| Auteur |
Bericht |
|
Neverroads |
Berichttitel: Einde van het 9volt treinsysteem
Geplaatst: ma okt 01, 2007 16:59 |
|
Thema: Town / StarWars |
Hallo!
Dit is heel slecht nieuws voor alle treinliefhebbers, beter gezegd de huidige 9volt treinliefhebbers.
De productie van dit systeem is gestaakt. In 2009 zal een nieuw systeem gelanceerd worden, gebaseerd op de nieuwe power functions zoals al gebruikt in een aantal van de nieuwste sets. Hieronder volgt de officiële verklaring van LEGO.
Casper
Citaat: LEGO 9V Train Communication
Billund, Oct. 1st ’07 Dear all,
Many of you are aware of the on-going discussions on the 9V train system. We would like to thank you all for the input you provided to us directly and through different channels. Based on critical business decisions and the consultations and discussions with various AFOLs we have decided to focus on one single solution in order to avoid the complexity of maintaining two systems in parallel and in order to solve the issues we have with the actual 9V system and the remote control City train system. We envision one upgradeable train system for all ages in the future.
The LEGO Group has considered the future of the 9v at length, and has come to the conclusion that there is not sufficient demand for the product line to be profitable and competitive. The existing machines need to be replaced and minimum order quantities at external suppliers for motors and speed regulators are so high that the investment The LEGO Group would have to put in, would not be rational or reasonable compared to sales figures of the existing 9V system.
The implication of this is that the 9v elements sold now are the last of the remaining stock and subsequent production of elements for the 9V platform has ceased.
The LEGO Group will launch elements for a new train system based on the new electric LEGO Power Functions system in 2009. Using the LEGO Power Functions system the new train system will benefit from a set of electric elements that are cross theme, widely available and not completely train specific which allows us to amortize the development and on going cost across multiple themes. We are at an early development stage of the new train system and several AFOLs are already involved in the development process, to ensure that the new system will accommodate the types of features and functions requested by the AFOL community. This collaboration with AFOLs is very important to The LEGO Group and we strive to involve the Adult Fan Community as much as possible.
Holger Matthes, Germany, currently member of the AFOL team which is involved in the process of developing the new system explains the situation in this way:
“The LEGO train system has to fulfill different needs for different target groups in a very special way. On the one hand it’s a toy for kids because it is easy to set up and because of the playability in the kid’s room, and on the other hand it is also for AFOLs who build huge LEGO train layouts with realistic looking train models and functionality. The LEGO Group is aware of this and the company tries to support both needs within the given restrictions (e.g. costs for a niche product like the LEGO trains).”
Using the universal LEGO Power Functions system for trains will give The LEGO Group the ability to match the demands and wishes of the AFOL Train community in the future.
Steve Barile, USA – President of ILTCO (International LEGO Train Club Organization) and one of the involved AFOLs says about the new train system:
“I am excited that the new universal Power Functions system can make track side accessories viable and potentially automated and interactive.”
He continues:
“With the track being exclusively plastic the LEGO Power Functions Train system has the potential for new and innovative track geometries and continued innovation by both The LEGO Group and the AFOLs.”
These AFOL quotes give you an impression of what will be possible with the future system and we will keep you up to date on the development of the new LEGO Power Functions train system. We expect to have more information and details to share with you before the end of the year.
Richard Stollery, Head of LEGO Community Development
|
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 17:03 |
|
| Hoofdredactie |
 |
Thema: Castle |
|
|
|
|
 |
|
legotrucks |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 17:41 |
|
Thema: schaal 1:13 |
De impact is groter dan de wisseling van 12V naar 9V in 1990. De LEGO-Community was toen nog niet zo groot of eigenlijk wisten velen niet van het bestaan van elkaars hobby.
Dat wordt dus hamsteren geblazen voor de laatste stukken rails ...

|
|
|
 |
|
puntcom |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 17:45 |
|
legotrucks schreef: ...Dat wordt dus hamsteren geblazen voor de laatste stukken rails ... 
Ik maak me geen zorgen. Zelfs 12V rails is tweedehands nog te krijgen, ik neem aan dat dat met 9V ook wel het geval zal blijven.
|
|
|
|
|
 |
|
KarlMarX |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:06 |
|
| Moderator |
 |
Thema: City + StarWars |
| Tja, ik vind het persoonlijk niet zo erg omdat ik dat hele 9V systeem toch net gemist heb in mijn darkages. Ik moest sowieso opnieuw beginnen... Maar voor anderen is het wel jammer ja. Ik hoop voor hen dat je betrekkelijk eenvoudig (en enigzins betaalbaar) straks bestaande treinen kan ombouwen naar het nieuwe systeem. De RC treinen rijden ook op oude rails, dus de rails is ook niet waardeloos hierdoor.
