Gebruikers-avatar
User

Barman

6688

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

Re: 8043 Motorized Excavator

door Barman » Vr Aug 13, 2010 21:31

Sc00p schreef:Heb ook een probleem met een van de LA's die kraakt en piept bij in en uit draaien. wat te doen ?

Dat hoort niet. Misschien te weinig smering aangebracht of helemaal niet tijdens de fabricage. Gewoon Lego direct bellen. Je krijgt dan gewoon een nieuwe opstuurd.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Vr Aug 13, 2010 21:49

Update over de problemen mbt de 8043.
Bron: Eurobricks

Today i was contacted by Lego and one of their employees came to my house to pick up my copy of the 8043 Excavator for testing purposes. I only live about 20km from Lego headquarters in Billund.
He was very nice to talk with and they are of course really sorry for the problems their customers are having with the model.
I can tell you that Lego are working very hard to locate the cause to these problems, that some of us are having with the excavator.
Hopefully they can provide a solution to us in the near future when they get it solved. I wish them best of luck. .

Laten we hopen dat TLC inderdaad snel met een fix komt!
Wel mooi dat ze het probleem toch echt serieus nemen!
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Za Aug 14, 2010 22:11

Zojuist heb ik het alternatieve model van de 8043 gebouwd, en aangezien er best wat over te melden valt dacht ik dat dat wel in dit topic past.

Het is een zgn. Tracked Loader (zo staat hij ten minste omschreven) en de instructies zijn alleen online te bekijken/downloaden. Minder handig als je geen laptop of andere handige bouwplek vlakbij je computer hebt, maar niet onoverkomelijk. De instructies zelf zijn helder, om niet te zeggen dat er (zoals vaker) overdreven veel stappen gebruikt worden waarbij vaak maar enkele onderdelen toegevoegd worden.

Het bouwproces zelf was wel interessant, aangezien het een tijdje duurt voor je in de gaten hebt hoe alles precies komt te zitten. Als je een complex geheel aan tandwielen, clutches en driving rings verwacht voor dit model kom je bedrogen uit. In tegenstelling tot het alternatieve model van 8258 bevat deze Tracked Loader relatief weinig tandwielen en eenvoudige overbrengingen. Voor de functionaliteit is dit wel een voordeel, aangezien problemen zoals bij het hoofdmodel achterwege blijven. Alle PF-elementen, inclusief de 4 LA's, worden wel gebruikt.

Qua functionaliteit doet het model me vooral denken aan de oude 856-bulldozer, met de rupsbanden en laadbak (die overigens voor dit model perfect is qua afmeting en vorm) die kantelt en omhoog/omlaag beweegt. De aandrijving van de rupsbanden gebeurt op een soortgelijke manier als bij de 8275-bulldozer, met een M-motor achter voor de rupsbanden rechts en één voorin voor de linker rupsbanden. Ook de opbouw van de andere functies lijkt op die bij 8275, met twee M-motoren in de buik van de Loader. Deze motoren drijven beide twee parallel geplaatste LA's aan die de laadbak laten bewegen. Het symmetrisch plaatsen van deze paren LA's is wederom een belangrijk aspect bij het opbouwen, en ook iets wat enig gepriegel vergt. Uiteindelijk is het me zonder veel problemen gelukt, ook omdat er wel wat speling op de tandwielen zit zodat enig gewrik wel mogelijk is.
Een "verborgen" functie is een soort kantelende vooras, wat gezien de aanwezigheid van rupsbanden eigenlijk niet mogelijk lijkt. Door een tamelijk ingenieuze "voorwiel"-ophanging kunnen de voorkanten van de rupsbanden, afhankelijk van elkaar (dus links of rechts) omhoog bewegen, zonder dat de Loader scheef komt staan. Hiermee is hij in staat om éénzijdige hindernissen te overwinnen zonder dat hij gaat kantelen. Ik weet niet of dit bij echte rupsvoertuigen ook kan, maar vind het zeker een leuke en nuttige functie.

Zoals gezegd is de functionaliteit en daarmee de speelbaarheid van dit model uitstekend. Het voertuig beweegt vrij snel en ook de LA's schuiven snel in en uit, zodat er in enig tempo doorgewerkt kan worden. Met de twee afstandbedieningen zijn alle functies tegelijk uit te voeren, wat alleen maar bijdraagt aan de speelbaarheid.

De Loader is niet al te groot (ik schat zo'n 600-700 onderdelen), maar is mooi in verhouding, behalve dat misschien de laadbak wat ver naar voren steekt. Dit kan echter niet anders gezien de lengte van de LA's. Hoewel er weinig panelen gebruikt worden ziet het model er mooi afgewerkt uit, er zijn enkele stukjes kabel zichtbaar, maar dit is niet hinderlijk. De batterijbox is beter weggewerkt dan ik bij welke andere set dan ook gezien heb. Dit is vooral opvallend, omdat het zo'n klein model is! Voor het overige is de afwerking redelijk gedetailleerd, met handels aan de stoelen en een soort dashboard in de cabine, buitenspiegels, achterlichten en uitlaatpijp.

Naar mijn mening is dit één van de beste alternatieve modellen van een technic set. De bouw doet nergens gekunsteld aan, de speelbaarheid is beter dan van menig hoofdmodel (bijvoorbeeld 8275, doordat er twee afstandbedieningen zijn) en het is mooi afgewerkt. De techniek zelf is wat minder interessant, maar je kunt niet alles hebben!
no avatar
User

Ronijn

113

Wo Sep 26, 2007 16:07

Kamperveen

door Ronijn » Zo Aug 15, 2010 14:19

Ik heb de 8043 sinds vorige week maar k kan nou niet zeggen dat ie zo goed functioneerd. Hij ziet er wel super uit trouwens! De arm gaat enorm langzaam op en neer. De motor staat bijna stil. De LA's maar es omgewisselt maar dat is het niet. Iemand nog andere tips of suggesties?
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Zo Aug 15, 2010 14:46

Heb je de twee grijze idle-gears al synchroon gezet? Het voorkomt dat er extra spanning ontstaat op de 2 LA's. Ze moeten beiden een beetje meegeven als ze ingebouwd zijn. (Anders werken ze elkaar meer tegen dan dat ze samen werken!) Het lijkt nutteloos maar het werkt echt.
Bovendien is de stiekjes oplossing ook niet verkeerd.

Er wordt hard gezocht naar andere oplossingen. Zelfs door TLC zelf. (Hoop ik, anders mist die Deense knul toch een paar dagen zijn set voor niks.... :freaked: )
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

merman

2326

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Zo Aug 15, 2010 15:32

Wat ik dan weer niet snap is waarom ze daarvoor een set bij een consument vandaan moeten halen...

Er zijn veel problemen met de flagships de laatste jaren: 8275 bulldozer, 8258 crane trucke en nu weer deze 8043

En ben ik de enige die nergens last van heeft (of het probleem niet zo ziet)?
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Zo Aug 15, 2010 15:34

merman schreef:En ben ik de enige die nergens last van heeft (of het probleem niet zo ziet)?

Nee hoor ik heb ook geen enkel probleem. Maar ik gebruik wel gewone volle batterijen.
Gebruikers-avatar
User

Dikkie

638

Ma Dec 11, 2006 20:09

Den Helder

door Dikkie » Zo Aug 15, 2010 15:44

merman schreef:Wat ik dan weer niet snap is waarom ze daarvoor een set bij een consument vandaan moeten halen...

Er zijn veel problemen met de flagships de laatste jaren: 8275 bulldozer, 8258 crane trucke en nu weer deze 8043

En ben ik de enige die nergens last van heeft (of het probleem niet zo ziet)?

Wat voor probleem was er met de 8258 aan de hand dan, want ik heb schijnbaar nergens last van..
"I personally love the internet. It's just too bad that many people seem to fake quotes."
- Abraham Lincoln, 1869
Gebruikers-avatar
User

merman

2326

Amsterdam

door merman » Zo Aug 15, 2010 15:50

tandwielen die stuk liepen in de versnellingsbak
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Zo Aug 15, 2010 17:22

Ik geloof dat het meerendeel van de "problemen" zijn ontstaan door bouwersfouten. (Natuurlijk zeggen de meeste bouwers dat ze geen fouten maken, maar soms kan het verkeerd/anderom plaatsen van een klein onderdeel grote gevolgen hebben bij zo complexe model als de flagships) De meeste zijn dan ook op te lossen door je goed aan de bouwinstructie te houden.

