| Auteur |
Bericht |
|
Sjaacko
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di nov 13, 2012 11:52 |
|
Geregistreerd: wo aug 04, 2004 22:48 Berichten: 814 Woonplaats: Sassenheim
Thema: Space
|
konajra schreef: In de laatste Ldraw versie die ik nu heb, zit die er niet meer  bovendien zijn er een aantal elementen die nu een ander nummer hebben. NL Versie MLCad: Rechter muis knop in het lijstje onderdelen en Zoeken naar: .... en dan Zoek op nummer aanvinken. Citaat: Dus heel veel van mijn modellen missen nu onderdelen die ik met de hand allemaal moet veranderen. Stenen zoals de brick 1 x 1, plates 1 x 1 en cheeseslopes hebben allemaal een ander nummer, die de nieuwste versie niet herkend) De onderdelen met de oude nummers zouden nog steeds moeten werken hoor! Bijvoorbeeld Brick 1 x 1 = nog steeds 3005 en nu ook 30071. Als het goed is zou je zeker niet alles handmatig hoeven bijwerken. Als je een model opent met een andere nummering zou MLCad moeten zeggen: "Sommige onderdelen zijn oude versies! Nu vernieuwen?" > Ja kiezen en voila!
|
|
 |
|
 |
|
konajra
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di nov 13, 2012 12:44 |
|
Geregistreerd: za jan 24, 2009 19:54 Berichten: 1144 Woonplaats: Opmeer
|
|
in mijn oude mlcad versie stonden bijvoorbeeld 3 soorten bricks 1 x 1, 2 soorten plate 1 x 1, allemaal met een ander nummer. voor sommige modellen heb ik bv. brick 1 x 1 gebruikt met een ander nummer dan 3005.
Mlcad zegt alleen dat hij een nummer niet vindt en vraagt dan of hij door moet met laden.
aan het eind zegt hij dan wel aantal onderdelen vervangen door nieuwe? maar dan zijn de onderdelen die er in de eerste versie drie keer in zaten niet aangepast.
_________________ "Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman- Al mijn Mocs : FlickrMijn website: www.konajra.com
|
|
 |
|
 |
|
Sjaacko
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di nov 13, 2012 12:48 |
|
|
|
Hmm, ok. Dat is toch vreemd dan. Wordt het toch zoeken en vervangen in notepad ofzo?
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di nov 13, 2012 20:39 |
|
Geregistreerd: za okt 18, 2003 21:26 Berichten: 7856 Woonplaats: Dublin
Thema: Treinen
|
Voor zoeken in tekstbestanden kan ik wingrep aanraden. Als je je LDraw onderdelen op orde hebt zou je in parts zowel 3005 als 30071 moeten hebben. 30071 is een alias; daar zit alleen een verwijzing naar 3005 in: Code: 00001: 0 Brick 1 x 1 00002: 0 Name: 30071.dat 00003: 0 Author: Michael Heidemann [mikeheide] 00004: 0 !LDRAW_ORG Part Alias UPDATE 2009-02 00005: 0 !LICENSE Redistributable under CCAL version 2.0 : see CAreadme.txt 00006: 00007: 0 BFC CERTIFY CCW 00008: 00009: 0 !HISTORY 2009-09-03 [PTadmin] Official Update 2009-02 00010: 00011: 0 // Alias of 3005 00012: 00013: 00014: 1 16 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 3005.DAT 00015: 0
_________________ Het belang van onderschriften in de hedendaagse cultuur wordt hevig overschat.
|
|
 |
|
 |
|
konajra
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: zo dec 23, 2012 20:52 |
|
Geregistreerd: za jan 24, 2009 19:54 Berichten: 1144 Woonplaats: Opmeer
|
iemand een idee waar ik de 62812.dat kan downloaden. Het is dit onderdeel:  in Ldraw kan ik hem niet vinden en het nummer is op Ldraw.org niet bekend. Als ik daar vervolgens zoek op: boat, rubber, of raft dan kan ik hem daar ook niet vinden.
