9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Za Sep 08, 2018 14:14

koffiemoc schreef:Fijn dat er eens een wat andere architectuurstijl dan dat 17e en 19e eeuwse detailgefriemel wordt neergezet. Voor de afwisseling erg prettig. :P En het is ook een mooi beeld van een voorbije era, waaraan nog af te lezen is dat het toentertijd als hypermoderne vooruitgang gold.
:lol: :lol: :lol:

Die risicofactor is er overigens inderdaad, het geheel is redelijk ambitieus maar ik ga er gewoon voor en dan zien we wel.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

16

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Zo Sep 09, 2018 12:41

aawsum schreef:Ondertussen zit ook het arduino gebeuren niet stil. Ik ben nl op zoek naar een methode om onze treinen te herkennen waar ze ongeveer zijn op het spoor. Ik ben nu aan het testen met een zogenaamde RFID lezer (zelfde systeem als met een toegangspas) maar die blijkt nog niet heel stabiel. Maar we maken progressie :)


Is een blokken bezet- en terugmelder maken niet de meest simpele oplossing? Als je nog 9V rails gebruikt tenminste. Ik heb dit zelf al een keer ontworpen en het werkte perfect. Alle opstel- en stationssporen waren opgedeeld in blokken, de sporen tussen de "bestemmingen" waren bij mij 1 apart blok. Zo wist ik precies wanneer een trein aangekomen was bij de volgende halte en werd de route vrij gegeven. Het is niet al te moeilijk omdat dit in het echt en in de modelspoor wereld al duizenden keren is gemaakt, ook met Arduino. Deze voorbeelden zijn bijna 1:1 te kopieren. Een versimpelde oplossing zou zijn om de arduino opstelling die je eerder gebruikte voor het laten rijden van verschillende treinen en deze op meerdere plekken te implementeren. Zodra je van trein wisselt weet je dat het voorgaande blok vrij is.

Ik ben erg benieuwd naar je voortgang, hoop meer posts te zien hier. Succes!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 09, 2018 14:49

Ja er is een soort blokbezet structuur nodig om te voorkomen dat treinen elkaar achterop rijden. Ik ben wel even benieuwd welk simpel systeem jij daarvoor in gedachten hebt eigenlijk.
Waarom ik treinherkenning wil doen is om te weten of iets een goederentrein of passagierstrein is. op basis daarvan wil ik beslissingen nemen.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

16

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Ma Sep 10, 2018 14:18

Ik had zelf een systeempje gemaakt zoals in de analoge modelspoor wereld ook gedaan wordt, analoge blokbesturing met reedcontacten. In Railbricks 15 staat een erg bruikbaar voorbeeld waarin een 7760 shunter met reed contactjes wordt bestuurd via een Arduino. Een dergelijke opstelling is hier ook al eens voorbij gekomen: viewtopic.php?f=7&t=7250
In de basis zijn deze ontwerpen allemaal hetzelfde, en met wat finetuning prima af te stellen voor allerlei functionaliteiten. En bij fatsoenlijk installeren denk ik dat een duurzaam modulair concept ook wel goed te maken is. Ik zie het hier graag voorbij komen als er voortgang is, als ik je kan helpen met wat discussiëren over dit onderwerp draag ik graag bij.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Ma Sep 10, 2018 14:52

Thanks. Het gaat zeker nog aan de orde komen. Reed contacten hadden we in 2017 inderdaad al in gebruik, die zijn redelijk stabiel gebleken op LegoWorld.
Ik ga me eerst even focussen op echte Lego, het knoeien met de elektronica moet ik even voor gaan zitten want het opdelen van de baan in vakken en daar het design voor bedenken zodat ik alles ook nog eens aangestuurd krijg daar gaan wel wat nachtjes overheen. Lego bouwen vind ik nog steeds leuker, dus dat doe ik eerst maar even.
no avatar
User

brickrtgr

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

16

Geregistreerd

Di Nov 14, 2017 17:17

Re: MILS, Trains and Arduino

door brickrtgr » Zo Sep 16, 2018 14:40

Als ik zelf weer eens tijd heb om een groot project aan te pakken wat betreft automatisering, hoop ik het nieuwe powered up optimaal te gebruiken. Draadje op Eurobricks wat ik met grote interesse volg: https://www.eurobricks.com/forum/index. ... tear-down/

Uiteindelijk uitlezen en via een pc bedienen ik persoonlijk echt geweldig vinden, dan is al het extra geklooi met draden, voedingen en arduino's verleden tijd. Ook een leuk extraatje is de Boost Color Sensor gebruiken om zo bepaalde commands aan passerende voertuigen te geven, bijvoorbeeld afremmen en dergelijke: https://www.youtube.com/watch?v=LiAswT14bpg. Eventueel zelfs een manier om onderscheid te maken tussen personen- en goederentreinen, uit de tests lijkt de sensor erg goed te werken!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 16, 2018 17:42