Dat TLC nu een model opgehaald heeft bij is klant kan ik ook wel begrijpen. Het was ook wel makkelijk dat deze zo lekker dicht bij Billund woonde. Ik denk dat ze best wat kunnen leren van de fouten bij de klanten.

Voor de rest:
* De kleine verbeteringen helpen het (correct) gebouwde model beter te presteren. Ik kan nu, zelfs met bijna lege batterijen, het model met acceptabele snelheid laten werken.
* Natuurlijk kan het ook voorkomen dat een PF of motor niet helemaal correct werkt. (Die kan je laten vervangen door Lego.)
* Het grote voordeel van de diverse fora is ook meteen het grote nadeel. Met gaat al snel klagen ipv naar een oplossing (bij zichzelf) te zoeken. Het is makkellijker om met de wolven mee te schreeuwen.....
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Aug 15, 2010 19:13

Misschien komt het ook doordat de ontwerpers betere onderdelen hebben? Ik kan me niet voorstellen dat bij het ontwerpen van de motorfiets niet is opgevallen dat de schakels niet soepel lopen. Oudere schakels werken prima, dus ik vermoed dat de ontwerpers die hebben getest, en wat er dan later in de winkel komt, de productierun, kan best minder zijn.

Verder zit er zeker verschil in de LA's. Als je met de hand ze draait, voel je soms al dat eentje zwaarder loopt dan de andere. Zolang ze enkel staan is dat geen groot probleem, maar zet je ze naast elkaar, zoals hier, dan kan het mis gaan.

En wat betreft de 8258, grootste misser daarbij vond ik het ontbreken van een sliptandwiel in 1 van de functies, waardoor je ratelende tandwielen kon krijgen.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Zo Aug 15, 2010 20:03

ik heb bij de 8265 een LA gekregen die aan het begin en het eind met een slagje loopt. elke 45 graden van de as voel je dan een tikje, terwijl ik dat bij de andere vier niet heb. daar zit dus idd verschil in. ik zou dus bij het bouwen als eerste het beste paar LA's bij elkaar zoeken, voor ik er 2 onder de arm plaats.
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

jovel

1650

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Ma Aug 16, 2010 8:28

Aanpassingen van iemand anders:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QD1KR2wT5SI&feature=player_embedded[/youtube]

Wat foto's en uitleg.
Hij gebruikt ook dit trucje in de onderwagen.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1650

Leunen

door jovel » Ma Aug 16, 2010 10:20

Omdat de accu oplossing van hierboven wat aan de dure kant is, ben ik zelf maar eens wat gaan prutsen met de reguliere technic batterij houder ( die de meeste toch wel extra hebben ).

Plaatje bovenkant.
Als eerste heb ik deze 4 een stud verschoven en aan de zijkant een twee beams 1x5 toegevoegd. Dit voorkomt dat het 8z tandwieltje dat de draaischijf aandrijft van zijn as kan schuiven ( nog niet gebeurt maar ik voorkom het liever, bovendien kost dit amper extra onderdelen ).

Dan de aandrijving:
Plaatje onderkant.
Hier valt volgens mij niet veel aan uit te leggen, plaatje wijst zich vanzelf.
Er zijn twee 12 : 20 vertragingen uit gegaan waardoor hij nu wat sneller gaat maar nog steeds sterk genoeg is voor normaal gebruik. Wil net als in bovenstaand filmpje door zand gaan wroeten, dan zul misschien Xl motoren moeten overwegen.
In de bovenwagen ( hoe heet dat officieel :look: ) hoeven alleen maar de driving rings er uitgehaald te worden en de motoren rechtstreeks op de verschillende functies aangesloten te worden. Zelf nog niet gedaan maar kan nooit moeilijk zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat bij het bouwen van deze set de schakelbak met al zijn tandwielen toch wel het leukste deel is. En juist door deze aanpassingen gaat dat deel nou net verloren.
Om er mee te spelen ( wat ik stiekem toch wel doe :P ) zijn deze aanpassingen dan wel weer erg welkom.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Ma Aug 16, 2010 11:15

Ik hou het nu nog even op de kleine aanpassingen die ik gedaan heb. (stiekjes en idle-gears) Ik ben benieuwd waar TLC mee aan komt!

