| Auteur |
Bericht |
|
merman
|
Berichttitel: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 14:30 |
|
|
|
Ik heb gezocht of er een topic over bestond, maar kon hem niet vinden.
Ik vroeg me af hoe de lowluggers tegenover stickers staan. Wie plakt ze altijd en wie nooit. En wie heeft er tips om ze zo netjes mogelijk en permanent mogelijk te plakken? Vooral grote oppervlakten zijn lastig. Je begint bv met een Technic paneel en de smalle rand van een langwerpige sticker lijkt mooi parallel aan de smalle kant van het paneel. Dan rol je het plakplaatje over de lengte uit en die raakt dan aan het puntje de rand van het paneel.
Mijn ervaring is dat stickers altijd zo'n millimeter van de rand afzitten.
Van dure sets wil ik nog wel eens het stickervel en de onderdelen waar ze opzitten extra bijbestellen.
En ik ben ook benieuwd naar voorbeelden van stickers die over belachelijk veel onderdelen tegelijk zitten. Een doodszonde van TLG vind ik.
_________________ I roared. And I rampaged...
|
|
 |
|
 |
|
Trijntje
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 14:41 |
|
Thema: 4,5V + heleboel
|
|
Ik plak ze eigenlijk altijd wel, en daarvoor gebruik ik altijd een pincet. Daarmee kun je vrij secuur plakken. (geen vete vingers) Zolang ze niet helemaal geplakt zitten kan er nog gecorrigeerd worden (eraf en weer erop, alleen bij transparante stickers moet je dat tot een minimum beperken, die worden daar niet mooier op) Met de grote stickers van de containers van de Maersktrein had ik wel problemen om ze netjes recht over 3 balkjes te krijgen, maar na een paar pogingen had ik daarvoor een andere tactiek ontwikkeld: I.p.v. de hele sticker van het vel te verwijderen, haalde ik maar een klein gedeelte los en liet ik het grootste gedeelte op het vel zitten. Zo kon ik de sticker ook goed op zijn plek sturen (als het begin maar recht zit, volgt de rest vanzelf). Dan verder voorzichtig met een doekje verder op zijn plek wrijven, om luchtbellen te voorkomen.
Toch blijf ik het ondingen vinden, die stickers.
|
|
 |
|
 |
|
merman
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 14:45 |
|
|
|
Ik heb effe flink gevloekt bij de transparante raamstickers van de VW Bus. Een doorzichtige sticker met enkel een wit streepje waar je raam hoe dan ook troebel van wordt. Het ging bij mij ook nog een keer mis!
|
|
 |
|
 |
|
Sjeekie_Beekie
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:12 |
|
Geregistreerd: do okt 28, 2004 15:08 Berichten: 1053 Woonplaats: Kaatsheuvel
Thema: Technic,Minifig
|
|
Ik plak nooit stickers... zo perfectionistisch als ik ben, erger ik me er iedere keer weer aan als ik zie dat ze niet helemaal goed zitten. Die gaan dus netjes in het bijbehorende boekje en dan zo het archief in.
_________________ Weltrusten, tot morgen zonder zorgen! Did you know?... On average, every person on earth has 62 LEGO bricks!
|
|
 |
|
 |
|
RV44
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:24 |
|
Geregistreerd: za apr 24, 2010 12:04 Berichten: 353 Woonplaats: Utrecht
Thema: Castle, Pirates
|
Ik plak bijna nooit stickers. Vaak wil ik de onderdelen voor iets anders kunnen gebruiken. Bij dingen voor de kinderen plak ik ze wel - op hun verzoek- want ik kan het zo netjes... 
_________________ "If at first you don't succeed, use a bigger hammer."
|
|
 |
|
 |
|
Rinse
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:33 |
|
Thema: Castle
|
Ik vindt het altijd verschrikkelijk als er stickers bij een set zitten. Tot nog niet heel lang geleden plakte ik de stickers er wel altijd op, maar sinds 2 jaar begin ik daar langzaam van af te gaan. Ik vind dat de stickers zo'n set natuurlijk helemaal afmaken, maar het bepaald sommige steentjes zo erg dat je ze later ook veel moeilijker overnieuw kunt gebruiken. Ik plak nu alleen nog maar stickers die bepalend zijn voor een set, zoals de uithangborden etc. Als er dan toch veel versiersels in de set zitten dan hoop ik altijd maar dat TLG zo aardig is geweest ze erop te printen, dat scheelt mij weer kopzorgen... Natuurlijk zit het dan ook gelijk op de goede plek, en dat ik zeker bij stickers een kriem, je krijgt ze nooit goed, maar gelukkig ben ik (niet zo) perfectionistisch...  Dus dat blijft niet de hoofdreden waarom ik stickers niet plak. Ik zeg stickers: -Veel moeite, terwijl ze je steentjes er nooit mooier voor maken (alleen voor de set dan...)
