| Auteur |
Bericht |
|
Barman |
Berichttitel: Legowedstrijd bruggen bouwen op de TU Eindhoven 2010
Geplaatst: zo feb 07, 2010 13:41 |
|
Thema: Technic |
Hallo allemaal. Afgelopen vrijdag zijn Mahjqa en ik afgereisd naar Eindhoven om daar op de TU onze expertise te delen met een 16 tal eerstejaars leerlingen. Twee jaar geleden is Mahjqa hier al naar toe geweest en was een groot succes. De vorige wedstrijd is te lezen in het Reg-only topic. Op de terugweg zei Mahjqa dat hij de filmpjes en foto’s voor zijn rekening zou nemen en dat ik maar een verslagje moest schrijven. Op de een of andere manier was hij ervan overtuigd dat ik dat wel kon. Ik zou niet weten waar hij dat nou weer vandaan haalt Dit jaar was net iets anders als twee jaar geleden. Het was de bedoeling om een brug te maken met een overspanning van 1,50 meter en deze werd later belast met 2 kilo wegende kalkzandsteen stenen. Je kon ook een esthetische brug maken die erop uiterlijk uit zou springen. Ook daar was een prijs aan verbonden. De vorige keer werd de brug tussen 2 tafels getest op kracht. Nu was dat op 1 tafel met 2 blokken van kalkzandsteen aan beide kanten, zodat de hoogte 10 cm zou zijn. Je brug mocht ook niet met een doorbuiging de tafel raken. Voordeel was dat de stenen niet zover zouden vallen als de brug het begaf. Bij binnenkomst stond een grote boogbrug van zo’n 3 meter op ons te wachten. De organisatie wilde deze als voorbeeld hebben staan. Donderdag zijn ze druk bezig geweest om alles op tijd klaar te krijgen. Helaas storten de brug aan het eind van de dag in en zijn de bouwers vrijdagochtend vroeg weer begonnen met het herstellen van de brug. Met wat tips van Mahjqa en mij konden ze de brug versterken en aan het eind van de dag was deze helemaal klaar. Echt super gaaf om zo’n grote brug te aanschouwen. Na een lezing van de leraar bouwkunde over standaard bruggen, kreeg Mahjqa het woord om wat te vertellen over bruggen van Lego en wat daar bij komt kijken en vooral hoe je de slechte klemkracht van Lego in jou voordeel kan laten werken. Van de DVD van James May's Toy Stories had ik de stukjes gekopieerd waar de liggers werden getest op kracht. Omdat het geluid erg slecht was heb ik het verhaal er maar bij verteld. In groepjes van 4 werd er druk overlegd welke brug ze wilde bouwen en hoe ze dat wilde aanpakken. Mahjqa en ik kwamen bij elke groep even langs om ze op weg te helpen. er waren twee groepen die gingen voor esthetisch en drie voor een dragende brug. Voor de mensen die opletten waren er maar 4 groepjes. Dat klopt, maar ook 4 mensen van de organisatie gingen ook meedoen, aangezien er nog zoveel Lego over was. Groep A vakwerkbrug, smalle constructie Groep B ligger/balk Groep C vakwerkbrug, zwaar uitgevoerd Groep D esthetisch Tower Bridge Groep E esthetisch Erasmusbrug (organisatie, deden officieel niet mee) Er werd driftig gebouwd en wij deze zo nu en dan een rondje om te kijken of alles nog goed ging en adviseerde waar nodig was. Het leukste was dat we anders moesten denken dan we gewend zijn. Als je iets sterk wil maken denk ik snel in Technic, maar dat was er bijna niet aanwezig. Een goede tip was om te gaan SNOTten. 3 bricks + 1 tile en dan deze omsluiten met 2 2x6 plates en 2 1x2 bricks. Dit legde ik uit bij groep A en zij vonden het geniaal. Ik heb ze daarna even op weg geholpen met de opstart van het eerste vakligger gedeelte, Daarna was het een kwestie van kopiëren. Ze pakte het goed op door eerst het materiaal op te zoeken en ondertussen ging er 1 bouwen wat kon. Groep B was gewoon een ligger aan het maken door op de zijkant te bouwen. Dit deed elke groep, na de uitleg van Mahjqa in het begin. Als tip gaf ik ze mee om de zijkanten in te pakken met plates voor een grotere stijfheid. Groep C kwam pas 2 uur later aankakken en hebben in een redelijke recordtijd een brug gemaakt. Met de techniek gekopieerd van groep A, alleen hungebruikte 2x4 en 2x8 bricks ipv groep A die alles deed met 1 stud brede bricks. Groep D Had het lumineuze idee om de Tower Bridge van Londen na te maken. Wij zagen de bui al hangen dat dit niet ging lukken. Wel wat tips gegeven, maar de jongens gingen hun eigen gang. Groep E was helemaal ambitieus om de Erasmusbrug te gaan nabouwen. Ook hier hebben we gezegd dat dit niet te realiseren was, maar hun waren er van overtuigd. Prima, ga lekker je gang. Omdat zo’n dag best lang duurt was ik ondertussen achter de laptop