Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

Appie's wappie MOCs

door AppieNL » Zo Nov 02, 2014 23:20

Hallo, gezien de ideetjes die nog door me hoofd rond dwalen is het misschien een beter idee alvast een eigen MOC topic te beginnen. Laat ik beginnen met m'n laatste MOC: een kleine pneumatische wheel loader.

Afbeelding

Hij is 33 studs lang (bucket tot en met achterlicht), 11 studs breed (chassis schommelt tussen 5 en 7 studs) en 14 studs hoog (inclusief zwaailicht)

Met de volgende functies:

- 4WD (met diffs)
- Pendular rear axle
- Fake L3 engine
- Articulated steering (en stuurtje in de cabine beweegt mee)
- Pneumatic bucket (echt waar! :lol: )

Zijn ook wat functies gesneuveld die ik er gewoon niet in kreeg:
- deuren
- Verstelbare stoel. Dit zit er nog wel een beetje in, maar dan manual (ik wilde eigenlijk met gears)

Ik ben nog aan het denken over laddertjes naar de cabine, wil ze van "gewoon" Lego maken, maar weet nog niet hoe ik ze vast ga maken. Ik ben 1 en al oor als iemand een suggestie heeft :)

Nog wat meer plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik moest en zou diffs in m'n model hebben, zelfs als dat betekende dat ik die logge dingen van Lego er in moest stoppen (ik wil niet aan de custom zooi), dus die diffs zijn goed vertegenwoordigd in de "belly" foto :D

Afbeelding
Helaas kon de arm niet 1 stud naar achter, want dan kwam het tegen de wielen aan.

Afbeelding
Ontwerpen van bucket en het kiep mechaniek was een leuke uitdaging. De 4L brede verbinding van de Lego bucket hielp daar ook niet bij, maar ik vind hem best geslaagd zoals die nu is.

Afbeelding

Afbeelding
Eigenlijk wilde ik de grote hand pomp in het chassis bouwen, maar door de mini pomp voor het kiepen van de bak heb ik daar van afgezien, want dan kent die maar 2 standen: bak compleet naar beneden of compleet omhoog. Dus koos ik voor de 6L compressor pomp voor wat meer precisie. Dit betekent wel dat ik voor de arm van de bucket 11x moet draaien voordat die omhoog is, maar ja altijd nog beter dan de 19x van een mini LA ;) (zonder gearing). Achteraf gezien ben ik blij dat ik de handpomp niet kon gebruiken, want die had echt niet lekker gepast, terwijl de 6L aardig verstopt zit naast het stoeltje. Hoewel 3 mini pompjes het originele plan was, was er ook nog even sprake van een grote cylinder voor de arm en een kleintje voor de bucket, maar dat ging niet passen met de slangen en het differentieel en ik vind hem eigenlijk veel cooler met 3 mini pompjes :)

Afbeelding
Hoewel de voorkant nog kaler is dan die van de 42030, kan ik het op zich wel waarderen. Techniek lekker zichtbaar. De ruimte die ik had om het af te dekken is in gebruik door het differentieel en de slangetjes. Wat ook leuk was om de slangetjes in goede banen te leiden zodat ze niet de wielen en het diff aanraken.

Afbeelding
De cabine. Ik wist al voor het bouwen dat ik de switches daar wilde, zodat het net lijkt alsof de bestuurder er mee kon klooien :) Verder zit de pomp en het stuur mechanisme ook nog in deze cabine gepropt. Pomp links, dus de rechterkant had ik voor een stuur mechanisme. Dit is uiteindelijk een simpel liftarm stuurmechanisme geworden, die verbonden is met het stuurtje in de cabine.

Afbeelding

Draaicirkel is niet echt geweldig, maar voldoende naar mijn mening. Het is ietsje minder dan die van de 8459
Afbeelding

Afbeelding
Wellicht net als de diffs een beetje te groot voor het model, maar ik vind m'n fake engine er best in passen. Ik was nog even bang dat ik maar 2 kon gebruiken omdat het anders te lang werd, maar 3 past prima.

Afbeelding
Alsof het differentieel voor nog niet genoeg uitdagingen gaf, kon die er aan de achterkant ook wat van.

Afbeelding
The pendular axle heeft bijna een half stud bewegingsruimte. Het leek me niet veel, maar nadat ik zag bij m'n Volvo Loader dat die een halve stud had gekregen, past dit denk ik wel goed in de schaal. De halve technic pins in het 5x7 frame moesten er in, want anders kon het differentieel de krukas aanraken als die in een hoek stond.

Aangezien ik eigenlijk een WIP topic wilde maken, zijn hier nog wat plaatjes van "In progress"

Afbeelding
Dit was de eerste dag: schaal bepalen met de wielen, de bucket en pompjes. Hier kan je ook nog zien dat ik de ruimte voor de cabine eigenlijk 1 stud korter had (5L asje ipv de huidge 6L) dan in het uiteindelijke model. Ik heb er een stud bij geplakt in het model omdat ik dat beter vond ogen en de extra ruimte kon ik ook zeker gebruiken :D

Afbeelding
Het pneumatische hart van de wheel loader. 3 T stukjes zitten hier in verwerkt, alles zonder knikjes en fratsen.

Afbeelding
Zee van ruimte zonder "het hart" in de wheel loader. Expres gedaan zodat het niet de aandrijfas aanraakt en ik ruimte had om knikjes in de slangetjes te voorkomen.