Nu snel weer naar de super voor weer een setje nieuwe batterijen, want het is en blijft een tof model met een hoge speelbaarheid!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Ma Aug 16, 2010 12:34

Nog even iets anders:

In Boek 1, pagina 45 bouwstap 36 ga je aan de slag met oa dit Afbeelding en dit Afbeeldingonderdeel!

Afbeelding

In het plaatje kan je zien hoe er afloop van de 18t tandwiel van de axlepin is. (LDD voorbeeld links in het plaatje)
Ik heb het idee dat dit, door het slecht halve contact, niet echt goed is voor het tandwiel.
Is er een mogelijkheid om dit te zekeren?
no avatar
User

ReneR

170

Do Feb 02, 2006 12:23

Deventer

door ReneR » Ma Aug 16, 2010 12:58

=== Mod-edit: quoten van het bovenstaande bericht is nogal onnodig en leest niet fijn bovendien -> skip ===

Ik weet niet zeker of er werkelijk afloop is, maar je zou dit misschien kunnen voorkomen door een 16t tandwiel van oudere generaties te nemen (oud grijs), die hebben meer klemkracht. Of anders in de zwarte 15L beam die onder het tandwiel loopt een 2L of 3L beam te bevestigen om het afzakken te voorkomen (hoop dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb).
Het weglaten van het tandwiel en de overbrenging laten plaatsvinden door schakels is misschien theoretisch mogelijk, maar lijkt gezien de krachten die erop komen niet erg aan te bevelen...
Gebruikers-avatar
User

jovel

1650

Leunen

door jovel » Ma Aug 16, 2010 13:26

Dat tandwieltje was bij mij inderdaad ook verzakt ( had ik nog extra een foto van gemaakt maar die is zoek geraakt...:notimpressed: ).

Het is vrij makkelijk te verhelpen. Een van de mogelijkheden is door er gewoon een beam onder te plaatsen ( aan de beam die bij stap 33 geplaatst wordt ). Een ander manier is door aan die zelfde beam ( van stap 33 ) deze te bevestigen, het 16z tandwiel vervangen door een clutch variant en dit vast zetten met een as van 3 met stop. Op deze manier komt de gele balk erboven ook wat steviger vast te zitten.
Gebruikers-avatar
User

Jurgenkrooshoop

294

Ma Mrt 01, 2010 17:53

door Jurgenkrooshoop » Di Aug 17, 2010 19:25

JunkstyleGio schreef:Nog even iets anders:

In Boek 1, pagina 45 bouwstap 36 ga je aan de slag met oa dit Afbeelding en dit Afbeeldingonderdeel!

Afbeelding

In het plaatje kan je zien hoe er afloop van de 18t tandwiel van de axlepin is. (LDD voorbeeld links in het plaatje)
Ik heb het idee dat dit, door het slecht halve contact, niet echt goed is voor het tandwiel.
Is er een mogelijkheid om dit te zekeren?

Dat tandwiel zakt langzaam naar beneden. Dat heeft TLG niet mooi gedaan, want het is makkelijk op te lossen. Dat is een vand de dingen die ik heb aangepast in mijn laatste versie van mijn aangepaste 8043. Hij doet het nu zo goed, dat ik er (foto-)instructies van heb gemaakt. Die kun je hier downloaden.

Wat ik allemaal extra heb aangepast:
* Alle functies hebben een eigen motor
* De arm heeft een XL-motor gekregen (werkt een stuk beter)
* Afstandbediening heeft nu 2 joysticks net als een echte graafmachine
* Cabine heeft nu een dak
* Alle vertraging in de aandrijving zit nu in het chassis. Zodoende heb je minder last van de bij-effecten tijdens het ronddraaien. Nij rijd ongveer even snel als dat ie deed.
* Lampjes

Voor zover mogelijk heb ik ook mijn eerdere modificaties toegepast.
Zonder zelf kleiner te worden, kan men anderen groter doen worden (Chinese wijsheid)
Mijn LEGO-Website Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 18, 2010 9:09

Nou Jurgen is niet bij de pakken gaan neerzitten! Het lijkt er op of je alle problemen hebt aangepakt. Alles ziet er goed werkend uit. Mijn complimenten voor deze "verher-MOD-ulatie".

Het filmpje en de instructies zijn geweldig en duidelijk.

Maar en nu komt het: een extra L-motor, een extra M-motor, een extra IR-ontvanger, een extra IR zender, de oplaadbare battery-box (plus lader), twee exta PF-lampjes en de extra parts zijn als toevoeging gedaan. Dat wordt me wel heel erg prijzig....
(Bestellen bij S@H kost me €139 exclusief verzendkosten)

Ik ben een verzamelaar van modellen en wil ze altijd compleet en opgebouwd houden als ze bevallen dus wacht ik eerst nog maar eens af wat TLC aan het model gaat veranderen/verbeteren voor ik je MOD ga toepassen.
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Wo Aug 18, 2010 21:37

I got a call from a very kind and friendly lady at Lego UK today, and this is what I was told.

- The Lego designers in Denmark are aware of the problems with the Excavator
- They have pulled 50 (fifty) models from storage and built them. ALL 50 had problems
- At first the models work OK, then the performance drops over time (as with mine and others)
- They think it might be transmission related but are not 100% sure
- Problems were not noticed during design phase
- Not a high population of users have complained about problems (I guess that doesn't mean they don't have issues, just not reported them)
- They think it could be a bad batch of models

- They hope to have full results in 7 days
- There will be a redesigned model with fixes, hopefully within a few months (3~ months)

I have been given a full refund on mine now which is great news. I am taking mine apart tonight and sending it off. I have to say Lego have been very good about this situation and they are working very hard to trying to solve the problems. For now though, I'd rather have the money back until it is fixed.

Hope this helps.

Bron: Eurobricks draadje

Wat me in dit bericht vooral opvalt is dat 50 op 50 van de door TLC gebouwde modellen problemen gaven..... :freaked:

Ik ben benieuwd of er ook vanuit NL klachten zijn aangekomen. Tot nu toe is mijn klacht inzake de 8043 nog niet behandeld/beantwoord. Ik mag aannemen dat ze (TLC) wachten op een definitief resultaat van hun onderzoek.
Een extra bericht, behalve de automatische "beantwoorder", was toch wel zo aardig geweest.
Gebruikers-avatar
User

merman

2326

Amsterdam

door merman » Wo Aug 18, 2010 22:49

De mijne werkte perfect tot ik een nachtje de batterijbox aan had laten staan. Ik deed er wat oudere batterijen in en nu moet hij heel hard werken voor hij de arm omhoog of omlaag krijgt...

Maar kan het zelfs je M-motoren verknallen? Dat is namelijk wel behoorlijk ernstig!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Aug 19, 2010 7:18

Negatief gezien, dit had gewoon op moeten vallen. Blijkbaar testen ze alleen tijdens de design fase, en worden er geen dozen uit de productiebatch geopend om te bouwen en uitgebreid te testen. Slechte zaak als dit inderdaad zo gaat (verklaart ook waarom ze de hakkelende kettingen uit de 8051 motorfiets niet eerder hebben ontdekt)

Positief gezien, ze gaan wat doen met dit probleem, en hopelijk komt er snel een lijst met aanpassingen en een nieuwe serie. En het zou helemaal mooi zijn als ze een "modpack" naar klanten die problemen met de huidige versie hebben, zouden opsturen, zodat je, als de aanpassingen bekend zijn, deze zelf kan inbouwen, zonder uit je eigen onderdelen te moeten putten.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

merman

2326

Amsterdam

door merman » Do Aug 19, 2010 17:31

Wat ik me al die tijd bij deze set al afvraag: kan het gebruik van de motor met de driving ring switch geen kwaad?

je zet de motor aan en hij wordt elke keer abrupt gestopt doordat hij niet verder kan. Het is alsof je continu je motor tegenhoudt. Gaat dan de motor er op den duur niet aan?
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Do Aug 19, 2010 18:20

Onze graafmachine is niet meer te leveren via Shop@Home, ook niet als backorder.