aan het tekenen en Mahjqa was lekker aan het bouwen gegaan om wat autootjes te gaan maken voor over de bruggen. De hele dag was goed georganiseerd, met eten en drinken. Toppie! Tegen 4 uur werd de weegschaal tevoorschijn gehaald om alle bruggen te wegen. De Erasmusbrug was niet af gekomen, omdat deze constant instorten bij het spannen van de “tuidraden” (van bricks en plates). Ook was deze scheef gebouwd, doordat 1 kant van de pylon 1 stud korter was gebouwd. De sterkte van de brug werd berekend door het gewicht van de stenen te delen door het gewicht van de brug. Na het wegen van alle bruggen, behalve de Tower Bridge. Deze werd wegens zijn constructie na afloop gewogen. Daarna was het spannende moment aangebroken: het belasten van de bruggen. Iedere keer werd er een halve kalkzandsteen toegevoegd. Geen enkel probleem voor de bruggen, maar naar 2,5 stenen ging de Tower Bridge al ten onder. Dat was natuurlijk te verwachten. Daarna duurde het een tijdje voordat de volgende brug instorten. De brug van Groep B storten in na 6 stenen. Nu werd het spannend, want de 2 vakwerk bruggen waren nog over. Een lichte versie en een zware versie. Ondanks dat de lichte versie van groep A kraakte werd deze door de SNOT techniek goed bij elkaar gehouden. Helaas begaf deze het bij 8 stenen. Als de andere brug die dik 2x zo zwaar was het zou begeven bij 17 tot 18 stenen had groep A alsnog gewonnen. De 18de steen ging erop en er gebeurden helemaal niets. Er werden nu 2 stenen tegelijk geplaatst en na 24 stenen stond de brug nog steeds. Ongelofelijk hoe sterk deze brug was. De stenen bleven maar door stapelen tot op een gegeven moment 1 brick door de kracht eraf viel. Maar nog steeds geen beweging in de brug te krijgen. De spanning was te snijden. Hoeveel stenen kon deze brug hebben? We gingen de 30 stenen voorbij en de brug gaf nog steeds geen kik. Toen de 35ste steen werd geplaatst was het moment daar en heel mooi storten de brug in 2 delen in. Na weging van de stenen was het gewicht 73 kilo. Was een super prestatie. Iedereen was dol enthousiast. Na het opruimen van de stenen en het afbreken van alle bruggen werden de prijzen uitgereikt. Aan Mahjqa de eer om de schoonheidsprijs uit te reiken aan Groep D voor hun schitterende Tower Bridge. En natuurlijk de constructiewinnaars: groep C. Iedere winnende groep kreeg 4 Legosetjes als prijs (impuls setje). Na afscheid te hebben genomen zijn Wij richting Wijk bij Duurstede gereden en hebben de dag nog eens nagelopen. Een hele gezellige dag en zeker voor herhaling vatbaar. In Wijk aangekomen even Chinees gescoord en bij mij thuis gegeten. Daarna de foto’s en filmpjes uitgewisseld en tegen 9 uur is Mahjqa richting huis vertrokken. Wij hebben echt genoten van deze dag. De foto’s en filmpjes komen laten, dus nog even geduld.
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel: Re: Legowedstrijd bruggen bouwen op de TU Eindhoven 2010
Geplaatst: zo feb 07, 2010 13:52 |
|
| Hoofdredactie |
 |
Thema: Castle |
Leuk verslagje! 
|
|
|
|
|
 |
|
legOscar |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 13:58 |
|
| Mooi verslagje, volgens mij is zeker leuk geweest.
|
|
|
 |
|
BrickJohannes |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 15:17 |
|
Thema: Lego 9v Trains |
leuk verslag 
|
|
|
 |
|
Aliencat |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 15:31 |
|
Thema: Ben10 |
Gaaf!  klinkt heel erg leuk. Ik kan niet wachten op de foto's/videos 
|
|
|
 |
|
Barman |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 16:13 |
|
|
|
|
|
 |
|
mahjqa |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 20:25 |
|
|
|
|
|
 |
|
jojotje |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 20:45 |
|
Thema: technic |
leuk verslag  geen wonder dat die brug van groep c zoveel kon hebben, ze hebben er gewoon stenen onder gelegd ben benieuwd naar die boogbrug. @mahjqa: heb jij niet een mijlpaal te melden? 
|
|
|
 |
|
dip |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 21:03 |
|
Thema: ¿Playmobil? |
Valt me nog wat tegen eigenlijk dat maximum gewicht. Ik dacht dat het record stond op 150 kg ofzo. Een paar jaar geleden gezet op LW, met een brug die bestond uit een dikke balk van grote plates. (Kon zo niks vinden op brickshelf)gevonden by philo
|
|
|
|
|
 |
|
harmjan |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 21:51 |
|
| Leuk verslag. Waarom lagen er nou stenen onder de brug van groep C?
