Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

Re: Appie's wappie MOCs

door AppieNL » Zo Jan 24, 2016 21:12

Aangezien m'n Batmobile op een laag pitje staat (ondertussen wel al weer wat onderdelen ervoor besteld) :P had ik tijd om een beetje aan wedstrijd op Eurobricks te werken (TC9). Je moet een A en B-model maken, maximaal 10.000 kubieke studs.

Aangezien ik de nieuwe pneumatics erg leuk vind, wilde ik daar mee aan de slag. Dus ik heb gekozen voor een Pneumatic forklift. De nieuwe 1x11 pneumatic cylinders leken me daar perfect voor.
Afbeelding

Functies:
- De standaard forklift dingen zoals lift en tilt met pneumatics
- 4 cilinder fake engine, aangedreven door de voorwielen met diff
- HOG steering, met meedraaiend stuur in de cabine
- Pendular achteras
- Vork breedte aanpasbaar (manual)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben geen fan van origineel Lego touw knippen, dus de 20-30cm die ik over had van het 1 meter touw is opgerold voor de voorwielen.

Afbeelding
De cabine zit eigenlijk vol compromissen. De 8T gear voor het stuur had ik liever niet daar gehad (nogal pijnlijk als je er gaat zitten), maar pal onder het stuur zit de 12T bevel gear van de aandrijfas voor de fake engine. De HOG stuuras door de rugleuning van de stoel had ik niet zo erg gevonden als de stoel recht was. Echter als ik hem recht zou zetten, zit je wel heel dicht op het stuur. De stoel 1 stud recht naar achter betekend een mooie stuuras midden op je stoel. Dus heb ik besloten de stoel schuin te doen. Zo heb ik een stoel die tenminste niet belachelijk dicht op het stuur staat en een HOG stuuras die tenminste wel voor de helft is verstopt in de rugleuning van de stoel.

Afbeelding
De pneumatiek was passen en meten met een aandrijflijn erboven en daarboven weer een stuurmechanisme, maar het past goed. Om de slangetjes te beschermen heb ik om de aandrijfas een 2L pin connector en 1L liftarm gedaan.

Afbeelding

Afbeelding
Simpele vorkbreedte aanpassing. Ik zat er nog over te denken om de vorken ook vouwbaar te maken, maar ik zit prima binnen de 10.000 kubieke studs (model is 34x14x17.5), dus dat heb ik niet gedaan.

Toen moest ik nog een B-model maken. Ik had al een idee wat ik wilde doen met de onderdelen van het "A-model" en dat is redelijk uit de verf gekomen bij dit B-model. Tuurlijk kunnen dingen beter, maar dat is ook precies waarom ik een hekel heb aan B-models bedenken, de parts laten soms niet alles toe.

Het B-model is een bucket truck geworden:
Afbeelding

Functies
- Bucket lift :duim:
- 4 outriggers
- HOG steering
- 2 cilinder fake engine

Afbeelding

Afbeelding
Het model is 35 studs lang, 13 studs breed en 17 studs hoog. Bijna dezelfde afmetingen als het A-model. Meer toeval dan wijsheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De outriggers worden bediend door de kleine pneumatic cilinder die met 16L assen ook de achterste outriggers aandrijft. Ik wilde beide kleine cilinders wel gebruiken, maar zoveel slangetjes had ik ook niet meer over en de lift kracht nam niet echt toe met 2 cilinders ipv 1. Zoals het nu is, creëert het iets minder frictie voor de achterwielen met de outriggers uit. Bij de outriggers kwam ik er ook achter dat ik wat pins in het A-model moest omruilen. Een stel zwarte pins moesten LBG 2L frictionless pins worden. De foto's van het A-model heb ik eerder gemaakt en daarin is dit dus niet aangepast. Bij foto's met de 2 modellen samen en de video wel (meest makkelijke te zien zijn de 6 in de voorwielen). Er zijn geen onderdelen toegevoegd voor het B-model. Voor elk LBG pinnetje dat er in kwam, ging er een zwarte uit. Voor mij is de lol er ook af als ik moet gaan valsspelen om tot een B-model te komen, laat staan voor een wedstrijd. Ook had ik geen zin om in m'n A-model meer pinnetjes te gebruiken dan strikt noodzakelijk. Als een liftarm goed vast zit met 2, gebruikte ik er dus 2.

A en B model met de overgebleven onderdelen:
Afbeelding
Tuurlijk had ik graag een dakje gehad op het B-model, maar ik zag daar geen mogelijkheid meer toen met de onderdelen die ik nog had. Dus kwam ik op het idee om het een beetje te stylen als een oude amerikaanse brandweerwagen. M'n modelletje kan op zich ook wel een brandweerwagentje zijn, helemaal als ik rood en wit had omgedraaid.

Video was verplicht voor de wedstrijd, dus ook maar wat gemaakt:

Tot slot, bedankt voor jullie aandacht en:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1636

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Ma Jan 25, 2016 11:23

Super leuke voertuigjes :duim: functioneel en compact :D
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
231

Wo Okt 21, 2015 19:01

door Aurum » Ma Jan 25, 2016 12:47

Zo veel functies in zo'n compacte ruimte. Puik werk! Mooi systeem zo, met die touwtjes.
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Jan 25, 2016 14:37

Thanks. Ja, die touwtjes waren best handig om toch wat meer lift uit de pneumatic te halen. Via Sariel uitgekomen bij een systeempje van Jennifer Clark, maar dat was een systeempje compleet met touw, dus heb ik dat een beetje aangepast voor pompjes.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Feb 12, 2016 17:37

Voor Mahjqa's awesome 62.4 trial heb ik deze beach buggy gemaakt:
Afbeelding
Simpel gezegd 4wiel aandrijving en 4 wiel sturen in lekker bright green (beetje puzzelen met 1 Le Mans set)

Afbeelding

Afbeelding
Ik had even een foto moeten maken van de suspension ingedrukt, vergeten. Hij komt iig tot de grond.

Afbeelding

Aandrijf en ophangingsconcept gebruikt van Zblj's "Blue", maar dan met andere suspension arms. Ik had zelf wat in elkaar geflanst, maar rond dit onderdeel bouwen bleek gewoon 300x sterker.
Afbeelding

Afbeelding
(hmmm anders staat 1 van de pootjes van m'n Lego statief op de foto :lol:)
Laatst gewijzigd door AppieNL op Vr Feb 12, 2016 17:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1636

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Vr Feb 12, 2016 17:43

Ziet er goed uit :duim: En compact :)
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Vr Feb 12, 2016 19:42

Mooie buggy. Kleur is helemaal goed en technisch zo te zien ook. Lekker compact gebouwd.
Koplampen is een leuke oplossing. Zondag in actie te zien :duim:
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2574

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Vr Feb 12, 2016 19:44

Het is een snoepie. Mooi neusje, mooie ogen. Ben benieuwd hoe goed hij hobbelt.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Davekuhh

904

Zo Mrt 09, 2014 8:29

door Davekuhh » Vr Feb 12, 2016 22:01

Ziet er super uit die buggy, vooral de koplampen vind ik gaaf!! Benieuwd hoe die het zondag gaat doen :duim:
Volg mij ook op: Flickr & Facebook
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Za Feb 13, 2016 17:26

Bedankt allemaal.

Het "snoetje" kostte nog best wat werk en heb ik ook alleen maar volgehouden omdat ik de panels bij de achterwielen zo mooi vond. De ronding van de motorkap (toch ook typisch voor een beach buggy) duurde even, want de softaxles duwde hem voor mij wat te ver omhoog, dus na wat oplossingen te proberen worden die aan de onderkant naar beneden getrokken met een rigid hose :P

De koplampen heb ik ergens anders maanden geleden gezien, nooit vergeten, moest erin zodra ik wist dat het een beach buggy werd.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Apr 01, 2016 1:05

Sorry nog geen Batmobile update, wilde eerst eens wat andere dingetjes afronden voor ik me daar weer helemaal op stort. Waaronder 2 LDD files. Ik wilde het toch leren gebruiken en begon er nog best lol in te krijgen (naast wat gevloek op LDD's muggenziften).

Ik heb een LDD gemaakt van de little American truck en van de Beach Buggy.

Afbeelding
Paar dingetjes over de onderdelen voor het model:
- 5L liftarm is voor de midconsole in the cabine. Ik speel in de marge van Lego met dat onderdeel, dus LDD had er geen zin in het te plaatsen. De gele 3L axle in het model moet door het 2de gaatje van de liftarm
- De gears wilde niet alignen, werd het zat, dus ook colour coded naar geel waar ze horen.
- Stuurmechanism is geel, omdat ik jaren 90 onderdelen heb gebruikt, namelijke deze en dit onderdeel

Ik heb geen LDD van de trailer, want dat ding is pretty straight forward.

Afbeelding
Ook een paar dingetjes voor dit model:
- De motorkap uitlijnen wilde niet echt lukken met de liftarms, de 2 gapende gaten in de motorkap moeten vast een de gele onderdelen op het chassis. De 2 zwarte pins bovenop de motorkap aan het dashboard.
- Mis deze hubs in de LDD. Aangezien de vering op de maximale hoek staat, raad ik wel aan dat die hubs goed gebruikt zijn in de sockets van de wishbones zodat ze soepel draaien, anders wordt het sturen alleen nog zwaarder voor ze.
- Had het niet eens door, omdat de panels zo flexibel zijn, maar de achterspatborden lijnen niet uit met dit onderdeel. Het is te fixen met 2 van deze, maar dan moet je wel een tweede 42039 hebben of ze in een andere kleur gebruiken, want de 4 die in 1 42039 zitten, heb ik al gebruikt. Met deze fix komen de 62.4 bandjes er nog steeds niet tegen aan.
- Spatborden voor wilde ook niet uitlijnen, maar past prima.
- PF switch zit niet in LDD (?) Hij moet tussen de BB en de IR reciever op de 1x2 technic brick die er al zit. IR reciever moet eigenlijk 1 stud naar achter zodat die in die technic parts daar klemt met z'n bovenkant.
- Panel achter wilde ook niet passen, terwijl dit volgens mij toch dezelfde afstand en vrije ruimte is als bij de 42039, maar goed.

Ben voorlopig wel weer even klaar met LDD's. Ik weet ook nu al dat ik er geen ga maken voor de aankomende batmobile, want ik werd bij de buggy al gek van het uitlijnen en de batmobile zit er vol mee. Wall-E gaat ook geen LDD krijgen. Deze modelletjes moesten al half uit elkaar om te zien welk asje en pinnetje ik had gebruikt. Wall-E zit zo volgepropt en is tijdens z'n bouw al 10x uit elkaar geweest, hij heeft wel genoeg klappen gehad wat mij betreft.
Gebruikers-avatar
User

Tijger-San

Rang

premium

premium
749

Ma Jul 10, 2006 22:31

Nabij Utrecht

door Tijger-San » Za Apr 02, 2016 10:45

Je buggy ziet er echt fantastisch uit! Mooie kleurstelling en leuk omderdeel gebruik!
Ook voor een automatiseerder, gaat niets vanzelf.
Mocs op Flickr en Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Jun 29, 2016 22:02

Van de week al gepost op Eurobricks, maar zal het ook even hier posten. Druk bezig aan de batmobile die volgende week zondag mee moet.

Armen opnieuw gebouwd:
Afbeelding
Afbeelding

Ze kunnen nu uitschuiven zoals het echte model:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Aangezien ik Barman's concept gebruik van de Claas, maken we eerste even z'n LDD na om mee te klooien:
Afbeelding

En aangezien ik dit 2x in model moet proppen voor zero degree turning ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding
Ja, dit is nog slapper dan de armen die ik de allereerste keer maakte voor dit model, dit is puur om even een feel te krijgen waar alles komt voordat ik er een structuur om heen maak. Het uitschuiven van de armen had niet gehoeven bij dit model om de wielen weer recht te krijgen, maar ik laat het er toch lekker en heb de liftarm constructie aangepast zodat die voor normal en tank mode de wielen wel recht staan. Dit is bijna gelukt. In normal mode staan ze recht, tank mode, paar graden naar binnen. Als ik probeer het recht te maken, verpest ik wel weer een andere hoek, dus het wordt denk ik niet beter.

Ik zit alleen een beetje met de aandrijving van het sturen en ben op zoek naar feedback/suggesties. Dit mechaniek moet ik dus aan de andere kant van de wagen ook hebben (altijd fijn als je 1 kant af hebt, de andere kant copy-paste is). Echter wilde ik het sturen doen met 1 servo. De Claas conceptjes zullen 1 stud naar buiten schuiven tijdens de transformatie, dus de gears/whatever moeten mee.

1. Gebruik de 8T gears zonder frictie voor het schuiven
pro's: gebruikt maar 1 servo
cons: veel gears in een system met aardig wat slack by default

2. Wormgears met M/L motor
pro's: minder gears
cons: geen snel sturen door ontbreken servo

3. 2 servo's, aan elke kant 1.
pro's: lekker snappy, minimal slack
cons: Ik heb wel zoveel servo's maar wel een beetje luie oplossing

4. Schuifbare liftarm, die vast zit aan een gearrack die wel op 1 plek blijft aan de base van de stuuras.
pro's: maar 1 servo
cons: toch beetje slack? Weet niet of dit minder ruimte in neemt dan 2 servo's

Ik twijfel een beetje tussen 3 en 4, maar misschien heeft iemand hier nog een briljant idee. Ik hoor het graag.
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
603

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Do Jun 30, 2016 8:00

Wow, wat een project! Ik ben zelf helemaal niet thuis in Technic, dus vind het alleen nog maar toffer dat je dit zo kan. Ben benieuwd naar de rest!
Gebruikers-avatar
User

jovel

1649

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Jun 30, 2016 12:01

Ik snap nog niet helemaal hoe het sturen gaat werken met die motortjes aan de zijkant maar goed.

Wat je opties betreft; iets met veel tandwielen is allemaal wel heel spannend maar het levert ook meer frictie op. Bovendien wordt het, afgaande op de plaatjes, een behoorlijk zwaar voertuig. Ik twijfel daarom of een enkele servo dat wel aan kan?
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Do Jun 30, 2016 12:03

Ik zou voor de oplossing met twee servo's gaan. Ik heb zelf een tijdje terug ook zitten pielen met een voertuig dat stuurmechanismen aan beide zijdes had, en daarbij heb ik vastgesteld dat in zo'n opstelling elk tandwiel er één teveel is. Een oplossing met hefbomen e.d. werkt dan beter, maar neemt al snel teveel ruimte in. De oplossing met twee servo's lijkt me dus het meest kansrijk...
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Do Jun 30, 2016 15:48

Bedankt allemaal, ik hoop dat ik het werkend krijg. Tijdens de bouw heb ik ook een manual versie overwogen, maar wil toch eerst RC proberen.
jovel schreef:Ik snap nog niet helemaal hoe het sturen gaat werken met die motortjes aan de zijkant maar goed.

Motortjes aan de zijkant zijn voor de aandrijving, hebben niks met het sturen te maken :) In het middenstuk komt sowieso 1 servo voor het switchen van stuurmodi en dus 1 servo voor het sturen. Dat zijn dus in totaal al 8 motors... :D

Wat je opties betreft; iets met veel tandwielen is allemaal wel heel spannend maar het levert ook meer frictie op. Bovendien wordt het, afgaande op de plaatjes, een behoorlijk zwaar voertuig. Ik twijfel daarom of een enkele servo dat wel aan kan?

Goed punt, was ik eigenlijk al weer vergeten wat betreft het gewicht. Ik ben ook benieuwd of de 4 L motors het ding wel willen laten rijden. Dit wordt een heel zwaar beestje met sowieso 5 L's, 3 battery boxes (kleintjes), 2 (en nu dus 4) servo's, 3 IR recievers en dan moet er eigenlijk nog 1 of 2 M motortjes in voor turret (wellicht dat ik deze kan koppelen aan de 5de L motor) en wellicht een schuifbare kap voor Batman om plaats te nemen achter het stuur.

Ludo Visser schreef:Ik zou voor de oplossing met twee servo's gaan. Ik heb zelf een tijdje terug ook zitten pielen met een voertuig dat stuurmechanismen aan beide zijdes had, en daarbij heb ik vastgesteld dat in zo'n opstelling elk tandwiel er één teveel is. Een oplossing met hefbomen e.d. werkt dan beter, maar neemt al snel teveel ruimte in. De oplossing met twee servo's lijkt me dus het meest kansrijk...

Daar zeg je ook wat. Ik ben alleen bang dat ik niet aan 1 gear combi ontkom, puur om de servo liggend te kunnen plaatsen en een draaihoek te krijgen die kleiner is dan 90 graden, want het mechaniek van de Claas gaat niet zo ver.

Bedankt heren voor de feedback, dubbele servo it is.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Vr Jul 01, 2016 13:00

Mooi dat je deze uitdaging weer hebt opgepakt. Ik kom zeker op de meeting een kijkje bij je nemen.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Jul 01, 2016 14:18

Een uitdaging is het zeker. Mezelf al een paar keer betrapt op een gevoel van: "ik zit hier boven m'n pet te bouwen". Maar we gaan gewoon stug door in de hoop dat het allemaal lukt. Des te groter is de voldoening ook als het inderdaad lukt :)

Als het werkt, staat er op de meeting in het ergste geval een WIP waarvan het sturen en rijden werkt. Ik heb de komende 4 dagen vrij, dus even buffelen om iig dat af te hebben.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Jul 04, 2016 17:43

Nou... Barman's systeempje gebouwd met servo's.
Afbeelding
Was nogal proppen, want ik heb eigenlijk maar 7 studs breed om dit te bouwen aangezien die aan de andere kant ook moet komen. Vandaar dat de servo's liggen zoals ze liggen. De battery box zie ik op dit moment geen betere plek voor, terwijl die hier ook een behoorlijke "lig in de weg" is. Maar goed, de voorste servo doet het sturen en de achterste het schakelen van de modi. Werkt op zich zelf prima, maar ik krijg niet de speling uit het stuur mechaniek van de achterkant. Verstevigen om dat te verwijderen lukt niet echt door het gebrek aan ruimte, want naast dat het maar 7L breed mag zijn, moet ik ook nog rekening houden met het gigantische kanon dat hierboven moet liggen, dus hij mag ook niet te hoog worden.
Afbeelding
De speling zit in het switch mechaniek. Die pin with pinhole die voorop het switch mechaniek zit, kan schuiven als er weerstand is en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet oplossen in de beschikbare ruimte. Lipko's oplossing maakt het wel steviger, maar kost me extra ruimte die ik eigenlijk niet heb. Ik moet naast het kanon ook nog rekening houden met ruimte voor het transformatie mechaniek van de armen. Wat voornamelijk tussen de armen komt, maar de aandrijfas zal boven het stuurmechaniek lopen. Dit wilde ik origineel onder de servo's hebben, maar ik zie geen ruimte hiervoor.

Andere optie is nog, aangezien ik toch al 4 servo's gebruik, dat ik net zo goed voor elk wiel 1 servo inzet en het hele mechaniekje laat zitten. Misschien een beetje de Volvo approach, maar ja, dit kan ook ruimte scheppen. Nog een andere optie is een manual Batmobile, die ik waarschijnlijk uiteindelijk alsnog maak, want zoveel motortjes op de plank is toch best zonde :D

Verder nog lichtelijk teleurgesteld dat ik geen PF switch kan gebruiken, want voor zero degree turn moet natuurlijk wel 1 kant van de wagen in tegengestelde richting rijden. Maar de witte clutch gear heeft geen zin om de switch te draaien (dacht dat die dingen minder weerstand hadden) en met elk ander mechaniek icm die PF switch ben ik bang dat het teveel ruimte inneemt. Dus die "functie" gaat dusver via de remote.