Nog een fotootje van al m'n wheel loaders:
Afbeelding

Bedankt voor jullie aandacht, sorry als jullie dit al op Eurobricks hebben gelezen, maar ik dacht ik zet het hier ook even neer in het Nederlands :)

Op naar het volgende MOCje :duim:
Laatst gewijzigd door AppieNL op Zo Nov 02, 2014 23:27, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

b rick

240

Wo Apr 23, 2014 10:28

Re: Appie's wappie MOCs

door b rick » Zo Nov 02, 2014 23:25

Gaaf zeg! Al die loaders op een rijtje... 8-)
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Nov 03, 2014 20:47

Wauw, das compact. Netjes hoor.
Gebruikers-avatar
User

RangerDog

149

Za Okt 04, 2014 15:43

Dordrecht

door RangerDog » Di Nov 04, 2014 6:54

Klein maar fijn!
Gebruikers-avatar
User

Free-Willy8

842

Zo Jan 03, 2010 13:46

Hardenberg

door Free-Willy8 » Di Nov 04, 2014 7:24

Knap werk, ziet er stoer uit 8-) :duim:
Mijn bouwthema's: Friends, Princess, Hobbit, PotC, LotR, City, PoP
Mijn topic: FreeWilly's mini Miniland
Gebruikers-avatar
User

mwyns

Rang

Nieuw

Nieuw
39

Do Okt 18, 2012 10:47

Gent

door mwyns » Di Nov 04, 2014 10:36

Prachtig, zoveel techniek op een compacte plaats.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Di Nov 04, 2014 12:22

Bedankt allemaal.

Op eurobricks heeft iemand aangeboden er een LDD van te maken, dus als we die af hebben, kunnen andere hem ook bouwen :)
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Nov 04, 2014 12:34

Heel erg gaaf gemaakt. super compact en voorzien van alle functies die in de grotere broers ook zitten.
Top :duim:
Mocht de LDD file klaar zijn, dan is de kans aanwezig dat ik deze ga bouwen. Heel leuk en compact model.
Het zou wel mooier zijn geweest als je de grotere versies achter had geplaatst in de overzichtfoto. Nu vallen de kleine modellen in het niets en daar gaat het juist om.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Di Nov 04, 2014 17:08

Bedankt, leuk om te horen dat je hem ook wil bouwen :)

Ja, dat met die foto was inderdaad niet handig. Ik heb toendertijd nog wel deze foto gemaakt, dus misschien dat je het daar even mee kan doen tot ik nieuwe foto's kan maken (nu wat te donker voor zulke foto's) van alle wheel loaders :wink:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Jorrith

116

Za Feb 01, 2014 9:18

Leeuwarden

door Jorrith » Di Nov 04, 2014 18:06

Had het ook al op tweakers gezegd, maar nu ik de foto's van de interne pneumatiek bekijk heb ik dubbel zoveel respect gekregen hoe je dat alles in zo'n klein modelletje gepropt hebt. Ik heb denk ik daar totaal het geduld niet voor....
Gebruikers-avatar
User

Sjakie

Rang

premium

premium
339

Di Jul 15, 2008 20:52

door Sjakie » Wo Nov 05, 2014 11:02

Mooi werk :duim:
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Feb 08, 2015 18:30

Tijd voor een nieuwe MOC, een Wall-E. Hoewel deze nog een WIP is, wilde ik hem toch al delen, aangezien de technische kant van het model inmiddels goed werkt en ik er eigenlijk alleen nog een hoofd op moeten zetten, waarvoor de basis al in het model ligt:
Afbeelding

Afbeelding
Hier zitten in gepropt: 1 normale battery box, 2 L motors (drive en sturen), 2 M motors (voor de armen en nog een functie die ik even voor mezelf hou) en een gearbox gebasseerd op diffjes zodat ik eigenlijk alle functies makkelijk kan bedienen vanaf de remotes. En nog een berg aan reinforcements zodat alles op z'n plek blijft en niet door slipt. Dit was echt het meeste werk aan deze build. In de 3-4 weken dat ik aan deze build werk, heb ik al 1 setje batterijen op gemaakt door het testen, afbreken, verstevigen, testen en weer afbreken :lol: maar nu is die rock solid

De witte wielen zijn tijdelijk, ik heb al grijze besteld die ik hopelijk deze week binnen krijg. Ze zijn wellicht wat te klein voor de schaal van het model, maar wielen vinden die leuk werken met tracks is nog best lastig. Unimog wielen heb ik er ook even voor gehouden, ziet er niet verkeer uit, maar kunnen niet op tracks. Voor de rest wat betreft de schaal heb ik mer de logica gevolgd van de film dan bijv. de Lego Ideas Wall-E die binnenkort komt. Hoe hij bij een transformatie 5 stud brede tracks in een 10 stud brede body wil krijgen, moet hij me toch eens even uitleggen. Dus bij m'n keuze van 5 studs tracks ging ik sowieso al voor een 13 studs brede body. Niet dat m'n Wall-E kan transformeren maar technisch zou het nu wel passen en net zoals in de flim met wat ruimte tussen de tracks als die een box is.

Ik weet dat er aardig wat (hele mooie) Wall-E's al zijn, die waren ook erg handig voor inspiratie en ideetjes, maar bij toeval heb ik denk ik een ander soort Wall-E neergezet. De meeste die ik zag waren namelijk van Technic bricks met System bricks of alleen van System brocks. Deze is 90% studless. Halfverwege de build viel het me op en probeerde ik eigenlijk zoveel mogelijk dingen studless te doen. Ik ben er nog niet helemaal zeker of dit ook goed was voor de handen.

Alvast een plaatje van de inner workings:
Afbeelding
Dat sliertje is een touwtje.

Belly shot
Afbeelding
Ik wilde het zo clean mogelijk houden, alleen het bovenste stukje van de stekkertjes steekt onder body uit. De M motors vallen mooi weg achter de curved panels en net als bij de echte Wall-E heeft die alleen in het midden voor de track bevestiginen wat uitsteken. Deze moest ik wel wat verstevigen om doorzakken te voorkomen.