Vergeet niet dat die bruggen van Dip allemaal wel gebouwd zijn met technic balken. De bruggen in Eindhoven zijn met gewone bricks gemaakt.
|
|
|
|
 |
|
mahjqa |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 21:55 |
|
Er was iets meer dan een centimeter ruimte tussen de stenen en de brug. De leraar bouwkunde had ze daar geplaatst met de gedachte dat de schade bij instorting hierdoor wel beperkt zou blijven. Dus 
|
|
|
 |
|
jojotje |
Geplaatst: zo feb 07, 2010 21:59 |
|
Thema: technic |
harmjan schreef: Vergeet niet dat die bruggen van Dip allemaal wel gebouwd zijn met technic balken. De bruggen in Eindhoven zijn met gewone bricks gemaakt.
en dat de studenten 70 cm meer moesten overbruggen en minder ervaring hebben 
|
|
|
 |
|
dip |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 9:20 |
|
| Dat overbruggen maakt inderdaad wel uit.
|
|
|
|
|
 |
|
Barman |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 14:38 |
|
Nogal ja. Even simpel gezegd: moment = kracht x arm Winnaars brug bouwen Legoworld 2005 kracht = 100 kg lengte = 0,80 m arm = 0,40 m Moment is 100 x 0,40 = 40 KNWinnaars TU-Eindhoven kracht = 70 kg lengte = 1,50 m arm = 0,75 m Moment is 70 x 0,75 = 52,5 KNI rest my case... 
|
|
|
 |
|
eti |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 18:59 |
|
Thema: Bergsteigen |
| Eh, even om bovenstaande te proberen te begrijpen... Kracht is het aantal kilo dat erop moet rusten/vallen? Wat is 'arm', de lengte van de overspanning? Wat is 'moment'?
Wat je wilt zeggen is dat een even stevig gebouwde brug als ie twee keer zo lang is een lager gewicht kan hebben voor hij instort - of zit ik er helemaal naast en bedoel je wat anders? (Sorry maar ik kan dus echt geen natuurkunde... als 't te ingewikkeld is laat dan maar zitten hoor!)
|
|
|
|
|
 |
|
dip |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 19:10 |
|
| klopt redelijk hoor.
kracht = kracht (in Newton, voor het gemak 1 kg oefent een kracht uit van 10N) arm = de lengte van iets waar de kracht op uitoefent (in meter) moment = de kracht die wordt uit geoefend op een paalde plek van het draaipunt (in Nm)
Neem je arm. Die schaniert bij je elleboog, dit is 0 m. Bij je elleboog is de afstand 0,50 m en bij je vingers 1 m. Hou je nu een pak suiker vast in je hand dan oefent deze een moment uit van 1 X 10 = 10 Nm Zet je het pak op je elleboog dan is het moment 0,5 x 10 dus 5 Nm. Het is dus makkelijker om het pak op te tillen ter hoogte van je elleboog dan ter hoogte van je vingers.
|
|
|
|
|
 |
|
mahjqa |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 19:18 |
|
| Met de 'arm' wordt waarschijnlijk de afstand van de steunpunten van de brug tot het midden (waar het gewicht rust) gebruikt.
Vergelijk het met een wip. Als iemand daar heel dicht bij het draaipunt gaat zitten, kan diegene weinig kracht uitoefenen. Des te verder je naar het uiteinde van de wip gaat, des te makkelijker je de andere kant van de wip omhoog krijgt. Zo kan een kind op het uiteinde van een de wip een volwassene die dichter bij het scharnierpunt zit een stukje omhoog krijgen.
Wat dit betekent voor de bruggen is dat gewicht dat verder van de steunpunten ligt relatief gezien een grotere kracht uitoefent.
|
|
|
 |
|
eti |
Geplaatst: ma feb 08, 2010 20:09 |
|
Thema: Bergsteigen |
| Oké, dan snap ik 'm! Ik had 't zelfs redelijk begrepen... Misschien kan ik alsnog m'n 3 VWO-natuurkunde gaan halen, want dat was een ramp destijds... (Ik heb ooit op een proefwerk ingevuld dat een ijzeren sneeuwschuiver koud aanvoelt omdat ijzer GEEN warmte geleidt. De warmte van je lichaam wordt niet geleid, daarom voelt ie koud aan. Bleek niet te kloppen)
|
|
|
|
|
 |
|
eldert |
Geplaatst: di feb 09, 2010 0:21 |
|
Thema: castle, space |
Barman schreef: Hallo allemaal. Afgelopen vrijdag zijn Mahjqa en ik afgereisd naar Eindhoven... Had maar wat laten weten, de koffie staat klaar! 
|
|
|
|
 |
|
Barman |
Geplaatst: di feb 09, 2010 9:18 |
|
Dan zal die koffie nu wel koud zijn Misschien als het volgend jaar weer wordt gehouden dat we op de koffie komen.
|
|
|
 |
|
LegoRK |
Geplaatst: di feb 09, 2010 9:31 |
|
Super leuk verslag van dat mooie "evenement". Ook een goed filmpje, lekker kort en duidelijk.  Ik ben zelf niet echt bedreven in zulke constructies van Lego, maar het klinkt zo goed  dat ik er haast ook wel bij wil zijn.
|
|
|
 |
|