat voorkeuren in kleur.
Gebruikers-avatar
User

Rinse

Rang

premium

premium
264

Wo Okt 12, 2011 21:19

Dronten/Delft

door Rinse » Wo Jun 22, 2016 19:36

Ziet er interessant uit. Daarbij worden ze ook geleverd voor LEGO World.

Hoe goed passen de stenen op echte LEGO stenen en andersom?
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere” ― Albert Einstein
flickr
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
975

Zo Jan 13, 2008 8:03

Brick-Enschot

door fonz » Wo Jun 22, 2016 19:56

Ik zou ze goed kunnen gebruiken in de Moc waar ik nu mee bezig ben, ben nu aan het rommelen met Ledverlichting van de Action.
Het kost niks, maar het is ook niks.....ik heb er wel interesse in :duim:
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2559

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Jun 22, 2016 20:34

Ik heb de kickstarterpagina's al een paar dagen open staan. Zit er nog over te twijfelen dus.

Ik constateer dezelfde moeilijkheden als Legopapa.
Lichtbalken worden vrij lomp. Of een dubbele rij 2x4 bricks (dus 6 plates hoog) of bricks op hun kant (min. 5 plates hoog).

Hier een daar een lichtpunt in een layout is niet de sterkste kant van dit systeem. Je hebt al snel veel platte kabels nodig. Op de 'comments' pagina merkt iemand terecht op dat straatlantaarns bovenop een 2x2 brick komen en daarmee niet zonder meer in een modular straatje passen.

Ik zag dus vooral mogelijkheden voor een magisch opgloeiende bosbodem of moeraswater, met groene niet-transparante bricks op hun kant. (Don't follow the lights, little hobbits!) Verder reikt mijn fantasie momenteel niet, want ik had geen plannen voor een Friends disco-wall.

De foto's van WftH's eigen projectje laten echter zien dat een klein verlicht wandje binnenin een pand een mooi effect geeft. Kies je voor het 'Lamp Pack' van 44 euro, dan komen er 4 kabeltjes (extension stax) mee, dus goed voor vier parallel verlichte kamers/pandjes.

Dat geeft me wat meer motivatie het project te steunen. En: je betaalt pas als de limiet wordt gehaald.
@WftH: heb je in je eigen projectje c.q. de Pet Shop gebruik gemaakt van de transparant gele of oranje?
En in de foto erboven, dat zijn naast trans-wit en trans-blauw toch trans-oranje bricks, geen gele?
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6372

Dronten

door workfromtheheart » Wo Jun 22, 2016 22:48

legopapa schreef:Heb je ze nog beschikbaar voor de meeting in Schiedam?

Ik heb even nagevraagd of ik ze tot dan bij me kan houden.

Rinse schreef:Hoe goed passen de stenen op echte LEGO stenen en andersom?

Heel erg goed, zie ook deze foto

koffiemoc schreef:@WftH: heb je in je eigen projectje c.q. de Pet Shop gebruik gemaakt van de transparant gele of oranje?
En in de foto erboven, dat zijn naast trans-wit en trans-blauw toch trans-oranje bricks, geen gele?

Ik heb de transparant oranje gebruikt. Voornamelijk omdat ik er daar acht van had en van de gele ééntje.
Dus ook in de ruit en de 'vlag' zijn de oranje gebruikt.
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

deziekedichter

69

Di Aug 26, 2014 8:48

Noord-Holland

door deziekedichter » Do Jun 23, 2016 7:37

Ik had mezelf nog zo voorgenomen deze kickstarter aan mij voorbij te laten gaan.... Ziet er wel heel erg goed uit. Toch maar even doen dan.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5503

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Jun 23, 2016 7:58

Mij lijken de stenen van Light Stax nogal groot om in te bouwen. Ik gebruik meestal geen 2x4 stenen.

ietwat :offtopicsmile:
Wat betreft de nadelen van alleen verticaal stapelen en snoer wegwerken. Dat heeft het project i-brix niet.
i-brix had een jaar geleden een kickstarter project, maar heeft het toen niet gehaald. Volgens de laatste berichten gaan ze dit project binnenkort weer herstarten op kickstarter.
Afbeelding
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

Jozje

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Do Jun 23, 2016 8:52

door Jozje » Do Jun 23, 2016 8:59

Even een aanvulling over de beperking om niet horizontaal te kunnen stapelen: ik heb de prototypes van LIGHT STAX ook even in handen mogen hebben. De stroom wordt zowel naar boven als naar beneden doorgegeven en contact van 1 nop is al voldoende. Je kunt dus een horizontale rij maken van twee hoog, waarbij je de stenen overlappend bouwt. Dus 'in verband'. Dit is een manier om toch een soort van horizontaal met lichtgevende stenen te bouwen zonder dat je verlengkabels nodig hebt.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3042

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Do Jun 23, 2016 9:10

Jozje schreef:Dit is een manier om toch een soort van horizontaal met lichtgevende stenen te bouwen zonder dat je verlengkabels nodig hebt.

Dat is wel zo, maar als je op minifig schaal bouwt zijn 2x4 stenen eigenlijk veel te groot...
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

door Aangord » Do Jun 23, 2016 9:16

Kwestie van slim wegwerken in je ontwerp.
Ik kan de oranje 2x4 stenen prima in bulk gebruiken in een ontwerp idee voor mijn drakenburcht, mede omdat lego zelf weinig trans orange bouwstenen heeft of plates waar je gewoon mee kunt bouwen. Genoeg vlammen, en rare vorm componeten en schotels en antennes en kettingen, maar plates en bricks....

En deze geven ook nog licht :feest:
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Do Jun 23, 2016 9:31

ik zie ook meer mogelijkheden in de ibrick, geen kabels en maar 1x1 blokje. daar kan je op minifigures schaal veel meer mee.

ik vind 2x4 echt te lomp. die gebruik ik alleen om op te hogen, misschien als ze met een 1x2 komen dat ik er wel wat in zie.
maar op dit moment vind ik het te groot, te lomp.
De prijs vind ik wel heel schappelijk, zeker tegenover lifelites, die ik nu gebruik. Maar lifelites vind ik toch echt wel van een ander kaliber, die kun je tussen de plates nog wegbouwen.
Gebruikers-avatar
User

ExtraKaas

253

Do Dec 10, 2015 14:49

door ExtraKaas » Do Jun 23, 2016 11:22

Ik moet zeggen dat ik het een heel tof concept vind. Ik heb de kickstarter pagina ook al een paar dagen op mijn to-do lijstje staan, maar ik zag ook dat je per se een creditcard moet hebben voor kickstarter. Dan zou ik het via de kaart van mijn vriendin moeten doen, dat is wel een nadeel.

Maar goed, dat is de schuld van kickstarter, niet van de jongens achter Light Stax. Ik vind het persoonlijk erg dom van Lego om niet zelf verlichting voor Lego aan te bieden. Volgens mij is daar echt wel een grote markt voor. Ze zullen het vast al wel eens hebben onderzocht en hun redenen hebben om het niet te doen. Ik juich daarom wel mensen toe die goede ideeën hebben wat betreft verlichting van Lego. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Elderon

404

Ma Aug 08, 2011 0:56

door Elderon » Vr Jun 24, 2016 12:21

Daar ik veel castle bouw, vind ik dit juist ideaal om ergens onder een kampvuur te bouwen. Of in een openhaard in een kasteel, daar zijn deze stenen briljant voor. Maar om weg te werken in modulars of iets dergelijks, kan ik me voorstellen dat het niet echt praktisch gat zijn. Als ze er nou 2x2 of 1x2 bricks bij hadden gedaan was dat een stuk makkelijker geweest. Ook het feit dat de stenen op een brick moeten geklikt zijn om stroom te ontvangen is lastiger weg te werken. Maar toch moet ik zeggen dat ik er wel een aantal van zou willen hebben, maar niet een stuk of 50...
Fairy tales do not tell children the dragons exist. Children know that dragons exist. Fairy tales tell children the dragons can be killed. ~G.K. Chesterton
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6372

Dronten

door workfromtheheart » Vr Jun 24, 2016 13:45

Ik heb een aantal van jullie opmerkingen weer even doorgespeeld naar de mensen achter Light Stax en kreeg daar ook weer vlot antwoord op. Bij deze speel ik het weer door

legopapa schreef:Heb je ze nog beschikbaar voor de meeting in Schiedam?

Ik heb ze nog beschikbaar voor de meeting. Je kan ze dus nog voor het beëindigen van de Kickstarter even geprobeerd hebben.
Het zijn natuurlijk niet mijn eigen spullen, dus ga ze niet op en tafel leggen en weglopen, als je ze dus wilt zien, schiet me dan even aan, haal ik ze uit de tas.

ExtraKaas schreef:Maar ik zag ook dat je per se een creditcard moet hebben voor Kickstarter.

