Mammoet LTM 11200 9.1 PF 1:15,5 (WIP)

Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

Mammoet LTM 11200 9.1 PF 1:15,5 (WIP)

Berichtdoor LiftingBricks » zo nov 11, 2012 13:27

Hallo allemaal,

Heb besloten om toch maar alvast een topic te openen met met een previeuw van wat ik aan het maken ben. Het wordt een 'meer jaren project' maar dat geeft niet.

Het gaat om de Liebherr LTM 11200 in de Mammoet kleuren.
Mobiele kranen hebben mij altijd al gefacineerd en in de mammoet kleuren helemaal geweldig.
Ik heb enige tijd geleden al eens een fototje gepost van de bouw van een Demag ac 700. Uiteindelijk was daar een heleboel niet naar mijn zin en ik besloot toen opnieuw te beginnen en de opgedane ervaring te gebruiken in mijn nieuwe project.

De Kraan.

Een mobiele kraan maken in deze schaal (1:15,5) is een bijzonder lastige klus waarbij je continu op problemen stuit. Zeker als je het complete ding PF wil maken.
De bedoeling is dat hij en compleet functioneel wordt en er ook nog zo natuurgetrouw mogelijk uit moet zien. En dat is wel eens een bijzonder lastige combinatie. En regelmatig blijkt dat dit ook gewoonweg onmogelijk is in Lego. Helaas. Ik zal dus soms consessies moeten doen dat het of niet werkend wordt of lelijk. :what:

Ben begonnen uiteraard met de aandrijving (heb daar geen foto van zie ik :notimpressed: )
De real one wordt op as 1,2,4 en 5 aangedreven en ik heb dat bij deze ook gedaan.
Verder zijn de eerste 5 assen 'semi geveerd'. Dat wil zeggen dat hij helemaal is ingeveerd en alleen kan uitveren. Dit omdat het gewicht van de totale kraan straks enorm is en geen enkel Lego veertje dit aankan.

Daarna aan de bestuuring begonnen. Bij de echte zijn de eerste 5 assen 'vast aan elkaar verbonden en assen 6 t/m 9 onafhankelijk bestuurd. Dit heb ik geprobeerd na te maken. Zodat ik bij de normale rij modus alle assen gestuurd zijn behalven as 6. Maar dat ik in de manouvreer stand alle assen kan sturen en daarbij assen 6 t/m 9 allemaal even scherp sturen. Ik heb dit uiteindelijk voorelkaar gekregen met een speciale construktie waar ik best trots op ben. 8-)

Tijd voor een foto, de rijstand:
Afbeelding

Manouvreren:
Afbeelding

Hier volgen nog wat fotos van de rest. E.e.a is in volle ontwikkeling en fotos zeggen daarbij meer dan woorden. niks is nog echt definitief klaar en veel is nog niet naar mijn zin.

Hierbij een kleine impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt uiteraard vervolgt!

Groeten Huib :)
LiftingBricks

Thema: Kraantjes...

Re: Mammoet LTM 11200 9.1 PF 1:15,5 (WIP)

Berichtdoor noetiepoerker26 » zo nov 11, 2012 13:34

Ziet er leuk uit! :omg: Hoe groot denk je dat hij gaat worden?
noetiepoerker26

Thema: technic

Berichtdoor konajra » zo nov 11, 2012 13:39

goed bezig :duim: . ik doe het je niet na.
"Remember compliments you receive. Forget the insults.
If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman-

Al mijn Mocs : Flickr
Mijn website: www.konajra.com
konajra
premium
premium

Berichtdoor LiftingBricks » zo nov 11, 2012 14:57

konajra schreef:.. ik doe het je niet na.

Jaja... Dat moet jij zeggen! :D De beste lego designer van Lowlug en ver daar buiten! Maar toch bedankt! :bigsmile:
LiftingBricks

Berichtdoor konajra » zo nov 11, 2012 15:01

Nou... nu vergeet je toch wel een heleboel andere te noemen.

Maar toch, ook bedankt :wink:

konajra
premium
premium

Berichtdoor olaf1998 » zo nov 11, 2012 15:39

mooi man :duim: , lekker groot. Je zegt dat je alles RC wilt hebben betekent dat ook de poten aan de boom of niet, want das nauurlijk een hele uitdaging. Al lekke ver brick on man.
mijn youtube,https://www.youtube.com/user/olaf9198?feature=guide.
Dingen die ik leuk vindt: Truckstar, Volkswagens en MAN's.

Keep on the good work. Altijd.
olaf1998

Thema: Technic

Berichtdoor LiftingBricks » zo nov 11, 2012 16:36

Ja dat was eerst zeker de bedoeling. Maar dat is nou zo een ding wat dus niet te doen is als het er ook natuurgetrouw moet uit zien. Probleem is dan weer het gewicht. De giek weegt straks misschien wel 5 kilo of nog meer en de krachten die dan op de scharnieren komen zijn haast niet op te vangen in beperkte ruimte die je hebt op de giek wand zeg maar.. :notimpressed:
Ik heb al van alles geprobeerd maar dat gaat hem niet worden. Wat erg jammer is.. :?
LiftingBricks

Berichtdoor Erik Leppen » zo nov 11, 2012 17:10

Wow, jij gaat even de allergrootste mobiele kraan die er bestaat, nabouwen in de grootste Technicschaal waar truckbanden voor zijn :twitch: (alhoewel sinds de Unimogbanden niet meer).

Het ziet er prachtig uit, dat is zeker :love:, wel jammer dat door de gigantische afmetingen je zal moeten inleveren in technische functies. Daarnast vind ik het jammere van zo'n grote schaal dat bijvoorbeeld dat pneumatische pompje aan de stempel er nogal "ielig" uitziet in verhouding...

Ik vraag me dan af of je niet beter af bent met alles "brick-built" en dan maar niet functioneel, en dan ook zo'n stempelcilinder maar met ronde bricks te bouwen (4 x 4 voor de cilinder, 3 x 3 voor de "zuiger"). In mijn ervaring is groot bouwen in elk geval geen rozengeur en manenschijn ;)

Of... tja umm... :brick2: je gaat kleiner bouwen. Dat kan ook :fluiten:
Steen, as, plaat, kaas, snot, daksteen, liftarm, wig, vleugel, pin of tegel?
Erik Leppen
premium
premium

Berichtdoor dirk klijn » zo nov 11, 2012 17:23

Dat wordt interresant :D.

Een vraagje, de rode links in de onderste foto. Zijn die voor het sturen? Ik vind het een geniale en unieke oplossing :duim:.
Don't stop 'til you get enough.
dirk klijn
premium
premium

Berichtdoor VFracingteam » zo nov 11, 2012 18:40

Jeetje wat goed man, nu wel oppassen dat je het hele gevaarte niet per ongeluk van de tafel afstoot. hij is zo groot dat je bijna geen bouw ruimte meer over heb :duim:
VFracingteam
premium
premium

Berichtdoor legotrucks » zo nov 11, 2012 19:31

Dat wordt echt een gigantisch ding! Ik vraag me af of dit nog wel te tillen is als hij af is.

Doe me gelijk denken aan de LG1550 die ik eerst in 1994 en later nog eens in 1998 bouwde. Dat ding was ook loeizwaar.
http://dennisbosman.nl/lego/bmnr04.html

Wat Erik zegt klopt, werkend ga je het geheel nooit krijgen. Dat was voor mij destijds de reden een kraan met een vakwerkgiek te maken. Die bewuste kraan was als LTM1800 ook met telescoopgiek leverbaar. In '94 was ik eerst met zo'n giek bezig, maar dat strandde al snel. Uiteraard was de kennis en ervaring een stuk minder en heb je 18 jaar (!) later een veel grotere diversiteit aan onderdelen. Ik ben echt benieuwd hoe jij het er van af gaat brengen en waar je tegenaan loopt. Dit zijn geen projecten die je 'even' doet.

Zelf wil ik ook weer de hoogte in gaan, maar met een lading voor een van m'n diepladers. Die Faymonville moet nog een hedendaagse lading krijgen, iets met rupsen hoogstwaarschijnlijk.
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!
legotrucks
premium
premium

Thema: legotrucks

Berichtdoor LiftingBricks » zo nov 11, 2012 19:53

Klopt legotrucks. Ik kom er steeds meer achter dat dit een mega project wordt. Soms kun je uren of dagen bezig zijn iets te construeren (en uiteindelijk geen stap verder komen). Erg frustrerend. Desalnietemin een uitdaging. En voor mij de ultieme uitdaging.

Alles werkend krijgen was eerst wel het plan. Gaandeweg kom ik tot de ontedekking dat veel plannen die ik in mn hoofd had in de pratijk niet realiseerbaar zijn. In dit geval is negen van de tien keer het gewicht het probleem. Lego is hier niet voor ontworpen.

Een slag kleiner maken is een idee waar ik serieus over gedacht heb. Zelf een slag groter met de unimog wielen ben ik mee bezig geweest. (ik heb nu dus 18 unimog wielen over :? ) maar dit vindt ik toch het mooiste.

dirk klijn schreef:Een vraagje, de rode links in de onderste foto. Zijn die voor het sturen? Ik vind het een geniale en unieke oplossing :duim:.

Klopt! Is voor de besturing en werkt perfect!! De normale manier met een tandwielen en asjes is bij dit gewicht en formaat geen optie. Alles gaat torderen. Dus heb een alternatief bedacht! :slygrin:

VFracingteam schreef:Jeetje wat goed man, nu wel oppassen dat je het hele gevaarte niet per ongeluk van de tafel afstoot. hij is zo groot dat je bijna geen bouw ruimte meer over heb :duim:

Jup, ik heb eigenlijk mn legotafel veel te klein gemaakt.. :oops: Maar daar komt verandering in. :P
LiftingBricks

Berichtdoor LiftingBricks » zo nov 11, 2012 20:15

Erik Leppen schreef:....Het ziet er prachtig uit, dat is zeker :love:, wel jammer dat door de gigantische afmetingen je zal moeten inleveren in technische functies. Daarnast vind ik het jammere van zo'n grote schaal dat bijvoorbeeld dat pneumatische pompje aan de stempel er nogal "ielig" uitziet in verhouding...

Ik vraag me dan af of je niet beter af bent met alles "brick-built" en dan maar niet functioneel, en dan ook zo'n stempelcilinder maar met ronde bricks te bouwen (4 x 4 voor de cilinder, 3 x 3 voor de "zuiger")

Ja, ik denk dat het daar op uit draaid. Vaak is het de keuze tussen mooi, maar niet werkend of lelijk maar functioneel..

De stempelpoten met de pneumatic cilinders is idd geen gezicht.. :what: Wellicht komen er idd gewoon brick versies onder. :)
LiftingBricks

Berichtdoor LiftingBricks » ma dec 24, 2012 12:23

Tijd voor een nieuw fototje.
Afbeelding
LiftingBricks

Berichtdoor aawsum » ma dec 24, 2012 12:52

wat een gevaarte zeg. Wat is er nog WIP aan trouwens?
aawsum
premium
premium

Thema: 10 jaar Lowlug!

Berichtdoor LiftingBricks » ma dec 24, 2012 15:06

aawsum schreef:wat een gevaarte zeg. Wat is er nog WIP aan trouwens?

Uhm, alles!... :lol: Zit nog voor maaaanden werk aan/in... :?
LiftingBricks

Berichtdoor olaf1998 » di dec 25, 2012 17:50

zoo lekker groot. De zijkanten v d cabine lijken me een beetje te overdreven
( Waar de koplampen op zitten).

olaf1998

Berichtdoor LiftingBricks » di dec 25, 2012 18:46

olaf1998 schreef:zoo lekker groot. De zijkanten v d cabine lijken me een beetje te overdreven
( Waar de koplampen op zitten).

Mwoa, volgens mij klopt het aardig.. :wink: Kijk maar hier bij de echte:

Afbeelding
LiftingBricks

Berichtdoor olaf1998 » di dec 25, 2012 20:50

Misschien licht het ook aan de foto hoek, maarja jij zegt het :D
Je stelde nog een vraag op youtube aan Kevpation ik heb volgens mij het antwoord
Een (of meerdere voor de stevigheid) worm gear met een gear rack
deze dus http://www.legoeducation.us/eng/product/rack_and_worm_gears/915

olaf1998

Berichtdoor LiftingBricks » za jan 26, 2013 17:10

Langzaam maar zeker gaan we verder. Iedere keer besef ik opnieuw dat het een mega klus is waar je je enorm in vergist. Maar goed, hij hoeft niet binnen een jaar klaar ofzo. :)

Ik heb de spanlift nu ook een eind klaar. Er zitten 4 motoren, een ontvanger en een accu pack in.

Verder heb ik de besturing verder verfijnd en dat werkt nu vrij goed. wacht nog op een pakketje uit de US van mindsensors.com, dan kan ik mbv Nxt zorgen dat hij automatisch alle wielen recht zet.

De onderwagen begint behoorlijk vol te raken. De NXT unit zal in de bodem vd cabine moeten. Ook heb ik al wat details aangebracht. (het is nog maar een begin!.)

Hieronder ff 2 fototjes voor een idee. Het is nog maar een impressie, het eindresultaat zal heel wat 'heftiger' worden! :bigsmile:

Afbeelding

Afbeelding
LiftingBricks

Berichtdoor konajra » za jan 26, 2013 19:31

:-o Wat een groot monster wordt dit. Hij ziet er echt ongeloofelijk goed uit.

konajra
premium
premium

Berichtdoor dj_lifestyle » za jan 26, 2013 20:11

kwijl !!!!!

Schitterend mooi apparaat zeg. Wat een ding zeg. wooww !!
meer kan ik er niet van zeggen.
Super zo met al die tegels, zo glad en gedetailleerd pfff. ojaa... en zo grooooott :D :duim: :duim:
dj_lifestyle

Thema: City, Treinen

Berichtdoor Aliencat » za jan 26, 2013 20:15

Inderdaad :duim: echt een superMOC in the making!
Ik ben er heel erg benieuwd naar om dit ding straks als die klaar is in beweging te zien, dat moet er ontzettend indrukwekkend uitzien.
Ach was ik maar een punt, dan was ik het einde.
Aliencat
premium
premium

Thema: Ben10

Berichtdoor LegoJan » za jan 26, 2013 22:09

Schitterend! :omg:
LegoJan

Thema: Castle

Berichtdoor legotrucks » za jan 26, 2013 22:10

Huge!

Lijkt me leuk om (weer) kennis te maken tijdens de aankomende show in Ede. Dit model gaat een hoop reacties opleveren, af of niet af :duim:
legotrucks
premium
premium

Berichtdoor wza1979 » za jan 26, 2013 22:21

Machtig !!!!! :omg:

Wat zou die wegen ?
En heb je tegengewicht nodig ? Zal wel toch ?
wza1979

Thema: moc's

Berichtdoor Raised » za jan 26, 2013 23:45

Wow. Ik heb veel grote dingen gezien, maar dit slaat duidelijk alles :) Mooie kleurencombo, maar ook erg goed gedetailleerd. Ik kijk al uit naar de volgende foto's!
Raised

Thema: vlaky

Berichtdoor Barman » zo jan 27, 2013 14:08

Wat een monster van een gevaarte :drool: erg mooi gedetaileerd, maar zo groot en lomp, dat ik heel erg benieuwd ben of alles gaat werken wegens het giga gewicht van alle onderdelen.
Als deze naar Ede komt, ga ik het eens op m'n gemakkie bekijken.
Ik heb het 1:50 schaalmodel in de Liebherr kleuren. Deze is door al het diecastmetaal al loodzwaar.
Erg super gaaf als dit model na vele maanden werken klaar is en ook nog werkend. Goed het kan niet anders dat je een handje moet helpen, maar als deze helemaal opgetokt staat en wat kan hijsen, tja dat is gewoon kwijlen :omg:

Succes met de verder bouw en verzamelen van de onderdelen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Barman
premium
premium

Berichtdoor LiftingBricks » zo jan 27, 2013 15:42

Een ieder bedankt voor de positieve berichten! :D Erg leuk de reacties!

Dat hij groot en zwaar is klopt wel. Komt het iig overeen met de real one, die weegt incl mast en spanlift dik 200.000kg... :what: En daar komt dan nog eens 200ton contra gewichten bij.. :fluiten:

En niet alles gaat werken.. Die illusie heb ik al laten varen. :? Hij kan iig prima rijden en sturen (al uitvoerig getest)
De mast omhoog kan ik wel vergeten. Uitschuiven (2 delen) gaat wel lukken, evenals het uitklappen en uitschuiven van de stempels en het draaien van de bovenwagen. Dat is allemaal wel te doen.
De spanlift zal er letterlijk om spannen.. Dat moet nog blijken. Er komen zoals het er nu naar uit ziet c.a 27 motoren in. :feest:

Of hij nog wat kan hijsen? uuuhh, ik ben al blij als hij uberhaupt overeind blijft staan. :lol:
LiftingBricks

Berichtdoor legotrucks » zo jan 27, 2013 16:06

Laren geleden wilde ik een LTM1800 bouwen. De complete onder- en bovenwagen had ik toen ik met de giek ging beginnen. Nee, dat ging 'm niet worden. Maar in 1994 had je nog niet zo veel lichtgewicht panelen. Alles met bricks gebouwd en veel te zwaar. Ik bouwde een vakwerkgiek, dat ging beter. In principe werkte alles wel, maar als ik dat overnieuw zou doen denk ik dat het me wel gaan lukken om het geheel goed werkend te krijgen. Drie meter giek zou wellicht niet haalbaar zijn, iets korter wel. Aan de ene kant jeukt het wel, maar ik ben meer een vrachtwagenbouwer en op dat gebied heb ik nog veel ideeen.