Ik vraag me af wat ze met het RC systeem gaan doen. Is dat straks wel compitabel? En 2009 duurt nog wel lang. Komen er tot die tijd dan helemaal geen nieuwe trein sets uit? Ook geen RC treinen?
|
|
|
|
|
 |
|
mahjqa |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:06 |
|
Thema: Technic |
| De ratio kind / AFOL is zo groot dat de meeste onderdelen voor tientallen jaren beschikbaar zullen blijven. De laatste 9v sets kwamen in 2004 uit. Voordat de laastste daarvan op markplaats is verkocht zijn we jaren verder.
|
|
|
 |
|
oeniepoentje |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:25 |
|
| Tja het is jammer nieuws, ik ga denk nog even de laatste voorraad aanschaffen, en dan maar wachten op het nieuwe systeem!
Het nieuwe systeem klinkt wel erg interessant! Maar iemand enig idee wat er te wachten staat? Elektrische seinen, slagbomen, wissels?
Opzich vind ik het wel weer goed van the lego group dat ze het wel weer goedmaken!
|
|
|
|
|
 |
|
MOCkingBird |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:27 |
|
| Tja, het zat er dik in natuurlijk dat de 9V rails eruit zouden gaan. Nu maar hopen dat er echt een algemeen 'stroom' pakket komt. Met hopelijk niet al te veel tussen stappen, die dan net niet op elkaar passen.
|
|
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:34 |
|
| Hoofdredactie |
 |
| Op zich het stukje over een soort van overall besturingssysteem spreekt mij wel aan. Het zou mooi zijn als er een algemeen systeem zou komen.
Het kletspraatje van dat er doorgeproduceerd zou worden als er maar genoeg gekocht zou worden van het systeem vind ik persoonlijk wat minder. Dat "kluifjes gooien" ben ik wel zat eigenljik.
|
|
|
|
|
 |
|
Rusty |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:37 |
|
Thema: Classic Space |
Het zat er natuurlijk aan te komen. 2 systemen naast elkaar produceren is niet haalbaar, en Lego heeft nu voor de batterij gevoede oplossingen gekozen (zou het iets te maken hebben met de samenwerking met Duracell?  ) Ik heb gelukkig genoeg rails voor de grootste baan die ik op onze zolder kan aanleggen zonder een scheiding te riskeren, maar voor degenen die nog niet genoeg hebben zal dit wel een leuk effect op de prijs en verkrijgbaarheid van de oude rails hebben... 
|
|
|
|
|
 |
|
javanree |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 18:55 |
|
| Ik had al weinig vertrouwen meer in de firma LEGO, maar dit is wat mij betreft de doodsteek voor welk vertrouwen naar de firma toe... ambassadors (sorry Casper/Barbara, niet persoonlijk bedoeld), community managers, diverse andere "projecten" en dergelijke, een grote dikke wassen neus. Het gaat ze alleen puur om de knaken en hoe ze die kunnen verdienen zal ze een rotzorg wezen.
Voor mij dus definitief geen evenementen meer waar LEGO als bedrijf bij betrokken is (1000steineland, Skaerbaek etc), ik wil er nks meer mee te maken hebben. Geen zin om nog reclame te maken voor een toko die ons zo bedondert.
|
|
|
|
|
 |
|
LegoLion |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:02 |
|
Euh ik denk dat je daar vast een goede rede voor hebt, ik weet deze niet maar ben het met stuifzand eens dat ze niet het één moeten doen terwijl ze het ander zeggen.
Ik ben wel erg benieuwd naar dit nieuwe systeem, herintroductie van seinen? gemotoriseerde spoorovergangen en dergelijke? Lampjes? Ben benieuwd.. jammer dat ze over gegaan zijn op dat darkbley want ik vond die oude donkergrijs echt heel erg veel mooier voor de rails... En trouwens, een trafo voor dit nieuwe elektrische systeem lijkt me ook wel een fijn plan... de motors zuipen batterijen en als je dan meerdere treinen een dagje wil laten rijden 
|
|
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:15 |
|
Thema: Technic Huizen |
| Een systeem gebaseert op de Power Functie's lijkt mij wel wat. Uiteindelijk werkt de bulldozer hier ook uitstekend mee.
Ik vind het nogal flauw om te reageren in de trant van "Het gaat Lego alleen maar om het geld". Waar zou het anders voor een commercieel bedrijf om gaan. Als je de afgelopen jaren op andere motieven rekende dan wordt de droom nu inderdaad wel wreed beeindigd.
Een verandering betekent, nieuwe omzet en een nieuwe continuering van de produktie. En continuiteit daar gaat het om bij elke onderneming. Dan komt de winst ook vanzelf wel.
Dus ik ben er niet zo rouwig om en pas mijzelf wel aan.
|
|
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:20 |
|
| Hoofdredactie |
 |
LegoHenkie schreef: Ik vind het nogal flauw om te reageren in de trant van "Het gaat Lego alleen maar om het geld". Waar zou het anders voor een commercieel bedrijf om gaan.
Nou, ik ben het eigenlijk wel met javanree eens hoor, als je wat meer in het circuit rondloopt zeg maar, en met evenementen meedoet, wordt er best wel eens aan de ene kant dit geroepen en aan de andere kant iets heel anders.
Bovendien is het bij het introduceren van IR gezegd dat men het 9V systeem zou blijven produceren zo lang daar belangstelling voor was (of woorden van gelijke strekking), en dat is dus gewoon onzin gebleken.
Het is ook niet de eerste keer dat zo iets gebeurt, en dat in een relatief korte tijd. Ik kan me wel voorstellen dat hardcore fans die al jaren heel veel doen in deze hobby zich genaaid voelen.
Ik zeg het misschien wat cryptisch, maar een goed lezer ziet ook wel wat ik bedoel met "kluifje gooien".
|
|
|
|
|
 |
|
legopaul |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:23 |
|
Thema: City |
Waarom verbaasd met dit nu niet.
Het was voorspelt, ben het wel met Jan van Ree en Saskia eens dat we aardig voor spek en bonen meedoen in alle "inspraak" bij Lego.
Ik ga niet zover om Lego ( tot op zeker hoogte) de rug toe te keren, maar leuk is anders.
Ben overigens ook benieuwd naar dat nieuwe systeem.
Doet me denken aan de eerste motoren van Lego, waren ook niet specifiek voor treinen. Lego neemt het terug naar de roots gaan op deze manier wel heel erg letterlijk.
Groeten
Paul ( die al een flinke voorraad had ingekocht begin van dit jaar  )
|
|
|
|
|
 |
|
KarlMarX |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:24 |
|
| Moderator |
 |
Thema: City + StarWars |
| Ik sluit me bij LegoHenkie aan. Je kan niet van ene bedrijf verwachten dat ze een verlies lijdend product blijven produceren alleen uit sociale motieven of iets dergelijks.
De AFOL zijn blijkbaar een te kleine groep om 9V in stand te houden. Bovendien hebben echte 9V diehards al zeer veel 9V spul, dus die kunnen daar lekker mee blijven doorhobbiën.
Het is pas echt vervelend voor mensen die er pas zijn ingestapt. Niet genoeg hebben om op verder te teren, maar wel al duizende euro's erin hebben gestopt...
|
|
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:29 |
|
| Hoofdredactie |
 |
KarlMarX schreef: Ik sluit me bij LegoHenkie aan. Je kan niet van ene bedrijf verwachten dat ze een verlies lijdend product blijven produceren alleen uit sociale motieven of iets dergelijks.
Ik denk dat het er ook meer om gaat dat TLG dát niet gezegd heeft.
Een jaar geleden is er nog een 9V treinset uitgekomen? Waar ging dat dan over?
Iets als "jongens, we produceren nog 2 jaar lang rails en motoren en dan is het afgelopen, over en uit". Dat was op zich wel duidelijker én oprechter geweest. Ga dan niet lopen roepen dat de input van afols zo belangrijk is en dat men zoveel van ons houdt en blahblah.
Hou die verhoudingen dan gewoon helder.
En waar de frustratie bij sommige mensen (waaronder mijzelf, en ik ben niet eens een treinenmens) vandaan komt is dat dit dus niet de eerste keer is. Dat heeft op zich niet zo veel te maken met reëel zijn in de bedoelingen van TLG.
|
|
|
|
|
 |
|
Gast |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 19:32 |
|
|
|
| Ik ben erg blij.
