Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3569

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

3185 - Friends - Paardenkamp (2012)

door Bricknook » Za Aug 04, 2012 21:21

Afbeelding

Thema: Friends
Jaar van uitgave: 2012
Aantal friend-figs: 4
Prijs: Ik heb er €74,99 voor betaald, maar de volle nieuwprijs ligt op €99,99.

Het paardenkamp is de grootste set in de Friends-lijn. Het overklast de grootste set in de eerste lichting Friends, 3315 Olivia’s huis, zowel in prijs als in aantal onderdelen. De 3315 bevat 695 onderdelen en kost op S@H €74,99. De 3185 bevat 1112 onderdelen en kost €99,99-. Voor die prijs krijgen we een groot paardenkamp, zonder stallen, ironisch genoeg.

In deze doos zitten 10 zakjes met onderdelen: 9 stuks genummerd van 1t/m9 en 1 ongenummerde zak met de 8x16 plates. Verder zitten er 2 losse tan 16x16 plates in en de bouwinstructies, samen met het stickervel en een stuk karton ingesealed.
Met zakje 1 worden het kampvuur (met bankjes en marshmallows), de poort en het rijtuig gebouwd.
Zakje 2 is voor de witte omheining en het gedeelte waar de ruitermaterialen worden bewaard.
Zakje 3 en 4 zijn voor het busje en de aanhanger.
Zakje 5 is voor het sanitairgebouw.
Zakje 6 is voor de kantine.
Zakje 7 is voor de lesruimte.
Zakje 8 is voor de slaapkamer met balkonnetje.
Zakje 9 is voor de slaapkamer met stapelbed.

De friendfigs:
-Stephanie: Het blonde meisje van de groep. Ze draagt een wit shirtje en een groene broek.
-Emma: De modefreak van de groep. Ze draagt een donkerblauw/paarse rok en een lichtpaars shirtje. Ze heeft haar zwarte haar in een ‘prinsessen-stijl’: het lijkt sterk op het kapsel dat de prinsessen in de ridderthema’s ook wel hebben.
-Ella: Ella is een nieuw personage. Ze heeft een bruine huidskleur en zwarte krullen (hetzelfde kapsel als Olivia, maar in een andere kleur). Ze draagt een witte broek en een roze shirt. Beide zijn met bloemen gedecoreerd.
-Theresa: De kampbeheerder. Ze draagt een roze blouse en een witte broek. Ze heeft bruin haar, dat ze net als Emma in een prinsessen-stijl draagt.
Voor alle friendfigs is een ruitercap meegeleverd. Onder de cap steekt een paardenstaart uit in de kleur haar die de fig hoort te hebben.
Let op: Stephanie en Ella zitten in zakje 1, Emma en Theresa zitten in zakje 2.

De set:
De set bouwt makkelijk weg. Daar valt ook vrij weinig over te zeggen, zelfs bij de grootste set in de serie. Over de uitvoering valt dan weer meer te zeggen.
Over de kleinste randzaken valt niks te zeggen. Ze horen erbij, als je deze set een paardenkamp wilt laten zijn en ze zijn leuk uitgevoerd. Het rijtuig is gebouwd op 2 mensen; een wagenmenner en een passagier.
Het busje doet me denken aan mijn werkweek, toen ik nog in de brugklas zat: alle leerlingen uit gemeente X dienen zich op een vooraf aangegeven plaats te verzamelen, om dan naar het kampeerterrein te worden gebracht. Met dat busje, denk ik onmiddellijk aan een dergelijke opzet: de kampeerders worden op een bepaalde plek opgehaald en naar het kamp gebracht en ze worden aan het einde van het kamp ook weer op diezelfde plek afgezet. Het busje doet me trouwens denken aan een VW-busje.

De opberghoek is het gedeelte waar zadels, rijtuigen en verzorgingsmaterialen worden bewaard. Er wordt één enkel muur gebouwd, waar alles tegenaan wordt geplaatst. Er zitten ook nog een wasbak en voerbakje bij. Het is wat klein, maar het volstaat. Dergelijke gedeelten van een terrein, zijn nooit echt groot of ruim.

