75005: Star Wars Rancor Pit (2012)

75005: Star Wars Rancor Pit (2012)

Berichtdoor Barman » zo jan 06, 2013 19:57

set: 75005 Star Wars Rancor Pit
Jaar van uitgave: 2013 (december 2012 in USA, als ik goed geïnformeerd ben).
Aantal parts: 380
Advies leeftijd: 8-14 jaar
Aantal minifigs: 3 + skelet
Prijs: € 69,99 (S@H), daar ook gekocht.

Afbeelding

Deze set is eind 2012 uitgebracht. Beetje vreemde tijd om een set uit te brengen, maar goed. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb deze set gekocht. Rede: de Rancor. Deze vind ik echt zo gaaf, dat ik het niet kon laten. Op BL was de Rancor nog niet los te koop en zou behoorlijk prijzig zijn. Even nog gekeken op Superspeelgoed en A-tembo, maar daar was de prijs tussen de 60 en 63 euro, dan heb ik liever de VIP-punten bij S@H.

De Doos
Deze vond ik qua formaat best meevallen. Bij het openen van de doos was deze redelijk goed gevuld en zat er niet veel lege ruimte in. Omdat de doos redelijk klein is gaat deze open door de 2 lippen aan de linkerzijde te doorbreken. Ik had verwacht dat deze was gesaild met een rond stukje tape.
Op de zijkant staan de figuren afgebeeld en op de achterkant staan de verschillende functies aangegeven die in deze set zit. O.a. dat je deze set kan combineren met set 9516 Jabba’s Place.

Afbeelding

Afbeelding

Inhoud
In de doos bevinden zich het bouwboekje, 5 zakjes onderdelen, waarvan 4 genummerd (1 t/m 4) en een zak waar de Rancor in delen in zit. Het lijf van de Rancor zit apart verpakt, met daarnaast de haak, armen, handen en vingers.

Afbeelding

Bouwen
In de bouwinstructies staat welke inhoud elk zakje heeft. Na het openen van zak nummer 1 kunnen we beginnen met het in elkaar zetten van de Rancor en 2 minifigs. De bewaker zit in zakje 2. Dat ben ik niet van Lego gewend. Meestal zitten alle minifigs in het eerste zakje.
Rancor
Mijn eerste gedachte ging uit naar de armen en handen vast te zetten met losse Technic frictie pinnen, maar deze zitten al aan de handen gegoten. De armen bestaan eigenlijk uit 3 delen: de arm, rattelpin en een bevestigingsplaat voor de pin. De arm beweegt heeft dus een rattelpin net zoals die in de Creator sets voorkomen. Voor het gewicht van de armen is dat een goede toepassing.

Afbeelding

Wat dit figuur zo interessant maakt is niet alleen het schitterende uiterlijk, maar ook de vele bewegende delen. Armen, polsen, vingers en kaak. Dat zie je in geen enkel ander Lego figuur.

Afbeelding

Minifigs
Zoals gewend van de Star Wars minifigs zien die er de laatste jaren zeer goed uit. Detailwerk is hoog in het schilderwerk, zeker het hoofd en romp van de bewaker (wildzwijn achtig wezen) is geweldig mooi gemaakt. De andere 2 minifigs zijn nieuw en speciaal voor deze set gemaakt. De dubbele gezichten maakt het leuk om de verschillende scenes uit de film na te spelen, wegens de verschillende gezichtsuitdrukkingen.

Afbeelding

Afbeelding

de Pit
Dan het bouwen van de uiteindelijke put/kerker. Op zich niets bijzonders, want het is gewoon blokjes op elkaar stappelen. Er zitten geen bijzondere bouwtechnieken in verwerk en staat ook zo in elkaar. Om het nog gemakkelijker te maken wordt de kerker in 4 stadia gebouwd, per zakje 1 sectie.
In elk genummerde zak zit een kleiner zakje met de kleine onderdelen zoals we gewend zijn.
Uit genummerde zak 1 wordt de hekwerkconstructie gemaakt. Alleen het hek moet je uit de ongenummerde zak halen waar de grotere onderdelen in zitten. Het hek ziet er echt mooi uit en is nieuw in deze set. Ik kon deze in ieder geval niet vinden op BL, dus ga ik ervan uit dat dit een nieuw onderdeel is?
Deze constructie kan als een deur worden geopend, zodat je gemakkelijker bij de binnenkant kan komen, zeker in combinatie met set 9516 Jabba’s Place maakt is dat erg handig.

Afbeelding

Uit genummerde zak 2 wordt de basis van de kerker gemaakt, samen met de onderdelen uit de zak met grote onderdelen. Leuk detail is het verborgen vak waar de sleutel van de deur ligt die Luke Skywalker moet zien te vinden om te ontsnappen. Niet echt volgens de film, maar maakt het voor de kinderen beter speelbaar. Om deze geheime ruimte wat op te vullen heb ik de reserve onderdelen van het skelet erin gestopt. Volgens de instructies moet daar alleen de sleutel en het korte bot in liggen.

