Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

42043 Mercedes-Benz Arocs 3245

door LegoHenkie » Za Aug 08, 2015 11:00

Afbeelding

Set: 42043 Mercedes-Benz Arocs 3245
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 2793
Handleiding: 484 pagina's
Adviesprijs: €. 199.99
Gekocht bij: Click & Brick voor €. 179,99

Een volle doos met genummerde zakjes voor 6 stappen.

Stap 1:
Het voorste deel van het chassis met de besturing. Tijdens het bouwen dacht ik wat een rare constructie. Dubbele wielen met een soort wip/wap ertussen om de voorste wielen iets meer te laten draaien dan de andere. Mijn eerste gedachte was dat het op een "Creator" oplossing lijkt, dan op één van "Technic". Uiteindelijk werkt de besturing uitstekend, dus dat valt weer mee. Alle vier wielen zijn onafhankelijk van elkaar geveerd en op een betere manier dan die van de Unimog waar je zeeziek in wordt.

Stap 2 :
De stempels en de schakelbak. Voor de stempels is er gebruik gemaakt van twee nieuwe onderdelen. Ik vind ze niet mooi, omdat ze nogal lomp zijn. Maar ze werken uitstekend en dat is het belangrijkste. Liever had ik de stempels uit de kraanwagen 42009 gezien, aangezien deze tenminste niet met de hand naar beneden behoeft te worden gedraaid.
De schakelbak is weer een uitgekiend ontwerp en werkt ook uitstekend. Daar moet je echt wel een uurtje naar turen om te zien hoe de looplijnen werken.

Stap 3:
Het achterste gedeelte van het chassis met de besturing voor de laadbak. Verrassend voor mij is de constructie van de vering van de achterste wielen. Een soepel bewegend blok die onder het chassis wordt geklikt. De vering is net als de voorzijde prettig en in overeenstemming met de voorzijde. De besturing voor de laadbak lijkt mij erg universeel en kan eenvoudig in andere modellen worden toegepast.

Stap 4:
De kraanarm met grijper. Dit is een heel gepiezel met de slangetjes. En toen ik de boel klaar had, draaide de kraan niet soepel en de rode tile net de bedienings-info raakten steeds los. Het was een grote bende aan de onderzijde. Toen alle slangetjes die door de turntable lopen weer los gehaald en op maat geknipt. Eerst de blauwe die zich splits aan beide zeiden naar de luchtschakelaars. Daar kon wel 2/3 van af. Ook van een aantal zwarte en grijze is een deel verwijderd. Zodoende maken ze geen onnodige bochten meer en is er wat meer ruimte in de turntable. De kraan draait nu soepel.

Stap 5:
De cabine. De voorzijde vind ik niet mooi, maar dat is in het echt ook al zo. Het was een heel gedoe om de cabine op het chassis te krijgen. Ik vind dat dit niet erg duidelijk is aangegeven in de handleiding. Maar na vele pogingen is het gelukt. Toen bleek dat de batterij erin moet met een geopende cabine en door rooie pinnen de batterij moeten vastzetten, voordat de cabine fatsoenlijk sluit.

Stap 6:
De laadbak. Daar is weinig over te vertellen. Na constructie op het mechanisme klikken en klaar is kees.

Conclusie.:
Een hele leuke set, alhoewel in de besturing liever zie met tandwielen, in plaats van de wip/wap. Een duidelijke handleiding die in gewicht niet voor de set onder doet.
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2476

Za Jan 21, 2012 16:54

Re: 42043 Mercedes-Benz Arocs 3245

door Edwin Korstanje » Za Aug 08, 2015 17:34

Mis ik nu stap 6 LegoHenkie :P
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Za Aug 08, 2015 18:00

Nee, je mist stap 2.

