7674 V-19 Torrent

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

7674 V-19 Torrent

door Rusty » Ma Aug 18, 2008 14:34

Voor mij was dit 1 van de sets waar ik naar uitzag dit jaar, en nu ik hem heb gebouwd wil ik mijn ervaringen graag met anderen delen.

Eerst een plaatje, voor degenen die minder bekend zijn met StarWars:

Afbeelding

De doos is dit keer in opvallend wit, wat komt omdat deze set uit de nieuwe Clone Wars film komt, en niet uit de klassieke bioscoopfilms. Het is even wennen, maar de doos valt zo wel goed op in de schappen denk ik.

In de (uiteraard veel te grote) doos vinden we een aantal ongenummerde zakjes, 2 bouwbeschrijvingen, en een (gelukkig) klein velletje stickers.

De bouw begint met de romp, waar het grootste deel van het vouwmechanisme in komt. Wat opvalt is dat er veel gekozen is voor dezelfde onderdelen. Op bepaalde plekken worden bijvoorbeeld 2 plates 1 x 6 naast elkaar gebruikt, waar je een plate 1 x 12 zou verwachten. Wat verder opvalt is dat het instrumentenpaneel uit een bedrukte tile 2 x 2 bestaat, dus gelukkig geen sticker. De cockpit kan openschuiven, en dan nog voorover kantelen, erg ingenieus. In de romp zit ook een mij nog niet bekend onderdeel, het gaat om de geveerde zuiger, die bijvoorbeeld bij de Technic Enzo wordt gebruikt om de schaardeuren open de duwen, alleen heeft deze zuiger geen veer. Ze dienen bij dit model om het vouwmechaniek, wat trouwens tegelijk het landingsgestel in- en uitklapt, te dempen. Dit lijkt overdreven, maar daar komen we later op terug.

Daarna begin je met de ene vleugel, die uit plates bestaat. Geen bijzonderheden hier, en wanneer klaar, wordt de vleugel op de motorgondel geklikt.

De volgende stap is het bouwen van de staartvleugel, wat ik persoonlijk een leuke afwisseling vond. Ik had verwacht dat nu eerst de andere vleugel op het programma zou staan, wat een stuk saaier zou zijn. De staartvleugel bestaat ook uit plates, dus weinig verrassingen, al vond ik de manier waarop de 3e motor (?) in de staart is bevestigd wel goed gevonden.

Als laatste komt de andere vleugel, die het spiegelbeeld is van de eerste vleugel. Onder beide vleugels zijn trouwens weer de bekende "flick-missiles" bevestigd. Echt ver schieten kunnen ze niet, maar gelukkig vallen ze niet erg op, dus ze zitten niet echt in de weg. Als de laatste vleugel is bevestigd, kan het vouwmechanisme in volle glorie getest worden, en nu zul je merken waarom er 2 grote dempers op het mechanisme zijn bevestigd. Het gewicht van de staartvleugel zou er anders voor zorgen dat deze naar beneden zou klappen, met rondvliegende Lego of misschien zelfs beknelde vingers tot gevolg. De dempers zorgen voor een smooth uitvouwen van de vleugels en landingsgestel. Om toch te voorkomen dat de vleugels onbedoeld uitvouwen, kun je achterop een "slot" erop zetten.

Bij het begin van de bouw leek het model niet al te groot te worden, omdat de romp vrij kort is, maar met de vleugels en staart gemonteerd is het toch een fors model. Het zou een fighter moeten zijn, maar daarvoor is hij best wel fors uitgevallen. Misschien is dit in het echt ook zo, maar het komt de "swooshfactor" niet ten goede. De forse vleugels zitten maar met 2 technic pins per kant vast, en zullen dan waarschijnlijk snel loskomen. Verder heeft het model met alle bewegende functies wel voldoende speelwaarde.

Wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding, daar twijfel ik wat over. Het model ziet er goed uit, en Star Wars sets zijn nu eenmaal duurder dan andere sets. Verder zit er genoeg techniek in het model om de bouw interessant te maken. Toch had een extra minifig als "groundcrew" niet misstaan. Een set van 68 euro met maar 1 minifig is wel een beetje apart en komt wat zuinig over.

