Bij voorkeur film ik mijn
bouwsels bij daglicht. Maar aangezien dat in de winter nogal schaars is (en het weer niet altijd meewerkt) leek het me een idee om toch maar eens wat pittige verlichting aan te schaffen. Bij een
eerdere poging heb ik gewoon een knoeperd van een bouwlamp richting plafond gericht om een zachte verlichting te krijgen, maar daar krijg je al snel een gele gloed van die niet bij elk filmpje mooi werkt.
Wat zoek ik?
-Verlichting die NIET knippert. Ik bedoel niet kerstboom-lampjes knipperen, maar verlichting waarmee ik ook vrolijk 120 frames per seconde kan filmen zonder dat het een epileptische lichtshow wordt. (Vandaar de bouwlamp bij de vorige indoor filmpoging. Ik vrees dat LED bouwlampen dan weer wel flikkeren.)
-Makkelijk op te bergen. Vandaar de keuze voor LED; het liefst heb ik twee grote vlakke panelen die ik buiten gebruik gewoon ergens in een kast kan schuiven.
-Goede kleurreproductie. Ik heb ook lampen gezien waar de kleurtemperatuur te regelen valt- is dat handig? Ik kan bepaalde dingen wel fixen met nabewerking, maar het liefst zo weinig mogelijk. Volgens het internet is een kleurtemperatuur van 5500 - 6000K aan te raden, klopt dat?
Omdat dit is om binnenshuis te filmen heb ik geen apparatuur op accu nodig.
En als Hollander moet het ook niet al te duur wezen. Ik heb in m'n hoofd dat ik zo'n €300 wil besteden, maar als iemand met laaiend goede argumenten komt kan daar misschien nog wel wat bovenop.
Enig idee wat handig is?
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.