Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11091

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

[Pirates III] 70410 Soldiers Outpost (2015)

door WvdP » Wo Aug 05, 2015 22:32

Gisteren recenseerde ik al de 70409 Shipwreck Defence. De tweede set in de serie Pirates III is de 70410 Soldiers Outpost. Eerst wat basisgegevens:
Afbeelding

Set: 70410 Soldiers Outpost
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 164
Aantal minifigs: 3
Adviesprijs: 19,99 euro

De doos bevat twee genummerde zakjes, met elk binnenin een klein zakje voor de kleine onderdeeltjes. Het eerste zakje bevat een piraat, een vlot en een octopus (zwart, voor het eerst sinds 2005 weer), het tweede de buitenpost met twee soldaten.
Zakje 1 bevat het vlot, een wat wonderlijk geval dat in een minuut of vijf in elkaar zit. De mast is geheel aan de zijkant geplaatst (lijkt me wat instabiel) en in de ton bovenop zit een 2x2 tile (waarom??), de vier vaten op de hoeken zijn open en zullen dus weinig bijdragen aan het drijfvermogen en het katapult-achtige ding op één van de hoeken komt niet heel overtuigend over. Maar ach, dat zal kinderen een zorg zijn (en let's face it, de 6245 Harbor Sentry is nog veel onrealistischer en vond ik destijds ook een superleuk setje). De piraat is op het vlot voorzien van een vat met vis, een fles (rum waarschijnlijk) en een sabel. Niet bijster goed bewapend dus, maar de katapult compenseert dat een beetje.
In zakje 2 zit de buitenpost met een soldaat en een sergeant (aldus Brickset). Na tien minuutjes bouwen staat er een torentje van ca. 6x6 studs, met onderin een schatkist en bovenop een kanon. De bovenkant van de toren is rond, en dat staat best leuk. Ook de krab onderaan tussen de rotsen is een leuk detail. Verder is het vrij rechttoe-rechtaan. Wel zitten er wat leuke onderdelen in die voor de bouwers van historische thema's erg bruikbaar kunnen zijn, zoals de Corner Brick 2X2/45° Inside (gebruikt voor de rotsen), de dark red baksteenbrick (tot nu toe slechts in 5 andere sets te vinden) en de plate 4x4 kwartcirkel in reddish brown.
Achterop de doos en achterin het boekje staan suggesties om deze set te combineren met de 70412 Soldiers Fort. Ik heb die laatste set nog niet opgebouwd, maar aan het plaatje te zien kan het een leuke combinatie zijn. Als stand-alone is de buitenpost echter ook best aardig.

Qua speelbaarheid is dit een behoorlijk compleet setje, daar is wel over nagedacht. Naast de octopus en de krab mis ik eigenlijk nog wel een papegaai. Ik vind de soldaten erg mooi, jammer alleen dat die sergeant haar op zijn hoofd heeft ipv een shako of een steek. De bewapening is wat karig voor drie minifigs: officieel slechts één sabel, één pistool en één musket. Gelukkig zitten er een extra sabel en een extra pistool in.

Toen in november de eerste goede foto's verschenen, schreef ik over deze set dat ik niet heel erg onder de indruk was. Dat ben ik nog steeds niet, maar desondanks vind ik het wel een geslaagd setje. Wil je je allereerste piratenset kopen, of iemand blij maken met een piratenset, en je vind de 70409 Shipwreck Defence wat te klein? Dan is de 70410 Soldiers Outpost zeker een goede keuze.
Ik vind hem alleen wel wat prijzig. De adviesprijs is twee tientjes, en dan vind ik het zeker geen "must-have". Zelf betaalde ik er € 15,95 voor en dat vind ik een stuk redelijker. Nog steeds geen must-have, maar wel een setje dat die prijs waard is (en een leuk cadeautje, al dan niet voor jezelf).
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Night Creeper

Rang

premium

premium
1980

Vr Sep 14, 2007 20:36

Ochten

Re: [Pirates III] 70410 Soldiers Outpost (2015)

door Night Creeper » Do Aug 06, 2015 11:38

Dit is een mooie parts pack. Heb hem al 8x gehaald.
BrickLink store: Brickwilbo
Brickshelf