Ik hoop hem deze week af te hebben, kan die nog meedoen aan de TC6 contest op Eurobricks :)
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Ma Feb 09, 2015 12:15

Dat ziet er goed en compact uit :duim: Door de system parts detail lijkt deze echt op Wall-E. Leuk detail vind ik de PF ontvangers toegepast als schermpje. Ik ben benieuwd naar alle functie en wat ze precies doen, zeker de differencieels.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Feb 09, 2015 17:26

Thanks.

Leuk om te horen dat je de recievers mooi "verstopt" vindt. Hoewel het ding is gemaakt met de Sbrick in het achterhoofd (en je dus een compleet kloppend frontje kan maken), wilde ik wel een mooie oplossing voor de purist in mezelf :)

De precieze functie naast de armpjes en rijden hoop ik van de week te kunnen vertellen.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Feb 15, 2015 22:20

Wall-E is inmiddels af en nog net op tijd voor de wedstrijd van Eurobricks :bigsmile:
Ik zal maar beginnen met m'n video:

En wat plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De achterkant moest toch nog een keer open ondanks dat ik dacht dat die rock solid was :lol:
Maar ook die laatste gear grind is nu uit het model en werkt die goed. Aangezien het model toch half open lag en ik inmiddels wat twijfels had of de V1 recievers, die ik tot dat moment gebruikte, het wel aan konden, heb ik die ook gelijk vervangen voor V2 recievers. Of die switch echt heeft geholpen weet ik niet zeker, maar ik gebruik de V2's op het moment toch niet.

Afbeelding

Afbeelding
Voor de ogen viel mijn oog al snel (actually no pun intended ;)) op de rims van 42026 en transparante 3x3 radar dishes. Ik wilde diepte in de ogen en die glazige blik die zo kenmerkend is voor Wall-E. Radar dishes hangen simpel aan een 1x4 antenna door de rim in een half pin erachter. Ik heb aardig wat dingen nog moeten bestellen voor deze build op bricklink (de system tiles was het voornaamste), maar ik heb expres geen light bluish grey pulleys of quarter 3x3 round half liftarms besteld, maar de oude licht grijze gebruikt van mijn collectie. Wall-E was ook niet het meest schone robotje, dus zo heb ik wat subtiele kleurverschillen :)

Afbeelding

Afbeelding
De "surprise functie". Wall-E die zichzelf lang maakt. Deze functie is eigenlijk ontstaan uit de wens om een compleet transformeerbare Wall-E te maken met behoud van de functies die er nu in zitten. Aangezien een transformatie tot box nooit gaat passen met een paar tracks, armen en hoofd die in de body moeten op deze schaal met een berg PF heb ik dat al snel moeten laten varen. Maar het idee van de folding tracks komt daar wel vandaan en natuurlijk omdat de echte Wall-E dat ook doet als die omhoog gaat.

Het hoofd achterover was een idee dat van het begin eigenlijk al op de planning stond. Halverwege het model even laten varen omdat ik het touw nergens passend kreeg. Toen zag ik een mooi gat en een simpele bevestigingsmethode dat het halve model weer uit elkaar kon en ik mezelf voor me kop sloeg dat ik het niet eerder zag :( Ik heb expres het touwtje vrij gelaten aan de achterkant van de nek, met een 1:25 gear reductie trekken de M motors de lift goed, maar ik ga het ze niet lastiger maken door een touw netjes langs de nek te geleiden wat weer onnodige frictie met zich meebrengt, dus dan neem ik die 2 touwtjes buiten de nek maar voor lief. Het hoofd zelf blijft ook alleen maar recht door 1 1x2 rubber bandje, dit ook om de M motors niet meer te belasten (eerste wilde ik 1x 6.5L vering erin hangen). Dit zorgt er wel voor dat z'n hoofd een beetje wobbelt als je begint te rijden :P Vind ikzelf wel leuk eigenlijk.

Afbeelding
Verstopt achter deze ronde 2x2 tile zit 1 van de diff locks. De echte Wall-E heeft op deze plek ook een rondje en na wat gepuzzel over de plaatsing van de diff lock, vond ik dit wel een mooi plekje. Dit is ook eigenlijk het enige plekje waar je aan de buitenkant kan zien dat er binnen in het model wat gebeurd 8-)

Plaatje van de binnenkant van dit mechaniekje:
Afbeelding

Afbeelding
Hoewel het allemaal erg krap werd moest ik ook nog ruimte overhouden om de tiles van onder te voorzien van plates :D

Afbeelding
1 van de vele varianten om de achterkant te verstevigen. Het stukje bij de achterkant in het midden past helemaal niet met de gears, dom momentje, maar gaf toch een mooi idee voor een voor een nog betere oplossing (1 stud wide ipv deze 3 stud wide) om de laatste gear grind uit het model te halen.

Afbeelding
De voorkant kan er vrij makkelijk af. Ik wilde namelijk wel redelijk makkelijk bij de batterijen kunnen. In een vroege build kon ik zelfs de battery box er door 2 axles uittrekken gewoon uithalen, maar de batterybox kreeg nog een functie erbij waardoor die wat steviger vast moest. Die dunne liftarms die erop zitten, fungeren namelijk als "shaft" voor de L motors. Aan de achterkant van de L motors zit een soortgelijke constructie met dunne liftarms, die op hun beurt weer locked zitten tussen de M motors daar achter. Hierdoor kunnen de L motors maar 1 richting op: recht naar beneden :duim:

Je zou het wellicht niet denken, maar geen van de snoertjes is op hun plek geforceerd. De 5x11 panels aan de zijkant en ruimte rond de battery box helpen een hoop.