Conclusie, een mooie, zij het wat forse, fighter, en een echte musthave voor Star Wars fans. Iets aan de dure kant voor wat er wordt geboden, maar wie een beetje rondshopt kan de prijs/kwaliteit verhouding flink verbeteren, en dan blijft er geld over voor bijvoorbeeld die extra minifig met gereedschap er alsnog kan komen. :wink:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Do Sep 07, 2006 14:02

Almere

door KarlMarX » Wo Aug 20, 2008 21:29

Ik heb deze set ook net gebouwd. Als eerste van de CW serie omdat ik er, net als Rusty, wel naar uit zag.

Toen ik de prijs en de eerste plaatjes zag van deze set, vond ik het onbegrijpelijk duur voor een relatief kleine set met één minifig.
Nu ik de set gebouwd heb vind ik het zeker wel waard. Het mechanisme is erg goed en mooi bedacht en kost nou eenmaal relatief veel parts. Ook is de set, zoals Rusty al schreef, groter dan je in eerste instantie denkt.
Verder is de ene minifig wel een speciale en een echte piloot en niet zomaar een normale clone die ze achter het "stuur" hebben gezet. (ook al schijnt zo'n pilot clone officieel niet te bestaan).

Ik vind het in ieder geval een aanwinst voor mijn collectie en op dit moment de beste set van de nieuwe CW serie (maar dat kan nog veranderen als de andere sets mij ook positief gaan verassen).

Enige kleinigheidje is dat de mijne in gelande positie nogal voorover helt. Veel meer dan volgens de plaatjes lijkt te moeten. Hij blijft wel staan, maar wel erg schuin naar voren dus. Heb ik iets fout gedaan?
Gebruikers-avatar
User

starlegowars

636

Ma Mrt 17, 2008 13:12

delft

door starlegowars » Wo Aug 20, 2008 21:45

Mijn broertje heeft hem gebouwd en leund ook naar vooren dus dat hoort zo maar als je bij onze versie de midden vleugel naar beneden klapt gaat die naar achter hangen hoort dat zo of is dat fout. Voor de rest gaven set inderdaad groot en over het figgie ben ik wel te spreken vooral ze helm vind ik stoer. Al met al goede set. [admin edit, spam verwijderd]
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Aug 21, 2008 6:27

Dat voorover hellen heb ik ook. Op de plaatjes wordt hij wat rechter getekend, maar als je goed kijkt naar de hoek van het landingssgestel tov de romp, dan zie je dat hij wel schuin komt te staan. Misschien is dat express, en kiept het model anders snel achterover als hij wel vlak zou staan. Of ze wilden bezuinigen op onderdelen, en hebben daarom deze gebruikt:

Afbeelding

en niet deze

Afbeelding

in combinatie met een asje van 2. Dan had de fighter wel recht gestaan, maar hadden er wel 2 (!) onderdelen meer in de set moeten zitten. Ik zal binnenkort eens kijken of hij ook stabiel staat met deze aanpassing.

@starlegowars: Het kan altijd goedkoper, als je hem als een kadootje krijgt voor bijv een verjaardag, kost hij je niets, maar daar gaat het in dit topic niet over. Als je het over de prijs kwaliteit verhouding wil hebben, die is bij de adviesprijs hooguit redelijk, en voor een prijs in de 55 euro range redelijk tot goed. Grappig genoeg vinden reviewers op Brickset deze set met 55 dollar al zwaar aan de prijs, dus ook daar is de conclusie grof samengevat: "als het niet zo'n gaaf model was, had ik hem niet gekocht"
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Do Aug 21, 2008 9:18

Misschien had het te maken met de kleur, niet alleen met de prijs? Een asje #2 zou volgens de nieuwe kleurencodering rood moeten zijn en dat zou er niet uitzien in het landingsgestel.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Aug 21, 2008 11:07

Duq schreef:Misschien had het te maken met de kleur, niet alleen met de prijs? Een asje #2 zou volgens de nieuwe kleurencodering rood moeten zijn en dat zou er niet uitzien in het landingsgestel.