_________________ "Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman- Al mijn Mocs : FlickrMijn website: www.konajra.com
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: ma dec 24, 2012 16:18 |
|
|
|
Zou zomaar kunnen dat hij nog niet bestaat in ldraw...
_________________ Het belang van onderschriften in de hedendaagse cultuur wordt hevig overschat.
|
|
 |
|
 |
|
kiepkip
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di jan 29, 2013 22:29 |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 23:12 Berichten: 7 Woonplaats: krommenie
Thema: technic
|
Hallo allemaal, Ik ben voor jullie nieuw hier, al ben ik zelf ondertussen al aardig bekend met het forum, want ik volg het ondertussen al weer ruim een jaar... Maar nou heb ik een vraag, en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen... Ik heb een paar modelletjes ontworpen op LDD en ik zou dat graag in het echt willen bouwen... Geen probleem natuurlijk met bricklink in het achterhoofd en die vele andere losse legoverkopers.... Maar mijn probleem is juist dat ik niet overweg kan met ml-cad en ondertussen wel aardig met LDD... Misschien voelen jullie hem al aankomen: Is het mogelijk in LDD een onderdelenlijst te krijgen, zoals ik die wel met ml-cad kan verkrijgen met L-PUB (toch?) Nu moet ik stap voor stap kijken hoeveel ik van welk stukje ik nodig heb... Dit kan toch ook wel simpeler? Is er een programmaatje voor? Of is het ouderwets avondje uitzoeken met pen/papier? Wie het antwoord weet mag het zeggen... met vriendelijke groet, Martin (kiepkip) P.S Ik heb dit forumonderdeel maar gekozen, daar deze nog aardig actief is... Die van LDD was zóóóó 2010..... zoiets.. 
|
|
 |
|
 |
|
Aliencat
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di jan 29, 2013 22:53 |
|
Geregistreerd: di feb 05, 2008 9:57 Berichten: 3289 Woonplaats: Bristol, Engeland
Thema: Ben10
|
Welkom  leuk dat je je aangemeld hebt nadat je hier al een tijdje rondkijkt. In LDD: linksbovenin op File, en dan Export BOM. De sneltoets daarvoor is CTRL+B. Dan krijg je een excel bestand (.xlsx) met een onderdelenlijst.
_________________ Tussen de invasies en het achterna zitten van bolletjes wol, bouw ik ook wel eens MOCs.
|
|
 |
|
 |
|
kiepkip
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: di jan 29, 2013 23:50 |
|
|
Wauw! Super bedankt! Dit gaat het ontwerpen een stuk leuker maken voor mij! Ik had dat lijstje al eens doorgespit, om te kijken of er iets zou staan met onderdelenlijst maken ofzo... Maar ja... Export BOM.... wie verzint er nou zoiets... Doe ik juist mijn best om me zoveel mogelijk buiten die vuurwerkhandel te houden, word ik hier weer aan blootgesteld.. Nog een klein vraagje: Is deze nou ook weer te koppelen aan een bricklinkaccount?(wantedlist) Dan zou het cirkeltje wel heel erg mooi rond zijn... Of vraag ik nu teveel?
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: wo jan 30, 2013 1:32 |
|
|
Probeer in MLCad eens Extra - Reports - Parts. Makkelijker dan LPub 
|
|
 |
|
 |
|
JunkstyleGio
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: wo jan 30, 2013 10:41 |
|
Geregistreerd: zo jul 13, 2008 18:59 Berichten: 2805 Woonplaats: Breda
Thema: Technic
|
|
BOM = Bill of Materials. Is dus niet zo raar. Overigens wel een hele leuke functie. Die kan ik ook wel gebruiken.