Ook ik heb (dankzij mijn Dark Ages) het 9V-systeem gemist.
Als ik treinen ga kopen van het nieuwe systeem heb ik toch een kleine garantie dat het systeem compatibel zal zijn met wat de jaren erna op de markt zal komen.
En mijn Engels is nu niet zo slecht, maar toch bedankt voor de vertaling. Erg handig!
|
|
|
|
|
 |
|
marakoeschtra |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 20:02 |
|
Thema: minifigschaal |
Ja, het hing al een tijdje in de lucht natuurlijk...de komst van het huidige IR-systeem zorgde al dat er weinig hoop meer over bleef. Het verbaast me dus niets.
En wat die inspraak van de AFOL-gemeenschap betreft; je moet als bedrijf met een omvang als LEGO wel erg sterk in je schoenen staan om een produkt met verlies te blijven verkopen...wat dat betreft gaát het ook alleen maar om geld.
Ik vraag me af in hoeverre er echt is onderhandeld over het instandhouden van 9V, of dat het eigenlijk bij voorbaat al een uitgemaakte zaak was dat het zou verdwijnen...
Maar ondankt alle negativiteit rondom het verdwijnen van het 9V-systeem, ben ik wel erg benieuwd naar de opvolger; met de Power Functions heeft LEGO volgens mij een goede standaard gezet, die nog volop uitgebreid kan worden. 
|
|
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 20:18 |
|
stuifzand schreef: Iets als "jongens, we produceren nog 2 jaar lang rails en motoren en dan is het afgelopen, over en uit". Dat was op zich wel duidelijker én oprechter geweest.
Je gaat als bedrijf toch niet iets op de markt zetten met de mededeling, "Dit was het laatste, over twee jar iets nieuws". Dan weet je zeker dat het niet verkocht wordt. Zoals ze het nu doen, dat de produktie gestopt is, is de juist methode. En het is zeer waarschijnlijk dat de voorraden nu laag zijn.
|
|
|
|
|
 |
|
Grunneger |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 20:24 |
|
Thema: Treinen |
|
|
|
|
 |
|
HJR |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 20:57 |
|
| Lego Ambassador |
 |
Thema: Star Wars |
Ehm, ik snap jullie reacties niet zo; dit was toch al bekend? In berlijn vorig jaar vertelde men dat de speciale rode trein- / locomotiefset de laatste zou zijn met een 9V motor, en dat LEGO daarna zonder zou zitten. Dan vind ik het niet vreemd dat men na een jaar zegt dat ook de rails uit het programma verdwijnen... Maar goed, ik niet van de treinen, en weet alleen dat JAvanRee voor ieder evenement er mééééééér dan genoeg heeft
Voor mij een véél mindere issue dan die nieuwe grijs- en bruintinten & minder kwaliteit omwille van de productiesnelheid, want daar kan ik nog steeds kwaad omworden... 
|
|
|
 |
|
legotrucks |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 21:03 |
|
HJR schreef: Voor mij een véél mindere issue dan die nieuwe grijs- en bruintinten & minder kwaliteit omwille van de productiesnelheid, want daar kan ik nog steeds kwaad omworden... 
Dat klopt ook wel. Kijkend naar mijn meest recente MOC waarvan een groot deel vervaardigd is uit 'dark bluish gray' kan ik ook niet anders concluderen
Mijns inziens heeft Jan-Albert gelijk. Met de gedane uitspraken naai je AFOLs wel een oor aan. De productie kan natuurlijk niet met lengte van jaren worden gecontinueerd, maar nu kom je als TLC erg ongeloofwaardig over.
|
|
|
 |
|
legomannetje |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 21:09 |
|
| Er is gewoon weinig markt voor.
Märklin en Roco balanceerden recentelijk ook al op het randje van de afgrond, dus het is zeker niet overal rozegeur en maneschijn in de miniatuurtreinenwereld.
En over om de zoveel tijd steeds iets nieuws op de markt zetten, genoeg firma's doen niets anders (Intel, Sony, Microsoft, Lays, Pepsi, etc.)
|
|
|
 |
|
javanree |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 21:17 |
|
HJR schreef: Ehm, ik snap jullie reacties niet zo; dit was toch al bekend? In berlijn vorig jaar vertelde men dat de speciale rode trein- / locomotiefset de laatste zou zijn met een 9V motor, en dat LEGO daarna zonder zou zitten. Dan vind ik het niet vreemd dat men na een jaar zegt dat ook de rails uit het programma verdwijnen... Maar goed, ik niet van de treinen, en weet alleen dat JAvanRee voor ieder evenement er mééééééér dan genoeg heeft Voor mij een véél mindere issue dan die nieuwe grijs- en bruintinten & minder kwaliteit omwille van de productiesnelheid, want daar kan ik nog steeds kwaad omworden... 
