10229 Winter Village Cottage (2012)

Recensies van sets uitgebracht door LEGO die binnen het thema Factory/Specials vallen

10229 Winter Village Cottage (2012)

Berichtdoor Virani » vr dec 07, 2012 19:00

Om alvast een beetje in de sfeer te raken voor kerst, hier een review over de winterset van dit jaar. De Winter Village Cottage.
Afbeelding

Info.
Set: 10229 Winter Village Cottage
Thema: Winter Village
Jaar: 2012
Onderdelen: 1490
Minifigs: 8
Prijs: €99,99 (Aangeschaft met 10% korting bij S@H)

Verpakking.
Deze set zit verpakt in een grotere doos, doordat alle sets tegenwoordig wat minder ruim worden verpakt, is deze doos goed gevuld. Op de voorzijde van de doos zien we het huis met alle bijkomende accessoires; een klein hutje, een iglo, een busje en een slee. Naast de gebruikelijke informatie worden we er op gewezen dat er in deze set een 'light brick' zit.
Op de achterkant van de doos zien we alle speelmogelijkheden van de set. Het is zeker geen actieset, maar desondanks zijn er genoeg dingen te doen in en rondom het huis.
Afbeelding Afbeelding
In de doos zitten 18 zakjes, die zijn verdeeld onder 3 nummers. Daarnaast zitten er 4 witte plates in die als base moeten fungeren, helaas zaten deze los in de doos en vanwege het karton waren ze erg vuil geworden. Verder zitten er 2 verpakte instructieboekjes in en een klein stickervel.
Afbeelding

Bouw.
Als eerste wordt de iglo gebouwd. Het is een leuke kleine iglo, waarvan je de bovenste helft af kan halen om binnenin te kijken. Dit is mogelijk doordat de iglo als een soort modular is gebouwd, de bovenste helft schuift als het ware in de onderkant.
Afbeelding Afbeelding

Daarna wordt de truck gemaakt. Wat opvalt is dat in de instructies alle onderdelen paars zijn in plaats van donkerblauw, waardoor ik eerst 5 minuten heb lopen zoeken naar de desbetreffende onderdelen voor ik er achter kwam dat het gewoon verkeerd geprint was. Het wagentje zit leuk in elkaar. Hier zie je echt het verschil tussen de leeftijdscategorieën bij de Lego sets. Niet alleen zijn de technieken veel uitgebreider bij de exclusieve sets, maar ook de details zijn veel meer gevarieerd. Als je deze truck bijvoorbeeld vergelijkt met de truck uit set 4437, valt het op dat de manier waarop bepaalde onderdelen van het voertuig worden gebouwd echt een wereld van verschil is. Bij de City sets worden vaak enkele grote onderdelen gebruikt voor de motorkop, het dak en de deurtjes. En bij dit soort sets worden deze delen echt gebouwd met verschillende stenen en technieken.
Afbeelding Afbeelding

Vervolgens worden het houthakkershutje en de slee gebouwd. Leuke details met onder andere de houtstukken, werkbank en gereedschap. En de slee maakt grappig gebruik van twee schepjes als onderstel.
Afbeelding Afbeelding

Uiteindelijk is dan het huis aan de beurt. Er wordt begonnen met de ondergrond voor het gebouw, maar na korte tijd is de vloer aan de beurt. Maar liefst 71 tegeltjes plaatsen in één stap. En alsof dat nog niet genoeg was komen er de volgende pagina doodleuk 40 bij. Dit vind ik wel een van de minpunten van deze set, want los van het feit dat het te veel hetzelfde is, is het verdomd moeilijk om al die 1x1 tiles recht te krijgen.
De keuken is erg getailleerd, het keukenblok en de kastjes zitten allemaal leuk in elkaar. De open haard is ook goed vormgegeven en heeft een leuk lichteffect, waar dus gebruik wordt gemaakt van de 'light brick'. De stoel van de grootvader is indrukwekkend gebouwd, met name de armsteunen. En de kerstboom is vrij simpel maar wel effectief. Ten slotte wordt de kinderkamer gebouwd, met veel speelgoed en een leuk katje.
Wat ik een pluspunt vind is het feit dat veel dingen op een andere manier gebouwd worden dan in andere sets. Dit bed is bijvoorbeeld anders dan het bed wat boven in de Pet Shop staat en de kerstboom is ook weer anders dan vorige kerstbomen. Hierdoor leer je toch steeds meer technieken en valt Lego niet te veel in herhaling. (Op de tegeltjes na dan..)
Afbeelding Afbeelding

Als laatste wordt het dak gemaakt. Hoewel naar mijn mening de laag sneeuw wel erg dik is ten opzichte van de voorgaande wintersets, is het wel leuk dat er weer nieuwe technieken worden gebruikt voor het maken van het dak.
Een groot minpunt en wat ik totaal niet had verwacht, vind ik dat de dakkapel gewoon op het dak geplakt is. Het is geen echte kapel waar je door naar binnen kan kijken. Je bouwt eerst het volledige dak en vervolgens bouw je daar bovenop een klein hutje. Dit vind ik toch wel erg jammer, want het idee van een dakraampje is wel leuk.
Wat ik ten slotte grappig vond is dat de voordeur naar binnen gaat, wat ik nog niet vaak heb gezien.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Minifigs.
De minifigs vind ik bij deze set een beetje tegenvallen. Er wordt veel gebruik gemaakt van lijfjes die de laatste tijd al vaak voor zijn gekomen en er zit naar mijn mening weinig spannends bij. Hoewel ze prima bij de sfeer van de set passen, hoop ik toch dat Lego volgend jaar iets meer variatie brengt wat betreft de figuurtjes.
Afbeelding

Vergelijking.
In vergelijking met de vorige wintersets valt deze wel erg op. Het gebouw is een stuk groter dan voorgaande exemplaren en ook de laag sneeuw bovenop het dak is een stuk dikker. Het is op zich wel te begrijpen, aangezien dit een hut bovenop de berg voor moet stellen. Maar omdat waarschijnlijk het merendeel van de bouwers deze wintersets naast elkaar zal plaatsen, valt deze wel een beetje buiten de boot.

Conclusie.
Er wordt veel gebruik gemaakt van verschillende interessante technieken waardoor er veel variatie in de set zit. Helaas is er ook een gedeelte dat erg veel herhaling bevat, namelijk de eindeloze voorraad tegeltjes. Ook de dakkapel valt me een beetje tegen, omdat ik denk dat dit ook mogelijk was geweest op de manier waarop een echt dakkapel op een dak zit.

Al met al ben ik nog steeds erg tevreden over deze set. Tijdens het bouwen raak je meteen in de kerststemming en het wintergevoel met open haarden, warme chocomelk en koekjes komt meteen naar boven.
Daarnaast is het leuk om het winterdorpje weer uit te breiden, en hopelijk blijft Lego hier nog een tijdje mee doorgaan.
Afbeelding

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.
Opmerkingen, vragen of andere zaken zijn altijd welkom. Onderdelen en grotere foto's zijn hier te bekijken.
Virani

Re: 10229 Winter Village Cottage (2012)

Berichtdoor Edgar » vr dec 07, 2012 20:46

Toffe review!
Ik heb de set ook en hij is zeker de moeite waard.
Wat ik wel jammer vind is dat hij het kneuterige mist van de andere winter sets.
De vele leuke details maken wel een hoop goed.
Edgar

Re: 10229 Winter Village Cottage (2012)

Berichtdoor SL33 » wo jan 16, 2013 8:09

Is iemand bij het bouwen van deze set ook het kleurverschil tussen de verschillende bricks opgevallen?

Met name tussen de blauwe bricks is er een flink verschil in kleur: een meer "melkachtige" variant en een "duidelijkere" kleur.
SL33

Thema: Classic space

Keer terug naar Factory / Specials