Op BrickSet.com staat er ook iets over, maar jah mijn engels he!!
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3491

Breda

door JunkstyleGio » Do Aug 19, 2010 18:46

Het blijft een heel verhaal. Laten we maar eens afwachten waar Lego mee komt. Het zou toch een beetje vreemd zijn als een hele set uit de markt gehaald wordt.
Maar voorlopig zal de set niet te koop zijn. Misschien krijgen straks ook wel winkels en webshop het advies deze set voorlopig niet meer aan te bieden. (enkel ter voorkoming van nog meer klachten)

Ik verwacht zo eind volgende week wel een antwoord van TLC te krijgen met het plan van aanpak!

* Lego zal wel kei en kei hard werken om de set zo rond de feestdagen weer beschikbaar te hebben...
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2593

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Do Aug 19, 2010 18:51

Deze post op het Eurobricks technic forum <edit>die ook al door JunkstyleGio was geciteerd en gelinked</edit> geeft informatie die wat directer aan de bron is gelinkt.
Voor wie het engels niet machtig is:

"Ik kreeg vandaag telefoon van een erg aardige mevrouw van Lego (United Kingdom) en dit is wat ze me vertelde:

- De Lego ontwerpers in Denemarken zijn zich bewust van de problemen met de excavator
- Ze hebben 50 sets uit het magazijn gehaald en opgebouwd. Alle 50 hadden problemen.
- In eerste instantie werken de modellen goed, maar daarna zakken de prestaties in naarmate de tijd verstrijkt, zoals de poster zelf al aan zijn model had gemerkt.
- Ze denken dat het met de transmissie te maken kan hebben maar zijn er niet 100% zeker van.
- Tijdens de ontwerpfase zijn er geen problemen geconstateerd.
- Mensen hebben nog niet massaal geklaagd (wat niet hoeft te betekenen dat de problemen er niet massaal zijn, ze zijn alleen nog niet veel gerapporteerd)
- Men denkt dat het een slechte batch/lading van dit model kan zijn.
- Ze hopen binnen 7 dagen een volledig testverslag te hebben.
- Er komt een herontworpen model met aanpassingen, hopelijk binnen enkele (3) maanden.

De topicstarter heeft zijn geld teruggekregen wat hij goed nieuws vindt. Hij haalt zijn model vanavond uit elkaar om het op te sturen. Hij vindt dat TLG goed reageert op de problemen en hard werkt om e.e.a. op te lossen. Tot het zover is ziet de schrijver liever eerst zijn geld terug."

Voor de leesbaarheid "ik" vervangen door "de schrijver" of "de topicstarter"
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Do Aug 19, 2010 19:03

LegoHenkie schreef:Onze graafmachine is niet meer te leveren via Shop@Home, ook niet als backorder.

Op BrickSet.com staat er ook iets over, maar jah mijn engels he!!

Op Brickset staat dat de set inderdaad bij Shop at Home niet meer leverbaar is. In de commentaar posts wordt vervolgens gelinkt naar hetzelfde Eurobricks artikel als hierboven.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Wo Aug 25, 2010 9:43

"The LEGO group and the LEGO Technic product team are aware that a number of consumers have been experiencing problems with the recently launched 8043 motorized excavator, which was not identified during the intensive testing of the product before launch. Consequently, we have been testing this model over again and learned that a specific element is causing the error. The LEGO Technic team has corrected the error and is now in the stage of producing a replacement part which will be distributed to those consumers, who experienced the fault with the model they have purchased.

There is no safety concern regarding the faulty element!

It's really important to us that our products are of the highest quality and we sincerely apologize to consumers who have had an experience with this product that does not live up to their or our expectations.

We are currently doing everything we can to solve this issue as quickly as possible. As soon as new replacement parts are available, our Consumer Service will distribute a Service Bag with instructions and new elements to those consumers who experienced the problems."

Ik ben benieuwd welk "specific element" dat dan is...
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
no avatar
User

PetjeLego00

65

Vr Sep 07, 2007 7:06

door PetjeLego00 » Wo Aug 25, 2010 13:19

Dat lijkt me duidelijk toch: de LA.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Aug 25, 2010 14:00

Linkje naar de bron wellicht?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Wo Aug 25, 2010 14:25

TB's. Hier is de link naar het bericht.
PetjeLego00 schreef:Dat lijkt me duidelijk toch: de LA.

