Hallo dames en heren! Ik ben sinds kort weer wat lego van zolder gaan halen omdat ik graag wil proberen om een trial truck te bouwen. Aangezien ik weinig studless lego heb en weinig speciale onderdelen vroeg ik mij af of het handig is voor mij (en anderen!) om een lijstje te maken met bijvoorbeeld nuttige onderdelen zodat beginners wat makkelijker kunnen starten met een truck.
Wat ik zelf heb: Basis technic onderdelen, weinig studless 8880 supercar 8448 supercar
Ik wil graag een 4x4x4 buggy/offroader maken met een goede drivetrain. Ik begin natuurlijk makkelijk maar ik wil uiteindelijk wel een buggy hebben met een versnellingsbak, 2 XL motoren voor de drivetrain, onafhankelijk geveerd of vaste as achter (weet de term even niet) en self centered steering. Verder wil ik graag ook beginnen met studless bouwen.
Mijn lijstje tot nu toe:
Liftarm 5 x 7 Open Center Thick 64179
Return to Center block x928cx1
White Technic, Gear 24 Tooth Clutch 60c01
Bionicle Visorak Torso, Liftarm 8 x 3 x 2 50904
Technic, Axle 5.5 With Stop 32209
Technic, Steering Arm Small 6571
Technic Knob Wheel 32072
Technic, Axle Connector Hub with 3 Axles 57585
Wat ik eigenlijk vraag is dus: Speciale onderdelen die erg handig/nodig zijn voor een trial truck die ik nog niet heb opgeschreven
De meest gebruikte studless onderdelen, of worden deze allemaal eigenlijk gebruikt? En wat is de makkelijkste/goedkoopste manier om een flinke voorraad studless te verkrijgen?
Voor powerfunctions is de 8275 bulldozer wel een goede set maar deze is 130 euro!
Laatst bijgewerkt door woytek op di feb 23, 2010 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
legOscar
Berichttitel: Re: Intro in truck trial
Geplaatst: di feb 23, 2010 16:19
Geregistreerd op: zo dec 30, 2007 18:25 Berichten: 2556 Woonplaats: Culemborg Thema: Technic
De bulldozer is misschien niet goedkoop, maar zeker z'n geld waard! De goedkoopste, leukste en handigste manier om snel een assortiment studless te krijgen is een aantal grotere technic sets met verschillende onderdelen te kopen. Zo heeft de 8285 bijvoorbeeld veel studless beams.
Geplaatst: di feb 23, 2010 19:17
Geregistreerd op: ma maart 26, 2007 10:14 Berichten: 1048 Woonplaats: Kollum, Friesland Thema: Technic
Eigenlijk best wel moeilijk om een lijstje te maken met onderdelen die handig zijn. Volgens mij is het gewoon een kwestie van een paar grote (studless) sets kopen en beginnen. Je moet denk ik vooral niet standaard ophanging onderdelen gaan gebruiken. die zijn niet sterk genoeg. Ook moet je geen bevel-gears gaan gebruiken, want dat gaat geheid skippen. Dat return toe center block is niet zo heel handig aangezien te toch met een lage snelheid rijdt. Waarschijnlijk is hij ook niet sterk genoeg om je wielen te draaien als je tegen een obstakel ophoog staat.
Je moet gewoon een constructie bouwen die in alle richtingen zodat alles goed is ge-lockt.
Succes met je trailtruck.
Had ik ook nog even een vraagje. Wat betekent 4x4x4? Ik heb wel van een 4x4 gehoord. Betekent het dat je 4 wielen hebt, die alle 4 zijn aangedreven en alle 4 zijn gestuurd?
Geplaatst: di feb 23, 2010 20:04
Geregistreerd op: ma maart 26, 2007 10:14 Berichten: 1048 Woonplaats: Kollum, Friesland Thema: Technic
JunkstyleGio schreef:
Helemaal correct!
Yes!!
JunkstyleGio schreef:
Maar diep van binnen wist je het antwoord natuurlijk al!
Klopt, maar ik moest even bevestiging hebben
Niemand verder nog tips voor leuke onderdelen?
Heb inmiddels (zoals ook gepost in het 'wat is je buit' topic) de 8275 bulldozer binnen. Genoeg power functions dus!
Enige wat ik dus nu moet krijgen is veeeel studless beams en wat special parts.
Barman
Geplaatst: vr feb 26, 2010 16:22
Geregistreerd op: di maart 22, 2005 22:30 Berichten: 2231 Woonplaats: Wijk bij Duurstede Thema: Technic
Als je een grote slag aan studless wil scoren, dan kun je het beste de 8285 tow truckaanschaffen. Er zitten veel rood en zwarte onderdelen in. Voor de rest is het van belang dat je veren en 6L en/of 9L links moet aanschaffen. Ook kun je bijna niet zonder universele koppelingen, bij voorkeur de 3L. Deze zijn het makkelijkste toepasbaar als je studless gaat bouwen.
Ik denk dat je zo aardig aan de slag kunt gaan om te proberen om een TT te maken.
Geplaatst: vr feb 26, 2010 16:43
Geregistreerd op: zo feb 17, 2008 14:47 Berichten: 244 Woonplaats: dordrecht
eehh... en banden/wielen, niet te vergeten... voor mij zijn dat nog steeds de 24 x 43, hoewel die weinig grip hebben... zoals ik al elders opmerkte passen daar ook de nieuwe(?) velgen 41890 in die banden zijn er trouwens ook in een kleinere maat, nummer ff niet bij de hand.
jojotje
Geplaatst: vr feb 26, 2010 18:37
Geregistreerd op: zo aug 06, 2006 13:37 Berichten: 1950 Woonplaats: winterswijk Thema: technic
in principe zijn alle banden van 81 en 94 mm doorsnede toegestaan. banden van de 8880 en 8448 mogen dus ook, net zoals de banden(beide types) van de 8284 en supersmalle fietswielen van bijvoorbeeld de 8291, al zijn die laatste niet aan te raden, en ze zien er niet uit onder een dikke truck
@barman: je bent een =-teken vergeten in de link === Mod-edit: gefixt! ===
Geplaatst: vr feb 26, 2010 21:34
Geregistreerd op: di maart 22, 2005 22:30 Berichten: 2231 Woonplaats: Wijk bij Duurstede Thema: Technic
Bedank Mod, blijkbaar te snel door naar het volgende topic gegaan, wat me niet opgevallen.
Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:31
Bedankt voor de reacties!
Inmiddels is de bulldozer helemaal gestript en hier zaten al aardig wat studless liftarms in dus dat is mooi! Verder natuurlijk ook veel nuttige standaard elementjes als pins en axles.
Verder heb ik zelf genoeg veren (kleine maar ook de grotere versie van de 8880). Ik zal wel een paar links bestellen, deze zijn toch allemaal redelijk goedkoop. Zelfde geld voor de onderdeeltjes uit mijn startpost.
Waar ik echter niet genoeg van heb zijn de universal connectors van 3L en deze zijn ook flink prijzig via bricklink. Je betaald zo 1.5 euro per stuk! En dan heb ik er wel een stuk meer dan 10 nodig gok ik. Is er geen betere manier om deze te bestellen?
Ook zit ik nog te denken om de 8466 te kopen omdat daar lekker veel ophanging en versnellingsbak onderdelen inzitten. De banden van de 8466 zijn echter te groot om officieel mee te mogen doen? Dat zou wel erg jammer zijn.
Rusty
Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:41
Geregistreerd op: di aug 03, 2004 19:46 Berichten: 12283 Woonplaats: Emmeloord Thema: Classic Space
woytek schreef:
Waar ik echter niet genoeg van heb zijn de universal connectors van 3L en deze zijn ook flink prijzig via bricklink. Je betaald zo 1.5 euro per stuk! En dan heb ik er wel een stuk meer dan 10 nodig gok ik. Is er geen betere manier om deze te bestellen?
Jazeker, bij Lego zelf, via de klantenservice. Dan kosten ze een stukje minder.
Klopt, daar kosten ze uit mijn hoofd gezegd tussen de 1,00 en 1,20 per stuk. Als het goed is is het hoog seizoen voorbij en kun je weer meer dan 10 van hetzelfde onderdelen bestellen.
Geplaatst: ma maart 01, 2010 19:57
Oei! Dat is nog steeds vrij prijzig voor zo'n klein onderdeel. Ik heb intussen wel mijn eerste ACC af, alleen is het vooral een skelet. Hij ziet er nog totaal niet mooi uit en sommige onderdelen heb ik ook alleen in het geel bijvoorbeeld.
mahjqa
Geplaatst: ma maart 01, 2010 20:19
Geregistreerd op: ma feb 07, 2005 1:03 Berichten: 4414 Woonplaats: Bergschenhoek Thema: Technic
Maakt niet uit, foto's!
En heeft er iemand nog tips voor goede banden voor een buggy? De banden moeten dus niet te groot zijn, hij moet het liefste wat snelheid behouden. Ik dacht zelf aan de banden van de nieuwe 8262 quad, deze zijn niet te groot en de velgen kunnen ook met straat banden gebruikt worden voor een sportwagen.
Barman
Geplaatst: za maart 06, 2010 21:39
Daar zat ik ook aan de denken toen ik de eerste regel van je vraag las. Een goede keuze zou ik zeggen
Geplaatst: vr maart 12, 2010 15:02
Geregistreerd op: do maart 06, 2003 15:37 Berichten: 2041 Woonplaats: Braamt (Achterhoek) Thema: Technic.
harmjan schreef:
JunkstyleGio schreef:
Helemaal correct!