Ik zie best mogelijkheden, maar ik ga hier nog niet teveel over nadenken. Om alles naar PF om te bouwen is een mega investering en zo enthousiast ben ik nou nog niet over dat poweredup systeem.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 23, 2018 9:51

Naast de fabriek is nog een losterrein gepland. Ik kom regelmatig langs de melkfabriek in Veghel en daar heb ik wat inspiratie opgedaan. Alles moet natuurlijk in een veel kleinere oppervlakte gepropt worden dan in real life.
Omdat ik best veel LBG en DBG heb, maar er op het terrein een aantal specialistische bouwwerken moesten komen met onderdelen die ik totaal niet heb heb ik ervoor gekozen om eerst alles digitaal op te bouwen.
Ik ben deze maal gestart met stud.io (gewoon om te zien hoe snel dat gaat) en na wat worstelingen is dat gelukt. Het is grafisch wel zwaar voor de laptop die ik draai (en dat is geen kleine jongen) maar het gaat.
De uiteindelijke render hoe het gaat worden.
Afbeelding
Het mooie hiervan is wel dat je hierna vrij snel kan zien welke onderdelen je bij moet bestellen en wat je al hebt.
In afwachting van een aantal bricklink bestellingen vast begonnen en dan krijg je snel een eerste indruk.
Afbeelding

En toen was het wachten op de leveringen ... en kwam er steeds meer progressie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
by Aawsum MOCs Lego, on Flickr

Ik mis nog een paar kleine dingen met name voor de grote silo en het trappenhuis, maar zodra als dat klaar is kan ik pas het totaalplaatje maken. Geduld :wink:
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
Berichten

737

Geregistreerd

Zo Jan 09, 2005 19:14

Woonplaats

Coevorden

Re: MILS, Trains and Arduino

door sparhawk » Zo Sep 23, 2018 10:16

De render ziet er een beetje saai uit qua kleur, maar als ik zo naar het deel kijk wat je nu al gemaakt hebt, dan valt dat in het echt heel erg mee.... Mooie MOC !! :duim:
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Zo Sep 23, 2018 10:59

Ja dat saaie snap ik wel, ik heb op de render ook geen figs of iets dergelijks toegevoegd, het ging mij meer om de structuur en of alles dat ik erop wilde erop paste.. En qua grijze kleur, het blijft tenslotte een fabrieksterrein, de enige kleur zal gaan komen van minifigs en een aantal voertuigen.
Ik vind het er als totaal (hetgeen jullie nog niet zien) best wel mooi uitzien, ofwel het valt me niet tegen. Sowieso als het straks in de totale layout staat dan geeft het een mooie contra denk ik.
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
Berichten

323

Geregistreerd

Za Dec 29, 2012 20:48

Woonplaats

Heemskerk

Re: MILS, Trains and Arduino

door Chef_NL » Zo Sep 23, 2018 17:39

Ik had het al gezegd op Flickr, maar het ziet er top uit. Echte steentjes doen je ontwerp meer eer aan!
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Vr Sep 28, 2018 12:13

Nou ik kon het niet laten, ik mis nog steeds een paar onderdelen maar wilde toch het geheel bij elkaar zien.
Dus na het volgende in stud.io gemaakt te hebben
Afbeelding

Is dit het resultaat zover. Ik ben wel behoorlijk tevreden hoe het er uit is komen te zien zover.
Afbeelding
by Aawsum MOCs Lego, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
Berichten

949

Geregistreerd

Zo Jan 13, 2008 8:03

Woonplaats

Brick-Enschot

Re: MILS, Trains and Arduino

door fonz » Vr Sep 28, 2018 17:44

Ziet er goed uit :duim: hoe groot is je lay-out ondertussen?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Vr Sep 28, 2018 20:57

Nou dat is nog even supergeheim natuurlijk. Nee grapje, eigenlijk is er nog niks echt af dus over de grootte kan ik nog niet zoveel zeggen. De boerderij is een deel, tussen de 15 en 20 baseplates, de melkfabriek is nu rond de 14 en daar komt nog een soort losplek aan het spoor bij. Dit is allemaal nog exclusief spoor en een brickbuild weg die er doorheen gaat lopen.
Daarnaast is mijn partner in crime natuurlijk ook met het nodige bezig en ben ik nog wat elektronische ideeen aan het uitwerken. :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
Berichten

1178

Geregistreerd

Vr Feb 04, 2011 16:22

Woonplaats

Arnhem

Re: MILS, Trains and Arduino

door alois » Ma Okt 01, 2018 22:33

Erg fraai die fabriek! En ook een goed onderwerp om naast een spoorlijn te zetten.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Di Okt 02, 2018 12:24

