Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.

LED verlichting voor video

Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5555

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

LED verlichting voor video

door mahjqa » Ma Jan 14, 2019 18:28

Bij voorkeur film ik mijn bouwsels bij daglicht. Maar aangezien dat in de winter nogal schaars is (en het weer niet altijd meewerkt) leek het me een idee om toch maar eens wat pittige verlichting aan te schaffen. Bij een eerdere poging heb ik gewoon een knoeperd van een bouwlamp richting plafond gericht om een zachte verlichting te krijgen, maar daar krijg je al snel een gele gloed van die niet bij elk filmpje mooi werkt.

Wat zoek ik?

-Verlichting die NIET knippert. Ik bedoel niet kerstboom-lampjes knipperen, maar verlichting waarmee ik ook vrolijk 120 frames per seconde kan filmen zonder dat het een epileptische lichtshow wordt. (Vandaar de bouwlamp bij de vorige indoor filmpoging. Ik vrees dat LED bouwlampen dan weer wel flikkeren.)
-Makkelijk op te bergen. Vandaar de keuze voor LED; het liefst heb ik twee grote vlakke panelen die ik buiten gebruik gewoon ergens in een kast kan schuiven.
-Goede kleurreproductie. Ik heb ook lampen gezien waar de kleurtemperatuur te regelen valt- is dat handig? Ik kan bepaalde dingen wel fixen met nabewerking, maar het liefst zo weinig mogelijk. Volgens het internet is een kleurtemperatuur van 5500 - 6000K aan te raden, klopt dat?
Omdat dit is om binnenshuis te filmen heb ik geen apparatuur op accu nodig.
En als Hollander moet het ook niet al te duur wezen. Ik heb in m'n hoofd dat ik zo'n €300 wil besteden, maar als iemand met laaiend goede argumenten komt kan daar misschien nog wel wat bovenop.

Enig idee wat handig is?
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Pizzas391

96

Ma Sep 17, 2018 17:26

Apeldoorn

Re: LED verlichting voor video

door Pizzas391 » Ma Jan 14, 2019 18:39

Ik heb voor mijn filmpje (https://m.youtube.com/watch?v=DmMm2FCooKg) een burealamp en lamp van de IKEA gebruikt. Lekker goedkoop en heb er zelf maar 1 nodig (misschien dat ik er nog 1 ga halen)
Als je wil hebben ze volgens mij ook lampen met nog witter licht

- bureau lamp = https://m2.ikea.com/nl/nl/p/forsa-burea ... -30358026/
- lamp = https://m2.ikea.com/nl/nl/p/ryet-led-la ... -10397967/
Gebruikers-avatar
User

jovel

1646

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Ma Jan 14, 2019 19:17

Ik kan je geen advies geven over welk soort lampen te gebruiken.

Wat ik wel gebruikt heb is van dat "grovere" glas dat vaak in deuren zit. Dit versplinterd het licht heel mooi en levert mooie zachte shaduw effecten op. Dan kun je het licht gewoon - met dat glas er tussen - op je bouwwerk richten.
Het werkt niet met elke type van dat "grove" glas ( heeft het eigenlijk een bepaalde naam :?: ), maar als je het hebt of kunt lenen zeker de moeite van het proberen waard.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Jan 14, 2019 21:06

Volgens mij is een accu gebaseerd systeem juist wat je zoekt. 220 AC flikkert omdat dat 120 keer per seconde aan uit gaat (2x frequentie vh net). Een DC systeem moet dat niet hebben. (Alhoewel de meeste LED systemen worden intern toch via 12 V DC gevoed, bij gloeilampen, spaarlampen, en 220 halogeen speelt het vooral, vandaar de flikker bij de 220 V bouwlamp.)