Gaan ze dan alle LA's omwisselen? Lijkt me onwaarschijnlijk. De LA zelf werkt namelijk goed (net zo goed als bij 8265/8294 etc.), hij geeft alleen te veel wrijving. Misschien dat ze een XL-motor meegeven om de M-motor te vervangen?
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

merman

2326

Amsterdam

door merman » Wo Aug 25, 2010 16:51

Dit is het officiële antwoord dat ik kreeg nav. mijn klacht:

Onze ontwerpers in Denemarken hebbe de afgelopen maand deze klacht vaker gehoord en zijn deze verder aan het onderzoeken. Vooralsnog lijkt het erop dat het probleem bij de Linear Actuator (uitschuif cylinder) ligt die, in een aantal gevallen, niet in staat is om samen de arm omhoog te tillen.
Zij zijn aan het werk om een oplossing te vinden en te laten produceren. Wij hebben uw gegevens op een lijst gezet en zullen weer contact opnemen zodra hier meer over bekend is.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 25, 2010 18:05

Een verbeterde LA met minder wrijving zou mooi zijn. Niet alleen voor deze set, maar eigenlijk bijna voor elke set waar een beetje belasting op de LA's komt.

Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Wo Aug 25, 2010 18:14

Ik denk niet dat ze het ontwerp LA gaan aanpassen. Ik denk eerder een oplossing met elastiekjes of een XL-motor, zoals ik eerder zei.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 25, 2010 18:35

Dat zou niet kloppen met wat je eerder berichtte: "The LEGO Technic team has corrected the error and is now in the stage of producing a replacement part which will be distributed to those consumers, who experienced the fault with the model they have purchased."

Tenzij ze met dat replacement part een elastiekje bedoelen, maar dat zou een erg goedkope en niet bepaald duurzame oplossing zijn. :?

no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Wo Aug 25, 2010 19:09

Luc2000 schreef: Ik denk eerder een oplossing met elastiekjes of een XL-motor, zoals ik eerder zei.

Als ze het zo oplossen heb ik vanaf vandaag ook problemen met deze set.. :lol:

een XL-motor kan ik altijd wel een extra gebruiken :P

Ik speel dagelijks even met de graafmachine, ik merk wel dat het omhoog gaan van de arm nu langzamer gaat als in het begin ook rijdt ie langzamer ( en wat "schokkerig" ) maar ik gebruik dan ook oplaadbare AA's die vol waren op dag 1 en nu aan het leeg raken zijn?
no avatar
User

JeroenTvS

Rang

premium

premium
246

Ma Nov 07, 2005 23:14

Best

door JeroenTvS » Wo Aug 25, 2010 20:06

Op brickset is een bericht verschenen wat kopers van 8043 op S@H hebben ontvangen van Lego. Daarin o.a. de volgende stukjes:
Our Quality team have investigated and it appears that the digging arm itself (specifically the ‘linear actuator’), which works perfectly well in our other sets, is not strong enough to lift the arm of our Motorized Excavator 8043. The piece itself is not faulty or unsafe, but gets too strained in combination with all the gear-wheels used in this particular set.

We are having a new replacement part made which we will send to you as soon as it’s ready. We’ve only just started the design and production of this new piece, so it may not be available until early October.

Het probleem is dus echt de LA en een vervangingsonderdeel zal rond begin oktober beschikbaar komen. Het lijkt er dus op dat er een aangepaste LA zal komen. Of toch iets anders?
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Aug 25, 2010 20:20

In ieder geval geen elastiekje, want als ze daar tot oktober werk aan hebben, moet het wel een bijzonder elastiekje zijn. En simpel de M motor vervangen door een XL lost het probleem niet op, en die motor is er al, dus zou de datum van october ook nergens op slaan. Een aangepaste LA met minder wrijving onder belasting lijkt de enige goede oplossing, ook voor toekomstig uit te brengen sets.

Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Wo Aug 25, 2010 20:57

Als ze die ook in andere sets (oudere voorraad moet natuurlijk eerst op....) gaan gebruiken dan is dat goed nieuws.
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
VorigeVolgende