| Auteur |
Bericht |
|
steyn234
|
Berichttitel: Automatische spoorbomen Geplaatst: vr apr 13, 2012 20:30 |
|
Geregistreerd: di jul 26, 2011 16:40 Berichten: 39 Woonplaats: Wijchen
Thema: Treinen en City
|
Hallo allemaal, Ik heb een mooie layout liggen op mijn zolder, maar ik zit met het probleem (het is in het dagelijks leven geen probleem  ) dat ik mijn spoorbomen handmatig dicht moet doen. Dit kan voor de legopoppetjes een probleem zijn, want ik vergeet het wel eens. Ik heb op LW 2010 of 2011 gezien dat een man een systeem had bedacht. De trein rijd over een schakelaar of zoiets en dan gaan een stuk verder de spoorbomen dicht. Weten jullie misschien daar een oplossing voor? Het moet wel in een budget van een 12 jarige passen! Doei, Steyn
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: za apr 14, 2012 12:22 |
|
Geregistreerd: za okt 18, 2003 21:26 Berichten: 7887 Woonplaats: Dublin
Thema: Treinen
|
|
Eerste vraag: is dit een 12V, 9V of RC/PF layout? Mijn eerste gedachte was Mindstorms maar ik weet niet of dat in het budget past. Als je een RCX met twee licht sensors op de kop kan tikken moet zo'n overweg best te bouwen zijn.
_________________ Het belang van onderschriften in de hedendaagse cultuur wordt hevig overschat.
|
|
 |
|
 |
|
dip
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: za apr 14, 2012 12:52 |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 12:33 Berichten: 3771 Woonplaats: Groningen
Thema: ¿Playmobil?
|
|
modeltreinen hebben soms dat het gewicht van de trein de bomen dicht drukt. Misschien is dit te klussen?
|
|
 |
|
 |
|
bertolli
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: za apr 14, 2012 18:29 |
|
Geregistreerd: zo apr 08, 2012 22:33 Berichten: 127 Woonplaats: Baexem
Thema: Technic
|
|
ff simpel: aan de zijkant een van het spoor een haakje maken, de trein komt er tegenaan, balk wordt omlaag geduwd, spoorboom zit daarmee in verbinding, die valt dicht, trein rijdt voorbij, verder weer zo'n haakje, rijdt de trein weer tegenaan, spoorboom weer open. wat vind je?
_________________ Kennis is een weten dat een tomaat een vrucht is, maar wijsheid is hem niet in een fruitsalade te doen
|
|
 |
|
 |
|
steyn234
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: zo apr 15, 2012 8:59 |
|
|
|
Hallo,
Duq, het gaat om een 9v spoorbaan. En mindstorms en RCX vind ik echt te duur. En bertolli, ontspoort de trein dan niet? Dip, hoe bedoel je? Met een ''drukplaatje'' die dan de spoorbomen aandrijft?
Bedankt voor de reacties,
Steyn
|
|
 |
|
 |
|
bertolli
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: zo apr 15, 2012 9:10 |
|
|
|
de trein komt toch een beetje buiten het spoor wat hoger? daar komt het dan tegen aan. (ik heb niet zo veel verstand van treinen)
_________________ Kennis is een weten dat een tomaat een vrucht is, maar wijsheid is hem niet in een fruitsalade te doen
|
|
 |
|
 |
|
steyn234
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: ma apr 16, 2012 7:51 |
|
|
|
Hallo,
Ik wou het simpel houden. Ik dacht aan reed-contactjes, zouden die goed werken? Reed-contactjes zijn niet duur, alleen als er een chip bij moet of het dan nog steeds goedkoop is.