Daar wordt wel eens van af geweken. Zo zie je pins 1/2 in blauw en grijs

Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3570

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Do Aug 21, 2008 11:58

Rusty schreef:Of ze wilden bezuinigen op onderdelen, en hebben daarom deze gebruikt:
http://www.bricklink.com/P/9/6553.gif
en niet deze
http://www.bricklink.com/P/9/32039.gif
in combinatie met een asje van 2. Dan had de fighter wel recht gestaan

Dat zie ik niet. De enige plaats waar de door jou genoemde onderdelen worden gebruikt, maakt het niets uit of je die vervangt door jouw alternatief. Het asje van 2 zou je niet eens zien in het landingsgestel (behalve door spleetjes in de connectors) dus dat kan het argument ook niet zijn. Besparing lijkt me de enige overgebleven mogelijkheid.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Aug 21, 2008 12:08

Het gaat niet om de 6553 in de landings-ski, maar om het exemplaar erboven, waar een witte angle connector 1, met daarin een tan axle pin, in zit. Op onderstaand plaatje zie je dat bij het rechter landingsgestel zitten.

Afbeelding

Vervang je die door een asje van 2 en een 32039, dan staat hij echt wel recht (of hij valt om)

Gebruikers-avatar
User

Anko

1996

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Do Aug 21, 2008 17:05

dan staat ie precies even hoog hoor..
die eerste heeft namelijk een aslengte van 1.5 stud.. waarvan er 1 in de #1 gaat en de 0.5 blijft over..
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Aug 21, 2008 19:23

Anko schreef:dan staat ie precies even hoog hoor..
die eerste heeft namelijk een aslengte van 1.5 stud.. waarvan er 1 in de #1 gaat en de 0.5 blijft over..

Ik heb het net even getest en je hebt helemaal gelijk. :oops: Ik dacht dat het andere deel gewoon 1 stud was en de as dan 1.5 maar hij is ook in totaal 2 lang, dus dan maakt het niet uit. De gekozen oplossing is de goedkoopste en dat voorover hellen ligt aan de constructie, niet aan dit onderdeel.

De enige manier om hem dan rechter te laten staan is die 1,5 as in te korten tot 1L, of een andere landings-ski te maken uit losse onderdelen, wat best lastig zal worden, want hij moet een flink gewicht dragen.

Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

337

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Di Aug 26, 2008 7:35

Ik heb gisteren deze set ook aan geschaft en opgebouwd, ik ga niet veel type over het bouw proces en dergelijke, dit laat ik jullie wel zien door middel van foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Aug 26, 2008 7:43

Prima toevoeging, zeker nu ik zelf nog niet aan het plaatsen van extra foto's was toegekomen.

Alleen denk ik dat een kleine selectie beter was geweest dan er meteen meer dan 20 te plaatsen. Ik vermoed dat een moderator hier nog wel iets aan gaat aanpassen. :wink:

Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Do Sep 07, 2006 14:02

Almere

door KarlMarX » Zo Aug 31, 2008 19:10

Ik vind foto's zeer welkom, dus wil er zeker niet in knippen.

Maar ik heb zelf een 20 mbit lijn, dus wellicht dat anderen wel last van de grote hoeveelheid foto's hebben. In dat geval kunnen ze dat melden bij één van de moderators per pb.
Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

337

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Zo Aug 31, 2008 20:29

:offtopic: Voor de mensen met een langzame internet verbinding, verklein ik de foto's extra tot ca 50kb per stuk, dus zou volgens mij voor iedereen wel te doen moeten zijn :ontopic:
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Sep 02, 2008 8:45

Een recensie is iets anders dan een bouwverslag. Persoonlijk vind ik deze 23 foto's weinig aan de recensie toevoegen. Als ik alle bouwstappen wil zien kan ik ook de instructies bekijken.
Een foto van het model voegt iets toe aan een recensie, een paar foto's van interessante details ook, maar dit zijn er wat mij betreft 20 teveel.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
no avatar
User

Legobrick

829

Do Dec 13, 2007 17:50

door Legobrick » Di Sep 02, 2008 9:56

Ik vind foto's zeker interessant, maar in recensie hoort volgens mij niet elke stap op foto zichtbaar te zijn. Een link naar Brickshelf is bvb. veel handiger. Geïnteresseerden kunnen dan zelf klikken. :-)

Om niet te ver af te dwalen: Ben niet echt fan, maar ik vind het wel een mooie set. Zitten leuke onderdelen en ideeën in om zelf een ruimtetuig in elkaar te bouwen.