chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, 50 jaar-boek, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10481

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

41595 [Brickheadz] Belle (2017)

door WvdP » Za Mei 12, 2018 15:59

Afbeelding

Set: 41595 Brickheadz Belle
Jaar: 2017
Parts: 139
Prijs: € 9,99

In 2016 introduceerde Lego het Brickheadz-thema. Vier sets met elk twee Super Heroes waren exclusief verkrijgbaar op San Diego Comic-Con. De Brickheadz zijn figuurtjes gebouwd van steentjes, iets meer dan 4x4 studs breed en 8 bricks hoog. Blijkbaar vielen de Brickheadz in de smaak, want in 2017 werden twintig nieuwe sets (+2 exclusieve) geïntroduceerd. Vrijwel allemaal wederom uit het Super Heroes-universum, met uitzondering van vier Disney-figuren: Captain Jack Sparrow, Captain Armando Salazar, Belle en het Beest.

Eigenlijk heb ik niet zoveel met de Brickheadz, maar ik zag dat de wedstrijd voor de vorige meeting toch wel érg leuke creaties had opgeleverd. Omdat ik zelf misschien nog eens een Brickhead wil gaan bouwen, heb ik (gelokt door een aanbieding) vandaag toch maar Belle en het Beest aangeschaft.

De bouw
De bouw is niet zo bijster interessant. Een Brickhead bestaat vooral uit een vierkante kolom van ongeveer 4 x 4 x 8, waar je door middel van diverse onderdelen met studs on side de jurk, armen en zijden van het gezicht op kunt bouwen. Een kind kan de was doen en ik snap écht niet waarom op de doos een adviesleeftijd van 10+ staat. Sterker, de kolom wordt binnenin gevuld met incourante bricks (2x2 orange bijv.) om de stevigheid te vergroten, maar dat is écht niet nodig.
De bouw is niet bijster uitdagend en wordt, afgezien van bouwen op studs die zijwaarts gekeerd staan, nauwelijks moeilijker dan het bouwen met Duplo. Opvallend is wel dat de tan-onderdelen in het boekje donkertan lijken te zijn. Vooruit, een extra moeilijkheidsfactor, maar niet eentje die het bouwplezier vergroot.

Het resultaat
De haarkleur en de jurk van de Brickhead doen wel aan die van Belle denken.
Daarmee is denk ik wel alles gezegd.

De parts
Er zitten wel interessante parts in deze set. Afgezien van een flink aantal bricks en plates met studs on site zitten er een aantal lichtgele onderdelen in (o.a. 1x2 curved slopes) en veel reddish brown plates en curved slopes. De rozensteel (green bar 3L) zit maar in 4 andere sets en de reddish brown hinge base brick 1x2 en hinge top plate 2x2 zitten slechts in 3 andere sets.
Al met al zitten er best leuke parts in. De "part out value" op Bricklink is op dit moment ongeveer twee tientjes, dus tweemaal de adviesprijs. Niet slecht lijkt me.

Het oordeel
Persoonlijk vind ik deze Brickhead een lelijk gedrocht. Werkelijk, foeilelijk. Je moet echt weten dat het Belle is, want anders herken je haar er niet in. Wat een buitengewoon slecht ontwerp (dat haar!), hoewel het idéé om Belle te Brickheaden misschien wel het allerslechtst was om mee te beginnen.
Maar er zitten wel interessante parts in. Voor de adviesprijs zou ik hem niet kopen, maar de zes euro die ik heb betaald zijn welbesteed: dan is het geen slechte koop.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)