Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
8960

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

41075 - Elves - The Elves' Treetop Hideaway

door TAFOL » Vr Aug 05, 2016 22:20

Afbeelding

Gegevens
Set: 41075
Thema: Elves
Jaar van uitgave: 2015
Aantal onderdelen: 504 (inclusief minifigs)
Minifigs: 3
Prijs: €54,99

Inleiding
Toen in 2014 bekend gemaakt werd dat er een Elven-lijn kwam met minidolls, liepen de meningen op internationale fora uiteen. Enkele kreten: "Moeten we Lord of the Rings inwisselen voor dit?" "Leuk hoor, die minidolls. Maar geef mij maar Forestmen." "Roze en paarse boomblaadjes! Afbeelding" "Eindelijk een fantasy-thema waar mijn dochter haar tanden in kan zetten!" "Nog een meisjes-lijn? Afbeelding" Kortom, niet iedereen was er even enthousiast over. Tuurlijk was het jammer dat we een last goodbye moesten zeggen tegen Frodo/Bilbo en zijn hobbit-maatjes, maar wat we ervoor terugkregen was 3 keer vrolijker en knalde de pan uit qua set-design. Deze sets moest ik gewoon hebben, al helemaal nadat foto's van de sets uitlekten. Zo ook deze set, de grootste van de allereerste serie. Lees hieronder mijn mening erover.

De doos + inhoud
De doos van deze set is aardig aan de maat (neem de dozen van o.a. de 21117 en de 42038 als voorbeeld). Voor die 55 euries heb je dus een leuke buit. En natuurlijk spreekt ook de box-art boekdelen. De elven Farran Leafshade en Azari Firedancer die lekker zitten te chillen terwijl ze Emily Jones uitzwaaien als deze via de magische portaal weer naar huis terugkeert. Kijk eens hoe Farran de bladeren aan de kant tovert voor een magisch uitzicht en Emily op het punt staat om te vertrekken. Cool toch? Oké, oké, mij was het ook meer om de inhoud te doen, maar toch kreeg ik er wel een goed gevoel van. De inhoud dan: 4 genummerde zakjes met parts, 3 losse baseplates, een stickervelletje en 2 instructieboekjes. Klaar om aan de slag te gaan dus. Let's go!

De minifigs
Farran, de enige jongetjeself met groene vingers, is een stoere dude met zijn stekeltjeskapsel (dat bovendien uitstekend geschikt is voor LotR (hint, hint)) en een groene jas over zijn bruine hemd, i.c.m. een donkergroene broek en bruine schoenen. Details als de tattoos op zijn gezicht en schouder zijn leuk gedaan en verraden dat hij een echte boself is. Aazari daarentegen is qua kleurenschema juist het tegenovergestelde. Felle kleuren als magenta en bright orange sieren haar strapless topje en jurk en ook zij heeft dezelfde huidversierselen als Farran dat heeft. De echte highlight is echter haar haar, dat van donkerrood overloopt in geel. Emily Jones ziet er, in tegenstelling tot haar elvenvriendjes, wat gewoontjes uit met een gestreept wit mouwloos shirtje, zandblauwe broekje en een paardenstaart in haar kastanjebruine haar. Ze zou zich dus zo thuis voelen in Heartlake City. Verder hebben we ook nog Enki, het panterhuisdiertje van Azari. Een snoesje om te zien! Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Het hoofdmodel
Volgens de instructies begint de bouw bij een tafeltje en 2 stoeltjes. Heel knus allemaal en zit ook binnen een paar minuten in elkaar. Wat volgt is de beplanting van 2 joekels van bomen, inclusief hooggelegen luxueuse zomervertrekjes als kers op de taart. Details als de trans-lichtblauwe vortex, het verborgen postvakje (serieus, wie is er nou postbode in Elvendale?? Daar wil ik wel een set van!), een zwarte wortelsoepketel, optakelbaar boodschappenmandje en natuurlijk het feit dat er geen groene maar juiste paarse bladeren aan deze bomen hangen (want dat zou natuurlijk absurd zijn. Pff!) verraden dat we hier niet in Heartlake City zitten, maar juist in een mythische dimensie waar elven hoogtij vieren. De bouw kan op sommige plekken een aardige uitdaging zijn met SNOT-technieken, schuingeplaatste dakdelen en een technic-constructie voor 1 van de speelfuncties, maar een genot voor mij als doorgewinterde LEGO-fan. Kortom: erg leuk om te bouwen dus. Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Conclusie
In de foto hieronder zie je dan het eindresultaat: een chillax-plek voor wanneer onze elvenvrienden moe zijn van hun avonturen en willen genieten van alle rust. Omgeven door gouden diamantplantjes en glinsterend paarse paddestoelen, gelegen aan waterstromen en overschaduwd door een hoop bladeren en bloempjes in allerlei kleuren en geuren lijkt deze set haast magisch. Qua uiterlijk valt er dus niks te verbeteren. Maar hoe zit het dan met de steentjes? Zit er nog wat voor de die-hard verzamelaars tussen? Nou, als men zegt dat er niks bijzonders tussen zit, lijkt me dat een zeer sterk understatement. Wat dacht je van paarse en lichtpaarse blaadjes, zandgroene ornamentele hekjes, stengeltjes met ruimte voor 6 bloemen en een enorme voorraad aan donkerrode bricks, plates en slopes (hint: slope 75 2x1x3 is leuk voor herbouwen Café Corner! Afbeelding). Enfin, voor ieder wat wils dus. Ook wat betreft speelfuncties zit het wel snor: een loopbrug die zo in een ladder kan veranderen, een mandje dat je omhoog kunt takelen en natuurlijk de pièce de résistance, een bladerdek dat op betoverende wijze aan de kant geschoven kan worden. Wat mij betreft kan ik op geen enkele manier iets negatiefs ontdekken aan deze set. De prijs is goed voor deze goudmijn aan bruikbare parts en als kind zou ik er echt uren mee kunnen doorbrengen. Kortom: een must-have! Afbeelding
Afbeelding

Eindcijfers
Onderdelen: 10/10: Voor ieder wat wils.
Bouw: 9.5/10: Een beetje uitdaging is nooit weg.
Minifigs: 9.5/10: Geweldig! Aan elk detail is gedacht.
Design: 10/10: Betoverend mooi. Creëert de sfeer bijzonder goed.
Prijs: 9.5/10: Absoluut zijn centjes waard. :duim:
Speelbaarheid: 10/10: Aan speelfuncties geen gebrek.

Gemiddelde: 9.8/10: Mocht dit cijfer je nog niet overtuigen, dan weet ik het ook niet.

* Alle foto's hierboven zijn klikbaar. Meer foto's vind je hier.
* Bekijk ook eens de rest van mijn Brickshelf voor meer fotoreviews.
* Like en deel mijn Facebook-pagina.
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf