Mindstorms NXT Visual basic interface

Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

Mindstorms NXT Visual basic interface

Berichtdoor robl64 » vr nov 30, 2012 10:57

Heren, Dames,

Al tijden volg ik dit forum met veel belangstelling. Inmiddels ben ik begonnen aan een eigen projectje en zou graag eens peilen of er iemand ervaring heeft met het koppelen van meerdere mindstorms bricks via een visual basic applicatie op de laptop.
Ik ben bezig met een project waar uiteindelijk 4 a 5 NXT's samen een minifabriekje gaan besturen. Ik bouw dus eigenlijk een interface tussen de NXT's onderling en een 3e applicatie die via diezelfde interface de fabriek kan monitoren en aansturen.
Vanuit MS Excel kan ik inmiddels met VBA een verbinding maken via bluetooth met de diverse NXT's. Hierdoor kan ik die NXT's dus afzonderlijk benaderen en via Excel de diverse bluetooth mailboxes schrijven en lezen. Er is echter nog een behoorlijke weg te gaan voordat ik alles vlekkeloos aan elkaar heb geknoopt.
Aangezien ik hier op het web maar weinig info over kan vinden, vraag ik me af of ik nu het wiel zit uit te vinden, of dat er iemand hier op het forum hier al meer ervaring mee heeft. Ik wil het liefst in Excel blijven en dus via Visual basic een en ander verder ontwikkelen aangezien ik in Excel al een goede koppeling heb naar mijn 3e applicatie en excel voor dit soort doeleinden ook prima dienst kan doen als database'je om parameters en instellingen voor de fabriek op te slaan.
Ik hoor het graag als er iemand is die dit al eens heeft gedaan of hier goede voorbeelden van heeft.

Gr,
Rob
robl64

Thema: NXT

Re: Mindstorms NXT Visual basic interface

Berichtdoor NXTchris » vr nov 30, 2012 14:47

Hey kerel

Dit klinkt interessant :P
Ik ben zelf wel redelijk handig met de 2.0 software van lego zelf en voor mijn Moc's is dit ruim voldoende 8-)

Maar ik weet dat de nxt's open source ondersteunen en dat je er van allerlei homemade software op kan zetten om zo je doel te bereiken.

Laurens valk ik hier geloof ik wel aardig handig mee.
misschien hem eens benaderen hier.

Ben benieuwd wat je gaat bouwen kerel.
ben zelf van plan om een keer een zelf sorterend magazijn te maken maar dat programmeer ik gewoon in de nxtsoftware.

Succes!

gr
chris
Alles is moeilijk, Totdat het simpel is.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
NXTchris
premium
premium

Thema: MindstormsNXT's

Berichtdoor robl64 » vr nov 30, 2012 15:44

Ik programmeer de NXT's ook gewoon met relatief simpele NXT G programmaatjes. Het gaat echter om de algehele controle over al die zelfstandige eenheden en de onderlinge communicatie. Verder wil ik vanuit dat ene controlepunt (in mijn geval dus Excel) communicatie hebben met een derde partij die de opdrachten richting de fabriek uitstuurt en de diverse NXT's dus aan de slag zet. Het principe heb ik al helemaal werkend, maar er zijn behoorlijk wat bluetooth berichten die ik nu in Visual Basic aan het uitwerken ben en waarvan ik me afvraag of dit niet al eens door iemand gedaan is.
Het test fabriekje dat ik nu aan het bouwen ben heeft inmiddels 2 NXT's die beide via bluetooth aan mijn Excel sheet worden verbonden. De ene stuurt een aanvoerlijn van M&M's (met pinda) die 1 voor 1 uit een bak aan een lopende band worden gegegeven. Voordat ze op de band komen checkt een hitechnic sensor de kleur en geeft die door aan Excel. Excel geeft die kleur door aan de 2e NXT die twee roterende platforms met daarop bakjes stuurt en het juiste bakje onder de band draait om zo op kleur gesorteerde M&M's in bakjes te krijgen. Dit alles werkt reeds.. maar er moet nog een hoop gebeuren. Zo wil ik eeh hoogbouwmagazijn achter deze lijn zetten en een aparte NXT die een robot stuurt om volle bakken van de platformen te pakken en in het hoogbouwmagazijn te plaatsen. Uiteindelijk worden de op kleur gesorteerde M&M's weer op afroep (door het 3e systeem) uit het magazijn gehaald en uitgeleverd.
Dit alles met als einddoel om systeemintegratie demonstraties te kunnen geven van het 3e systeem. Zal binnenkort een fotootje maken van hetgeen er nu in elkaar geknutseld is.

Gr,
Rob
robl64

Berichtdoor NXTchris » vr nov 30, 2012 15:56

WHAHAHAHAHA dit meen je niet :lol:

Ik zat ook al met het idee om M&m's te gaan gebruiken en dan op kleur te sorteren, alleen had ik de nootloze in gedachten want die met pinda's vind ik niet zo lekker LOL

Geen idee of de kleursensor alle kleuren kan herkennen maar had het nog niet uitgeprobeerd.

Tja wat het hele bleutooth verhaal kan ik je helaas niet helpen want zoals al gezegd gebruik ik alleen de nxt sorftware en voor mijn moc's werkt dat tot nu toe nog prima (+ heb geen zin om me te verdiepen in de andere software's zoals lapview en zo, vind fysiek dingen uitvogelen leuker ;) )

Maar klinkt veel belovend dit!
Ben benieuwd we zien het filmpje hopelijk verschijen :P
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
NXTchris
premium
premium

Berichtdoor robl64 » vr nov 30, 2012 16:04

De standaard lego kleursensor kan maar heel beperkt aantal kleuren herkennen. De HiTechnic V2 die ik nu gebruik doet het een stuk beter, ook al is deze eigenlijk 'getuned' op legeo kleuren. Vooral het verschil tussen oranje en rood wil nog wel eens een probleem zijn, maar ook die krijg ik nu heel redelijk in beeld.
Ik ben ook niet zo dol op de M&M met pinda, maar heb ze tot nu toe vooral gekozen omdat ze wat groter zijn. Zal binnenkort ook eens met de gewone variant testen, want die heb ik ook liever :duim:
robl64

Berichtdoor NXTchris » vr nov 30, 2012 16:21

Tja ik heb alleen de lightsensor uit de 1.0 en de kleurensensor uit de 2.0 en tot nu toe nog niet extreem veel mee gedaan behalve dit :lol:

Is niet veel bijzonders maar was in 2 dagen in mekaar geflanst om toch iets mee te nemen naar een lowlugmeeting :)

en dit was de eerste kleurensorteerder die ik had gemaakt toen ik net uit mijn darkage kwam en nog niet veel lego tot mijn beschikking had :lol:

Maar die van hitechnic ga ik waarschijnlijk nog wel een keer halen :P
hoor der inderdaad leuke verhalen over.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
NXTchris
premium
premium

Berichtdoor robl64 » zo dec 09, 2012 14:16

Hier enkele foto's van het project tot nu toe. Nu twee NXT's aangesloten en bezig met testen van de Excel interface.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zodra Excel doet wat ie moet doen een filmpje.
robl64

Berichtdoor NXTchris » zo dec 09, 2012 23:50

:omg: :omg:

Ik ben nu wel heel benieuwd naar het filmpje :P
Ziet er al veelbelovend uit :duim:
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
NXTchris
premium
premium

Berichtdoor robl64 » zo dec 30, 2012 15:28

Hier is ie dan:

robl64

Berichtdoor french83 » zo dec 30, 2012 17:14

Top! met zo''n idee loop ik ook al een tijdje rond.
Echter bij gebrek aan nxt is het nog niet gelukt.
Echter wil ik dan iets ook met vorm herkenning.

http://www.youtube.com/watch?v=6lZ9rSZwDzE

Dit ga ik toch volgen voor inspiratie!
french83

Thema: technics, trein

Berichtdoor french83 » zo dec 30, 2012 19:53

En dan in combinatie met

http://www.brickinstructions.com/instru ... %20Command

voor vorm herkenning.
french83

Thema: technics, trein

Keer terug naar Bouwwerken en MOC's