Technic, Pneumatic, Robotics
Gebruikers-avatar
User

RobvdVeer

26

Ma Mei 13, 2013 8:35

Rijswijk

Re: [centraal] custom electronica

door RobvdVeer » Do Mei 23, 2013 21:39

Voor hardcore electro vragen, kun je het beste bij sites als circuits-online.nl checken, die gasten weten er alles van.
Rob.

Volg mijn Lego Truck verlichting project op http://simplicate.weebly.com.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3470

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Nov 13, 2013 7:57

RobvdVeer schreef:Ik ben best benieuwd wat er nog meer gefreubeld wordt!

Ik werk momenteel aan een soort motronic voor pneumatische motoren (Pneumotronic ;) ).

Er hoeft daarvoor geen LEGO te worden versneden; het betreft hier het ontwikkelen van een printplaat met 2 PCB mountable 3/2 solenoids. De print kan worden gemonteerd op een 5x7 technic frame. Per cilinder van de motor is dan een dergelijke printplaat nodig. Okay, er bestaan oplossingen van HiTechnic, maar dat werkt met servo's, en is qua reactietijd niet geschikt voor gebruik in pneumatische motoren. Het ultieme zou natuurlijk zijn dat LEGO zelf met zoiets op de proppen komt. Tot die tijd echter hoop ik met mijn fröbeltje aan te tonen dat mijns inziens het doel de middelen heiligt. Ik zal het dan ook presenteren als een studie.

Voor de aansturing maak ik gebruik van een digital logic IC, zijnde een dubbele inverter/driver die nodig is voor de aansturing van de solenoids. De inverters zorgen ervoor dat de NXT/EV3 slechts een logische 0 of een logische 1 hoeft uit te sturen om ervoor te zorgen dat of het ene dan wel het andere ventiel wordt aangestuurd. Tevens kan ik daarmee voorkomen dat beide ventielen gelijktijdig kunnen worden aangestuurd.

Door de hoge impendantie op de input wordt de NXT (of EV3) poort met hoogstens een milliampere of 20 belast. Omdat de solenoids een power consumptie hebben van 1W (200mA) kijk ik nog even of ik iets kan met de door Philo voorgestelde suggestie van een power supply via de NXT/EV3. Omdat ik zelf toch al printplaten moet maken, maak ik daar dan ook een ietwat nettere oplossing voor. Zo niet dan wordt het een externe powersupply..

Zoiets ongeveer (vette WIP):
-edit- : "It was not possible to determine the dimensions of the image."... Afbeelding

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3470

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Nov 13, 2013 8:30

Afbeelding
Toch ff eigenwijs door proberen; nu lukt het ineens wel..... :notimpressed:

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

Jur

168

Wo Nov 07, 2012 17:06

door Jur » Vr Okt 03, 2014 7:47

Iemand van hier ervaring met deze ir oplossing?
no avatar
User

evdberg

632

Zo Aug 10, 2003 16:24

door evdberg » Do Mrt 15, 2018 15:06

Als je aan de gang wilt met Arduino of Raspberry Pi maar geen zin hebt in solderen en zo, is dit wellicht een aardig alternatief: Leguino.
no avatar
User

Papa1970

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Do Nov 14, 2019 17:45

Re: [centraal] custom electronica, schema

door Papa1970 » Do Nov 14, 2019 17:51

RobvdVeer schreef:Hi,

Ik ben bezig met het verlichten van een 8109 servicetruck. Wat vinden julle ervan?

http://simplicate.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rob.

Beste Rob,

Jammer genoeg werkt jou side niet (meer) maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar jouw verlichtingsproject voor de Lego 8109.
Heb je een uitleg hiervan?

Groet Remco
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4118

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Nov 14, 2019 18:47

Hoi, wellicht goed om te beseffen dat je reageert op een bericht dat al 6 jaar oud is ..... en RobvdVeer hebben we ook al 5 jaar niet meer gezien.
En welkom, stel jezelf even voor, er is een mooi voorsteltopic dat helpt altijd als we een beetje weten waar je interesses liggen :P
Vorige