Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.

welk render programma?

no avatar
User

Kahlann

35

Di Aug 23, 2016 12:44

welk render programma?

door Kahlann » Za Sep 03, 2016 23:58

Dames en heren technici,

Vraagje, een paar mensen hebben gevraagd om een rendering van mijn LDD model. In de guidelines van Lego Ideas staat POVray genoemd en die heb ik geprobeerd. Na 12 uur draaien was er eindelijk een beeld klaar maar het was maar een halve foto eigenlijk. Ik begrijp niet veel van dat programma maar moet ik het ongeveer zo zien dat, van de scene die zichtbaar is van het LDD model op moment van saven een soort screenshot wordt gemaakt en dat dat beeld dan gerenderd wordt? (Mijn god wat een zin, ik hoop dat iemand dat begrijpt)
Een render is een soort foto verbetering toch? Ik bedoel, je kan niet het model draaien of zo als het klaar is, net als in LDD?

2e vraag: bij een ander model krijg ik steeds de melding dat er blokjes inzitten die niet te verwerken zijn. Zie ik iets over het hoofd? kan ik ergens updaten?

3e vraag: Er zijn 2 andere programmas genoemd door mensen op forums: mecabricks en bluerender? Heeft iemand ervaring daar mee? Welk render programma is goed te doen voor computer noobs?

Alvast bedankt.
no avatar
User

Memento

10

Vr Jan 16, 2015 9:09

Assendelft

Re: welk render programma?

door Memento » Zo Sep 04, 2016 8:20

1. Renderen is het door een computer laten tekenen (berekenen) van een scene, een onderwerp of in ons geval, het door ons zo geliefde LEGO :wink: Sommigen omschrijven renderen ook wel als het "maken" van een foto, doordat je een moment bevriest, vastlegt. Zeker als je dan ook nog voor zo foto realistisch mogelijk renderen gaat:

Afbeelding

Afbeelding

En bij het renderen van een stilstaand beeld is natuurlijk het renderen van een animatie de volgende stap: een hele rits stilstaande beelden, waarin je net als bij Stopmotion steeds iets verplaatst of veranderd, waardoor je een film of animatie krijgt! Renderen van foto realisme... Dat is niet voor de ongeduldige medemens, tenzij je over een renderfarm beschikken kunt, en dan nog...

3. Mecabricks is eigenlijk net als LDD, alleen dan online! Je hebt dus internet nodig om modellen te kunnen maken of bewerken. Om het resultaat daarvan te renderen heb je dan weer een renderer nodig, zoals bijvoorbeeld Bluerender, om dat weer te kunnen renderen tot een betere kwaliteit... Er zijn zoveel 3D programma's (POV-Ray, Blender, modo, Maya, Lightwave, Cinema 4D en nog vele anderen) die we kunnen gebruiken, echter is er geen één waar je niet wat kennis van 3D computer graphics voor moet hebben, om tot een mooi of beter resultaat te komen is dat wel handig...

Zelf gebruik ik POV-Ray op een eigen ontwikkelde LEGO koppeling, waar je LDraw modellen in kunt stoppen, afkomstig uit LeoCAD, MLCAD (of op Apple BrickSmith) of zelfs uit LDD (want dat kan LDraw bestanden genereren!):

http://www.virtualbricks.nl

Let op, de website is verre van kompleet, niet alles werkt al zoals het zou moeten of is nog niet ingevuld, ook voor mij is het een hobby... :wink:
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Zo Sep 04, 2016 9:41

Misschien zou er iemand een verhaal in de BrickBieb kunnen schrijven die alle in en outs van LDView, MLcad, LDD verduidelijken. Uiteraard kan dan het renderen, dan ook uiteen gezet worden.

Ik in ieder geval snap van deze digitale hap nog niets en er zijn vast nog wel meer LowLuggers die het willen weten.
Er gaat niets boven Groningen.
no avatar
User

Kahlann

35

Di Aug 23, 2016 12:44

door Kahlann » Zo Sep 04, 2016 12:37

Bedankt voor de uitleg memento

ok, ik werk met LDD en POVray dus, maar is daar een soort database update mogelijk want zoals ik zei, ik krijg bij een model steeds meldingen van POV dat het niet verwerkt kan worden omdat brick nr xxx erin zit. Als ik dat blokje dan delete in het model en opnieuw laat draaien loopt het voorbij dat punt tot er weer een komt die hij niet kent. Vandaar mijn vraag of er ergens een database is die ik kan koppelen of downloaden daarvoor?

Kan ik LDD modellen exporteren naar LDraw misschien (niet dat ik Ldraw ken, maar kan het leren wellicht) en van daaruit beter via POV laten renderen? (misschien is het allemaal onzin wat ik zeg maar ik begrijp het nog niet helemaal hoe het werkt)
no avatar
User

Memento

10

Assendelft

door Memento » Zo Sep 04, 2016 13:05

Je kunt inderdaad LDD modellen naar LDraw omzetten in LDD (ik gebruik 4.3.9) zelf. Bij het "Opslaan als..." kies je voor een ander (bestands)formaat, hier kies je voor "LDraw (*.ldr)".

