307-2 VW Auto Showroom

chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...

307-2 VW Auto Showroom

Berichtdoor Trijntje » do nov 08, 2012 0:10

307-2 VW Auto Showroom

Afbeelding

Thema: Lego System
Jaar: 1958
Aantal onderdelen: (volgens Bricklink): 51, waarvan 2 lantarenpalen en 2 VW Kevers, rood en blauw, in de korte uitvoering.
Materiaal: CA; ofwel Cellulose Acetate, ook bekend als 'zacht' plastic.
Steentjes uitgevoerd zonder de zgn. “bottom tube”, plates met zgn. “waffle bottom”.

Bij mijn set ontbreken de lantarenpalen en zijn de enige aanwezige auto’s een VW bus en een zwarte Kever, de lange versie.
Voor de aankleding er nog een oud boompje naast gezet, de alternatieve lantarenpaal zeg maar.

Afbeelding

achterkant
zijkant

Prijs: ??? Geen Bricklink info beschikbaar; mijn exemplaar is bij elkaar geraapt uit “afval” CA steentjes die zo eens in oude partijen zaten en ekele onderdelen die ik al zo'n 40 jaar heb. Toen ik erachter kwam dat ik zo goed als alle onderdelen voor deze set had, heb ik nog eens al mijn steentjes doorgespit om de laatste CA onderdelen te vinden. Als allerlaatste heeft JunkstyleGio me aan blauwe macaroni’s geholpen (waar ik nog steeds heel dankbaar voor ben!)

Geschiedenis / toelichting:
Deze set is voor mij een klein stukje nostalgie; vroeger hadden we die set ook min of meer (in elk geval die etalageruit – begin jaren 70 al als “oud partijtje” Lego van een kennis gekregen) maar die steentjes zijn door te heet wassen ooit definitief verloren gegaan. (op de één of andere manier hebben de plates dat warme water beter overleefd, want de meeste zijn nog wel van toen)
Er horen dus 2 lantarenpalen bij te zitten – maar die heb ik vroeger ook nooit gezien, dus nu mis ik ze ook niet. De autootjes zijn nog van vroeger, toen ik als kind ontdekte dat er “Lego” op de bodem stond, heb ik die auto’s toen al meteen geannexeerd – zodoende hebben die de hete was overgeslagen (gelukkig)
Enige foutje: ben per ongeluk een keer op de Kever gaan staan, dus 100% perfect is ie niet meer… Gelukkig is het VW busje van een soort onverwoestbare kwaliteit gemaakt. (ja, echt VW dus…)

Ja en nu de set….
Het bouwen…..
Als je tweede hobby, na Lego, het bouwen van kaartenhuizen is, heb je hier misschien nog een leuk alternatief in Lego.
Als je nog nooit CA steentjes hebt gezien of mee hebt gebouwd:
dit MOET je toch gewoon een keer proberen.
Graaf eens in die bak stenen en hengel de CA’tjes er uit, probeer vervolgens op een 6x8 (CA) plate een minihuisje te bouwen en ervaar hoe dat voelt.
(en mocht je nu wel eens mopperen dat je MOC’s niet stevig zijn – na een middagje CA bouwen ben je gelijk van dat complex afgeholpen)

Geen idee of het CA Lego toen het nieuw was, ook al zo gammel was. Ik mag aannemen dat de steentjes toen ze nieuw nog helemaal recht waren iets makkelijker stapelden, maar zonder de “bottom tubes” zal het nooit echt stevig hebben gezeten (die modificatie heeft Lego tenslotte niet voor niets doorgevoerd)

Het bouwen van dit kleine model vergt heel veel engelengeduld.
Eigenlijk is er niet één steen meer helemaal recht, met als gevolg dat als je links een steentje wat beter op zijn plek wil drukken, het gebouwtje aan de andere kant in elkaar stort. De etalageruit spant helemaal de kroon; die is zo krom als een hoepel, de enige manier om die nog in te bouwen is door een rijtje noppen te “smokkelen”, de ruit is daarom één nop naar voren geplaatst, anders was die absoluut niet in te bouwen (dat schijnt bij die ruiten op deze leeftijd min of meer “normaal” te zijn).
Na het bouwen dan de tweede hindernis: het verplaatsen naar vitrinekast.
Na enkele mislukte verplaatsingen heb ik maar een kleine modificatie aangebracht; een extra 2x8 plate over de bodemplaatjes en eentje extra op het dak, onder het “VW dealer” bord.
Hierdoor is het toch een min of meer stevig geheel geworden, in elk geval (met enig beleid) verplaatsbaar.

Pluspunten: “antiek” Lego, nostalgie

Minpunten: gammel, niet erg geschikt om uit te parten en mee te gaan moccen (alhoewel het “VW dealer” balkje natuurlijk nog mogelijkheden biedt)

Conclusie:
Een setje “musemstuk” in mijn verzameling, met de dierbare herinneringen aan vroeger.
CA Lego; voor de één is het misschien hinderlijk afval, voor mij is deze set (zoals nu opgebouwd) onbetaalbaar…

Spoiler:
Trijntje
premium
premium

Thema: 4,5V + heleboel

Re: 307-2 VW Auto Showroom

Berichtdoor JunkstyleGio » do nov 08, 2012 0:47

Mooi om te lezen dat zo'n setje nog met liefde voor het 'oude CA" in- en bij elkaar is gezet.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
JunkstyleGio
premium
premium

Thema: Technic

Keer terug naar Overige