_________________ Met logica kom je van A naar B, maar met verbeelding kom je overal. flickr en MOCpages
|
|
 |
|
 |
|
mark1991t
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:34 |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 15:15 Berichten: 1342 Woonplaats: Ommen (Overijssel)
Thema: City/Modular
|
|
Ik plak altijd stickers, maar vooral 'omdat het moet'. Bij veel city sets vind ik het erg lelijk als de stickers ontbreken. Bijvoorbeeld de nieuwe vuilniswagen, zonder stickers heeft hij eigenlijk geen 'echte' voorkant. Stickers maken verder politiewagens ook meer herkenbaar. Maar ik zie toch veel liever dat de onderdelen bedrukt worden, want zoals de stickers er op de oude Sopwith Camel nog opzitten, zo wil ik ze nergens anders opzien. (Die lijken gemaakt van bladerdeeg)
|
|
 |
|
 |
|
Jeroen_K
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:47 |
|
Geregistreerd: wo dec 07, 2011 12:48 Berichten: 1118 Woonplaats: Helmond
Thema: Star Wars
|
|
Ik vind stickets plakken juist leuk om te doen. Begin altijd met een randje en zorg dat die precies recht zit. Dan strijk ik de sticker uit met een vinger. Op het begin zaten ze regelmatig scheef maar oefening baart kunst.
_________________ Jeroen_K's foto's op Flickr.
|
|
 |
|
 |
|
darksider
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 15:48 |
|
Geregistreerd: zo jun 14, 2009 21:21 Berichten: 787 Woonplaats: Leiden
|
|
Ik besticker regelmatig wel de sets die ik opbouw, met name Star Wars sets waar ze bijdragen aan het uiterlijk van de set. Altijd met schone handen en een pincet en ik heb gelukkig ook een relatief goed timmermansoog, wat zeer scheelt bij het plakken. Net als Merman hou ik er rekening mee dat de meeste Lego Stickers ongeveer 1 mm uit de rand geplaatst moeten worden om, ten opzichte van alle randen, in het middel te zitten. Goed aandrukken, pas nadat ze de juiste positie hebben, met een doekje doe ik ook.
Wat mij trouwens regelmatig irriteert is dat de stickers vaak statisch geladen zijn en dat ze daardoor sterk aangetrokken worden door het ABS. Dat maakt het extra lastig om ze op de juiste positie te krijgen.
Interessant dat de stickers op de oude Sopwith Camel zo vervloekt worden: juist die set heb ik gelukkig nooit bestickerd, omdat ik andere plannen had met die set (onderdelen voor een Sailbarge).
_________________ This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.
|
|
 |
|
 |
|
dip
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 16:33 |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 12:33 Berichten: 3771 Woonplaats: Groningen
Thema: ¿Playmobil?
|
|
Wat ik soms doe is de steen even nat maken, dan glijd de sticker over de steen heen en kun je hem goed positioneren.
|
|
 |
|
 |
|
iook
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 16:59 |
|
Thema: city
|
|
Gekozen voor de optie zelden alleen als het het model bepaald. En dan kijk ik vaak ook nog wat voor soort stickers het zijn. Mijn ervaring is dat transparante stickers vaak goed blijven na verloop van tijd maar vaak stickers met een witte achtergrond na verloop van tijd verbrokkelen. maar soms zijn er gewoon modellen die vragen om een sticker omdat het anders niet af is.
|
|
 |
|
 |
|
_zenn
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 18:16 |
|
Geregistreerd: di maart 22, 2011 19:54 Berichten: 97 Woonplaats: Amsterdam
Thema: Space
|
|
'K plak ze zelden. Maar als 'k ze plak, knip 'k ze eerst van het vel en daarna zoals boven geschreven 'eerst een klein gedeelte plakken en de rest volgt vanzelf'. (voor het knippen gebruik 'k meestal zown mini schaartje, verkrijgbaar bij hobbyshops.)
_________________ 'Bricking Better Worlds: High Tech & Low Life.' FlickR
|
|
 |
|
 |
|
legomannetje
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 18:45 |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2003 10:08 Berichten: 2501 Woonplaats: Highland
|
|
De recentste keer dat ik een sticker plakte moet ergens in de jaren tachtig zijn geweest...
_________________ Kind 1: "Kijk een goederentrein" Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
|
|
 |
|
 |
|
105XF
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 19:10 |
|
|
Ik plak ze altijd, maar dat komt vanwege mijn andere hobby. Ik ontwerp en maak zelf ook stickers. Dus wat er niet is (mits de kleuren het toestaan) maak ik zelf. Van de serie 2 Highway Patrol heb ik bijvoorbeeld Border Security gemaakt met eigen logo's. Dus stickers, helemaal leuk. Voor het aanbrengen, ik wip de sticker meestal op met de punt van zo'n ritsmesje. En voor grote stickers, gebruik een beetje zeepsop eronder. Dan wrijf je net zo lang tot alles eronder vandaan is en kun je hem makkelijker verschuiven Grjts JAP 
_________________ Don't panic, I am in my own world. They know me there....
|
|
 |
|
 |
|
Markassius
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: ma jun 04, 2012 19:55 |
|
Geregistreerd: za jun 12, 2004 16:37 Berichten: 654 Woonplaats: Deventer
Thema: Ruimtelego
|
|
Ik plak altijd stickers. Ik ben dan ook erg blij dat er vrijwel geen STAMPs meer uitgebracht worden.
STAMP=Sticker Across Multiple Pieces
_________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen!
|
|
 |
|
 |
|
JunkstyleGio
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: di jun 05, 2012 0:19 |
|
Geregistreerd: zo jul 13, 2008 18:59 Berichten: 2826 Woonplaats: Breda
Thema: Technic
|
|
Als ik een set koop gaan de stickers er (99%) altijd op. Als de set in MOC's of de sorteerbakken verdwijnen dan gaan de stickers er af.
.
_________________ "Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
|
|
 |
|
 |
|
vijv
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: di jun 05, 2012 2:06 |
|
| Moderator |
 |
Geregistreerd: vr nov 10, 2006 0:49 Berichten: 946 Woonplaats: Rotterdam
Thema: Mindstorms
|
Ik ben er een jaar of 10 geleden mee gestopt. 2001 en 2002 waren slechte stickerjaren, ze lieten los en verbrokkelden. Zo ben ik een paar uur bezig geweest om de vorige Sopwith Camel te ontdoen van een hoop plakzooi, als je er weer wat vanaf gepeuterd had plakte een gedeelte weer vast op een andere plek. Mijn Williams F1 staat nog steeds verstoft in een hoekje te wachten op een ontstickerbeurt maar ik heb er geen zin in. Dus inderdaad samen met het boekje in het archief  .
_________________ Echte mannen spelen met lego...
|
|
 |
|
 |
|
BrickJohannes
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: di jun 05, 2012 8:05 |
|
Geregistreerd: vr jun 06, 2008 14:29 Berichten: 4244 Woonplaats: Burgum (friesland)
Thema: Trains
|
|
Ik plak in principe altijd de stickers, maar voor het beste plak resultaat laat ik het door moederslief doen die het weer met een pincet doet.
Van de duurdere sets zoals vw camper, emerald night zulke sets koop ik altijd 1 a 2 sticker vellen er extra bij.
_________________ * Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
|
|
 |
|
 |
|
Rusty
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: za jun 09, 2012 12:21 |
|
Geregistreerd: di aug 03, 2004 20:46 Berichten: 14194 Woonplaats: Emmeloord
Thema: Classic Space
|
|
Alleen als ze echt nodig zijn. Ze bladderen er vaak na een paar jaar weer af, en de restjes zijn soms lastig te verwijderen.
|
|
 |
|
 |
|
merman
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: za jun 09, 2012 15:20 |
|
|
|
het was werkelijk een crime om de grote ronde stickers op de groene 6x6 tiles te plakken voor de 10226 Sopwith Camel. Het is ongelooflijk lastig om de sticker precies middenop te plakken. Het is een wonder dat ze nog plakken...
|
|
 |
|
 |
|
Morriz
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: zo jun 10, 2012 14:16 |
|
Geregistreerd: di jul 18, 2006 16:47 Berichten: 167 Woonplaats: Arnhem
|
|
Ik plak stickers zelden, alleen als ze het model bepalen. Reden is dat ik te vaak gezien heb dat na verloop van tijd de stickers er niet beter op worden en dat vind ik zonde.
Ik lees overigens nu dat je blijkbaar stickervellen erbij kunt kopen. Dat wist ik helemaal niet. Kun je dat gewoon via de klantenservice doen en zijn er ook beperkingen (kunnen bijvoorbeeld alle Star Wars stickers na besteld worden?)
_________________ Lego is mmmmmm.....
|
|
 |
|
 |
|
Erik Leppen
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: zo jun 10, 2012 15:16 |
|
Geregistreerd: zo jul 18, 2004 13:17 Berichten: 3226 Woonplaats: Huizen
Thema: Technic
|
|
Mijn optie staan er helaas niet bij.
Ik plak stickers zelden, maar of ze het model bepalen of niet is niet mijn afweging. Mijn afweging is of ik denk dat het betreffende onderdeel bestickerd nuttiger is voor MOCs dan onbestickerd.