Ook gelijk nog even getest of 4 L motors uberhaupt wel wil rijden met 5 kilo zonder downgearing, daar deden ze gelukkig niet moeilijk over. Dus dat is al 1 zorg minder.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Sep 19, 2016 19:14

Hij was al te zien op de meeting gister, maar hier nog wat foto's:
Eindelijk eens wat nieuws (af)gemaakt :)
Afbeelding
Een pneumatisch bulldozertje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Ja, dat is een V4 mini engine met een diff erin gepropt :P)

Meer info en plaatjes hier
no avatar
User

felder

86

Ma Aug 31, 2015 9:09

door felder » Di Sep 20, 2016 7:15

Ontzettend knap hoe je op zo weinig plaats zoveel techniek kunt inbouwen. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Sep 21, 2016 8:27

Zie reactie hierboven :D Op de meeting hiermee gespeeld en het ziet echt knap in elkaar :duim:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Sep 21, 2016 8:34

Dank jullie wel heren voor de complimenten :)
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4375

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Sep 21, 2016 9:28

Ik sluit mij aan bij de reactie van Felder. :duim:
Het zal wel een flinke uitdaging zijn geweest.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Sep 21, 2016 14:09

Uitdagingen zaten er wel in ja. Ik dacht voordat ik begon nog: bulldozertjes zijn simpel, dit heb ik in een dag of misschien 2 wel in elkaar, werden er 3 :D

Maakte het mezelf ook moeilijk eigenlijk, ik weigerde de diff en V4 op te geven (v2 en L2 looks silly en echt niet dat ik 1 track de motor laat aandrijven), maar ja dan heb vervolgens de meeste tijd zitten in de locatie van de pomp. Tussen de tracks ging niet echt, want wilde hem wel van bovenaf bedienen en de hele route naar boven werd zo'n beetje geblokt door een V4 en een diff. Dus dan maar boven de diff? Kan die weer niet helemaal naar voren (tegen de grill) want de slang van de pomp raakt dan de V4 die dan niet meer werkt. Aangezien ik al had besloten om gewoon een schuif systeempje te gebruiken (niks anders was ruimte voor) voor de pomp met de "stoel" in de cabine is dit ook de reden dat het model aan de achterkant van de cabine een "afdakje" heeft, wat ik ook wel eens zie op foto's van bulldozers, dus vond het wel kunnen.

Andere uitdaging was het goochelen met de slangen van de switches, vooral de blauwe vanaf het T-stukje, die zijn 4L (of 4cm, komen iig uit de Arocs) en dat moest zo lang zijn om met de rest van de slangen uit te komen rond de diff. Maar goed, het is gelukt. Lego zou het nooit in een instructie zetten denk ik, veels te veel door elkaar :lol:
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Mrt 01, 2017 19:57

Inspiratie gekregen van het 8860 combi modelletje van die 3 2017 setjes, ben ik begonnen aan een variant van de supercar uit mijn jeugd: de 8865. Work in progress, maar schiet al aardig op.

Afbeelding
Dusver heeft het de volgende functies:
- full independent suspension
- 2 speed gearbox (uiteraard lineair, in stijl van het origineel)
- 4 cylinder engine
- adjustable seats (nu mee bezig zoals je ziet aan het feit dat er maar 1 stoel zit)
- mounting voor sturen via het stuurwiel zit er al op, maar kan pas verder als ik de "body" ga maken.

Helaas zijn er ook wat dingen niet gelukt:
Ik wilde dit modelletje eigenlijk nog kleiner bouwen, zeg maar 38% van de originele grote (met 30mm bandjes ipv deze 37mm bandjes), maar ik krijg geen stevige voorwielophanging op 10 studs waar ik ook nog de rest van de body aan kan hangen, nu is het dingetje 48% van het origineel. Helaas betekent dat wel dat wel dat m'n wielen zo'n 2mm te klein zijn en sowieso veel te dik (maar dunnere 37mm banden zijn er niet en 39mm al helemaal niet). De dikte van de banden heb ik schaal technisch geprobeerd te compenseren door het mee te nemen in de breedte van de wielophanging (deze is 15 breed vs 31 studs van het origineel).

De motor is eigenlijk ook 1 stud te hoog, maar dat krijg ik nog wel onder het "achterraam" denk ik. Hij zit te hoog omdat ook dit wel stevig moet zijn en ik dat lager niet voor elkaar krijg.

Ik wilde meer versnellingen of iig een neutraal, maar ook dat kreeg ik niet passend.