Yes!!
JunkstyleGio schreef:
Maar diep van binnen wist je het antwoord natuurlijk al!
4 stuks 8880! Laat die ouwe nou ook ff lol hebbe.........!
René
Geplaatst: vr maart 12, 2010 22:59
Ik ben niet oud en toch vind ik het lollig. Klopt dit wel helemaal of zit er bij mij een steekje los?
Ik heb helaas nog geen creaties gepost, maar zal toch even de tussenstand geven! Ik heb gister namelijk de 8262 gehaald en daar zitten wat leuke onderdelen in het wit bij. Mooie bandjes, leuke suspension parts (helaas maar 3 shocks...). Overigens een enorm leuk model!
Via bricklink laatst mijn eerste order gedaan om een return to center blokje te verkrijgen. Was iets misgegaan want precies dat onderdeel zat er niet bij! Gelukkig reageerde de verkoper snel en zou hij deze alsnog op de post doen. Ook bij een andere verkoper nog twee van deze blokjes besteld. Deze verwacht ik dus binnenkort te ontvangen!
Verder ga ik vandaag bieden op een 8466, jammer dat ze op marktplaats weer een stuk duurder zijn geworden. Hoop dat ik zo succes heb. Eigenlijk wil ik na de 8466 ook de 8297 zien te krijgen. Deze heeft een aantal leuke parts die weer niet in de 8466 zitten.
edit: Yeah Heb de 8466 voor 55 euro + shipping
Rene.Kok
Geplaatst: zo maart 21, 2010 13:41
Geregistreerd op: do maart 06, 2003 15:37 Berichten: 2041 Woonplaats: Braamt (Achterhoek) Thema: Technic.
Mooi partspack voor weinig!
René
Geplaatst: zo maart 21, 2010 19:22
Mooi gescoord. Een goede aanvulling voor een TT-er in spé. Hou er wel rekening mee dat die set oud grijs onderdelen bevat. Als je het niet erg vindt om oud en nieuw grijs door elkaar te gebruiken, is deze aanschaf geen enkel probleem. Ikzelf ben nogal een muggezifter daarin en ben een paar jaar geleden volledig overgegaan op nieuw grijs voor het MOCcen.
Geplaatst: di maart 23, 2010 22:07
Ik denk dat ik in het begin nog niet echt zal letten op verschillende kleuren grijs, maar toch jammer om te horen inderdaad. Ik heb vandaag de 8297 opgehaald en deze heeft wel lekker veel donkergrijze parts, wat een mooie kleur is dat toch!
Overigens kan ik dit topic beter het 'mijn vorderingen richting een trial truck/rally truck' noemen...
En dat leid mij weer tot de volgende vraag: trial trucks worden hier af en toe nog wel gebouwd (mogen er meer komen in mijn ogen, maargoed!), hoe zit het met rally trucks/buggy's als in:
victorb
Geplaatst: di maart 23, 2010 23:39
Geregistreerd op: di feb 10, 2004 21:08 Berichten: 2787 Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel
Ik ben met 3 chassis tegelijk bezig
Mijn unimog die is in principe af en moet alleen nog wat styling.
Een top secret 6x6 of 8x8 chassis veel techniek en erg ingewikkeld (heb al eerste test ermee egdaan gaat goed niks slaat er over)
en mijn nieuwe 4x4 chassis die zich prima leent voor een dakar achtige wagen. (als ik er dakar wagen van maak zet ik er wel 2 xl motoren in denk ik )
Ik ben benieuwd naar je chassis! Laat eens wat zien zou ik zeggen
Overigens heb ik vandaag de 8466 binnen gekregen. Enorm groot en gaaf model, enorme banden vooral. Wat me echter direct opvalt is dat de 8297 een veel betere partspack is voor buggy's en trial trucks...
Ik weet dus nog niet wat ik ga doen, ik kan net zo goed deze wegdoen en een tweede 8297 erbij nemen. Enige wat wel handig is zijn de CV joints waarvan er vier bij de 8466 zitten en maar twee bij de 8297.
Super tof model en doe hem niet graag weg, maar ik was gewoon verrast door de 8297...
victorb
Geplaatst: di maart 30, 2010 21:14
Geregistreerd op: di feb 10, 2004 21:08 Berichten: 2787 Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel
Geregistreerd op: di aug 03, 2004 19:46 Berichten: 12283 Woonplaats: Emmeloord Thema: Classic Space
Zo te zien een leuke mix van studded en studless. En nu proberen de opbouw licht genoeg en toch mooi te houden zodat de rij-eigenschappen niet eronder lijden.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum