8480 Space Shuttle (1996)

8480 Space Shuttle (1996)

Berichtdoor Brickhead » za okt 20, 2012 13:03

Afbeelding
Jaar van uitgave: 1996
Aantal onderdelen: 1368

Na eind jaren '80 een alternatief model voor 8855 en begin jaren '90 een aantal SYSTEM Space Shuttles, verscheen in 1996 de eerste echte TECHNIC Space Shuttle. Het onderwerp was al uniek (tot dan toe was er nog geen set met ruimtevaart als thema), maar door deze set gelijk als de belangrijkste van het jaar uit te geven, zowel wat afmetingen als wat functies betreft, werd het een fantastische set die naar mijn weten op Lugnet al jaar en dag de hoogst gewaardeerde TECHNIC set is.

De bouw.
De instructies zijn op A4-formaat en tellen in totaal 108 pagina's voor zowel het hoofd- als het alternatieve model. Dit alles in één boek, in tegenstelling tot de meerdere boeken die tegenwoordig worden gebruikt, vaak voor slechts één model. De instructies voor het alternatieve model beginnen op de kop aan de andere kant. Er zijn 41 stappen nodig om het hoofdmodel te bouwen.
Afbeelding
Tijdens het bouwen is het belangrijk om de instructies aandachtig te volgen. Doordat er soms veel onderdelen per stap worden toegevoegd, kan een vergissing snel gemaakt zijn. Ik heb dit model al een keer eerder opgebouwd, maar ik maakte ook af en toe een foutje. Ook kan het handig zijn om de aandrijflijnen regelmatig te controleren. Het is niet altijd even goed te zien op welke afstand de onderdelen van een submodel komen, maar dat wordt al snel duidelijk als je het submodel plaatst. Bij dat laatste had ik soms wat moeite.

Het model.
Als het model is voltooid, heeft het een lengte van bijna 55 centimeter, een spanwijdte van 37 centimeter en een hoogte van 22 centimeter (26 cm met landingsgestel). De kleur wit komt niet vaak voor bij grote TECHNIC sets, maar bij een ruimteveer zijn er ook geen andere kleuren die zouden passen. Geheel wit is de shuttle niet, de onderkant is zwart. Bovendien zijn er op het kielvlak en bij de cockpit zwarte plates aangebracht om hittebestendige tegels na te bootsen. Verder wordt grijs gebruikt voor de schakelbak en de satelliet. Ook geel wordt gebruikt voor de satelliet, alsmede voor een paar hendels en voor de stoelen in de cockpit. Dit zijn gewone minifig-stoelen. TECHNIC stoelen passen niet en eigenlijk zijn deze stoelen al te groot (de Shuttle is kleiner dan minifig-schaal). Er worden een aantal stickers gebruikt, maar gelukkig geen STAMPs. Andere details zijn onder meer de hoofdmotoren, uitgebeeld door de schroefbehuizing bekend van Aquazone en het latere Divers.

De functies.
Manueel:
-rolroeren
-landingsgestel
-wisselen van functies van de 9V motor
9V motor:
-Fiber Optic System
-Openen van de deuren van de laadruimte
-Omhoog brengen van de Canadarm
-Ronddraaien van de Canadarm
9V micromotor:
-Openen van de satelliet

Zoals ik al eerder schreef, is een Space Shuttle al uniek, maar de techniek maakt deze set echt interessant. Op de vleugels zijn hendels voor het bedienen van de rolroeren en het landingsgestel. Het landingsgestel maakt gebruik van een schokbreker om de wielen omhoog te houden. Als het landingsgestel omlaag klapt komt het over een dood punt heen, waardoor het gestel uitgeklapt blijft als het gewicht van de shuttle erop rust. Bij ingeklapt landingsgestel komen de banden nog net ver genoeg naar buiten om de Shuttle op te laten rusten, maar het neuswiel draait niet soepel meer.

In de staart bevindt zich de batterijhouder: het bekende 9V-exemplaar, in alleen deze set in het wit. Het aanschakelen van beide motoren gebeurt met ronde knopjes, voor elke motor één, aangesloten op pole reversers. Elastiekjes zorgen voor een “return-to-center”-werking. Dit is erg handig: zodra je de knop loslaat stopt de motor direct.
Vier functies worden bediend door de bekende 9V-motor, die tussen de beide stoelen is geplaatst. Door een schakelbak wordt steeds één functie uitgekozen. Volgens mij was dit de eerste set die een schakelbak op die manier gebruikte.
De eerste functie die ik wil beschrijven is het Fiber Optic System. Dit was een nieuw systeem in 1996, en bestaat uit een grijze steen en acht flexibele slangetjes. Een asje gaat in de steen, en door die rond te draaien lichten de slangen één voor één op. Slechts drie sets hebben dit systeem gehad. Helaas werkt die van mij niet naar behoren: de dubbel uitgevoerde elastiekaandrijving slipt. Ik heb gedurende de bouw de meeste aandrijflijnen gecontroleerd, maar ben deze vergeten. Ik kan me niet herinneren dat ik hier eerder problemen mee heb gehad. De elastiekjes zitten te diep weggeborgen, dus ik durf ook niet andere elastiekjes uit te proberen als ik niet zeker weet dat ik ze terug kan plaatsen. Tijdens meerdere van mijn pogingen dit euvel te verhelpen, kwam ik achter een ander nadeel: de deuren van het laadruim openden zich. Dit was trouwens de enige plek waar ik last had van slippende stiekjes.
Dat brengt me gelijk bij functie twee, de deuren. Deze zijn opgebouwd uit liftarms en assen. De assen zijn wit. Nou ben ik iemand die het liefst zwarte assen en grijze tandwielen ziet, maar de witte assen hebben zeker meerwaarde hier. Tussen de deuren blijft een opening voor de Canadarm en de schakelpook.
De Canadarm (de boom waaraan de satelliet hangt en mee uitgezet wordt) staat op de welbekende draaischijf, deze set is de enige met een geheel zwart exemplaar. Hij kan omhoog tot een hoek van ongeveer 45 graden. Als je tijdens de bouw genoeg speling aan de stroomdraad voor de satelliet meegeeft wordt het draaien alleen beperkt door een paar tiles op de draaischijf, dit zorgt voor 90 graden beide kanten op.
De satelliet is voorzien van een micromotor en hangt met een pin aan de Canadarm, waardoor hij makkelijk te verwijderen is.
Afbeelding

Conclusie.
Geen enkele set is perfect, en de 8480 LEGO TECHNIC “FOS” Space Shuttle, zoals hij in de Nederlandse catalogi stond, is daarop geen uitzondering. Ik heb besloten geen rapportcijfer te geven, zoals ik in eerdere recensies wel heb gedaan, omdat dat ook afhankelijk kan zijn van emoties die ik heb van die tijd. Neemt niet weg dat dit een fantastisch model is. Er zijn wat minpuntjes, zoals het veelvuldig gebruik van de elastiekjes (slippen). Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met de functielijst.
Een uitdaging om te bouwen, een pracht om te zien (zowel uiterlijk als functioneel) en iets waar de betreffende designer trots op mag wezen (mijn complimenten!). Een aanrader voor elke LEGO fan, een must voor een TECHNIC fan. Ook het alternatieve model is erg goed, maar daarover later meer.
It's multifunctionomical.

Flickr
Brickhead

Thema: Res-Q

Re: 8480 Space Shuttle (1996)

Berichtdoor Brickhead » za okt 20, 2012 14:14

Het alternatieve model.

Afbeelding

Ook het alternatieve model is vrij uniek, hoewel er een jaar later al een set met een onderzeeër als hoofdmodel zou komen. Van de ruimte gaan we naar de diepten van de zeven zeeën met de onderzeeër. Ik ben niet heel bekend met civiele onderzeeërs, maar qua vorm lijkt het model vooral op een militaire onderzeeboot. De keuze voor een civiel exemplaar lijkt me logisch: los van het beleid van LEGO zijn er weinig interessante en ook realiseerbare technische functies aan boord van een militaire sub te vinden. In plaats daarvan dus een civiele onderzeeër met de typische, herkenbare romp van een militaire onderzeeboot. Het model heeft 37 bouwstappen nodig, en meet dan in de lengte ongeveer 61 centimeter, in de breedte 11 en in de hoogte 20 centimeter (26 cm met periscoop). Een iets bredere romp dan et hoofdmodel, maar mede door de vleugels oogt laatstgenoemde wel groter. Ik denk dat ongeveer 80% van de onderdelen is gebruikt. Eén stoel wordt gebruikt, uiteraard in de commandotoren. Aan de toren zijn een paar duikroeren bevestigd, die door de speling handmatig versteld kunnen worden. Een ander optisch detail bevindt zich vlak achter de periscoop: dit zou een antenne kunnen zijn, maar ik hou het op een snuiver. Ook hier meerdere stickers, maar wederom elke sticker netjes op één onderdeel.

