Het project van de Rolls Royce Phantom is inmiddels aardig gevorderd.
De halve koets van de meeting in Schiedam is inmiddels een koets met 4 wielen:

Technische werkt nu elke functie die er in zit en het bouwwerk is nu structureel al behoorlijk stevig. Aangename verrassing aangezien ik dacht dat mijn plan voor een dubbele vloer (om PF snoertjes tussen te stoppen) hiervoor wel noodzakelijk zou zijn, maar dat mag dus nog extra stevigheid geven.

De functies zijn de standaard "1:8 supercar" dingetjes als gearbox, vering en sturen, maar ook elektrische ramen (trans-clear 6x5 en 2x5 bricks, elk afzonderlijk te bedienen), airco (nou ja, bewegende ventilatortjes op de 6 standaard plekken in de auto die met dank aan Mahjqa binnenkort besteld gaan worden als die set uitkomt) en verlichting. Een feature die ik nog niet heb gebouwd maar er hoogstwaarschijnlijk wel komt, is de verlichte "sterrenhemel" binnenkant van het dak zoals dat kan bij de echte Rolls Royce Phantom. Het is de bedoeling dat het dak kan openklappen (waarschijnlijk naar 1 zijkant) zodat dit te zien is en je ook makkelijker bij de functies in de auto kan (hij krijgt namelijk nul HOGs). De vooruit/neutraal/achteruit hendel zoals die zit in de Porsche en Chiron heb ik verhuisd naar het gas en rem pedaal.
Dusver is de auto nagenoeg compleet in schaal, maar ik heb vanaf het begin eigenlijk al de auto 2 studs breder gemaakt dan eigenlijk hoort (27 studs ipv 25 studs) dit puur door de belachelijk brede banden van de Chiron, waardoor ik het van voren gewoon geen gezicht vond als die 2 studs dichter bij elkaar stonden.
Er zijn helaas ook al wat functies gesneuveld puur door ruimtegebrek. Bij de echte Phantom hebben ze een feature dat de hoogte van de vering zich automatisch aanpast aan de lading in de auto. Dit wilde ik nabootsen door het te linken aan de stoelen die je dan kon indrukken en die vervolgens de rijhoogte zou verhogen en dan iets als de handremhendel te gebruiken om het te resetten, aangezien je die meestal gebruikt als je de auto verlaat. Maar goed, het concept hiervoor gebruikt 2 diffjes en dat kreeg ik niet meer passend met een gearbox onder de achterbank en de ruimte onder het dashboard is inmiddels ook compleet gebruikt.
De andere feature was een stuurwiel dat automatisch richting het dashboard schuift als de bestuurder instapt. De twee conceptjes die ik hiervoor had, brachten niet de gewenste afstand (kreeg maar een halve stud). Het mechanisme groter maken deed afbreuk aan de uiteindelijke look van het dashboard en dan had ik ook nog het probleem dat ik moest kiezen tussen die functie of de lichthendel op de juiste plek naast het stuur.
Nu moet ik eigenlijk vooral nog wat meer mockups maken om te zien welke onderdelen ik moet bestellen in donkerblauw (de uiteindelijke kleur van het model), vooral voor de nog compleet ontbrekende neus en kont

Uiteindelijk zal zo'n 95-99% van de techniek in de auto niet meer te zien zijn, maar ik wil wel proberen wat gebieden makkelijk zichtbaar te maken zoals bijv. de achterbank makkelijk te kunnen verwijderen.