Welk programma gebruik je nu om van LDD naar POV-Ray te gaan...? Diens database zou bijgewerkt moeten worden voor de conversie. De LDD database wordt (werd?) door LEGO zelf online bijgehouden.
Gebruikers-avatar
User

OwnGaming

91

Di Apr 28, 2015 11:33

Heeswijk

door OwnGaming » Zo Sep 04, 2016 18:49

Mecabricks vind ik persoonlijk niet fijn, misschien omdat ik er niet veel ervaring mee heb vergeleken met LDD.
BlueRender vind ik wel fijn, niet erg uitgebreid maar als je er niet veel mee hoeft te doen werkt het perfect.
Nu ga ik zelf even PovRay uitproberen, want die heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Gebruikers-avatar
User

LucRichters

Rang

premium

premium
188

Vr Apr 12, 2013 17:14

Zwolle / Enschede

door LucRichters » Ma Okt 03, 2016 22:13

Ik heb eerst een tijd van LDD2POV gebruik gemaakt. Dit is een eenvoudig programma om mee te beginnen. Het maakt namelijk alle bestanden zelf aan en je hoeft alleen nog maar wat instellingen te kiezen uit de overzichtelijke menu's.

Het nadeel van LDD2POV is dat je dit programma aan moet hebben staan tijdens het renderen. Daarnaast had ik voorheen dat ik iedere keer dat ik povray opstartte door een grote hoeveelheid foutmeldingen heen moest klikken voordat hij eindelijk ging renderen. (200+ foutmeldingen, soms wel 5 minuten de muisknop spammen.) Toen ik laatst weer wat probeerde te renderen was dit zelfs het geval bij iedere afzonderlijke render die ik wilde maken.

Hierom ben ik op zoek gegaan naar een andere manier om de modellen te renderen. Ik kwam uit op het volgende draadje op eurobricks: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/65876-guide-rendering-ldraw-models-using-pov-ray/

Hierin wordt duidelijk beschreven hoe je d.m.v. ldview een render kan laten maken in povray. Dit is ook te gebruiken in combinatie met LDD maar dit laatste werkt niet perfect. Dit komt doordat de export van LDD naar ldview niet altijd klopt. Sommige onderdelen worden verkeerd gedraaid of bestaan nog niet in de onderdelenlijst van ldview. (dit laatste kan ook komen doordat ik niet alle onofficiële parts toegevoegd heb)

Gedraaide onderdelen zijn weer op de goede plek te zetten door mlcad te gebruiken. Dit programma werkt helaas niet zo makkelijk als LDD en ik merkte bij grote modellen (3000+ parts) dat ik iedere keer dat ik een onderdeel verplaatste enkele seconden moest wachten totdat het programma reageerde.

Ldview i.c.m. povray werkt bij mij zonder dat ik door de foutmeldingen heen hoef te klikken. Daarnaast is het om de een of andere reden veel sneller dan renderen met LDD2POV. (bij mijn testen met veel technic onderdelen ging de rendertijd van ~72 uur naar 2 uur 10 min! Een andere test ging van 4 uur naar 22 min.)

Dit terwijl het resultaat vergelijkbaar blijft.

Spoiler:

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en dat het renderen stukken sneller gaat.
no avatar
User

Memento

10

Assendelft

door Memento » Di Okt 04, 2016 9:57

Logisch Luc, dat er tussen beide renders zo'n groot tijdsverschil zit... De tweede render heeft hele andere lichtbronnen in gebruik, kijk maar eens naar de kneiterharde schaduwen in vergelijk tot die met de eerste render... Die eerste redner gebruikt waarschijnlijk area lights, zachter en mooier... Zal ook in de verdere instellingen als radiosity het één en ander anders staan... 8-)
Gebruikers-avatar
User

LucRichters

Rang

premium

premium
188

Vr Apr 12, 2013 17:14

Zwolle / Enschede

door LucRichters » Di Okt 04, 2016 23:14

Weet je, dat is juist het meest vreemde.
In de eerste render gebruik ik slechts 3 lichtbronnen. (de standaard van LDD2POV) In de tweede render gebruik ik echter een area light bestaande uit 400 lichtbronnen. Deze area light zit wel op een veel grotere afstand.
Gebruikers-avatar
User

Cofresi

Rang

Nieuw

Nieuw
15

Ma Mei 21, 2018 10:46

Nieuwegein

door Cofresi » Wo Sep 05, 2018 21:54

Bluerender, ik heb ook de andere hier eerder genoemde programma's gebruikt. Echter vind ik de kwaliteitsstap die een POVray maken, niet opwegen tegen hoe traag het is. In Bluerender kan ik echt snel meerdere renderings achter elkaar maken.

De truc is dan om verschillende LXF bestanden te maken in Lego Digital Designer, voor elk camera standpunt dat je wilt hebben. Dit doe je door eenvoudig weg, nadat je de camera goed hebt ingesteld een blokje weg te halen en weer te plaatsen. Dan kan je het model opnieuw opslaan, en bewaart die de camera instelling.