De axles van de armen moesten wat ondersteuning hebben, want door het gewicht van de armen gingen dat vrij vlot van de worm gears. Hiervoor moest ik iets hebben van een halve liftarm dikte, 3 studs hoog en maximaal 3 studs breed. Zo kwam ik bij de goede oude pulley :bigsmile: vast gezet met axles onder de 8T gears en de armen werken perfect (in de video komt het schokkerige effect door mijn sloppy bediening en niet door het model :wink: ). Als iemand een ander onderdeel weet, do tell, dit was een oplossing gebaseerd op mijn collectie onderdelen en heb daarna eigenlijk niet verder gekeken omdat het goed werkt.

Dat was het wel zo'n beetje, ietsje meer plaatjes (en nagenoeg dezelfde info) kan je ook lezen in m'n Eurobricks topic

Bedankt voor jullie aandacht :)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Zo Feb 15, 2015 22:28

Dat is nu is compact bouwen :duim:
Don't stop 'til you get enough.
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Ma Feb 16, 2015 8:21

Ik vind het echt verbazingwekkend dat je zo veel functies in zo'n kleine ruimte weet te proppen! :duim:
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Feb 16, 2015 15:12

Bedankt Dirk Klijn en kapiteiniglo.

Compact bouwen en zoveel mogelijlk functies erin proppen is een beetje de hobby geworden sinds ik uit m'n dark ages ben. Ik heb wel ideetjes voor grote projecten en de kans zit er best in dat de volgende wat forser wordt (wat eigenlijk ook weer niet hoeft uit te sluiten dat ik daarbij alsnog dingen in kleine ruimtes ga proppen :lol:).
Gebruikers-avatar
User

thehaarie

Rang

premium

premium
588

Ma Jan 31, 2011 19:01

Sevenum

door thehaarie » Ma Feb 16, 2015 15:55

Ik vind hem super :omg: , erg knap dat gewriemel in die kleine ruimte :duim:
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Feb 17, 2015 16:08

Super goed gelukt en lijkend. Heel netjes dat je alles zo compact erin hebt kunnen bouwen en het ook nog goed functioneerd.
Mijn complimenten :omg: :duim:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Feb 18, 2015 17:23

Bedankt :)
Aangezien ik weer zin kreeg de film (nog eens) te kijken, kwam ik op het idee om dit fotootje te maken:
Afbeelding
:bigsmile:
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1679

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Do Feb 19, 2015 0:44

Supergeslaagde en zeer goed lijkende MOC! :duim:
Leuke foto trouwens, zo voor de TV.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Feb 19, 2015 15:43

Gezien je originele idee en goede uitvoering hoop ik dat je toch hoog eindigd in de Eurobricks S-Brick competitie.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Do Feb 19, 2015 16:29

Dat zou ik ook leuk vinden, maar er zitten ook een heleboel andere goede MOCs tussen. Dusver krijg ik wel aardig wat puntjes van mensen (waarvoor dank als mensen hier er ook voor hebben gestemd), maar een podiumplaats gaat het denk ik niet worden. Hier in huis is Wall-E iig #1 :)

Trijntje schreef:Supergeslaagde en zeer goed lijkende MOC! :duim:
Leuke foto trouwens, zo voor de TV.

Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Mrt 22, 2015 18:05

Weer een kleine creatie van mij. Ik wilde een amerikaanse truckje bouwen dat een modelletje op zichzelf was, maar met de trailer er nog een leuke functie bij krijgt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Fake L4 engine
- Openable doors
- Sturen via 5th wheel
- Mogelijkheid tot remote control in combinatie met de trailer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=QrNHEldRMJE

Meer info
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1635

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Zo Mrt 22, 2015 18:58

Leuk! :duim: Functies op een klein oppervlak is altijd gaaf vind ik :)
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Zo Mrt 22, 2015 19:00

knap dat je het zo compact hebt kunnen krijgen. Vooral een werkende motor is erg indrukwekkend.
Geweldig model dan compleet functioneel is en ook nog mooi afgewerkt. Mijn complimenten :duim:
Zo te zien stuur je dus op de draaischijf (5th wheel) en niet op de vooras. Deze stuurt uiteindelijk mee als er een draaicirkel ontstaat.
Het werkt niet helemaal prefect omdat de voorwielen bijna niet sturen en ook weer lastig recht gaan staan met deze constructie. Ik zou zeggen: zet de aspin 1 stud naar achter (eigenlijk de stuurinriching 1 stud naar voren) zodat de voorwielen beter meesturen. Het worden beperkte zwenkwielen als het ware.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Zo Mrt 22, 2015 20:07

Dank beiden :)

Barman, je bedoelt dat de trailer nu de draai veroorzaakt en niet de voorwielen? Want het tegenoverstelde is er aan de hand bij het rijden. De voorwielen draaien als eerste, omdat ze van het geheel de minste weerstand hebben. De trailer volgt pas nadat de truck z'n bocht aan het maken is. Hierdoor zouden de wielen weer recht gaan staan normaal gesproken, maar dit corrigeer je door de M motor voor het sturen aan het werk te houden als de truck met trailer de bocht maakt. Uiteraard blokkeren de voorwielen op een gegeven moment omdat ze niet verder kunnen sturen, waardoor alle kracht op het draaien van de trailer komt, maar dat gaat dan eerder stotteren dan dat die het geheel wil laten scharen.

Helemaal van links naar rechts sturen met de trailer in een hoek duurt wel even al rijdend, dat wel. Maar dat komt denk ik gewoon doordat die van helemaal links, naar rechts moet en dan al rijdend ook nog de trailer moet corrigeren die dus weer van de stuurbeweging van de voorwielen afsnoept. Als ik op dat punt de truck met trailer even stil zet, wielen de andere kant op gooi en dan al rijdend de trailer laat corrigeren, gaat het prima.
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Zo Mrt 22, 2015 22:00

Leuk gedaan :)

Werkt die nepmotor een beetje soepel? Als ik het goed zie zijn het van die clipjes die ronddraaien en de 2L asjes met bushes omhoog drukken, klopt dat?
Gebruikers-avatar
User

martijnnab

30

Zo Mrt 22, 2015 17:06

Drachten

door martijnnab » Zo Mrt 22, 2015 22:32

Wat een supergrappig ontwerp. Lekker compact en toch zo herkenbaar. Respect!!! :D
Gebruikers-avatar
User

Paashaas

647

Wo Apr 16, 2008 13:28

Roermond

door Paashaas » Zo Mrt 22, 2015 22:52

erg gaaf gedaan in dit formaat :duim: :duim: :duim:
You can't make the scene....if you don't have the green....
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Ma Mrt 23, 2015 1:40

Thanks all :)

Ludo Visser schreef:Leuk gedaan :)

Werkt die nepmotor een beetje soepel? Als ik het goed zie zijn het van die clipjes die ronddraaien en de 2L asjes met bushes omhoog drukken, klopt dat?

Verbaasde me ook, maar werkt behoorlijk soepel, de schuine randjes van de 'clipjes' maken het makkelijk voor de 2L asje met halve bushes om omhoog te gaan, heel soms blijft er wat hangen, maar dan verschuift het clipje gewoon een beetje om vervolgens toch te draaien.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Dec 11, 2015 19:47

Tjonge jongen, gewoon 9 maanden sinds ik wat geMOC'd heb, foei.

Er is helaas nog niks af, maar wil toch wat WIP posten:
Hoewel ik nog lang niet zo ver ben als dat ik zou willen zijn met deze MOC, plaats ik toch maar wat "WIP" foto's. Ik ben namelijk bezig met de Batman Arkham Knight Batmobile van Technic te maken.
Afbeelding
Nog een videootje van het ding in actie: klik

De Technic versie die ik op het oog heb, krijgt als alles volgens plan verloopt het volgende pakket aan functies:

-2x XL motor voor de 4WD (ik verwacht dat het ding uiteindelijk zo'n 3-4kg gaat wegen, dus kan die XL's wel gebruiken, maar wil ook nog wel kijken of ik weg kom met L motors.
-2 servo motors die 3 stuurmodi gaan verzorgen:
Normaal rijden met airflap assist (ook te zien in de video)
360 degree turn on the spot (helaas niet te zien in de video, maar kan die wel)
Battle tank mode met crab steering
-2 M motors voor de turret en de cockpit open schuiven (dat is tenminste de functie die ik er ook hoogstwaarschijnlijk bij doe naast 2 functies op de turret)
-9 PF lights, waaronder 1 setje voor de afterburner bij "normaal rijden"

Sinds ik dit model wilde bouwen (ergens sinds januari?) zijn er al wat mensen aan de slag gegaan op Eurobricks met het model (klik en klikker

Van het eerste topic maak ik gretig gebruik van de de CGI plaatjes zoals deze, want een model dat vooral zwart is, maakt het lastig om alle details te zien op ingame plaatjes en aangezien Warner Bros de versie van de game met Batmobile schaalmodel had gecancelled (had ik besteld :( ) zijn deze plaatjes ook zeer geschikt voor de schaal van onderdelen. Bij het tweede topic kijk ik graag naar wat van z'n brickbuild solutions. Ik ben nu eenmaal een Technic builder, maar ik ontkom er niet aan wat dingen te doen met bricks in deze build, maar waar ik Technic panels kan gebruiken doe ik dat maar wat graag, puur omdat ik het dingen niet al te zwaar wil maken (die versie van de tweede link weegt 4,7kg). Twee minpuntjes aan die tweede trouwens: wielen zijn te klein (model dus eigenlijk te groot), maar daar ontkom ik ook niet aan (al moet ik wel zeggen dat bij mij het verschil niet zo fors is) en hij heeft wat onderdelen in z'n MOC gemod (gaten boren, afzagen en zo) en dat is een big no-no voor mij, pure Lego oplossingen of niks.

Maar goed wat plaatjes van wat ik dusver heb, het lijkt niet veel (is het ook eigenlijk niet qua tijd invested), maar het leuke van dit onderdeel is dat het copypaste is voor de andere kant van het model, dus als ik hier niks meer aan hoef te tweaken (haha, yea right) zit ik al op 40%? :D

Afbeelding
Het middenstuk hierbij is dusver een ruwe test versie (en negeer de battery box, zit er alleen zodat die niet omvalt :D), vandaar dat er er ook aardig wat details missen in dat stuk, zoals de uitlaten, het ronde hinge stuk van het achterwiel en het panel werk onder dit midden stuk. Sowieso missen er nog wat details zoals op de wielen, maar dat komt allemaal, ik wil eerst een functioneel geheel en dan kijk ik daar naar.

Afbeelding
Elk wiel moest 3 dingen: aandrijving (aangezien ik niet zoals het origineel in de game een electro motor aan de zijkant van het wiel kan hangen), sturen en lampjes. Het geleiden van de snoertjes voor de lampjes heb ik verschillende plekken geprobeerd, maar deze werkt het lekkerst met de gears en stuurinrichting. Zoals je ziet ontkom ik er ook niet de wheelarch eigenlijk te hoog te bouwen. Ik kreeg die 3 functies gewoon niet in een lagere ruimte dan 2 studs boven het wiel gepropt en ik ben zelfs bang dat het de verbinding te zwak blijkt voor het geheel als het af en ik het nog moet gaan verstevigen, maar dat zien we dan wel weer.

Afbeelding
De XL motor hangt hier dus op z'n ruwe plek, hij komt waarschijnlijk 2 studs lager te hangen, het gear ratio is nu nog 1:1, ik weet nog niet precies welke kant ik op moet met de XL, het is immers een motortje in staat tot het slopen van axles en gears.

Afbeelding
Battle tank crab steering mode. Ik zal niet de 360 graden halen die de wielen kunnen in de game en zelfs niet de 180 graden om 2 redenen:
- 360 heb ik geen zin vanwege de PF lights die dan in de knoop raken
- 180 graden werkt niet lekker met de servo (of ik moet een liftarm recht uit het chassis naar de wielen doen, dat wil ik liever beperken, de huidige stuurarm zit al een stud meer naar het midden van de wagen dan ik wil, maar anders kan die de hoek niet maken die ik wil (voor ongeveer 100-120 graden sturen)

Ik wil 1 servo inzetten als gearbox en de andere gewoon het stuurwerk laten doen. Dit wil ik omdat het lekker snel is om te switchen tussen de verschillende stuurmodi zoals in de game.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lampjes :)
De lampjes moesten er in, want is gewoon zo'n beetje een signature van het model. Ik zit nog te kijken of er een manier is de lampjes op de wielen rood te maken als die naar tank mode switch, maar ik weet niet hoe (suggesties zijn welkom).

Wat betreft sommige hoeken in dit model. Ik ben op een gegeven moment gewoon elke verbinding gaan testen: 1 kant vast zetten van een liftarm en het gat waar die door moet op een andere liftarm een as proberen doorheen te steken, als ik de as vrij kon laten spinnen zonder weerstand, vond ik het prima. Het enige plekje waar ik weerstand voel in het model is bij de achterste wheelarch, wat door die soft axles komt, die drukken het driehoekje aan de achterkant bij de grote 5x7 panels een beetje naar binnen (axles los, niks aan de hand). Als je denkt: sommige panels horen niet vast in zo'n hoek, dan kan je er vrij zeker zijn dat ik ze maar aan 1 kant heb vastgemaakt zodat ze wel wat speling hebben.

Sorry dat de foto's niet geweldig zijn, sommige zijn niet eens scherp en het is donker buiten en zwart is een ramp op de foto, de foto's zijn ook een WIP? :D

Next part voor het weekend is het chassis vorm geven nu ik zo'n beetje een ruwe schets van het geheel heb in m'n hoofd.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Wo Dec 23, 2015 17:52

Weer eens tijd voor een batmobile update. Afgelopen week bezig geweest met het chassis en wat tweaks van de "armen"
Afbeelding

De 2 uitlaten (van de 4) die er nu op zitten zitten eigenlijk 1 stud te laag, maar ja als ik ze hoger doe loopt het tegen de drivetrain aan of kom ik in de knel met de transformatie, dus dit is nu hun plekje. De 2 uitlaten die er nog boven komen hebben ook last van de drivetrain en zullen dus een stud te hoog zitten (of de onderste 2 uitlaten 2 studs te laag, het is maar hoe je het bekijkt). Ik kan ze ook niet weglaten, want ze zijn nogal aanwezig op het echte model aan de zijkant :D Net als het ronde aanhangpunt (de 24T met pulley er voor) van de achterarmen, moest er ook op. Die kwam nog best lekker uit.

Top view
Afbeelding
Het kan nu op zich rijden. Het grote gat in het midden is voor de logge gearbox die er moet komen met 4 gearracks en 2 servo's. De battery boxes komen waarschijnlijk achter boven de afterburner en voor op het model. Als ik ze ergens anders kwijt kan na alle features gemaakt te hebben, kan ik wel kijken of ik de grappling hook voor en/of 2 stoeltjes achterin kan maken.

Afbeelding
360 steering mode. De gaps in het chassis kunnen misschien wat kleiner bij de achterwielen, ligt ook een beetje hoe soepel crab steering transformatie wordt, dus kijk het nog even aan

Afbeelding
Tank mode armen kunnen iig vrij ver at maximum, dus geeft ruimte om mee te klooien. Wordt sowieso dikke pret met die steering gearbox, hoop dat 1 van m'n ideetjes werkt voor het uitlijnen van de wielen na de transformatie :D

Afbeelding
Ook een beetje zitten klooien met een mechaniekje voor de afterburner. Moest 5 studs heen en terug kunnen terwijl de aandrijving maar 90 graden maakt zodat die makkelijk op de servo kan. Ik wil hem namelijk alleen maar "aan" hebben staan in normal driving, voor 360 en crab moet die naar binnen schuiven.

Afbeelding
Ik heb ook een beetje zitten klooien met de details van de wielen, de remschijven en blokken. Ik wilde (en wil) geen stickers gebruiken dus probeer het in Lego na te maken. Ik denk dat ik de ronde 1x1 plates ga vervangen voor die tandjes, zodat die wat meer rond lijkt naar de 1x2 grill tiles. Wat ik sowieso ga veranderen is de 2x2 round plate in het midden achter de batarang, deze wordt dark bluish grey (en smooth met center stud), want dat komt meer overeen met het echte model.

De pearl gold remblokken zijn het resultaat van een beetje rondneuzen op bricklink welke onderdelen in deze kleur beschikbaar zijn en bruikbaar zijn als "remblok".

De hele constructie op de wielen zit los van de wielen (spinning rims like a P.I.M.P. :D). Ze zullen waarschijnlijk alsnog een beetje meedraaien als het rijdt, maar goed, als het stil staat kan ik de remblokken iig op de goede plek draaien waar ze normaal zitten :)

Volgende update hoop ik een rijdend gevaarte te tonen met iig 2 drive modi.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Dec 24, 2015 8:40

Je bent weer lekker bezig. Het is een groot uitdagend project dat je hebt opgestart. Ik hoop dat het gaat werken.
Ik heb ook zo veel mogelijk informatie ingeslagen voor deze super gave Batmobile. Helaas is mijn laptop gestolen tijdens LW dit jaar en had geen backup gemaakt van deze gegevens.
Het was voor mij ook een onmogelijk project om in Lego uit te voeren. Totdat ik dit op TBB voorbij zag komen Lego UCS-MOC: Batman™ Arkham Knight Batmobile.
Wat ik tot zo ver zie, ziet het er goed uit. Een zeer interessant topic om te volgen. Misschien heb je wat aan de foto's van Hasan Kabalak's versie voor detail oplossingen, ondanks dat die van jou een slagje groter is.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4140

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Do Dec 24, 2015 10:03

Echt super gaaf, als je dit goed werkend krijgt :omg:
Dat de afterburner inschuift als je niet rijdt is ook een super idee.
De vorm ziet er ook al erg goed uit!
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Do Dec 24, 2015 15:22

Barman schreef:Je bent weer lekker bezig. Het is een groot uitdagend project dat je hebt opgestart. Ik hoop dat het gaat werken.
Ik heb ook zo veel mogelijk informatie ingeslagen voor deze super gave Batmobile. Helaas is mijn laptop gestolen tijdens LW dit jaar en had geen backup gemaakt van deze gegevens.
Het was voor mij ook een onmogelijk project om in Lego uit te voeren. Totdat ik dit op TBB voorbij zag komen Lego UCS-MOC: Batman™ Arkham Knight Batmobile.
Wat ik tot zo ver zie, ziet het er goed uit. Een zeer interessant topic om te volgen. Misschien heb je wat aan de foto's van Hasan Kabalak's versie voor detail oplossingen, ondanks dat die van jou een slagje groter is.

Thanks. Jammer van je laptop en de verloren gegevens. Ik was m'n research zo'n beetje begonnen toen ik daadwerkelijk het spel kon spelen, waardoor er veel meer details opvielen dan dat ik kon zien in video's. Kleine dingen als de wielen gewoon meer dan 360 graden draaien, maar ook het 360 draaien zonder tank mode ontdekte ik eigenlijk bij toeval in het spel en heb ik in geen enkele video gezien.

Het is inderdaad best een pittig project, voordeel is wel dat ik redelijk in onderdelen kan bouwen met dit ding en ik tot nu alles wat ik maakte direct kan kopy-pasten naar de andere kant :) Soms ook gewoon leuk om even een ander probleem op te pakken als ik even geen zin had in het probleem waar ik eerst mee bezig was. Dat wordt alleen lastiger naarmate het model vordert. :wink:

Dat topic van die UCS MOC had ik gezien, is inderdaad erg handig geweest voor wat details (op de zijkant van de voorarmen heb ik de DBG City wheelarches gewoon van hem gejat :P). De electro motors van hem aan de achterzijde van de wielen wilde ik ook jatten (en had ik ook besteld), maar doordat hij kleinere wielen gebruikt vallen die bij hem beter uit. Ze lijken bij mijn 8 stud brede rim nogal klein (vs z'n 6 stud). Ik heb daar inmiddels al een ander ontwerp voor, maar nog niet alle bricks besteld (ik wacht nog even met de volgende lading). Maar die van mij wordt niet veel groter dan het model van Hasan Kabalak. De hoogte van z'n model klopt redelijk, z'n wielen zijn alleen te klein, waardoor z'n model eigenlijk te lang lijkt en z'n wheelarches te log en dik, dat laatste ontkom ik zelf ook niet echt aan, maar ik probeer het grensje wel op te zoeken wat de Lego kan hebben, vooral bovenop de wheelarch.

Aliencat schreef:Echt super gaaf, als je dit goed werkend krijgt :omg:
Dat de afterburner inschuift als je niet rijdt is ook een super idee.
De vorm ziet er ook al erg goed uit!

Thanks. Of ik het goed werkend krijg vind ik ook best spannend en leuk. Die eerste 2 drive modes zijn het probleem niet, maar die 3de met uitlijnen :lol: daar gaan wel wat avondjes in zitten denk ik. Ik heb ook nog een idee om de afterburner te laten draaien als die rijdt, maar dat zie ik later wel of ik daar nog ruimte voor heb.

edit: hmm bedenk net een oplossing die wellicht kan werken voor het uitlijnen. Ik zit de hele tijd in me hoofd met gears schuiven over gearracks, maar kan natuurlijk ook gewoon de gearracks naar de gears schuiven voor die drive mode. Dan zou die wel moeten uitlijnen als ik het goed heb. Als het zo simpel kan, denk ik echt de hele tijd al te moeilijk :lol:
Gebruikers-avatar
User

jovel

1649

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Dec 24, 2015 17:18

Dit is een heel erg interessant en pittig project. Het ziet er al heel behoorlijk uit.
Wat ik me alleen af vraag is of dat die wielophanging wel stevig genoeg is. Zo te zien gaat het sturen om de zelfde as als de aandrijflijn ( leg ik het zo goed uit? ) en dat lijkt me niet erg optimaal, zeker omdat het een vrij fors / zwaar model lijkt te worden. Eigenlijk zou dat beter zijn met iets van een draaischijf er tussen maar daar is zo te zien geen plaats voor. Ook zie ik daar allemaal dunne liftarms zitten, gaan die dat gewicht wel houden en niet doorbuigen wat voor extra frictie zorgt?
Ik zou zodra mogelijk testen met iets van een flink boek er op om te kijken of de hele handel het gewicht wel aan kan.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Do Dec 24, 2015 23:56

Thanks. Het gewicht op de dunne liftarms is ook 1 van m'n zorgen. Zodra het chassis wat meer structuur heeft wordt het getest met idd iets van een boek er op. Hij wordt fors, maar het gewicht probeer ik te beperken door gebruik van panels en dergelijke (achter de panels is het een geraamte van liftarms). Een constructie met kleine draaischijven heb ik vroeg in de build al moeten afschrijven, omdat de constructie boven de wielen dan minimaal 3 studs hoog werd, terwijl de huidige 2 studs eigenlijk al niet helemaal in de schaal is van het model. Dus als ik er mee weg kom, laat ik het zo.

De dunne liftarms zitten trouwens behoorlijk in elkaar verweven met 1x2 axle hole dunne liftarms, een onderdeel waar ik best wel vertrouwen in heb gekregen dat het spul op z'n plek houdt en niet extra wrijving veroorzaakt in de gehele constructie under load.

Weet niet zeker wat je bedoelt, maar het bevestigingspunt van het sturen zit 1 stud voor de aandrijfas. Helpt geen zak tegen het gewicht als die vast zit, maar geeft het wiel wel weinig speling.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Zeist

door AppieNL » Vr Jan 08, 2016 19:28

Korte verhaal is: de bouw wordt iig de komende weken gestaakt.

Zo'n 2 weken geleden begon ik vol goede moed aan de stuurgearbox, werd al snel duidelijk dat 2 stuurmodi werkend er eigenlijk al snel 3 werden, want crab steering en 360 sturen is best een irritante combi in deze layout. Maar goed na wat ideetjes koos ik er 1 uit die me het beste leek, gister kon ik eindelijk het geheel z'n eerste testrit geven. Ik was er al bang voor dat de wheelarches bovenop te slap waren en helaas, de XL's maken korte metten met ze. Het gewicht van de wagen kon het wel dragen (verbaasde me eigenlijk :D). Ik wilde een video maken van het model rijdend en sturend, maar het gekraak en onderdelen die verbuigen is net een Lego horror film. Alles van de grond functioneert prima, maar zodra het de frictie moet overbruggen van de wielen op de grond is het einde pret. Ook naar crab mode mode switchen gaat alles scheef. Zelfs bij het rijden raakt het de zijkanten van de wheelarches (was ik al bang voor eigenlijk).

Ik heb hier nog een fotootje van de onderkant met het switch mechaniekje naar crab steering:
Afbeelding
Om het mechaniek te ondersteunen heb ik er wat vering in verwerkt. Dit geheel wilde ik met de gearbox servo of een L motor laten switchen tussen normal en tank mode. Ik neigde halverwege dit systeem al naar een L motor omdat het aardig wat kracht kost. Kracht waarvan ik twijfelde of de servo hem wel had (zit volgens mij een PF M Motortje in namelijk) en ik had dan de added bonus dat ik ook in normal mode in principe kon crab sturen (+1 functie tov de game :P). Zoals gezegd, het switchen tussen de modi ging compleet mis, wielen staan gewoon scheef. Nieuwe versie zal dus echt robuuster moeten en meer bevestigingspunten hebben dan alleen bovenop (of wielen die uitsturen ala de game, maar zo'n systeem gaat me wat meer motors kosten denk ik).

Afbeelding
De stuurinrichting. Bevestigd op 4 punten aan de arm zodat die op z'n plaats bleef, dit gaf op een gegeven moment zelfs zo weinig speling dat de wielen scheef staan (zeg maar recht met een arm) in crab mode. Verder nog wat geleidingspunten op het chassis zodat de zooi op z'n plaats bleef. Dit alles mocht niet baten, met de wielen op de grond, krijg ik misschien een stuurradius van 20 graden. De F1 suspension arms die ik expres heb gebruikt voor wat buigspeling, werken te goed. Dit in combinatie met een geleidingssysteem dat nog steeds teveel speling heeft, maakt het sturen geen zak waard.

Ik had nu dus 2 keuzes: Maak het model verder en het raakt gewoon nooit de grond, want dan werkt die wel (absoluut niet mijn voorkeur) of leer hier van en kijk wat je kan veranderen. Drie dingen die ik in ieder geval moet veranderen:
- Aandrijving kan niet via de bovenkant, ruimte cruciaal voor stevigheid
- Sturen kan eigenlijk ook niet via de bovenkant, komt op elke manier teveel speling in het systeem
- Crab steering switch moet veel power en vooral stevigheid hebben of draaiende wielen tijdens de transformatie (laatste heeft voorkeur, maar neem genoegen met het eerste)

Met deze punten kwam ik terug op 1 van de andere ideetjes die ik had. Een idee dat ik bij de eerste post bedacht van dit model toen ik zei dat het echte model electro motors had aan de zijkant van de wielen en dat ik dit niet zou kunnen doen. Toen begon ik te denken: is dat wel zo? Iets zoals dit kan ik namelijk wel in het model verwerken:
Afbeelding
Met de kennis van de schaal van het model zoals het nu is (en de grote gaten in het chassis voor de sturende wielen, kan een L motor prima naast de wielen hangen die met een vintage wieltje de band aandrijven. De zeer relaxte mounting opties van de L motor betekent dat ik hem ook dubbel kan laten fungeren als stuurinrichting aanknopingspunt. De achterkant van de wheelarches wordt zelfs met crab steering een redelijk donker hoekje dat het denk ik niet echt opvalt dat ik daar een stuurverbinding doortrek en sowieso met de huidige stuurinrichting zit ik er al overheen en die stoort me ook niet echt terwijl die veel hoger zit. Door de stuurinrichting te koppelen aan de L motor en bovenop de wheelarch een berg aan ruimte te hebben om wat liftarms vast te zetten aan de wielen verwacht ik wel dat ik stevigheid haal die ik nodig heb voor puntje 3.

Nou vraag je jezelf waarschijnlijk af, waarom ga je er niet mee door als je al een plan hebt om het te fixen? Omdat ik het even wil laten bezinken en wellicht wat suggesties hier krijg? :)

Maar belangrijker ik heb wat andere MOC ideetjes in m'n hoofd die ik even wil maken (sowieso voor de meeting), want die helpen ook niet bij deze build als je gedachten daar naar afdwalen :D

Ik verwacht dat ik er over een kleine maandje weer verder mee ga, maar ben bang dat die niet af zal zijn voor de meeting.
Volgende