Steyn
|
|
 |
|
 |
|
aawsum
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: ma apr 16, 2012 8:11 |
|
Geregistreerd: ma jan 08, 2007 22:14 Berichten: 2322 Woonplaats: Groene hart
Thema: 10 jaar Lowlug!
|
|
En belangrijke vraag is denk ik of je het puur lego wilt houden, indien niet dan zijn er legio mogelijkheden. Met puur legio is een mechanische schakelaar imo de goedkoopste oplossing. Maak eens een opzetje, op basis daarvan kunnen we je vast verder helpen.
|
|
 |
|
 |
|
Duq
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: ma apr 16, 2012 14:32 |
|
Geregistreerd: za okt 18, 2003 21:26 Berichten: 7887 Woonplaats: Dublin
Thema: Treinen
|
Steyn, met een reed-contactje ben je er nog niet. Die geven alleen even een puls als er een magneet overheen gaat. Er zal dus inderdaad nog een chip of een relais ofzo bij moeten. En je moet onder elke loc een magneet bevestigen. dip schreef: modeltreinen hebben soms dat het gewicht van de trein de bomen dicht drukt. Misschien is dit te klussen? Die oplossing ken ik nog van de modeltrein van vroeger. In principe moet het kunnen in Lego maar het zal niet makkelijk zijn. Het spoor zal maar een heel klein beetje omlaag gaan door het gewicht van de trein en die kleine beweging moet je omzetten in het open en dicht gaan van de bomen. Gebruikte RCX'en beginnen op BrickLink trouwens met twee tientjes en licht sensors gaan vanaf 2,50...
_________________ Het belang van onderschriften in de hedendaagse cultuur wordt hevig overschat.
|
|
 |
|
 |
|
legorigs
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: ma apr 16, 2012 19:32 |
|
Geregistreerd: zo okt 10, 2004 22:01 Berichten: 1531 Woonplaats: Oostzaan
|
Als het lowbudget moet, kun je ook aan een mechanische bediening denken. Hendel overhalen die de bomen sluiten door middel van een stuk draad. Zoek maar eens naar foto's van oude seinhuizen. De boel werd daarin geregeld door het overhalen van flinke hendels. Je kunt dan voor jezelf een controlepaneel maken om je bomen te sluiten. Wellicht inspireert het je tot een "automatische" oplossing. 
_________________ Big rigs the American way.
|
|
 |
|
 |
|
bertolli
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: di apr 17, 2012 9:26 |
|
|
|
plaatje doet het bij mij niet, maar vanaf je controlepaneel had ik ook al bedacht
|
|
 |
|
 |
|
legomannetje
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: zo apr 29, 2012 23:04 |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2003 10:08 Berichten: 2501 Woonplaats: Highland
|
|
Voor zeer rustige overwegen qua wegverkeer kun je ook nog de omgekeerde handmatige methode gebruiken: de overwegbomen zijn standaard omlaag, alleen als er iemand wil oversteken (en er komt geen trein aan) dan gaan de bomen even omhoog en daarna weer omlaag. Dit komt in Duitsland bij sommige landbouwoverweggetjes nog wel voor.
_________________ Kind 1: "Kijk een goederentrein" Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
|
|
 |
|
 |
|
LegoRK
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: do jun 28, 2012 12:11 |
|
Geregistreerd: do nov 30, 2006 17:18 Berichten: 2463 Woonplaats: Hardenberg - the place to be ;)
|
Het is ook de vraag of je op je spoor altijd 1 kant op rijdt of ook beide kanten. Anders kun je een simpel systeem maken met 2 schakelaartjes tussen de rails die een motortje oid aansturen van de spoorbomen. Hierbij is het wel belangrijk dat je de trein niet langer maakt dan de afstand naar de 2e schakelaar. Ik bedenk me net dat dit eigenlijk ook wel toepasbaar is met een spoor waar beide kanten word opgereden. Mits je de schakelaars ver genoeg van de bomen af zet.  Het is het zelfde als een wisselschakeling (hotelschakeling) in een woning die vaak bij de trappen word toegepast (dan kun je de gang lamp boven en beneden bedienen).
|
|
 |
|
 |
|
steyn234
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: zo okt 07, 2012 16:36 |
|
|
|
Hallo Allemaal,
Na lange inactiviteit plaats ik weer een bericht. Ik heb een NXT gekocht, ik heb het zo gemaakt dat de trein automatisch stopt en dat de slagbomen dicht gaan.
Ik probeer binnenkort wat foto's te maken.
Steyn
|
|
 |
|
 |
|
truckbouwer
|
Berichttitel: Re: Automatische spoorbomen Geplaatst: do okt 11, 2012 16:25 |
|
Thema: Truks, Trains