Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9085

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

Illegale bouwtechnieken in officiële sets

door TAFOL » Zo Jun 02, 2019 10:13

Bij het doorbladeren van de instructies van set 21046 Empire State Building viel mij een tot voorheen illegale bouwtechniek op (bladzijde 45, bouwstap 43):

Afbeelding

Oftewel het rechtop plaatsen van een 2x3 tegel tussen studs. Tot voorheen was het nog een revolutionair idee om dit soort illegale bouwtechnieken toe te passen in MOC's (evenals het vastzetten van een 1x1 tegel in de clip van dit onderdeel, wat 4 jaar geleden bij set 76042 achterhaald werd), maar nu past LEGO dit zelf toe in officiële sets.

Zijn er misschien nog meer illegale bouwtechnieken die LEGO toch heeft toegepast in officiële sets, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van studs in technic-pingaten (set 7990 (bladzijde 21, bouwstap 21))? En vinden jullie dit een goede trend die LEGO moet voortzetten? Of juist niet? En waarom dan niet?
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
606

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

Re: Illegale bouwtechnieken in officiële sets

door Brick Rebel » Zo Jun 02, 2019 10:33

Leuk onderwerp, TAFOL! Ik vind het altijd leuk als een Lego designer de grenzen van de mogelijkheden opzoekt qua bouwtechnieken. Ik heb het idee dat dit vooral gebeurd door designers die vroeger zelf ook 'gewoon' AFOL waren en later voor Lego zijn gaan werken.

Alleen is dit specifiek voorbeeld van een tegel tussen twee studs toch al heel oud? :raiseone:
Volgens de Brickbieb zat het al in set 375 in de brick built paarden, a.k.a. Pony ear:
Afbeelding

Maar het idee van dit topic vind ik wel heel goed, dus laten we vooral dit soort technieken blijven spotten in sets! :duim:
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10947

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jun 02, 2019 10:35

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het klemmen van een tile in een plate (zoals TAFOL opmerkte) een illegale bouwtechniek is. Hij staat in elk geval niet vermeld in de bekende Powerpoint-presentatie uit 2006, waarin designer Jamie Berard een aantal illegale technieken laat zien en toelicht (zie bijlage).
Bijlagen
Jamie Berard - illegale bouwtechnieken.pdf
(962.8 KiB) 66 keer gedownload
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1679

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Zo Jun 02, 2019 11:58

Grappig, dat dit als illegale techniek gezien wordt, want die techniek werd al veel eerder door Lego toegepast.
Mijn eerste autootje, de taxi 605 uit 1971 had al zo'n tegeltje.
Heb als kind jarenlang "illegaal" gebouwd, was één van mijn favoriete technieken. :)
(Ik maakte er o.a. tuinhekjes van)
Gebruikers-avatar
User

Rick

2023

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Zo Jun 02, 2019 13:16

WvdP schreef:Hij staat in elk geval niet vermeld in de bekende Powerpoint-presentatie uit 2006, waarin designer Jamie Berard een aantal illegale technieken laat zien en toelicht (zie bijlage).

"Definitely illegal!" pagina 24 van de pdf. Tile in een clip klemmen is volgens mij legaal geworden door een redesign van de 1 x 1 tile met clip bovenop (zit immers gewoon in die dingescarrier met een 1 x 1 tile).

In 7990 zit een system 1 x 1 snot element in een 1 x 1 technic brick wat op zich volgens mij niet illegaal is. Echter, Technic bricks hebben de gaten op een iets andere hoogte zitten dan system bricks vanwege de "LEGO" tekst op een gewone system brick. Hierdoor komt de technic brick een beetje hoger te zitten.

https://www.flickr.com/photos/-rick-/10 ... st-gCXoSx#
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10947

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jun 02, 2019 14:23

Hoezo “definitely illegal”?
In het voorbeeld van TAFOL wordt toch geen tile in een clip geklemd? Hij wordt tussen studs geklemd en daarover zegt Berard niets (toch?)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2023

door Rick » Zo Jun 02, 2019 16:48

WvdP schreef:Hoezo “definitely illegal”?
In het voorbeeld van TAFOL wordt toch geen tile in een clip geklemd? Hij wordt tussen studs geklemd en daarover zegt Berard niets (toch?)

Ik noemde twee dingen in een paragraaf die niks met elkaar te maken hebben behalve dat ze op dezelfde pagina (pagina 24) in die pdf waar je naar linkte staan.

Op pagina 24 staat dat een plate tussen de studs van een plate klemmen "definitely illegal!" is. Of dat met een tile ook zo is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Lijkt me wel omdat ze dezelfde dikte hebben.