Ik neem aan dat je de kraan in transporttoestand tentoon wil stellen? Houd er rekening mee dat de tafels 80 cm breed zijn. Publiek kan er makkelijk bij als je de giek overeind zet en het spul afstempeld. In transporttoestand is het ook al imposant dacht zo.
legotrucks
premium
premium

Berichtdoor dirk klijn » zo jan 27, 2013 16:42

:-o Gigantisch...

Ga zo door :duim:.
Don't stop 'til you get enough.
dirk klijn
premium
premium

Berichtdoor VFracingteam » zo jan 27, 2013 17:08

Ik dacht dat ik al grote bouwwerken maakte, maar dit is echt een monster en ziet er waanzinnig uit :duim: :duim:
VFracingteam
premium
premium

Berichtdoor roytimmer84 » zo jan 27, 2013 17:14

Die is echt gaaf :klappen: :duim:,
en werkt alles nu ook?
ga je ook naar ede toe, want dan kom ik heb graag bewonderen.
komt er nog een filmpje met de werking en alles erbij?

ga zo door, want dit is echt prachtig :duim: :duim:
roytimmer84

Thema: model, technic

Berichtdoor LiftingBricks » zo jan 27, 2013 18:24

@Dennis; Ja ik ga hem in transportstand neerzetten. Ik ben nog niet zover dat hij 'uitgeklapt' kan staan. Ik wil eerst de bovebwagen een eind klaar hebben zodat hij wat beter smoelt. De functies showen stel ik maar uit tot volgende keer.. :notimpressed:

@roytimmer84; Ja een filmpje etc komt wel tzt. Maar zover ben ik nog lang niet! :)

Vandaag ff aan het freubelen geweest aan de operator cabine (heet dat zo? :notimpressed: )
Hij is nog niet definitief klaar, maar het idee is er. Het deurtje is een schuifdeur die ook echt open kan schuiven.

Afbeelding

Afbeelding
LiftingBricks

Berichtdoor Bricksonwheels » zo jan 27, 2013 18:48

Ziet er strak uit, dit wordt een super moc als je de detaillering vasthoud!
"Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once you grow up."
Bricksonwheels
premium
premium

Thema: Crossover :-)

Berichtdoor marakoeschtra » zo jan 27, 2013 18:51

Fantastisch! :omg:
Het is duidelijk dat je kosten nog moeite spaart om het model zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
De werkende functies tillen deze MOC naar een nog hoger niveau.

Zelf heb ik al tijden een WIP Moc van een kleiner broertje van deze kraan, een LTM 1400 7.1 (maar dan in een iets bescheidener schaal van ongeveer 1:45) in de kleuren van Schot. Met deze kraan ben ik ooit eens mee 'op klus' geweest. Die hoop ik binnenkort nog een keer af te maken...

Ondertussen zal ik je vorderingen op de voet blijven volgen, want dit wordt hoe dan ook een imposant meesterwerk! :duim:
marakoeschtra
premium
premium

Thema: minifigschaal

Berichtdoor olaf1998 » ma jan 28, 2013 21:45

mooi man die cabine, echt gedetailleerd. :duim:

olaf1998

Berichtdoor nkle » wo feb 13, 2013 19:19

Dat wordt echt een strakke MOC! Ik vind m er nu al super uitzien en ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien. :duim:
nkle

Thema: lego trucks

Berichtdoor VFracingteam » wo feb 13, 2013 19:34

Je cabine krijgt al een juist gevoel en de rest is natuurlijk al gigantisch en mijn Moc is al niet de kleinste maar valt naast de jouwe in het niets.

Wat is eigelijk de lengte van je voertuig?!
Laatst bijgewerkt door VFracingteam op wo feb 13, 2013 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
VFracingteam
premium
premium

Berichtdoor LiftingBricks » wo feb 13, 2013 19:43

nkle schreef:Dat wordt echt een strakke MOC! Ik vind m er nu al super uitzien en ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien. :duim:

Dankje! Het gaat alleen niet echt hard dat afbouwen.. :( Ik werk c.a 65u p/wk dus zodoende schiet er weinig tijd over.. Moet het puur hebben van een paar uurtjes in het weekend.

Maar ik durf wel te zeggen dat hij vet wordt! :P
LiftingBricks

Volgende

Keer terug naar Bouwwerken en MOC's