De functies.
Manueel:
-Draaien van periscoop
9V motor:
-Fiber Optic System
-Draaien van schroef
-Openen boeg
-Neerlaten oprijplaten
9V micromotor:
-Rijden van robotwagentje

Voorop zit een geel wiel dat gebruikt kan worden voor het draaien van de periscoop. Binnen de commandotoren zitten de handvatten voor de bemanning. Die komen tegen de binnenkant van de toren, en beperken daarmee de draaicirkel van de periscoop tot ongeveer 100 graden beide kanten op. Vreemd vind ik wel dat één van de stickers een soort beeld door de periscoop geeft, die had dan beter op de periscoop zelf geplaatst kunnen worden. Tenzij het natuurlijk helemaal geen periscoop, maar een camera is...
Afbeelding
De aandrijving door de 9V-motor gaat anders dan bij de Space Shuttle. Daar kon je kiezen tussen vier functies, en dan de motor aanschakelen. Hier zit geen schakelbak, maar zit links en rechts een hendel waarmee je, met behulp van driving rings, de richting van de aandrijving kan bepalen. Bovenop zitten de pole reversers voor de aandrijving van de motoren, en bij de 9V-motor is een tile geplaatst die zorgt dat de motor maar één kant op kan draaien. Dit wordt dus opgelost door de driving rings. Draait de motor, dan draait de schroef ook en is het FOS-systeem in werking. Dat vind ik jammer, want dan draait de schroef dus ook als de sub op de bodem ligt en bezig is de boeg te openen. Het FOS-systeem vind ik om eerlijk te zijn al helemaal niet bij dit model passen.
De bovenste boeghelft klapt omhoog, en de oprijplaten gaan naar beneden. Het wagentje, dat door de micromotor wordt aangedreven, kan via de oprijplaten de onderzeeër verlaten. Dit wagentje is voorzien van een grijparm. Omdat er geen vorm van sturing op dit wagentje zit, moet je af en toe het wagentje recht voor de oprijplaten zetten. Hij wil nog wel eens scheef rijden.

Conclusie.
Dit is een goed model, goed genoeg om zelf als set verkocht te kunnen worden, al vraag ik me af hoe realistisch een onderzeeër is waarvan de boeg kan openen om een robotwagentje naar buiten te rijden. Toch haalt hij het niet bij het hoofdmodel. De kleuren en de onderdelen maken duidelijk dat het een alternatief model is, waar andere kleuren of onderdelen logischer zouden zijn geweest. Maar de bediening vind ik vervelender. Door de vorm van richtingbepaling met de driving rings heb ik vaak dat ik per ongeluk de verkeerde kant selecteer. Alles is wat minder verfijnd dan bij de Space Shuttle. Dit is zeker een model dat je een keer zou moeten bouwen, maar het hoofmodel is beter in elk opzicht.
It's multifunctionomical.

Flickr
Brickhead

Thema: Res-Q

Berichtdoor JunkstyleGio » za okt 20, 2012 19:40

Lekker om weer eens wat te lezen over één van de top-modellen uit de "studded"-tijd van Technic.
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
JunkstyleGio
premium
premium

Thema: Technic

Berichtdoor Barman » zo okt 21, 2012 9:32

leuke en goede review van deze klassieker. Ik heb hem zelf ook thuis liggen, maar deze moet ik nog steeds bouwen, dus kan nog niet goed beoordelen of ik jullie mening deel of juist niet :P
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Barman
premium
premium

Thema: Technic

Keer terug naar Technic