9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3839

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Za Sep 08, 2018 14:14

koffiemoc schreef:Fijn dat er eens een wat andere architectuurstijl dan dat 17e en 19e eeuwse detailgefriemel wordt neergezet. Voor de afwisseling erg prettig. :P En het is ook een mooi beeld van een voorbije era, waaraan nog af te lezen is dat het toentertijd als hypermoderne vooruitgang gold.
:lol: :lol: :lol:

Die risicofactor is er overigens inderdaad, het geheel is redelijk ambitieus maar ik ga er gewoon voor en dan zien we wel.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

15

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Zo Sep 09, 2018 12:41

aawsum schreef:Ondertussen zit ook het arduino gebeuren niet stil. Ik ben nl op zoek naar een methode om onze treinen te herkennen waar ze ongeveer zijn op het spoor. Ik ben nu aan het testen met een zogenaamde RFID lezer (zelfde systeem als met een toegangspas) maar die blijkt nog niet heel stabiel. Maar we maken progressie :)


Is een blokken bezet- en terugmelder maken niet de meest simpele oplossing? Als je nog 9V rails gebruikt tenminste. Ik heb dit zelf al een keer ontworpen en het werkte perfect. Alle opstel- en stationssporen waren opgedeeld in blokken, de sporen tussen de "bestemmingen" waren bij mij 1 apart blok. Zo wist ik precies wanneer een trein aangekomen was bij de volgende halte en werd de route vrij gegeven. Het is niet al te moeilijk omdat dit in het echt en in de modelspoor wereld al duizenden keren is gemaakt, ook met Arduino. Deze voorbeelden zijn bijna 1:1 te kopieren. Een versimpelde oplossing zou zijn om de arduino opstelling die je eerder gebruikte voor het laten rijden van verschillende treinen en deze op meerdere plekken te implementeren. Zodra je van trein wisselt weet je dat het voorgaande blok vrij is.

Ik ben erg benieuwd naar je voortgang, hoop meer posts te zien hier. Succes!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3839

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 09, 2018 14:49

Ja er is een soort blokbezet structuur nodig om te voorkomen dat treinen elkaar achterop rijden. Ik ben wel even benieuwd welk simpel systeem jij daarvoor in gedachten hebt eigenlijk.
Waarom ik treinherkenning wil doen is om te weten of iets een goederentrein of passagierstrein is. op basis daarvan wil ik beslissingen nemen.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

15

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Ma Sep 10, 2018 14:18

Ik had zelf een systeempje gemaakt zoals in de analoge modelspoor wereld ook gedaan wordt, analoge blokbesturing met reedcontacten. In Railbricks 15 staat een erg bruikbaar voorbeeld waarin een 7760 shunter met reed contactjes wordt bestuurd via een Arduino. Een dergelijke opstelling is hier ook al eens voorbij gekomen: viewtopic.php?f=7&t=7250
In de basis zijn deze ontwerpen allemaal hetzelfde, en met wat finetuning prima af te stellen voor allerlei functionaliteiten. En bij fatsoenlijk installeren denk ik dat een duurzaam modulair concept ook wel goed te maken is. Ik zie het hier graag voorbij komen als er voortgang is, als ik je kan helpen met wat discussiëren over dit onderwerp draag ik graag bij.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3839

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Ma Sep 10, 2018 14:52

Thanks. Het gaat zeker nog aan de orde komen. Reed contacten hadden we in 2017 inderdaad al in gebruik, die zijn redelijk stabiel gebleken op LegoWorld.
Ik ga me eerst even focussen op echte Lego, het knoeien met de elektronica moet ik even voor gaan zitten want het opdelen van de baan in vakken en daar het design voor bedenken zodat ik alles ook nog eens aangestuurd krijg daar gaan wel wat nachtjes overheen. Lego bouwen vind ik nog steeds leuker, dus dat doe ik eerst maar even.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

15

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Zo Sep 16, 2018 14:40

Als ik zelf weer eens tijd heb om een groot project aan te pakken wat betreft automatisering, hoop ik het nieuwe powered up optimaal te gebruiken. Draadje op Eurobricks wat ik met grote interesse volg: https://www.eurobricks.com/forum/index. ... tear-down/

Uiteindelijk uitlezen en via een pc bedienen ik persoonlijk echt geweldig vinden, dan is al het extra geklooi met draden, voedingen en arduino's verleden tijd. Ook een leuk extraatje is de Boost Color Sensor gebruiken om zo bepaalde commands aan passerende voertuigen te geven, bijvoorbeeld afremmen en dergelijke: https://www.youtube.com/watch?v=LiAswT14bpg. Eventueel zelfs een manier om onderscheid te maken tussen personen- en goederentreinen, uit de tests lijkt de sensor erg goed te werken!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3839

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 16, 2018 17:42

Ik zie best mogelijkheden, maar ik ga hier nog niet teveel over nadenken. Om alles naar PF om te bouwen is een mega investering en zo enthousiast ben ik nou nog niet over dat poweredup systeem.
Vorige

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

[*]