Op dezelfde pagina staat ook dat een tile in een clip klemmen illegaal is, maar dat is volgens mij veranderd door de redesign van die clip.
Gebruikers-avatar
User

SollX

108

Ma Aug 20, 2018 20:39

Dronten

door SollX » Zo Jun 02, 2019 21:46

Rick schreef:
Op dezelfde pagina staat ook dat een tile in een clip klemmen illegaal is, maar dat is volgens mij veranderd door de redesign van die clip.

ik heb gister de nieuwe LEGO Creator 31097 Townhouse Pet Shop & Cafe gebouwd. en daar doen ze dat met de pergola boven het balkon van het moderne huis boven de dierenwinkel
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2940

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Zo Jun 02, 2019 21:46

Dit is absoluut NIET illegaal. Zelfs ik weet dat terwijl ik alleen maar illegale bouwwerken maak.
een plate tussen twee studs is illegaal, een tegel niet.
Door de stud past een plate theoretisch net niet tussen twee studs (maar praktisch wel, dus hey boeien) een tile heeft daar geen last van dus is legaal.
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

Rick

2023

door Rick » Zo Jun 02, 2019 21:59

thomassio schreef:Door de stud past een plate theoretisch net niet tussen twee studs (maar praktisch wel, dus hey boeien) een tile heeft daar geen last van dus is legaal.

Hoe zorgt die stud ervoor dat de zijkante van de plate zelf dikker is? Hebben een plate en een tile niet dezelfde dikte? Waar zit hem het verschil dan in?
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8631

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Zo Jun 02, 2019 22:18

Ik vermoed dat de ruimte tussen stud en rand van de gesnotte plate net kleiner is dan de hoogte van de stud van de vlak liggende plate.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2940

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Zo Jun 02, 2019 22:23

eti schreef:Ik vermoed dat de ruimte tussen stud en rand van de gesnotte plate net kleiner is dan de hoogte van de stud van de vlak liggende plate.

Ja dat dus. Ik dacht dat iedereen dit wist.
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10947

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jun 02, 2019 23:25

Een plate is 3,2 mm dik, en dat is precies de ruimte tussen twee studs. De stud van een plate zit op 1,6 mm van de rand en de stud zelf is 1,6 mm hoog. Als je een plate tussen twee studs klemt, zou de zijwaarts gerichte stud dus nét passen bovenop de opwaarts gerichte stud... behalve dat het woordje "Lego" bovenop die laatste stud ook nog eens 0,1 mm hoog is, en dat zet het geheel onder spanning.
Dat probleem heb je niet met tiles of met plates die je tussen Technic-bricks klemt (die hebben immers open studs zonder "Lego" er op).
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9085

Papendrecht

door TAFOL » Ma Jun 03, 2019 0:12

Weer wat geleerd. :duim:

Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

abcd

235

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Ma Jun 03, 2019 5:58

Uit set 394-1:
394.png

In het midden zitten 4 plates die niet aangedrukt zijn.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2023

door Rick » Ma Jun 03, 2019 7:25

WvdP schreef:Een plate is 3,2 mm dik, en dat is precies de ruimte tussen twee studs. De stud van een plate zit op 1,6 mm van de rand en de stud zelf is 1,6 mm hoog. Als je een plate tussen twee studs klemt, zou de zijwaarts gerichte stud dus nét passen bovenop de opwaarts gerichte stud... behalve dat het woordje "Lego" bovenop die laatste stud ook nog eens 0,1 mm hoog is, en dat zet het geheel onder spanning.
Dat probleem heb je niet met tiles of met plates die je tussen Technic-bricks klemt (die hebben immers open studs zonder "Lego" er op).

Dezelfde reden dus waarom het gat in een Technic brick niet op dezelfde hoogte zit dan het SNOT deel van bijvoorbeeld een headlight brick. Het heeft dus te maken met het feit dat je een gesnotte plate niet helemaal kunt "aandrukken" tot op de onderliggende plate (door de LEGO logo's op de studs) en een gesnotte tile wel. Dit zou dan niet voor stress zorgen op de onderliggende plate. Ik dacht dat de reden dat het illegaal was dat de plate qua dikte er eigenlijk niet tussen past omdat dit stukje in de presentatie staat bij deze techniek: "All are illegal because the receiving brick has smaller dimensions than the one being connected to it." Deze comment op The New Elementary maakt ook melding van een LEGO designer die aangeeft dat tiles dunner zijn dan plates: http://www.newelementary.com/2016/09/re ... 0230174680
Gebruikers-avatar
User

hannakatto

45

Do Mei 02, 2019 14:26

Amsterdam

door hannakatto » Ma Jun 03, 2019 8:33

Even voor mijn beeldvorming, hoe kan een techniek 'illegaal' zijn? Alsof de legopolitie door je raam naar binnen kijkt of je wel juist speelt met hoe lego bedacht is (anders krijg je slaag met een legozweepje). Als kind dacht ik als het past dan kan het. Ik volg met verbazing dit topic!
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3091

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Ma Jun 03, 2019 8:36

Dat zijn technieken die Lego eigenlijk niet toepast omdat ze niet stabiel genoeg zijn, onderdelen onder te veel spanning zetten of onderdelen vervormen. Illegaal is dat dus alleen bij het ontwerp van sets, maar zoals je leest wordt daar nog wel eens van afgeweken.

Het is puur interessant in het ontwerp van sets, in MOCs trekken we daar ons bijna niets van aan natuurlijk :wink:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

hannakatto

45

Do Mei 02, 2019 14:26

Amsterdam

door hannakatto » Ma Jun 03, 2019 10:08

Large schreef:Dat zijn technieken die Lego eigenlijk niet toepast omdat ze niet stabiel genoeg zijn, onderdelen onder te veel spanning zetten of onderdelen vervormen. Illegaal is dat dus alleen bij het ontwerp van sets, maar zoals je leest wordt daar nog wel eens van afgeweken.

Het is puur interessant in het ontwerp van sets, in MOCs trekken we daar ons bijna niets van aan natuurlijk :wink:

Zelfs in heel oude sets wordt er vanaf geweken las ik net, interessant. Illegaal is dus eerder onwenselijk. Ik moest wel meteen denken aan het topic van de puristen!
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10947

nabij Leiden

door WvdP » Ma Jun 03, 2019 11:32

Soms ook een kwestie van voortschrijdend inzicht.
Dat geldt soms ook voor purisme idd :-P
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
492

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Ma Jun 03, 2019 11:42

In 10259, het winterdorp station, staat de deur 45 graden gedraaid.
Met een leuke, wat flexibele, constructie is hier gebruikt gemaakt van een rechthoekige driehoek met zijden van 3,5, 3,5 en 5 studs.
Als je dit narekent klopt het net niet, de langste zijde zou ongeveer 4,95 studs moeten zijn.

Twee jaar geleden had ik dit zelf ook al bedacht: zie dit topic
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9085

Papendrecht

door TAFOL » Vr Jun 07, 2019 14:54

Ik merk niet dat bepaalde onderdelen door die 45 graden-techniek onder stress komen te staan. Hoe is dit dan een illegale bouwtechniek?
En betekent dit dat andere sets, waarvan sommige delen ook 45 graden gedraaid staan (zoals bijvoorbeeld de Café Corner), ditzelfde 'probleem' hebben? Ik weet namelijk niet of er verschil bestaat tussen verschillende sets waarin deze techniek is gebruikt. :look:

Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
492

Tholen

door KlaasK » Vr Jun 07, 2019 17:30

Ik heb mij laten foppen... Het lijkt vast te zitten maar nu ik bij mijn zoontje in de bouw beschrijving kijk blijken er toch ergens tiles te worden gebruikt.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10947

nabij Leiden

door WvdP » Vr Jun 07, 2019 23:06

Tiles eronder, maar het deurkozijn zit vast aan de muren toch?
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5537

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Jun 08, 2019 7:02

In set 10259 zit er eerst een turntable en dan een tile vloertje. Daarna wordt de muur los op de tiles geplaatst, wel vast aan de zijmuren.
Bijlagen
10259 schuin1.png
turntable
10259 schuin2.png
turntable en tiles
10259 schuin3.png
vast aan muur technic bricks
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
492

Tholen

door KlaasK » Za Jun 08, 2019 12:45

Dank voor de plaatjes, ik was ook van plan ze te maken maar nu hoeft dat dus niet meer. :)
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9085

Papendrecht

door TAFOL » Ma Jun 10, 2019 23:30

eti schreef:Ik vermoed dat de ruimte tussen stud en rand van de gesnotte plate net kleiner is dan de hoogte van de stud van de vlak liggende plate.

Je zou denken van wel, maar volgens dit artikel op Rambling Brick ligt het net ietsje anders. Een tegel is namelijk net 0,2 millimeter lager dan een plate, de studs bovenop niet meegerekend. Zie de foto hieronder voor het onmiskenbare bewijs:

Afbeelding

(Links is een 2x2 jumper, in het midden is een 2x4 tegel en rechts een 2x4 plate)

Volgens hetzelfde artikel zegt Jamie Berard ook het volgende over het klemmen van tegels tussen studs, naar aanleiding van zijn Powerpoint-presentatie uit 2006:

Jamie Berard schreef:Jamie Berard:“It is important that you know, that is is an old version of the presentation. We are aware that it is out ‘in the wild’ but it has been updated. That is not the version we use for inhouse presentations anymore. There are a few issues with plates: plates are slightly thicker than tiles. So, even if you take a 2×2 plate with a single stud and finger groove, as was used in the LEGO Games (Ed. that is Design ID 87580), it is just a little thicker, to provide strength in accomodating the studs. Also,the height of a stud is slightly greater than the distance between the edge of the plate and the stud, so it cannot completely fit in place.”

RB: “So, are you saying tiles slot in easily, and don’t put any stress on the studs?”

JB: “That’s right”

Bron

Mysterie opgelost, lijkt me. :)

Mijn Brickshelf