LowLug heeft geen enkele (commerciële) connectie met Light Stax. Ook betekent dit niet dat we in de toekomst meer aandacht gaan geven aan onderdelen van de zogenaamde ‘third party’ leveranciers. We kregen de kans om de prototypes van Light Stax uit te proberen en aangezien we dit product wel als aanvulling zien, voor bijvoorbeeld layout-bouwers, hebben we die kans aangegerepen.
Wellicht ken je de Light Stax Junior al, dit zijn blokken op Duplo-formaat die verlicht zijn, deze zijn al een tijdje op de markt. Vanaf het eerste moment dat ik deze zag hoopte ik dat er ook soortgelijke blokken op LEGO-formaat uit zouden komen. Blijkbaar hadden ze bij Light Stax hetzelfde idee en er is nu dan ook een KickStarter opgezet om de eerste sets te produceren, hierover later meer.
Na enig contact hebben we van Light Stax een aantal prototypes opgestuurd gekregen om deze uitgebreid uit te proberen.
Het begint allemaal met een zwarte 2x4 steen, die met een USB-kabeltje kan worden aangesloten. Op de steen zit ook een knopje, hiermee kun je de vier lichtprogramma’s mee kiezen, namelijk: aan, knipperen, vervagen en een combinatie van de voorgaande. Uit ieder nopje steken twee metalen stripjes, die voor de verbinding zorgen met de steen die je er bovenop zet.
Ik heb vijftig 2 x 4 stenen in verschillende kleuren opgestuurd gekregen. Ook 2 x 2 formaat stenen worden geproduceerd, alleen zijn daar nog niet voldoende prototypes van gemaakt om hiervan veel mee te sturen. Er komen negen verschillende kleuren, in zowel transparant als solide kleuren. De solide kleuren komen al erg dicht bij de LEGO-kleuren, bijvoorbeeld bij rood zie je het verschil haast niet. Ik heb me laten vertellen dat de kleuren nog wat bijgesteld worden zodat ze nog dichter bij de LEGO-kleuren komen te liggen.

(Alle foto's zijn klikbaar, meer foto's in de Flickr folder)
De transparante kleuren kon ik niet allemaal vergelijken met LEGO-kleuren, maar welke ik heb lijken goed overeen te komen. Van bovenaf gezien zijn de Light Stax wat minder doorzichtig, maar dat komt natuurlijk door de electronica in de steentjes.

Het bouwen met de steentjes is net zo makkelijk als met LEGO –stenen zelf. De klemkracht is iets groter, waardoor het uit elkaar halen wat stroef gaat, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De stenen sluiten goed aan, je hebt het gevoel een solide product in handen te hebben.
Als ik de stenen aansluit valt direct op dat de donkere kleuren (zwart, bruin, blauw) logischerwijs een stuk minder licht doorlaten dan de lichtere kleuren. De solide kleuren geven een mooie diffuuse gloed af, terwijl de transparante varianten een feller licht geven. Het ledje zit in de bodem van de steen en vooral de transparante versie heeft nogal de neiging het licht vooral naar boven te schijnen. Ook dit is opgemerkt en de mal zal worden aangepast zodat het licht beter verspreid wordt.

Nu zijn de stenen natuurlijk leuk, maar er moet mee gebouwd worden. Wat ik van de Light Stax Junior heb gezien worden er vooral dingen gebouwd van alleen Light Stax. Dat moet ik natuurlijk ook even proberen:

Op zich leuk, maar niet waarvoor ik zelf Light Stax zou aanschaffen. Ik ben vooral benieuwd of het ook bruikbaar is om bijvoorbeeld een Modular mee te verlichtten. Of hoe het bruikbaar is in een eigen projectje. In beide foto’s maak ik gebruik van vier 2 x 4 transparante oranje stenen.

En dit is precies wat ik van had verwacht. Snel en simpel verlichting aan een bouwwerk toevoegen en het effect is heel goed. Nu heb ik het even snel uitgeprobeerd en ik denk dat velen dit met een beetje moeite nog een stuk netter kunnen wegwerken. Ook de combinatie met de 2 x 2 stenen zal dit nog wat makkelijker maken.
Een aantal dingen waren nog niet beschikbaar ten tijde van deze review:
- Een batterij op 4 x 4 formaat. Deze kan opgeladen worden via USB en daarna los gebruikt worden.
- Een lantaarnpaal met een 1 x 1 Light Stax die ook los gebruikt kan worden.
- Verlengkabels (waarschijnlijk in verschillende lengtes).
Met deze producten erbij hebben ze een redelijk complete lijn waarmee de meeste mensen goed uit de voeten kunnen. Enige steen die ik dan nog mis in het assortiment is de 1 x 2 steen, hopenlijk wordt die in de toekomst nog toegevoegd. Aangezien ik de Light Stax alleen niet zo snel zou gebruiken, maar als aanvulling op wat ik al bouw, vind ik ook niet alle kleuren even interessant. Ik denk dat als je het wilt gebruiken binnen een project de kleuren wit, geel en oranje het meest bruikbaar zijn.
Dan nog even over de prijs. Op dit moment loopt de KickStarter campagne nog. Als je een ‘Early Bird’ pakket zou kiezen, krijg je 50 Light Stax, 2 verlengkabels en de 4 x 4 batterij met USB kabel, dat is ongeveer € 0,54 per steen, in mijn ogen een hele redelijke prijs, die nog iets beter wordt als je meer stenen zou nemen. Het mooie is dat je zelf de kleur en het formaat van de stenen mag bepalen, dus als je zoals ik alleen alleen wit, geel en oranje ziet zitten is dat gewoon mogelijk. Levering is augustus of september (afhankelijk van welk pakket je kiest) dus ook dat is nog te overzien.

(50 Light Stax stenen)
Pluspunten:
+ Gebruiksvriendelijk
+ Mooie lichtopbrengst
+ 1 op 1 compatibel met LEGO
+ Prijs/Kwaliteit
+ Wordt nog uitgebreid met lantaarnpaal, batterij en verlengkabel
Minpunten:
- Donkere solide kleuren geven weinig licht
- Ik mis de 1 x 2 steen in het assortiment
- USB kabel is niet altijd even makkelijk weg te werken
Kortgezegd is dit een product met veel potentie, voor zowel het kind die een setje lichtgevende steentjes voor de verjaardag krijgt, als voor de volwassen bouwer die zijn bouwwerk wil verlichten. Voor mij is het niet langer de vraag of ik dit ga aanschaffen, maar hoeveel en in welk formaat.
We mogen de Light Stax nog even in huis houden, dus als je nog een leuk idee hebt wat we ermee zouden kunnen doen, laat het gerust weten, wellicht dat we het kunnen uitwerken en hier plaatsen.