Het sanitairgebouw is leuk gevonden. :duim: Het bestaat uit 2 aparte ruimten: een toilet en een douche. Er is op dit kamp in ieder geval meer hygiëne aanwezig dan in de maneges van paradisa en het stadsthema. :P

Het hoofdgebouw bestaat uit 4 ruimten: kantine, lesruimte en 2 slaapkamers. In de kantine kan worden gegeten; worstjes, croissant en er staat een drankautomaat. Buiten kan de egel worden gevoerd.
In de lesruimte kan Theresa theorielessen geven over paardrijden. Daartoe staan er 2 banken, waar de kampeerders op kunnen zitten. Bovendien hangt er een schoolbord (zoals het schoolbord in 3933 Olivia's laboratorium), waar Theresa aantekeningen op kan schrijven. Achter in het lokaal staat een prijzentafel. Of deze bekers al gewonnen zijn, of te winnen zijn bij een aankomende wedstrijd is niet duidelijk, dat mogen we dus zelf uitmaken. Boven de bekers hangen overigens ook 2 prijslintjes.
In de beide slaapkamers staan uiteraard de bedden. De ene slaapkamer heeft alleen 2 enkele bedden. De andere slaapkamer heeft een stapelbed, een nachtkastje en een gootsteentje.
Het gebouw als geheel ziet er mooi en zelfs enigszins indrukwekkend uit. Het doet groots aan en de ruimten zijn leuk ingericht. :D

Oordeel:
Pluspunten:
-De set is groot. Er zit veel in.
-Wat er inzit, slaat ook echt ergens op. Het is niet zo, dat door de grootte, je het idee krijgt, dat ze de helft weg hadden kunnen laten, omdat dat overbodig is. Het zijn allemaal elementen die bij het thema paarden en het thema kamp horen. :duim:
-Leuke onderdelen: dat zit hem enerzijds in de kleurstelling: Tan, met dark tan en een donkerrood dak is natuurlijk een mooie combo. Maat de onderdelen zelf zijn ook niet verkeerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van 34 stone-bricks in de oranje-bruine kleur van Town Hall en 11 stuks in dark tan?
-Weer volop accesoires, zoals de borstels en strikjes voor de paarden. Verder zitten hier ook de nieuwe bloemen, vlinders en lieveheersbeestjes bij, in geel deze keer.
-Het rijtuig, dat je om de snuit en over de oren van het paard trekt is leuk bedacht en werkt goed.

Minpunten:
-Eentje maar: geen stal. Moeten die paardjes kou lijden in de weide? Natuurlijk begrijp ik het ergens wel. Je moet als ontwerper prioriteiten stellen. Als je stallen aan het ontwerp toevoegt, dan wordt de set duurder. Dan moet je de keuze maken: of een duurdere set uitbrengen, of dingen achterwege laten. En gelet op het feit dat er ook een kleine manege is uitgebracht (3189), is het niet onlogisch om er voor te kiezen geen stallen bij dit grote kamp te doen. :)

Conclusie:
Ik vind deze set geweldig. :omg: Het kamp is leuk uitgevoerd, zowel in opzet als in kleurstelling. Het ziet er allemaal erg verzorgd uit; een kamp waar ik mijn kinderen met een gerust hart naartoe zou laten gaan, als ik kinderen had gehad. €74,99 is een nette prijs voor dit alles. €99,99 is wat aan de flinke kant, maar ik denk niet dat dat buitensporig duur is. Ik trek nogmaals de vergelijking met de 3315, die heeft bijna de helft minder steentjes, maar kost nog altijd driekwart van wat dit kamp kost.

En wat die kinderen betreft: Ik weet zeker dat menig kind van mijn mede-Lowluggers ook in de zevende hemel zal zijn met dit paardenkamp. En voor de huidige aanbiedingsprijs, mag je hem eigenlijk niet laten liggen. Leg de set vervolgens 4 maanden weg en geef hem op 5 december aan de kleine. Moet je eens opletten, hoe hard ze “Dank U, Sinterklaasje!” zingen. :lol:
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

crazytaxi

382

Wo Nov 23, 2011 14:17

Den Haag

Re: 3185 Friends Paardenkamp

door crazytaxi » Ma Aug 06, 2012 12:13

Ik ben wel benieuwd naar de 'part out' waarde van deze set, maar Bricklink heeft deze wel erin staan maar de parts-list is nog niet beschikbaar. Is wel een grote set, met veel tan kleur.