Afbeelding

Uit genummerde zak 3 worden de pilaren gemaakt. Ook hier een leuk extraatje. In 1 pilaar bevind zich een schuilplaats, waar Luke zich kan verstoppen voor de Rancor. Ook dit klopt niet met de film, maar voegt wederom een leuke speelbare functie toe aan de set.

Afbeelding

Uit genummerde zak 4 wordt de afbouw gemaakt.

Afbeelding

Conclussie
Deze set is niet moeilijk om te bouwen, daarom snap ik niet zo goed het beoogde doel om met genummerde zakjes te werken, maar goed. Voor mij draait de set echt om de Rancor en daarvoor is de € 70,00 een behoorlijke prijs. Mocht je 9516 Jabba’s Place in je bezit hebben, dan is dit een ideale set om het paleis compleet te maken. Enige jammer is dat de kerker er niet echt geweldig onder past. De toren zal je moeten loskoppelen of extra pilaren moeten MOCcen. Tevens kan dan het hek niet meer omhoog.
Voor de echte Star Wars fan een bijzondere set die de collectie mooi aanvult, als je de prijs ervoor wilt neerleggen. Als je geen fan bent, is het absoluut geen interessant set en zal de prijs echt torenhoog zijn.

Afbeelding

Voor meer foto's en nagespeelde scene's uit de film, ga naar mijn Flickr-pagina, Sets Review 75005 Star Wars Rancor Pit
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Barman
premium
premium

Thema: Technic

Re: 75005: Star Wars Rancor Pit (2012)

Berichtdoor HJR-Holland » zo jan 06, 2013 20:45

Ik ben zóóó blij met die Rancor :duim: Nu al één van mijn favo's in de laatste 5 jaren :omg:
HJR-Holland
premium
premium

Thema: Star Wars

Berichtdoor wza1979 » zo jan 06, 2013 21:16

Goed verhaal, en goede conclusie lijkt me. :duim:
Eens een keer iemand die kritisch is bij het maken van een recensie. En die niet strooit met 9-ens en 10-nen.
18 cent per onderdeel....... is niet niks :(
wza1979

Thema: moc's

Berichtdoor darksider » ma jan 07, 2013 13:33

Inderdaad een goede en eerlijk recensie. Ik heb voor deze set zelfs €74,95 betaald, de volle Blokker-holding prijs, maar daarmee had ik hem wel iets eerder in huis... En ik kon deze set gewoon niet lang laten liggen, omdat Jabba's Palace gewoon niet compleet was zonder deze pit eronder.
Ik vind de set op zich best geslaagd, hoewel de set wel heel simpel op te bouwen is. Inderdaad is de Rancor zelf de ster van de set, en is deze set (waarschijnlijk letterlijk) 'om hem heen gebouwd'. De zes nieuwe en unieke onderdelen (torso, kaak, arm L, arm R, hand (x2), vinger(x4)) waaruit de Rancor is opgebouwd hebben waarschijnlijk ook een zeer behoorlijk deel van het budget in beslag genomen, en een aantal van deze onderdelen zullen we ook niet snel terug zien in andere sets (totdat Lego over 6 jaar weer een nieuwe versie van Jabba's Palace + Rancor uitbrengt :bigsmile: ).

Ik vind het vooral jammer dat er door de ontwerpers zo slecht nagedacht is over de interactie tussen het paleis en de pit. Ten eerste de positie van de connectiepunten: omdat deze niet in een vierkant zijn opgebouwd, kan het paleis maar op twee mogelijke manieren gestapeld worden, in plaats van op vier manieren. Ten tweede de scharnierende constructie van de Pit: hoewel de achterkant (of is het juist de voorkant?) van het paleis ook geheel scharniert, vallen deze scharnieren niet samen, en kan de achterkant van het paleis niet meer open als deze gestapeld is. Ten derde inderdaad de toren van het paleis, die zweeft als de pit onder het paleis wordt geplaatst. Ten vierde wordt het valhek inderdaad geheel geblokkeerd door het paleis. En ten vijfde wordt de getraliede ('observatie') vloer van het paleis deels geblokkeerd door de constructie van de Pit :notimpressed:
Volgens mij zijn dit allen constructiefouten die relatief makkelijk verholpen hadden kunnen worden in de ontwerpfase. Deze twee sets geven mij nu het idee dat twee verschillende Lego-designers nauwelijks met elkaar hebben gecommuniceerd tijdens het ontwerpen van deze sets. Nou ja, wie weet, krijgen we over 6 jaar weer een herkansing! :lol:
This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.
darksider

Berichtdoor Jeroen_K » ma jan 07, 2013 13:41

Ik vind het idee van de set erg leuk. Maar de uitvoering vind ik (op de Rancor na) niet zo goed. Toch denk ik dat ik de set wel ga aanschaffen, en dan flink aanpassen en uitbreiden zodat alle minpunten (die Darksider hierboven al noemt) opgelost worden.
Jeroen_K's foto's op Flickr.
Jeroen_K

Keer terug naar Star Wars