Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

42007 Moto Cross Bike (2013)

door Duq » Ma Feb 11, 2013 20:44

Afbeelding
42007 Moto Cross Bike (2013)
Aantal parts: 253
S@H-prijs: 29,99

Met Biker Bob als avatar zal het geen verrassing zijn dat ik iets met motorfietsen heb. Toen ik vorig jaar eindelijk de groene cross-motor uit 2008 kocht was ik aangenaam verrast. Toen ik de eerste plaatjes zag van een nieuwe oranje cross-motor dacht ik: kopen!
Het eerste dat me opviel was de prijs. €30. Dat is pakweg 30% meer dan 5 jaar geleden. Da's een boel meer dan de inflatie.... (Het aantal onderdelen is praktisch hetzelfde).
De eerste indruk na het bouwen is: ziet er goed uit!
Laten we vooraan beginnen. Mooie nieuwe grote noppenbanden! En daarboven een netjes spatbordje en nummerplaat. Het stuur lijkt nogal op de vorige versie alleen zijn de handgrepen nu grijze assen in plaats van zwarte axle-joiners. Lelijk, maar makkelijk te verhelpen.
De tank is nogal breed en laag. De bovenkant... is er niet echt. De vorige had studless beams in de kleur van de tank en een ronde plate voor de tankdop. Geen tankdop deze keer en de beams zijn zwart.
De vorige had een BMW motor, deze heeft een Moto-Guzzi motorblok. Allebei zijn nogal ongebruikelijk voor off-road motorfietsen. Net als bij de vorige zit het achtertandwiel weer aan de buitenkant van de achterbrug. Wederom nogal ongebruikelijk.
Helaas, na de eerste indruk vallen de looks wat tegen als je naar de details kijkt.
Kwa speelfuncties heeft een motor niet zoveel te bieden: sturen, vering, motorblok en standaard. Het motorblok draait nogal langzaam dankzij een 12:20 vertraging. Er was vast een reden voor, maar ik zie liever een 20:12 versnelling. Het grootste probleem is de vering. Als je op het stuur drukt veert de voorvork niet in, hij buigt...

Alles bij elkaar ben ik niet onder de indruk. Minder detail dan de vorige, duurder, en hij werkt niet.
Koop hem voor de banden als hij in de aanbieding gaat, laat hem anders maar staan.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 42007 Moto Cross Bike (2013)

door Rusty » Za Feb 16, 2013 22:36

Qua looks ben ik ook onder de indruk, maar jammer dat die eerste indruk niet helemaal wordt waargemaakt. Waar komt trouwens de 12:20 vertraging van wiel naar motor vandaan? Op het oog zit er een groot tandwiel achterop en maar een kleintje voor. Dus die "trap" is 40:16. Of wordt er elders in de "drivetrain" nog een flinke vertraging ingelast?
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Za Feb 16, 2013 23:14

Er zit inderdaad een 40:16 versnelling in de ketting overbrenging, net als bij de vorige cross-motor. Bij die vorige bleef het daarbij; de andere overbrengingen zijn 1:1. Hier zit dus een 12:20 vertraging in. Het 20t tandwiel zit achterop de krukas.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Ma Feb 18, 2013 13:05

Dat is wel heel makkelijk op lossen:
Afbeelding
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."