Er is anders over de rails iets heel anders gezegd : er zou op een nader tijdstip goed gekeken worden hoe het met de vraag naar 9V treinrails zit. En daarover is vervolgens gezwegen en nu ineens zonder aankondiging dit.
Wat die kwaliteit en nieuwe kleuren betreft, dacht dat mijn mening daarover hier op LOWLUG al lang bekend is, heb er uitentreure over gepost (tot vervelens toe volgens sommigen)
En NEE, ik heb niet genoeg rails... 3 of 4 extra sets wissels en nog 100-200 rechte rails erbij zou fijn zijn.
|
|
|
|
|
 |
|
legomannetje |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 21:21 |
|
javanree schreef: En NEE, ik heb niet genoeg rails... 3 of 4 extra sets wissels en nog 100-200 rechte rails erbij zou fijn zijn.
Wellicht zijn er genoeg mensen die in 2009 overstappen op het nieuwe systeem en hun huidige rails en wissels van de hand doen.
Ik heb inmiddels ook al meer dan ik kan uitleggen aan blauwe rails, hoelang is dat al niet meer in productie?
|
|
|
 |
|
javanree |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 21:21 |
|
LegoHenkie schreef: Je gaat als bedrijf toch niet iets op de markt zetten met de mededeling, "Dit was het laatste, over twee jar iets nieuws". Dan weet je zeker dat het niet verkocht wordt. Zoals ze het nu doen, dat de produktie gestopt is, is de juist methode. En het is zeer waarschijnlijk dat de voorraden nu laag zijn.
Je snapt er dus overduidelijk niks van... het product was al ruim 15 jaar onderdeel van het programma, niet net 2 jaar. Het was al 15 jaar een lopend en gangbaar product. Om na ruim 15 jaar zo hard te stoppen is onbeschoft!
Destijds, ruim een jaar voor de switch 9v-12v kwamen er in de winkels al folders met het hoe/wat, werd er eea beloofd (en WAARGEMAAKT) over beschikbaarheid spareparts. Idem met overgang 4.5v technic motoren naar 9v. Mensen kregen de gelegenheid te kiezen... die mogelijkheid is er nu niet en inderdaad is voorraad waarschijnlijk al extreem laag, dus velen vissen achter het net.
|
|
|
|
|
 |
|
legotrucks |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 22:41 |
|
| Dat klopt helemaal. Je kon nog een aantal jaren na de lacering van het 9V-systeem oude 12V-systeem onderdelen los bestellen. Maar vroeger is helaas niet nu en mijn vader zegt vaak: "het gaat toch altijd om de munten". Helaas heeft hij gelijk ...
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 22:52 |
|
javanree schreef: Om na ruim 15 jaar zo hard te stoppen is onbeschoft!
Destijds, ruim een jaar voor de switch 9v-12v kwamen er in de winkels al folders met het hoe/wat, ......
Dat men het in het verleden anders heeft gedaan, wil niet zeggen dat men het nu weer zo moet doen. Misschien heeft men er wel een les uit getrokken dat het de verkeerde methode was.
Dat jij een fanatieke verzamelaar en bespeler van lego-treinen bent, wil nog niet zeggen dat de lego-groep enige verantwoording ten aanzien van jouw hoeft af te leggen. Het lijkt er een beetje op dat men rekening met jouw moet houden omdat je nog een paar honderd stuks rails wilt hebben. Ik denk dat je daar de plank mis slaat.
Lego is en blijft kinderspeelgoed, waar wij als volwassenen ook veel plezier aan beleven, maar de winst word denk ik wel door Lego behaald door de verkoop aan kinderen.
|
|
|
|
|
 |
|
legomannetje |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 22:56 |
|
Als iemand zo graag wil dat de huidige 9V lijn behouden blijft, dan plaatst diegene maar een order bij Lego voor laten we zeggen een paar miljoen euro, dan wil Lego dat vast wel leveren.
Net als ieder ander bedrijf: aan zeurende 'klanten' heb je niets, die ben je liever kwijt dan rijk 
|
|
|
 |
|
pj_bosman |
Berichttitel:
Geplaatst: ma okt 01, 2007 23:39 |
|
| Àch ja, persoon A doet een loze belofte, en persoon B trekt even later zonder pardon de stekker eruit, omdat er één systeem teveel is. Om het kort te verwoorden.
|
|
|
|
|
 |
|
Rusty |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 6:02 |
|
LegoHenkie schreef: javanree schreef: Om na ruim 15 jaar zo hard te stoppen is onbeschoft!
Destijds, ruim een jaar voor de switch 9v-12v kwamen er in de winkels al folders met het hoe/wat, ...... Dat men het in het verleden anders heeft gedaan, wil niet zeggen dat men het nu weer zo moet doen. Misschien heeft men er wel een les uit getrokken dat het de verkeerde methode was. Dat jij een fanatieke verzamelaar en bespeler van lego-treinen bent, wil nog niet zeggen dat de lego-groep enige verantwoording ten aanzien van jouw hoeft af te leggen. Het lijkt er een beetje op dat men rekening met jouw moet houden omdat je nog een paar honderd stuks rails wilt hebben. Ik denk dat je daar de plank mis slaat. Lego is en blijft kinderspeelgoed, waar wij als volwassenen ook veel plezier aan beleven, maar de winst word denk ik wel door Lego behaald door de verkoop aan kinderen.
Maar het zijn weer wel voornamelijk de volwassenen die zorgen dat er dingen te zien zijn op Legoworld en andere shows, en daar heeft Lego als bedrijf toch ook baat bij.
En de enige reden die ik kan bedenken waarom het langer produceren van 9V materiaal naast het nieuwe systeem nu ineens een verkeerde keuze zou zijn, is geld. Kun je verwachten van een commercieel bedrijf natuurlijk, maar ga dan niet allerlei beloftes doen dat ze de input van AFOLS zo waarderen zoals met het ambassador programma gesuggereerd wordt, want blijkbaar telt deze mening een stuk minder mee dan ze doen voorkomen...
Ik denk dat de korte samenvatting van bosman hierboven het heel treffend weergeeft...
|
|
|
|
|
 |
|
McBricker |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 7:54 |
|
LegoHenkie schreef: Dat jij een fanatieke verzamelaar en bespeler van lego-treinen bent, wil nog niet zeggen dat de lego-groep enige verantwoording ten aanzien van jouw hoeft af te leggen. Het lijkt er een beetje op dat men rekening met jouw moet houden omdat je nog een paar honderd stuks rails wilt hebben. Ik denk dat je daar de plank mis slaat.
Het nieuwe RCsysteem is ingevoerd zonder foldertje of zo iets. Vele ouders, ooms en andere verwanten staan nog steeds in de winkels om voor rails voor het "oude" het systeem te vragen. Dus niet alleen de volwassene fans missen opheldering. Maar de ouders hebben geen forum, om meningen en vragen uit te kunnen wisselen. Vele weten niet eens, dat Lego een service heeft.
Het is aan Lego de mensen, die echte fans zijn te waarderen. Het enige wat Lego waardeert zijn sommige AFOLs die goedkoop, meestal voor een paar steentjes ideeën brengen voor nieuwe sets. Daarom zijn ook AFOLs bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem betrokken.
Ik heb ook met het bedrijf afgesloten. Dat heeft verschillende reden, maar vooral is Lego een bedrijf geworden, dat visies uit het verleden heeft laten vallen, om alleen naar de winst te kijken. Dat is voor een wereldbedrijf op zich natuurlijk oké, als niet de baas KKK zo vaak over "verantwordelijkkeit en kwaliteit" zou hebben. Dan wordt het een farce.
De Hobby Train Set werd in Berlijn aangekondigt, als of het met het hele system verder zou gaan. Vele mensen hebben deze lelijke set alleen gekocht, om het 9V syteem te redden, hoewel het al dood was. Lego heeft daardoor nog meer winst op gemaakt, maar de echte fans opgelicht.
|
|
|
|
|
 |
|
Rusty |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 8:42 |
|
| Helemaal mee eens, MCBricker. Ik heb ook al een tijd het idee dat ze de ideeen van AFOLS alleen gebruiken om iets te maken wat goed verkoopt, maar niet echt om aan de wensen van de fans tegemoet te komen.
En door de terugval in kwaliteit die je aanhaalt, ben ik al minder sets gaan kopen. Alleen de echte topmodellen komen nog op mijn verlanglijstje. Normaal kocht ik wel eens een setje extra, als partspack, maar met de meeste nieuwe sets is de kans erg groot dat je onderdelen krijgt waarvan bijv. de noppen niet meer in het midden zitten. In 4 van 5 sets die ik recent heb gebouwd zaten afwijkende onderdelen, zoals forse kleurverschillen, kromme assen en noppen die niet op de juiste plek staan.
De ontwerpen van de sets mogen dan de laatste tijd weer beter zijn, maar als je steeds de, overigens uitstekende, klantenservice moet bellen, beleef je toch minder lol aan zo'n set.
|
|
|
|
|
 |
|
Dryw Filtiarn |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 8:52 |
|
Thema: Technic |
Rusty schreef: [knip] De ontwerpen van de sets mogen dan de laatste tijd weer beter zijn, maar als je steeds de, overigens uitstekende, klantenservice moet bellen, beleef je toch minder lol aan zo'n set.
Wat betreft het klantenservice bellen, als er maar genoeg mensen vaak genoeg blijven bellen met klachten, zullen ze er op den duur wel wat aan gaan doen 
|
|
|
 |
|
stuifzand |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 9:06 |
|
| Hoofdredactie |
 |
Rusty schreef: Helemaal mee eens, MCBricker. Ik heb ook al een tijd het idee dat ze de ideeen van AFOLS alleen gebruiken om iets te maken wat goed verkoopt, maar niet echt om aan de wensen van de fans tegemoet te komen.
En zolang er mensen zijn die opgewonden raken omdat het moederschip contact met ze opneemt en meteen in de benen komen blijft dat zo.
|
|
|
|
|
 |
|
McBricker |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 9:15 |
|
stuifzand schreef: En zolang er mensen zijn die opgewonden raken omdat het moederschip contact met ze opneemt.
 Leuk vergelijk, maar klopt!
|
|
|
|
|
 |
|
Rusty |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 9:29 |
|
stuifzand schreef: Rusty schreef: Helemaal mee eens, MCBricker. Ik heb ook al een tijd het idee dat ze de ideeen van AFOLS alleen gebruiken om iets te maken wat goed verkoopt, maar niet echt om aan de wensen van de fans tegemoet te komen.
En zolang er mensen zijn die opgewonden raken omdat het moederschip contact met ze opneemt en meteen in de benen komen blijft dat zo.
Ja, dat is het precies. Het idee dat je favoriete bedrijf je hulp kan gebruiken is natuurlijk opwindend, maar gebruikt wordt je dan inderdaad... 
|
|
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 10:05 |
|
stuifzand schreef: Rusty schreef: Helemaal mee eens, MCBricker. Ik heb ook al een tijd het idee dat ze de ideeen van AFOLS alleen gebruiken om iets te maken wat goed verkoopt, maar niet echt om aan de wensen van de fans tegemoet te komen.
Laat je je dan niet gebruiken? Ik ben met Lego bezig omdat ik het leuk vind. En het nieuwe systeem lijkt mij een leuke uitdaging. Dus ga ik niet meer van oude systemen kopen. Ik wacht rustig af.
Laatst bijgewerkt door LegoHenkie op di okt 02, 2007 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
|
|
|
|
|
 |
|
evdberg |
Berichttitel:
Geplaatst: di okt 02, 2007 10:40 |
|
| Het is niet allemaal kommer en kwel ... want als ik 't goed begrepen heb, gaat Lego nu iets doen wat ze naar mijn mening al veel eerder hadden moeten doen: 1 elektrisch systeem voor alle thema's. Dus niet meer een aparte trein motor en een aparte technic motor, maar 1 systeem dat je universeel kunt gebruiken. Daar ben ik zeker voor! Het enige is dan wel dat ze proportionele control (dwz meerdere snelheden en niet alleen aan/uit) aan de Power Functions moeten toevoegen, iets wat ze (weer naar mijn mening) al meteen hadden moeten doen ... betekent dit nu ook dat het net nieuwe IR trein systeem ook al weer wordt uitgefaseerd?
O ja, nu maar hopen (maar dat zal wel teveel gevraagd zijn) dat het nieuwe systeem toch op de één of andere manier op het oude 9v treinsysteem aansluit ... dwz dat je de stroom voor de PF ook van de rails kunt oppikken.
|
|
|
|
|
 |
|