En Jovel herft het over een diffusor.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26173

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Ma Jan 14, 2019 21:11

Heb je wel eens gekeken naar ledpanelen voor in systeemplafonds?
Paar tientjes per stuk, superlicht en tot aan 6500 kelvin te krijgen.
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2559

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Ma Jan 14, 2019 21:55

Is een set softboxen iets voor je? https://www.tectake.nl/3x-studiolampen-voor-digitale-of-analoge-fotografie-softbox-400894

Ik gebruik dat soort lampen thuis, 3 stuks spaarlamp (geen LED, maar iets ouderwetsere spiralen), 5500 Kelvin. https://www.fotostudio-expert.nl/linkstar-daglicht-spiraallamp-e27-55w

Ik heb ze in klemspots gezet en er met kalkpapier zelf een soort softboxje voor gemaakt, of nouja, tenminste iets van een diffuser. Die zet ik op de klemspot vast met wasknijper, vastgelijmd aan het kalkpapier met houtlijm. (wel houten wasknijpers doen hè)

Ik heb niet getest of ze knipperen op 50Hz (hoe test ik dat?). Ze knipperen niet hinderlijk als TL. Maar of ze beter of slechter zijn dan LED, geen idee.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
835

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Ma Jan 14, 2019 21:59

@dip: Een LED moet met DC gevoed worden, want als je hem met AC voedt, dan werkt hij maar de helft van de periode van het AC signaal. De D in LED staat voor diode en die laat stroom maar in 1 richting door, bij AC wisselt de stroomrichting steeds.
Dus als je een 220V LED lamp hebt, dan zit daar een schakeling in om van AC naar DC te gaan.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
607

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Ma Jan 14, 2019 22:53

Waarom LED als daglichtlampen niet knipperen, alleen omdat het vlak is en makkelijker op te bergen?

Ik gebruik twee daglichtlampen met diffusor, volgens mij totaal maar 125 Euro maar moet ik even nakijken als je meer details wilt hebben. Foto's krijgen meteen een professioneel uiterlijk en niet onbelangrijk, door de verlichting van twee kanten zie je bijna geen krassen want geen schaduw.

Afbeelding

Maar onlangs heb ik een Hue badkamerlamp gekocht en is niet normaal hoeveel licht dat geeft en ook kleurtemperatuur instelbaar. De lichtopbrengst kan zich zeker meten met de daglicht lampen. Zoiets zou misschien ook kunnen maar niet goedkoop. Ze hebben ook grote platte vlakken maar de prijs gaat het doel voorbij maar gaat om het idee. Ze zijn wel populair want bijna overal uitverkocht. IKEA heeft een goedkopere variant maar heeft zo te zien minder lichtopbrengst en kleurtemperatuur is niet instelbaar. Anders twee (Hue) LED strips van twee meter kopen en zelf een diffuser maken en je hebt je platte vlak met licht.

Maar als dat flikkkert op de video door de AC/DC omzetting wil je misschien iets wat niet mogelijk is en moet je een keuze maken. Makkelijker opbergen en flikkeren of gewoon AC daglicht lampen.

Hier nog wat info over het lichtflikker fenomeen.
Er zijn lampen met 20.000 Hz of hoger waardoor je er geen last van hebt in slow motions.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26173

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Jan 15, 2019 11:59

Ok ik heb mijn led panelen in slowmotion gevideoot en dan knippert het. Dat is dus geen optie.
Bij normaal video en foto is er verder geen knipperen te zien.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
835

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Di Jan 15, 2019 13:39

Ik heb het hier op het werk ook even nagevraagd bij de Electronica ontwerpers.
Flikkeren bij LEDs komt vaak door de manier van aansturen. Als de LED verlichting dimbaar is, dan gebeurd dat vaak met PWM (puls-breedte modulatie), de LED gaat dan aan en uit, hoe meer aan, hoe feller het licht, voor de mens is dat niet te zien.
Je zult dus LEDs moeten hebben die met een constante spanning/stroom aangestuurd worden, dan heb je het probleem niet. Voorwaarde hierbij is wel dat de omzetting van 220V AC naar de DC spanning voor je LEDs stabiel is, anders zou je dat nog terug kunnen zien op je LEDs.