Over alles wat maar in de minifig-schaal valt. Ridders, city-bewoners, starwars, space, harry potter, hier verzamelen

Wat is minifig schaal?

no avatar
User

ggj

811

Zo Okt 14, 2012 21:50

Wat is minifig schaal?

door ggj » Ma Aug 31, 2015 22:38

De laatste tijd denk ik veel na over wat minifig schaal nou precies is. Veel sets zijn in zogeheten minifig schaal. Zo zijn er huizen, voertuigen, schepen en nog meer. Maar eigenlijk kan het niet in 'minifig schaal' zijn omdat een minfig sowieso al niet op schaal en verhouding is. Vergeleken met een mens is een Lego minifig nl. veel te klein en breed. Daardoor zijn huizen zoals bijv. het Simpsons huis al gauw veel te klein of juist te groot voor een minifig. Zo zijn de keuken en slaapkamers m.i. veel te klein voor een minifig. Een minifig zou nooit bij de keukenkastjes kunnen omdat die te hoog zijn. Een huis waar een minifig handig in zou kunnen rondlopen zou vrij laag moeten zijn maar dat ziet er niet uit.

Bij voertuigen heb je ook weer verschillen. Zo zijn er een hoop Town sets waar maar 1 minifig in past. Maar bij bijv. de Fairground Mixer heb je een vrachtwagen die 8-breed is en waar 2 minifigs in passen. Dat vind ik zelf realistischer en meer minifig schaal dan bijv. een 60056 Tow Truck die maar plaats heeft voor 1 minifig. Die past wel mooi op een baseplate maar de truck van de Fairground Mixer weer niet. De Simpsons auto heeft plaats voor 4 minifigs wat zeer realistisch is maar die is weer groter dan andere Town auto's.

De X-Wing bijv.: Bij de speelset 9493 lijkt hij prima in verhouding met de minifigs maar moeten de droids er dwars in. Bij de UCS kunnen de droids er in zoals ze horen maar is hij voor een minifig weer veel te groot.

Dus mijn vraag is, wat wordt nu precies bedoeld met minifig-schaal? Wat is wel en geen minifig schaal?
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2561

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

Re: Wat is minifig schaal?

door koffiemoc » Ma Aug 31, 2015 23:08

De term 'minifigschaal' is volgens mij ooit ontstaan om onderscheid te maken tussen alles wat je bouwt rondom minifigs enerzijds en de modellen in bijvoorbeeld Legoland. Daar zijn bruickbuild figuren die een stuk groter zijn. Dat laatste wordt dan 'miniland scale' genoemd (correct me if I'm wrong). Zie ook dit voorbeeld.

Tegenwoordig gebruik je de term ook om onderscheid te maken met microscale, alles wat veel te klein is voor minifigs. Dit Jurassic Park bijvoorbeeld.

Naast deze drie heel globale schaalaanduidingen bouwen sommigen ook heel realistische schaalmodellen. Dan geven ze vaak een exacte verhouding op. Bijvoorbeeld 1:13 bij vrachtwagens, omdat de bandenmaat dan mooi uitpakt.

Bouwend voor minifigs is zo'n exacte schaal niet te doen, zoals je zelf al omschrijft. Je kunt wel een heel globale vuistregel gebruiken. Ik reken meestal met 1:40. Een minifig met pruik en standaard benen is ongeveer 43 mm. In het echt zou dat bij 1:40 een mens van 172 cm lang zijn. En 64 cm breed, ik weet het. En te korte beentjes in verhouding tot het bovenlijf, ik weet het. En de muren van mijn eigen huis zijn een stuk dunner dan een 1:40 omgerekende brick (32 cm). Ik weet het.

Toch gebruik ik de vuistregel, om een globaal idee te krijgen wat een etage van 5 bricks, of 8 of 12 hoog, nou in werkelijkheid ongeveer voorstelt. We hebben het er maar mee te doen. Hoewel, dat klinkt me te negatief. Want minifigschaal is wel mijn favoriete schaal. Ik hou gewoon van minifigs. Dik of niet.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2731

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Di Sep 01, 2015 7:01

Ik denk dat het simpel is: als je iets bouwt waar je minifigs in gebruikt en de schaal is ook gericht op afmeting van de minifig ... dan is het minifigschaal.

Wat ik wel heel veel zie is dat mensen moc's bouwen die te veel te klein zijn als je de minifig als "menselijke" maat zou nemen.
Voorbeeld: een kasteel met een ridderzaal. Als je dat min of meer zou vertalen naar de menselijke maat dan zou de ridderzaal 3 x 4 meter zijn. En daar klopt dan geen hout van. Vaak zijn de 'bewoonde' ruimtes veel te klein in verhouding tot de minifig/menselijke maat.

Ik bouw vaak veel lege ruimtes in mijn mocs. Dat geeft een veel "realistischer" beeld maar kost ook veel onderdelen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26206

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Sep 01, 2015 7:25

Ik vind dat inderdaad nou juist bij kastelen lastig. Als je dat echt op schaal zou doen wordt het immens groot. De meeste LEGO kastelen zijn hutjes als je ze op schaal omrekent.

Ik moet zeggen dat ik er in het begin ontzettend moeite mee had. Veel kijken naar hoe anderen dat doen en dezelfde schaal gebruiken als je ziet hoe je het mooi vindt helpt. En er dan heel erg niet meer over denken of het op schaal klopt. ;)
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5516

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Sep 01, 2015 8:03

Ik beschouw minifig-schaal als alles wat redelijk in verhouding is met de minifigs. En dat is meestal niet direkt te vertalen in een echte 'schaal' (hoogte meestal wel, maar breedte juist weer niet).

Ik heb ook altijd de neiging om wel realistisch te willen bouwen, maar dan krijg je inderdaad enorme gebouwen. Maar ik probeer meestal wel zo te bouwen dat de minifig wel rond kan lopen. Je ziet bijvoorbeeld nogal eens een trap van 2 of 3 studs breed. Daar kan een minifig eigenlijk niet op (want met de armen erbij is de minifig breder), dus ik maak liever een trap van minstens 4 breed. Of een opstap van 1 brick, dat is eigenlijk te hoog voor een minifig; dus liever een opstap van 1 of 2 plates. Wat niet wil zeggen dat een 2 brede trap met 1 brick opstappen helemaal uit de toon valt. Er zijn genoeg MOCs waar dat heel goed in past.

Het mooie van minifigs is juist dat er verschillende MOCs, met ieder hun eigen 'minifig-schaal' toch naast elkaar kunnen staan zonder dat het verschil in schaal heel erg op valt.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1198

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Di Sep 01, 2015 9:02

Ik kwam er in het begin ook niet uit, wat nou minifigschaal is. En met een verhouding als 1:40 ben je er ook nog niet. Tegenwoordig ga ik er vooral vanuit, dat minifigschaal betekent dat je zo bouwt, dat je een omgeving creëert waarin minifigs zich thuis kunnen voelen, zonder dat het er raar uitziet. Vroeger maakte ik me dan ook druk over trappen die tredes van 0,96x40=38,4 cm hoog hebben. Nu maakt het me minder uit, om dat de indruk die het maakt normaal is. Het gaat om het creëren van een illusie met Lego, niet om het realistisch verkleinen van de werkelijkheid. Ander voorbeeld: je maakt een veldje met bloemen. Die bloemen zijn 32 cm in doorsnee (0,8x40). Dat zijn hele bijzondere tropische bloemen, als je erover gaat nadenken, maar toch stoort het niet echt. Of wat te denken van bekers met een inhoud van 20cm*10cm2*3,14=6,28 liter (er zit vast een rekenfout in, maar het idee blijft hetzelfde)
Dat betekent soms ook, dat binnen een bouwsel de schaal varieert. Op de begane grond bouw ik meestal ruimer dan de hoogte in. Naarmate je hoger komt kun je de schaal wat vergroten, en een achtergrond of een berg kan zelfs een veel grotere schaal hebben dan de details op de voorgrond.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Di Sep 01, 2015 11:29

Afbeelding
Minifig Scale? by Tim Gould, on Flickr

Kijk je naar de breedte van een minifig, dan worden 'minifig-schaal' auto's wel heel groot. Om nog maar te zwijgen van treinen (in het echt minstens drie stoelen in de 1e klas, plus nog een gangpad). Bouw je aan de hand van die schaal een voertuig en zet je er vervolgens een minifig naast, ziet dat er niet uit.

Zoals al elders vermeld zijn de Technic- en Belvillefiguren veel beter geproportioneerd en is daar makkelijker een schaal aan te koppelen.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2561

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Di Sep 01, 2015 20:27

alois schreef:... dat je een omgeving creëert waarin minifigs zich thuis kunnen voelen, zonder dat het er raar uitziet...

Dat is waarom het gaat. Een schaal als 1:40 of 1:35 is niet meer dan een hulpmiddel om het ene aan het andere te kunnen relateren. Als dat hulpmiddel tekort schiet, leg je het naast je neer.

Belangrijker dan schaalberekeningen is het gevoel dat het geheel klopt. Het hangt er enorm af van wat je bouwt. Lego heeft in de loop der jaren verschillende personenauto's geproduceerd op minifigschaal. Bijvoorbeeld
Afbeelding en Afbeelding.
Maak je een complete 'classic lego' layout in vroege 80'er jaren stijl, dan misstaat de eerste niet eens. Mix je beide modellen in een en dezelfde straat dan is het niet geloofwaardig meer.

Hetzelfde geldt voor treinen van 6 breed. Op zich prima, maar als je in je treinbaan allemaal vrachtwagens van 8 breed neerzet wordt het wel gek zo op het oog. Idem als je vrachtwagens van 4 breed in dezelfde layout hebt als personenwagens van 6 breed.

Wat dat betreft zou een kasteel juist minder hoofdbrekens moeten geven, omdat dat vaak het enige object is in een landschap. Het wordt pas raar als het kasteel niet groter is dan de bakker, de smid en de herberg samen. Of als er in de balzaal niet meer dan 4 minifigs passen natuurlijk. Hoewel ze heel verschillende afmetingen hebben vind ik deze twee grote zalen even overtuigend, :

AfbeeldingAfbeelding
A Warm Welcome by Blake Baer, on Flickr The Evening Before Battle by Nick Sweetman, on Flickr
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2731

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Di Sep 01, 2015 21:00

Die laatste foto is zeker overtuigend wat schaal betreft ... precies mijn punt wat betreft ruimte.

Maar trek dit door naar een compleet kasteel en dan heeft Stuifzand een goed punt ... het wordt dan een kolosaal gebouw.
no avatar
User

ggj

811

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Di Sep 01, 2015 21:52

legopapa schreef:Die laatste foto is zeker overtuigend wat schaal betreft ... precies mijn punt wat betreft ruimte.

Maar trek dit door naar een compleet kasteel en dan heeft Stuifzand een goed punt ... het wordt dan een kolosaal gebouw.

Of het Simpsons huis. Daarvan is de woonkamer de enige ruimte in de woning die in de juiste verhouding met de minifigs is. De keuken, slaapkamers en badkamer zijn veel te klein en zouden groter moeten zijn wil een minifig daar fatsoenlijk in rond kunnen lopen. Dat zou echter betekenen dat het huis veel groter zou moeten worden. Dat zal vast kunnen maar is voor een officiele set denk ik geen doen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26206

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Sep 02, 2015 6:36

legopapa schreef:Die laatste foto is zeker overtuigend wat schaal betreft ... precies mijn punt wat betreft ruimte.

Die eerste foto is voor mijn gevoel ook veel meer minifigschaal.
Die tweede meer een presentatiemodel van een zaal. Ook tof, maar ander doel.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Wo Sep 02, 2015 6:59

Eens met dat als de verhouding van het hele landschap maar klopt. Daarom heb ik een beetje minder goed gevoel over het hele Winter schouwspel. Naar mijn gevoel zijn de cottage en draaimolen te groot tegenover de rest van het landschap. Zijn er meer mensen die dat gevoel hebben? Elke keer als ik naar het geheel kijk denk ik 'Er klopt iets niet'.
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
465

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Ma Dec 14, 2015 10:41

Als ik een gebouw wil maken dat enigszins op schaal is voor de minifigs, dan gebruik ik: 1 stud = 30 cm. Waarom? Een minifig is ongeveer 6 studs lang, dus krijg je mensen van 1.80m.

Nu ben ik bezig met een kasteel, maar dat zou veel te groot worden, om de hier boven genoemde redenen.
Dan maar geen minifigs erin, ik gebruik nu ongeveer 1 stud = 50 cm.
Dan krijg je alleen al wel gauw hele brede deuren, een deur van 2 studs is al een meter breed...
Elke MOC begint met één steentje.