Verder kreeg ik ook geen diff in het model. M'n keuze was live rear axle met diff of independent zonder diff, ik koos voor het laatste, want ik vond dat meer een trademark van dit model (in combi met de onafhankelijke voorwielophanging). Misschien herkent mockingbird nog z'n blauwe wishbones van de voorwielophanging ;)
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Mrt 15, 2017 17:49

Laatste onderdeeltje dat ik moest hebben voor m'n mini 8865 eindelijk vandaag binnen. Een freakin 4L transparent red lightsaber miste ik nog voor m'n engine. Functies al beschreven in m'n vorige post, maar is er nog 1 bij gekomen, die ik eigenlijk de vorige keer was vergeten te melden dat die wel op de planning stond:
- Neerklapbare koplampen :feest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met z'n grote broer:
Afbeelding

Afbeelding
Voor een (ietsje) meer pics check dit topic.
Laatst gewijzigd door AppieNL op Wo Mrt 15, 2017 18:02, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4375

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Mrt 15, 2017 17:57

Leuke versie van een set. :duim:
Normaal gesproken wordt een eigen versie groter, maar ook leuk om het juist kleiner te maken.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2472

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Wo Mrt 15, 2017 20:38

Absolute geweldig Appie :duim: :drool:
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Mrt 17, 2017 19:30

Dank jullie wel voor de complimenten.

Ik heb er ook maar even een LDD van in elkaar geflanst, mocht iemand dat leuk vinden.

(kon vorige bericht niet meer bewerken en heb de LDD net even ge-update waardoor dit een dode link werd)
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4140

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Za Mrt 18, 2017 10:44

Gaaf man, gelijk herkenbaar (jeugdsentiment) :duim:
wat een gepuzzel moet dat geweest zijn om dat in die schaal te passen.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Mrt 19, 2017 11:50

Was inderdaad wel wat gepuzzel met de schaal. Een hoop dingen "mocht" ik niet, ook al zou dat wel iets beter zijn voor de constructie, maar ben best blij met het eindresultaat.

Ik heb de LDD nog even updated, want ik merkte dat ik de floating "diff" wel heel makkelijk wat uit elkaar kreeg als ik de vering tegelijk indrukte aan beide kanten. Het omdraaien van de 4L liftarm bij die "diff" en de 2L axle ietsje laten uitsteken boven die liftarm bij de crossblock zorgde ervoor dat ik dat nu niet meer voor elkaar kreeg.
Afbeelding
(de 9L liftarm voor het model is voor de dash, dit wilde gewoon niet passen in LDD)
Met dank aan Didumos69 en LvdH op Eurobricks voor de hulp bij de LDD.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3057

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Mrt 24, 2017 11:49

Ha prachtig, terug naar kiddie tijd, mijn vader had dat klassieke model :P
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Mei 07, 2017 15:30

In een nieuwe aflevering "van wat een geneuzel op de millimeter", presenteer ik m'n versie van een kleine Excavator.
Jono Rocky ging me al voor op Eurobricks bij de pneumatic contest (wat ook 1 van de redenen was dat ik dan maar de bulldozer heb gebouwd). Excavator wilde ik al een kort na m'n wheel loader doen, maar had simpelweg geen schepje :lol: Jono Rocky's modelletje was al tof, maar vond het gebrek aan functies in de undercarriage wel een gemis.

Aangezien ik hem laatst toch in een bricklink winkeltje aan m'n order kon toevoegen, ben ik aan de slag gegaan. Vervolgens kwam Efferman nog met een compact Liebherr waardoor ik me bedacht dat ik Jono Rocky's arm wel kon upgraden met nog een cylinder erbij. Dit is het resultaat:
Afbeelding
Ik ben ook aan de haal gegaan met Liebherr's standaard kleuren zoals je ziet, geel en DBG kwam gewoon uit met de panelen aan de achterkant en switches en wit voor de cabine vond ik leuker dan "weer zwart", maar het is geen bestaande Liebherr op schaal of zo.

Functies:
- Compleet pneumatisch arm
- Pneumatisch dozer blade
- "L2" engine (laten we alleen zeggen dat die een beetje slecht is afgesteld ;))
- 360 graden draaien met controls aan de achterzijde

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Was best verrast dat zo'n kleine cylinder het hele ding gewoon omhoog houdt, vooral nadat elk cylindertje zat te piepen bij de arm om het minste of geringste slangetje dat niet perfect zat of de perfecte lengte had waardoor die niet de complete beweging haalde :notimpressed:

Als iemand tips heeft om die slangetjes minder stijf te maken met 1 of ander goedje, ik hou me aanbevolen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze paneeltjes schreeuwde gewoon naar me: plaats me hier en haal me nooit meer weg! ;)

Afbeelding
Afbeelding

Zodat de superstructure 360 graden kon draaien heb ik besloten een tweede pomp in de undercarriage te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
1mm speling tussen de slangetjes en de bevelgear+asje :P

Afbeelding
Ik wilde eigenlijk nog de cabine een functie geven door hem te laten liften, maar dat kreeg ik niet passend met de slangen erachter en nog belangrijker: de arm mist dan behoorlijk wat ondersteuning aan de linkerkant.

Afbeelding
Afbeelding
Ik vond het niet zo'n leuk idee om dit dingetje voor de turntable controls constant aan de achterzijde te hebben uitsteken, dus zocht naar een oplossing om het inschuifbaar te maken of de "knob" 1 stud lager te krijgen zodat die korter kon (hij is nu zo lang omdat die anders tegen de superstructure aankomt bij het draaien). Echter kreeg ik geen van deze opties passend, dus toen maar voor optie 3 gegaan: optie tot losmaken en elders vastklikken.