_________________ "Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
|
|
 |
|
 |
|
Sjaacko
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: wo jan 30, 2013 18:44 |
|
|
Hoi Kiepkip, Volgens mij kan LDD ook LDraw files exporteren. Voor de koppeling met Bricklink zou je Brickstore eens moeten proberen. Deze kan dan LDraw files importeren. Via Brickstore kan je weer XML code maken om in Bricklink een wishlist te vullen. Zie hiervoor je PB 
|
|
 |
|
 |
|
Erik Leppen
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: wo jan 30, 2013 20:10 |
|
Geregistreerd: zo jul 18, 2004 13:17 Berichten: 3188 Woonplaats: Huizen
Thema: Technic
|
Duq schreef: Probeer in MLCad eens Extra - Reports - Parts. Makkelijker dan LPub  Behalve dat MLCad niet kan tellen. Is echter alleen een probleem bij .mpd bestanden. De submodellen worden maar één keer gerekend. Wil je die zovaak tellen als het submodel wordt gebruikt, gebruik dan de partlistoptie van LDView. 
_________________ Carolien, Daniël, Ewout, Janine, Joep, Kees, Paulien, Tania, Tim of Zarayda?
|
|
 |
|
 |
|
Sjaacko
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: wo jan 30, 2013 22:26 |
|
|
Ben ik toch niet helemaal met eens Erik. Je moet alleen zelf even het vermenigvuldigingssommetje doen. MLCad geeft wel aan welke onderdelen er in een submodel zitten en hoe vaak dat submodel gebruikt wordt.... Anyway: er zijn vele wegen die naar Rome leiden en waarmee je makkelijk onderdelen kunt tellen en diverse lijstjes kunt maken.
|
|
 |
|
 |
|
kiepkip
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: do jan 31, 2013 0:12 |
|
|
Bedankt voor jouw heldere uitleg, Sjaacko! Heb zojuist mijn eerste bricklinkorder geplaatst die gelinkt is aan een ldd-model..  En hoop dan ook binnenkort mijn eerste moc(je) te kunnen laten zien hier. (verwacht geen bouwsels à la Konajra van mij...)
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: do jan 31, 2013 1:33 |
|
|
Ik heb net MLCad 3.4 geinstalleerd. In de release notes staat: MLCad schreef: Changes: -------- - Read/write favorites from registry instead from file (file will be imported) - Read/write group configuratuin from registry instead from file (file will be imported)
Helaas heeft hij bij mij mlcad.grp niet geimporteerd, dus nu ben ik mijn groepen indeling kwijt. Is er een manier om MLCad die file alsnog te laten importeren of moet ik nu met de hand die groepen opnieuw aanmaken?
|
|
 |
|
 |
|
Sjaacko
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: do jan 31, 2013 9:26 |
|
|
|
Duq, Dit probleem had ik ook. Bleek dat ik op meerdere plekken LDraw en MLCad geïnstalleerd had en deze door elkaar opstartte (zelfs MLCad 3.3 en 3.4 nog een keer). Is dit bij jou ook het geval? Dan kan het helpen om in het register de sleutel "HKEY_CURRENT_USER\Software\Lachmann" in zijn geheel weg te gooien en MLCad opnieuw op te starten met de mlcad.grp file in dezelfde map uiteraard. Je moet dan wel weer even alles instellen, maar de groepen zouden er moeten staan. Daarna afsluiten, file weggooien (wel backuppen natuurlijk) en MLCad opnieuw opstarten. Als het goed is, staan ze er dan in. Mocht je favorieten hebben werkt dit het zelfde met de
Jaco
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: CAD-vragen en tips Geplaatst: vr feb 01, 2013 0:54 |
|
|
Ik kwam een tip tegen op een handige site, Binarybricks.nl. Volgens die site moet je HKEY_CURRENT_USER\Software\Lachmann\MLCad\GroupDefs weggooien, niet de hele Software\Lachmann folder. Op die manier gaat MLCad wel opnieuw op zoek naar mlcad.grp maar ben je niet al je andere instellingen kwijt. Ik moet de eigenaar nog even wijzen op een tiepfoutje; GroepDefs is op z'n Hollandsch gespeld  Bij mij is de boel weer op order in elk geval, dank voor de hulp.
|
|
 |
|
 |
|