Thanks. Mooi om te horen. Ik hou zelf wel een beetje van die industriële look en wilde mezelf uitdagen hiermee. Er zitten best een aantal lastige technieken in die aan de buitenkant misschien niet te zien zijn maar het geheel tot een flinke uitdaging hebben gemaakt.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
Berichten

450

Geregistreerd

Do Okt 05, 2017 17:30

Re: MILS, Trains and Arduino

door Boindil » Di Okt 02, 2018 18:40

Dat wordt een mooie en grote layout. Misschien iets te praktisch of misschien zie ik iets over het hoofd, maar hoe parkeren die vrachtwagens bij de silo`s? Daar moeten ze lossen toch? Die vrachtwagens rijden af en aan, maar moeten nou achteruit insteken onder een hoek van 45 graden of weer achteruit wegrijden. Daar worden de meeste chauffeurs niet vrolijk van volgens mij en dat kost ook veel tijd. Of hebben ze bij de LegoMilk alle tijd 8-) ?
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
Berichten

1178

Geregistreerd

Vr Feb 04, 2011 16:22

Woonplaats

Arnhem

Re: MILS, Trains and Arduino

door alois » Di Okt 02, 2018 18:42

Die melk gaat natuurlijk per trein :wink:
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Di Okt 02, 2018 21:29

Je bent te praktisch :P
Ik ben altijd van mening dat je met Lego de realiteit moet benaderen .... maar daar mag best wat ruimte in zitten. Ruimte is natuurlijk het grote probleem, ik had geen optie om de ingang aan de zijkant of achterkant te maken dus, ze rijden er rechts in, dat is de weegbrug, dan draaien ze rechts achterin en dan zijn er 2 losplaatsen. Het was duidelijker geweest als er een melkwagen bij had gestaan, maar die stond hier 50km vandaan toen ik de foto maakte.

En de melk komt overigens ook per trein :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
Berichten

3273

Geregistreerd

Wo Nov 25, 2015 21:17

Woonplaats

Hoorn

Re: MILS, Trains and Arduino

door sanderkoenen » Wo Okt 03, 2018 9:00

Indrukwekkende fabriek. :duim:
Dit wil ik op LW eventjes goed bekijken.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Wo Okt 03, 2018 11:12

Dan moet je wel wachten tot 2019 he 8-)
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
Berichten

3273

Geregistreerd

Wo Nov 25, 2015 21:17

Woonplaats

Hoorn

Re: MILS, Trains and Arduino

door sanderkoenen » Wo Okt 03, 2018 11:42

Niet dit jaar? :look:
Dat wist ik niet.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Wo Okt 03, 2018 13:43

Tsja, we hebben dat eigenlijk een tijdje geleden besloten, ik moet wel zeggen met pijn in het hart maar ik denk dat het wel de beste keuze is.
aawsum schreef:...... Belangrijkste is dat er een plan ligt voor een nieuwe layout waarin treinen natuurlijk de hoofdrol spelen om mee in te schrijven voor Legoworld, en dan wel LW2019. Het plan ligt er al een tijdje maar het werd al snel duidelijk dat de layout te groot werd om in 2018 al klaar te hebben. Erg jammer maar het geeft wel meer mogelijkheden voor volgend jaar :-)


Zoals gezegd geeft het genoeg plannen voor volgend jaar en werken we gestaag door aan de invulling hiervan. Af en toe laten we wat zien maar het gaat straks om het totaalplaatje :)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
Berichten

581

Geregistreerd

Do Mei 02, 2013 7:19

Woonplaats

Zwolle

Re: MILS, Trains and Arduino

door UrbanErwin » Do Okt 04, 2018 8:45

Het ziet er erg imposant uit zo'n groot gebouw :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
Berichten

450

Geregistreerd

Do Okt 05, 2017 17:30

Re: MILS, Trains and Arduino

door Boindil » Do Okt 04, 2018 9:23

aawsum schreef:Je bent te praktisch :P
Ik ben altijd van mening dat je met Lego de realiteit moet benaderen .... maar daar mag best wat ruimte in zitten.


Helemaal mee eens hoor. Ik vroeg het me gewoon af. :raiseone:
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
Berichten

3900

Geregistreerd

Ma Jan 08, 2007 21:14

Woonplaats

Groene hart

Re: MILS, Trains and Arduino

door aawsum » Do Okt 04, 2018 10:10

:lol: :lol:
no avatar
User

aah

Rang

Nieuw

Nieuw
Berichten

1

Geregistreerd

Wo Nov 07, 2018 17:53

Re: MILS, Trains and Arduino

door aah » Wo Nov 07, 2018 19:21

Met behulp van een sg90 servo en twee lego panelen 1x2x3 heb ik een hele simpele spoorboom gemaakt. De sg90 wordt aangestuurd door een arduino. De vertraging in de beweging wordt in het programma geregeld.
Bijlagen
DSC_5690.mpg
Spoorbomen
(9.27 MiB) 34 keer gedownload
Vorige

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

[*]