Aangezien ik de nieuwe pneumatics erg leuk vind, wilde ik daar mee aan de slag. Dus ik heb gekozen voor een Pneumatic forklift. De nieuwe 1x11 pneumatic cylinders leken me daar perfect voor.

Functies:
- De standaard forklift dingen zoals lift en tilt met pneumatics
- 4 cilinder fake engine, aangedreven door de voorwielen met diff
- HOG steering, met meedraaiend stuur in de cabine
- Pendular achteras
- Vork breedte aanpasbaar (manual)

Ik ben geen fan van origineel Lego touw knippen, dus de 20-30cm die ik over had van het 1 meter touw is opgerold voor de voorwielen.

De cabine zit eigenlijk vol compromissen. De 8T gear voor het stuur had ik liever niet daar gehad (nogal pijnlijk als je er gaat zitten), maar pal onder het stuur zit de 12T bevel gear van de aandrijfas voor de fake engine. De HOG stuuras door de rugleuning van de stoel had ik niet zo erg gevonden als de stoel recht was. Echter als ik hem recht zou zetten, zit je wel heel dicht op het stuur. De stoel 1 stud recht naar achter betekend een mooie stuuras midden op je stoel. Dus heb ik besloten de stoel schuin te doen. Zo heb ik een stoel die tenminste niet belachelijk dicht op het stuur staat en een HOG stuuras die tenminste wel voor de helft is verstopt in de rugleuning van de stoel.

De pneumatiek was passen en meten met een aandrijflijn erboven en daarboven weer een stuurmechanisme, maar het past goed. Om de slangetjes te beschermen heb ik om de aandrijfas een 2L pin connector en 1L liftarm gedaan.

Simpele vorkbreedte aanpassing. Ik zat er nog over te denken om de vorken ook vouwbaar te maken, maar ik zit prima binnen de 10.000 kubieke studs (model is 34x14x17.5), dus dat heb ik niet gedaan.
Toen moest ik nog een B-model maken. Ik had al een idee wat ik wilde doen met de onderdelen van het "A-model" en dat is redelijk uit de verf gekomen bij dit B-model. Tuurlijk kunnen dingen beter, maar dat is ook precies waarom ik een hekel heb aan B-models bedenken, de parts laten soms niet alles toe.
Het B-model is een bucket truck geworden:

Functies
- Bucket lift

- 4 outriggers
- HOG steering
- 2 cilinder fake engine

Het model is 35 studs lang, 13 studs breed en 17 studs hoog. Bijna dezelfde afmetingen als het A-model. Meer toeval dan wijsheid.

De outriggers worden bediend door de kleine pneumatic cilinder die met 16L assen ook de achterste outriggers aandrijft. Ik wilde beide kleine cilinders wel gebruiken, maar zoveel slangetjes had ik ook niet meer over en de lift kracht nam niet echt toe met 2 cilinders ipv 1. Zoals het nu is, creëert het iets minder frictie voor de achterwielen met de outriggers uit. Bij de outriggers kwam ik er ook achter dat ik wat pins in het A-model moest omruilen. Een stel zwarte pins moesten LBG 2L frictionless pins worden. De foto's van het A-model heb ik eerder gemaakt en daarin is dit dus niet aangepast. Bij foto's met de 2 modellen samen en de video wel (meest makkelijke te zien zijn de 6 in de voorwielen). Er zijn geen onderdelen toegevoegd voor het B-model. Voor elk LBG pinnetje dat er in kwam, ging er een zwarte uit. Voor mij is de lol er ook af als ik moet gaan valsspelen om tot een B-model te komen, laat staan voor een wedstrijd. Ook had ik geen zin om in m'n A-model meer pinnetjes te gebruiken dan strikt noodzakelijk. Als een liftarm goed vast zit met 2, gebruikte ik er dus 2.
A en B model met de overgebleven onderdelen:

Tuurlijk had ik graag een dakje gehad op het B-model, maar ik zag daar geen mogelijkheid meer toen met de onderdelen die ik nog had. Dus kwam ik op het idee om het een beetje te stylen als een oude amerikaanse brandweerwagen. M'n modelletje kan op zich ook wel een brandweerwagentje zijn, helemaal als ik rood en wit had omgedraaid.
Video was verplicht voor de wedstrijd, dus ook maar wat gemaakt:
Tot slot, bedankt voor jullie aandacht en: