9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
no avatar
User

Llamaron

Rang

Nieuw

Nieuw
4

Zo Dec 30, 2018 20:04

Piepende 12V treinmotor (set 7865)

door Llamaron » Zo Dec 30, 2018 20:27

Na een dikke 20 jaar mijn 12V legotrein weer eens in ere hersteld (Goederentrein 7722, later geupdate met middenrails en 12V-motor-set 7865). Tot plezier van mij en m'n zoon leek hij aanvankelijk prima te lopen, inclusief verlichting en seinpaal. Maar na een paar avonden spelen begint de motor te piepen. Ik ruik (nog) geen brandlucht, alleen een metaalachtige geur. Dat lijkt me normaal aangezien hij werkt met sleepcontacten. Maar het gepiep vind ik zorgelijk, dat deed hij in mijn herinnering vroeger nooit...

Mijn vraag: Wat is raadzaam om de motor zo goed mogelijk te laten lopen en (dure!) vervanging zo lang mogelijk uit te stellen? Het openmaken van de motor doe ik liever niet. Schijnt nogal een lastige klus te zijn, als ik diverse forumposts moet geloven. Zelf dacht ik eraan om éérst te proberen om van buitenaf bij de asjes vet/smeermiddel in te brengen. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, welk (niet-geleidend) smeermiddel is hiervoor bruikbaar?
Gebruikers-avatar
User

TriAngle

68

Ma Dec 24, 2018 21:27

Re: Piepende 12V treinmotor (set 7865)

door TriAngle » Zo Dec 30, 2018 23:02

Kun je een voorbeeld geven over hoe het gepiep klinkt.
En elektro motors hoeven niet gesmeerd te worden als ze goed zijn.
Uit ervaring met bestuurbare auto's is een piepende motor een stervende motor.
no avatar
User

Llamaron

Rang

Nieuw

Nieuw
4

door Llamaron » Di Jan 01, 2019 11:32

Het is géén constante piep, en ook géén gezoem zoals je bij een trafo / oplader ofzo nog wel eens hoort. Het is intermitterend gepiep (afhankelijk van de snelheid of omwentelingen van de wieltjes), alsof er iets met de asjes/overbrengingen in het blokje mis is. Ik las in andere forumposts dat er een soort vet in het blokje zit, wat met de jaren nog wel eens wil verouderen. Vandaar mijn aanvankelijke idee om iets van smering toe te passen...

Ik kan het geluid desgewenst opnemen als dat helpt bij een diagnose?
Gebruikers-avatar
User

TriAngle

68

door TriAngle » Di Jan 01, 2019 15:28

Llamaron schreef:Het is géén constante piep, en ook géén gezoem zoals je bij een trafo / oplader ofzo nog wel eens hoort. Het is intermitterend gepiep (afhankelijk van de snelheid of omwentelingen van de wieltjes), alsof er iets met de asjes/overbrengingen in het blokje mis is. Ik las in andere forumposts dat er een soort vet in het blokje zit, wat met de jaren nog wel eens wil verouderen. Vandaar mijn aanvankelijke idee om iets van smering toe te passen...

Ik kan het geluid desgewenst opnemen als dat helpt bij een diagnose?
Een geluids opname zal helpen
no avatar
User

Llamaron

Rang

Nieuw

Nieuw
4

door Llamaron » Wo Jan 02, 2019 14:06

Bij dezen twee filmpjes. In de eerste draait de motor 'stationair' (even losgehaald van de rails). Dan valt het geluid mee. In de tweede laat ik de motor op redelijke snelheid rondjes draaien op de baan. Dan hoor je het gepiep wat duidelijker. Overigens viel me ná het opnemen van de videos nog op dat het gepiep wat minder is als hij de andere kant op rijdt...

https://www.dropbox.com/s/pyr44dpznio5q ... 6.mp4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/an7dg63j07tp3 ... 4.mp4?dl=0

(Mocht het niet gebruikelijk zijn om dropboxlinks te plaatsen, laat het dan weten zodat ik een andere manier kan verzinnen om dit te posten...)
Gebruikers-avatar
User

TriAngle

68

door TriAngle » Wo Jan 02, 2019 18:12

Llamaron schreef:Bij dezen twee filmpjes. In de eerste draait de motor 'stationair' (even losgehaald van de rails). Dan valt het geluid mee. In de tweede laat ik de motor op redelijke snelheid rondjes draaien op de baan. Dan hoor je het gepiep wat duidelijker. Overigens viel me ná het opnemen van de videos nog op dat het gepiep wat minder is als hij de andere kant op rijdt...

https://www.dropbox.com/s/pyr44dpznio5q ... 6.mp4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/an7dg63j07tp3 ... 4.mp4?dl=0

(Mocht het niet gebruikelijk zijn om dropboxlinks te plaatsen, laat het dan weten zodat ik een andere manier kan verzinnen om dit te posten...)
De link doet niks
no avatar
User

Llamaron

Rang

Nieuw

Nieuw
4

door Llamaron » Wo Jan 02, 2019 19:02

Net nog even gecheckt via een andere browser, de links naar de videos werken nu in elk geval.
Gebruikers-avatar
User

TriAngle

68

door TriAngle » Wo Jan 02, 2019 19:13

Llamaron schreef:Net nog even gecheckt via een andere browser, de links naar de videos werken nu in elk geval.
Ze doen het nog nietAfbeelding