Stap 2 :
De stempels en de schakelbak. Voor de stempels is er gebruik gemaakt van twee nieuwe onderdelen. Ik vind ze niet mooi, omdat ze nogal lomp zijn. Maar ze werken uitstekend en dat is het belangrijkste. Liever had ik de stempels uit de kraanwagen 42009 gezien, aangezien deze tenminste niet met de hand naar beneden behoeft te worden gedraaid.
De schakelbak is weer een uitgekiend ontwerp en werkt ook uitstekend. Daar moet je echt wel een uurtje naar turen om te zien hoe de looplijnen werken.
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2476

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Za Aug 08, 2015 19:21

Thanks LegoHenkie voor de info en heb hem wel al besteld, maar krijg hem pas eind oktober binnen.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2065

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Vr Dec 27, 2019 11:37

Inmiddels heb ik zelf ook de Arocs gebouwd. Teveel voor betaald, maar dat krijg je als je bepaalde sets pas gaat waarderen als ze niet meer in de schappen liggen... :(
Dit was mijn eerste grote studless set die ik in jaren heb gekocht, en hoewel ik het traditioneel stenen stapelen mis besef zelfs ik dat dat tijdperk voorbij is. Ik heb nog even op de nalevering van een missende liftarm gewacht, en toen kon ik verder met de bouw.

De stuurinrichting is niet ideaal, maar ik denk wel realistischer dan twee tandheugels wat vaak in sets wordt toegepast. Zoiets staat me tenminste bij van de keren dat ik onder mijn oude auto lag (een MAN met twee gestuurde assen. We hebben nu een paar Scania's met twee stuurassen, daar zal ik binnenkort eens kijken).

Ik had veel gelezen over de pneumatische slangen. Ik probeerde er tijdens de bouw van de kraan al rekening mee te houden. Voortdurend controleerde ik of alles nog soepel kon draaien en na voltooiing werken de functies naar behoren.

De koplampen voorop vind ik niet zo mooi, maar het System-gehalte lag niet zo hoog bij deze set als bijvoorbeeld bij de Mack en dan wordt het lastiger de echte looks na te bootsen. Ook ik vond de echte Arocs in eerste instantie lelijk, maar zoals bij elke Mercedes sinds de eerste generatie Actros moest ik er even aan wennen.

De verhoudingen hadden wel beter gekund. Hij staat heel hoog op zijn poten, zelfs voor een off-road voertuig. Ook hadden de schokbrekers vóór een tikje minder stijf mogen zijn. Nog kwalijker is de hoogte van de kraan: iemand had het ergens naberekend voor een schaal van 1:16 en kwam op ruim 5 meter uit. Die zou in het echt zo ongeveer elk viaduct rammen.

Al met al een fraaie set. Ik zou nog willen toevoegen dat dergelijke sets een mooiere doos verdienen, meer zoiets als in de jaren 90.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
947

Za Feb 07, 2009 13:03

Drachten

door Griffon » Vr Dec 27, 2019 13:11

toevallig dat ik van de week bezig ben geweest met deze set. Ik had hem op afstand bestuurbaar gemaakt maar heb dit nu weer teruggezet naar het origineel. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de kraan te zwaar is waardoor het witte slip tandwiel snel doordraait en de kraan niet draait, is dit een bekend probleem en wat is hier aan te doen?
"Some say he still plays with LEGO, others say he is building with LEGO, all we know is he's called Griffon"

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2065

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Dec 28, 2019 9:36

Griffon schreef:is dit een bekend probleem en wat is hier aan te doen?

Ik vind de mijne wel redelijk snel doorslippen, maar nog niet zo snel dat de kraan niet meer wil draaien.
De snelste oplossing is dat sliptandwiel door een standaard 24t vervangen, maar dan zit er ook gelijk geen beveiliging meer op. Maar op Sariel's site kwam ik dit stukje tegen:
Thanks to Jetro de Château it is confirmed that there have been at least three versions of this gear released over the years (photo courtesy of Jetro de Château):
Afbeelding
From left to right, these are:
– version that came with the 8479 set, it has a light gray center and require more torque to slip
– version that is most commonly used, with dark gray center
– version from an unknown set(s), with smooth sides (no clutch power indications)

Maar naar aanleiding van dit onderdeel kwam ik dit draadje op Eurobricks tegen: https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/41562-variations-in-24t-clutch-gear-60c01s-resistance/
En dáár zegt iemand dat juist de nieuwe versie het grootste moment nodig heeft. Dat is 2010, en ik kan niet goed zien welke versie er in mijn Arocs zit, maar aangenomen dat er niet alweer een nieuwere versie gekomen is zal dat de meest recente zijn (in ieder geval niet degene met lichtgrijze binnenkant).
It's multifunctionomical.

Flickr