Kentekenplaten bijvoorbeeld vind ik nuttige stickers voor MOCs, en ik heb op zich genoeg tiles om het bestickerde onderdeel nuttiger te maken dan het onbestickerde. Stickers van bedieningspanelen zoals je soms in Technicsets ziet, zijn slecht bruikbaar in MOCs en plak ik dus niet. De sticker "make Lego models not war" in 10220 bepaalt wel het model in zekere mate, maar maakt de gele 2 x 4-tile - op het moment de enige in mijn collectie - minder bruikbaar. Als ik al honderd gele 2 x 4-tiles had liggen zou ik het waarschijnlijk wel hebben geplakt.
_________________ Carolien, Daniël, Ewout, Janine, Joep, Kees, Paulien, Tania, Tim of Zarayda?
|
|
 |
|
 |
|
Brickhead
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: zo jun 10, 2012 22:29 |
|
Geregistreerd: zo okt 28, 2007 9:34 Berichten: 1778 Woonplaats: Ee
Thema: Res-Q
|
|
Bij mij ligt het eraan waar ik de set voor heb gekocht: voor het model zelf, dat zijn bij mij meestal oudere sets, dan gaan de stickers er gewoon op. Koop ik de set voor de onderdelen, dan gaan de stickers er niet op.
Ik ben nooit echt dol geweest op stickers. Ik heb altijd de neiging gehad ze te verwijderen als ik de set uiteen wilde halen, maar sommige sets zagen er toch kaal uit als ik ze weer op ging bouwen. Bovendien heb ik ook ellendige stickers gehad bij mijn Camel. De 8440 F1-auto uit '95 had ook al last van slechte stickers. De mijne was al lang ontstickerd. Op een rommelmarkt zag ik een exemplaar met weliswaar alle stickers geplakt, maar die waren ook al aan het afbladderen. De recente sets die ik koop, zijn daarom meestal niet voorzien van stickers. Al is dat misschien ook een beetje overdreven van mij: ik heb begrepen dat de stickers al een aantal jaar van betere kwaliteit zijn...
_________________ It's multifunctionomical. Flickr
|
|
 |
|
 |
|
darksider
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: di jun 12, 2012 9:04 |
|
Geregistreerd: zo jun 14, 2009 21:21 Berichten: 787 Woonplaats: Leiden
|
Morriz schreef: (...) Ik lees overigens nu dat je blijkbaar stickervellen erbij kunt kopen. Dat wist ik helemaal niet. Kun je dat gewoon via de klantenservice doen en zijn er ook beperkingen (kunnen bijvoorbeeld alle Star Wars stickers na besteld worden?) Toevallig miste ik onlangs het stickervel van een Marvel set (Captain America setje), en deed ik dus een aanvraag bij Lego Direct voor een vervangend stickervel. Het volgende was (het relevante deel van) het antwoord: Lego Direct schreef: Onze excuses voor het feit dat uw nieuwe LEGO® Marvel set geen stickers bevatte. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het frustrerend is om de set niet helemaal af te kunnen maken. (...) Als bedrijf hebben wij een samenwerking met andere bedrijven (LucasArts®, Disney®, Warner Bros. ™ etc) die ons toestemming geven hun gelicenceerd beeldmateriaal te gebruiken voor onze sets. De overeenkomst met onze licentiepartners is zeer strikt en hierom hebben wij bewijs van aankoop nodig alvorens wij u de benodigde onderdelen kunnen toesturen. U vindt dit bewijs van aankoop nummer aan de onderkant van de achterpagina van uw bouwinstructies vlakbij de LEGO copyright informatie. Dit nummer begint met het cijfer 4 of 6. In aanvulling hierop, zoals in onze licentie overeenkomst is vastgesteld, mogen wij gelicenseerde onderdelen maar één maal vervangen. In principe kunnen stickervellen van SW dus waarschijnlijk wel een keer nabesteld worden bij vermissing, maar niet meer dan een keer per set / aanvrager, vanwege de striktere licentie-overeenkomst. Ik denk zelfs dat aankoop van alleen een SW-stickervel waarschijnlijk niet toegestaan zal worden.
_________________ This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.
|
|
 |
|
 |
|
Morriz
|
Berichttitel: Re: Stickers - tips, tricks en tics Geplaatst: do jun 14, 2012 17:15 |
|
Geregistreerd: di jul 18, 2006 16:47 Berichten: 167 Woonplaats: Arnhem
|
Het leek ook al te mooi om waar te zijn. Op dit moment probeer is zo min mogelijk deze stickervellen te gebruiken om dat ik deze sets verzamel en ik weet wel hoe dat gaat als je over een aantal jaar weer zo'n set opbouw, vallen alle stickers er af of verbrokkelen. Als ik nou wist dat ik dan nog altijd een tweede setje achter de hand had.... maar goed, aan de andere kant snap ik Lego ook wel. Zou goude handel zijn op bricklink !
_________________ Lego is mmmmmm.....
|
|
 |
|
 |
|