Afbeelding
Ik heb niet de hele achterkant dicht proberen te maken met tiles omdat dit eigenlijk niet te doen was, de slangetjes verpesten zo'n beetje elke mounting point die ik zou kunnen hebben. Aan de andere kant, ik hou er wel van om wat "binnenwerk" te zien. Vooral als dat binnenwerk is waar ik heel wat avondjes aan heb gewerkt om alle slangetjes goed te krijgen :)
Afbeelding

De L2 is dus een beetje slecht afgesteld. Ik had maar 2x2x2 studs tot m'n beschikking, waardoor ik deze halve pins wel moest gebruiken voor de engine ipv m'n favo 2L asjes+half bushes die werken met 1x1 plates met klipje op de bovenkant. Die plates blijven namelijke hangen in combinatie met de half pins, dus ik moest iets met een ronde bovenkant hebben. Bij deze WIP foto kan je goed zien hoe het nu is:
Afbeelding
Ik ken geen ander onderdeel in deze dimensies die werken met de halve pins. Dus vandaar dat ze of allebei tegelijk omhoog gaan of 2>1>2 etc. Ik heb de 2L dunne liftarm toegevoegd omdat ik het motortje zo in 2>1>2 etc configuratie gewoon leuker vind dan 2 zuigers tegelijk op en en neer.

Met z'n andere pneumatische vriendjes:
Afbeelding

Nog wat WIP pics
Afbeelding
Dat moment dat je bedenkt dat je superstructure 1 stud te lang is of je undercarriage 1 stud te kort...

Ik heb geprobeerd de superstructure nog 1 stud korter te krijgen, maar dit kreeg ik niet voor elkaar zonder flink in te leveren op de stevigheid van de kraan, dus toen moest de undercarriage maar 1 stud langer, wat gek genoeg ook nog even puzzelen was, maar het resultaat is beter dan dat die eerst was (eerst stak er nog wat van de mounting boven de blade uit).

Afbeelding
Afbeelding
Ik weet niet hoeveel cm slang er in dit ding zitten, in die van Jono Rocky zat 1,3m slang, met 2 extra pneumatische functies zit ik vast dichter bij de 2 meter dan niet.

Er was nog een poging om een diff in dit ding te plaatsen zoals z'n "vriendjes" die ik heb gemaakt, maar vanwege de groundclearance zou dat iets als dit worden:
Afbeelding
Grappig genoeg werken die bevel gears erg soepel op 1 stud linksz en 1 stud naar beneden van elkaar met een halve stud offset. Vast al common knowlegde maar nieuw voor mij, het heeft zelfs het "loopt soepel Lego rateltje" :)

Ik heb echter de diff laten varen om de dozer blade functie dus te kunnen bouwen. En ik heb deze hele schaal laten varen, omdat het schepje veel groter was:
Afbeelding
Ik wilde geen kleiner schepje bouwen of gebruiken, dus ben toen naar een grotere undercarriage gegaan.

Mocht je je afvragen waarom er geen video is van de pneumatische functies: ik heb geprobeerd er 1 te maken, maar mijn logge poten verpesten elk shot waardoor je eigenlijk geen zak ziet :lol:
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Zo Mei 07, 2017 20:49

Knap werk weer! :duim: Hij lijkt in schaal mooi te passen bij de bulldozer en de shovel; leuk setje zo.
Jammer dat je bij een graafmachine als deze altijd met slangen op de arm zit die je niet mooi kan wegwerken, maar je hebt een dappere poging gedaan :wink: Heb je overwogen om van die buisjes te gebruiken, zoals die op 8868 zaten?
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Mei 07, 2017 22:07

Dank je. 'Dappere poging' is idd het beste dat je het kan omschrijven denk ik :) ik vind het ook niet zo mooi, maar dit is het beste dat ik kon verzinnen.

Ja, ik heb nagedacht over 8868 buisjes, maar dat kwam eigenlijk alleen ter sprake bij de slangen van de bucket cylinder, bij de rest was dit beter (imo). En bij de slangen van de bucket cylinder had ik juist wat play nodig voor de full range of motion, dus het bleef bij de DBG hose connectors voor die slangetjes, want dat spul mocht niet schuiven daar als 1 complete slang.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4375

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Mei 08, 2017 9:31

Dat is echt priegelwerk. :what:
Ik sta er van te kijken hoeveel jij in een kleine ruimte weet te plaatsen/proppen en dat het ook nog werkt.
Mijn complimenten. :klappen:
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Mei 08, 2017 15:10

Dank je wel. Het was idd weer lekker priegelen. Deze was voor mijn gevoel wel de ergste, zal wel komen door de berg aan slangen die er in moest en soms echt niet wilde doen wat ik wilde. Gelukkig kom ik een eind met een 12L asje en een platbek nijptangetje :)

Ik heb toch nog even een video gemaakt van de pneumatische functies. M'n handen vallen best mee als ik er 1 gewoon onder het modelletje hou (vraag me niet waarom ik hier niet gister aan dacht :fluiten:)

Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Mei 25, 2018 17:27

Zo dat is alweer een tijdje geleden dat ik wat gebouwd heb gezien mijn laatste post en ik heb nog steeds niks :look: . Gebrek aan tijd en motivatie door 1 bepaalde poging tot een MOC: batmobile. Dus hoewel er andere ideetjes kwamen, bleef dit ding jeuken. Hij ligt inmiddels ook al 2 jaar in brakke toestand op mijn bureau te wachten tot ik tot een besluit kon komen wat voor compromis ik moest gaan sluiten, want het werd bij de laatste 2 pogingen wel duidelijk dat ik niet voor elkaar ging krijgen wat ik allemaal in het model wilde, door gebrek aan kennis en/of ruimte.

Bij die 2 pogingen kan ik achteraf gezien ook alleen maar kan concluderen: waarom dacht ik ooit dat dit zou werken?! Bij versie 1 omdat het zo gammel was dat dit nooit stand zou houden en bij versie 2 waar ik het vandaan haal dat ik een model van uiteindelijk 3kg wel even kan laten rusten op wat feitelijk 4 outriggers zijn :brick: en de pijnlijke conclusie dat het wel erg veel PF werd en dat gewoon niet ging passen.

Maar goed, na vele vragen voor mezelf te beantwoorden zoals:
- Upscalen of niet?
- bestuurbare PF (deels) laten vallen of niet?
- Afstand bestuurbare transformatie of niet?
- Custom banden maken om daar motors in te verstoppen?
- Claas gebruiken of niet?
- Pneumatic gebruiken of niet?
- Systeem met de minst mogelijke slack?
etc.

Ben ik uiteindelijk wel tot een idee gekomen voor dit model waar ik me wel in kan vinden. Ik wilde niet upscalen (vind dit al groot zat), rijden laat ik eruit, transformatie op afstand, 4 servo's voor minimale slack. De originele outriggers zet ik buiten spel en maak outriggers tussen de banden, dan maar niet zoals het "echte" ding, dat ging gewoon niet werken met Lego. Ik heb met mijn geweldig paint skills er een plaatje van gemaakt, waarbij ik hoop dat voordat ik dit ga proberen jullie wat feedback kunnen geven waarom dit niet zou werken:
Afbeelding
Het stuurconcept is zo opgesplitst dat een gearrack elk een wiel zal aansturen (gearrack travel van 2 studs links en rechts met 20T bevel gear voor maximale hoek). De servo's zijn aangesloten op PF switches. Deze switches zitten weer in een sequential gearbox ala Porsche om te switchen tussen de 4 stuur modi. De vijfde PF switch is waarmee gestuurd wordt (zie trouwens net dat ik het verkeerd heb gezet in de tekening, gearbox switches zitten natuurlijk aan de battery box voor de "stuur" PF switch).

Ik heb dus overwogen om het anders op te lossen, zoals met rode 8T gears, maar heb dat bij voorbaat al afgebrand door de slack die ik zo creëer. Claas had wellicht gelukt (in combi met penumatic voor 4de stuur mode), maar ik krijg niks verzonnen dat daarmee lekker werkt na de transformatie met minimale slack.

Het tweede plaatje is voor de transformatie. Die is in elke richting 2 studs. In de lengte wilde ik dit doen met 4 of meer (pending stevigheid) Arocs outriggers, aangezien die vrij sterk zijn en licht (en ik ze dankzij de gaatjes in de DBG stukken nog extra kan ondersteunen). In de breedte het liefst ook, maar ik heb maar 17 studs tussen de banden (moet toch nog eens m'n schaal checken) en die dingen zijn 15 studs lang en dan kom ik in de knel met sturen. Dit is eigenlijk het voornaamste waarvan ik bang ben dat het gaat falen, aangezien ik eigenlijk net als bij versie 2 op outriggers aan het bouwen ben, alleen zijn deze wel veel beter gepositioneerd.

De nummertjes in het plaatje is de volgorde van uitschuiven. Dit is de volgorde uit de game. Stap 1 is een XL motor die het zooitje naar voren en naar achteren uitschuift. Stap 2 is een m-motor (middels een aparte gearbox switch die is aangesloten op de "stuur PF switch" terwijl de gearbox in zero-degree turning mode staat. In zero-degree turning mode zal ik ook zorgen dat de wielen niet "naar buiten" kunnen sturen, want dat staat natuurlijk raar en onhandig voor deze transformatie dmv m-motor. Vervolgens stap 3 het naar buiten schuiven van de wielen met een tweede XL, wat hopelijk door de grote hoek van de wielen gestuurd niet al teveel frictie geeft (zoals bij mijn tweede versie wel het geval was). De reden om dit via IR te doen is omdat het me tof lijkt dit op afstand te kunnen doen.

Dus als jullie input hebben, ik hoor het graag. Dit is mijn laatste poging tot dit model, als dit bij voorbaat al niet gaat lukken, scheelt me dat aardig wat tijd :)
VorigeVolgende