Light Stax schreef:Als er LowLug leden zijn die niet met credit card kunnen of willen betalen, dan mogen ze ook per e-mail “pledgen”.

Doe mij dan even een PB'tje.

Betreffende de formaten:
Light Stax schreef:Het klopt natuurlijk dat LEGO en dus ook LIGHT STAX vooral een verticaal bouwsysteem is en we snappen dat 2x4 stenen voor AFOLs niet ideaal zijn. Er zijn gelukkig nu al 2x2 stenen beschikbaar en waarschijnlijk hebben we in september ook al 1x1 stenen. Dat worden waarschijnlijk 1x1 round bricks, die onderdeel zijn van de lamp STAX. Worden op aanvraag ook los bestelbaar. Begin volgend jaar komen waarschijnlijk ook andere formaten beschikbaar: 1x2 en 1x1 liggen voor de hand.

Verder vragen, ideeën en opmerkingen speel ik natuurlijk weer gewoon door.
En nogmaals, ik kan ze nog uitproberen, dus heb je een lumineus idee, laat het even weten.
Mijn Flickr pagina.
no avatar
User

marcelkale

40

Di Jun 17, 2014 23:50

haarlem

door marcelkale » Vr Jun 24, 2016 14:30

Kun je ze ook doorverbinden met de 2x8 9v plaatjes? Van de light en sound system
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2723

Almere

door legopapa » Vr Jun 24, 2016 14:35

Wat ik een waardevolle toevoeging zou vinden (in aansluiting op mijn voorganger) is een verbindingsplate om horizontaal te kunnen aansluiten.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

door Aangord » Vr Jun 24, 2016 17:28

Oeh, als we dan toch vragen in mogen dienen, wat is de te verwachte levensduur?
En is er iets van garantie of vervanging indien steentjes onverwacht extreem vroeger stuk gaan dan de te verwachtte levensduur

Uiteraard als levensduur bv 5 jaar is en van 100 steentjes gaat er 1 stuk na 2 a 3 jaar dat is gewoon pech en stukje statistiek, dus daar zal je me niet over horen.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Vr Jun 24, 2016 21:18

marcelkale schreef:Kun je ze ook doorverbinden met de 2x8 9v plaatjes? Van de light en sound system

Heb ik net zakken vol van verkocht op bl, kom je op dit idee :lol:
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2559

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Jun 29, 2016 1:11

Ik heb ook ingelegd. Gelijk maar de plate-suggestie gemeld. Ik moest ook meteen aan de light&sound plates van de vroege 90-ies denken. Het antwoord is dat ze al aan het prototypen waren met plates. :D En er word gewerkt aan de trans 1x1 brick. :cheer: Nog minder dan 1000 euro te gaan in 17 dagen. Dat gaat wel lukken.

Destijds had i-brix gewoon op een te hoog binnen te halen bedrag gemikt. Jammer, maar ze zijn volgens hun site nog wel bezig aan productontwikkeling.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

door Aangord » Wo Jun 29, 2016 7:22

ik wacht nog even de meeting af en dan zal ik ook wel wat in het laatje brengen.
die 2x4 trans orange is precies wat ik zoek voor een project wat al een poosje in mijn hoofd zwemt.
Dan daarna de andere steentjes nog ff regelen :look: , als in alle gewone echte lego stenen :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3042

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Wo Jun 29, 2016 8:01

Ik heb een starter pack gepledged :duim:

Hier kan je echt leuke dingen mee die met Lego zelf gewoon net niet gaan of onbetaalbaar zijn.

Inmiddels nog maar een kleine 100 Euro te gaan :D
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2722

door Aangord » Wo Jun 29, 2016 9:48

Oh, dat gaat hard, en dan waarschijnlijk na de meeting ook nog wel wat pledges ik o a.. :D
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6372

Dronten

door workfromtheheart » Za Jul 09, 2016 23:25

Sad new everybody.
Ik ben op weg gegaan richting de meeting (een dagje eerder, verbleef dichtbij) en hier aangekomen blijk ik dus iets NIET te hebben ingepakt...

Helaas voor mij niet te doen om nog even op te halen, dus geen prototypes... :-(
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

276

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Za Nov 26, 2016 12:18

Ik heb onlangs wat Light Stax gekocht: vier 2x2 steentjes met de accu en vier 2x2 steentjes met twee verlengkabels van 30cm en 50 cm lang. Hier onder het resultaat in een MOC van mijn hand:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4001

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn