Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.
Gebruikers-avatar
User

superkees

Rang

premium

premium
519

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

Eenvoudig je MOC op een witte achtergrond.

door superkees » Ma Feb 03, 2014 11:49

Hoewel er al best veel te vinden is over het maken van foto’s en het bewerken van foto’s, verzuipt de AFOL die niet zo veel heeft met het onderwerp al gauw in de veelheid en de complexiteit van de informatie.

Daarom even een mini tutorial om op eenvoudige wijze toch je MOC mooi te presenteren op het WWW. Het programma wat ik gebruik is GIMP. GIMP is opensource freeware, en dus geheel legaal te downloaden en te gebruiken, zonder dat het wat kost. Downloaden kan hier: http://www.gimp.org/downloads/

Om zonder speciale apparatuur toch een goed belichte foto te krijgen, kun je het beste wachten tot een droge dag met lichte bewolking. De achtergrond maakt niet heel veel uit, maar hoe meer contrast, des te makkelijk het wordt. Meer tips staan in het Sticky Topic.

Wanneer de foto is gemaakt en GIMP geïnstalleerd, heb je van GIMP slechts enkele functies nodig.

De belangrijkste functie is het lassootje (rode cirkel). Hier mee kun je punt voor punt een omtrek maken van hetgeen je wilt verwijderen. Belangrijk is dat de omtrek wordt gesloten. Dit doe je door te eindigen, waar je je selectie bent begonnen.

Afbeelding

Door de foto in te zoomen (onder de menu-optie “beeld”, groene cirkel) tot 800% kun je op pixelniveau de grens aan geven van hetgeen je wilt verwijderen.

Voor dat je gaat verwijderen, moet je eerst de kleur van de achtergrond goed zetten (blauwe cirkel). Hier staan altijd twee kleuren. De kleur links boven heet de Voorgrondkleur, de kleur rechtsonder heet de Achtergrond kleur. De Achtergrondkleur is degene die overblijft na het selecteren en verwijderen van de achtergrond. In mijn voorbeeld is dit wit.

De procedure is nu als volgt:
- Zoom in naar 800%
- Ga naar de rand van de moc en hetgeen je wilt verwijderen (verplaatsen van de foto over het beeldscherm kan makkelijk door de middelste muisknop ingedrukt te houden).
- Klik het lassootje aan en maak je selectie door punten op de grens aan te klikken
- Sluit de selectie (hierbij is het makkelijk om de selectie tot voorbij de rand van de foto te maken, zodat je in 1x een hoop verwijderd (roze vierkant).
- Druk op de knop “Delete” op je toetsenbord en de achtergrond wordt wit.

GIMP kan heel veel meer, waar ik zelf ook geen verstand van heb. Mocht er echter nog belangstelling zijn voor een andere dan een egaal gekleurde achtergrond, dan wil ik de procedure daarvoor ook nog wel beschrijven (tot op zekere hoogte).

Vragen of onduidelijkheden, ik zie ze graag te gemoed.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2731

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

Re: Eenvoudig je MOC op een witte achtergrond.

door thomassio » Ma Feb 03, 2014 13:08

Hier heb ik wat aan. :duim:
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1549

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Ma Feb 03, 2014 14:57

Duidelijk :duim: was al een tijdje op zoek naar een manier om een witte achtergrond te maken
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
700

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Ma Feb 03, 2014 16:40

Bedankt Superkees! Dit gaan we eens proberen bij een volgende wedstrijd.
:duim:
Gebruikers-avatar
User

pj_bosman

3006

Zo Okt 17, 2004 21:48

door pj_bosman » Di Feb 04, 2014 20:42

En als je geen held bent op de computer, werkt een groot vel stevig wit papier (A0) ook goed. Ik heb het voor mijn kleinere bouwwerken gebruikt (bij een bescheiden 32 x 32 modular werkte het prima). Zet je MOC vooraan op het papier, en buig de achterzijde in een boog omhoog en laat het bijvoorbeeld tegen de muur rusten. Zorg bij het fotograferen dat het bouwwerk geheel in het witte vlak van het papier staat, en er niet uitsteekt.

Naar mijn mening werkte het beter dan tafelkleden, waar je vaak de vouwen van gaat zien.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8476

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Feb 04, 2014 23:16

Voor kleinere modellen gebruik ik inderdaad ook een groot vel wit papier.
Dat met die lasso lijkt me een behoorlijke klus. Er zijn toch ook programma's die je een handje helpen bij het uitknippen?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3839

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Feb 04, 2014 23:35

Dan ben ik geïnteresseerd, die lasso gebruik ik nl ook altijd.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

superkees

Rang

premium

premium
519

Zierikzee

door superkees » Wo Feb 05, 2014 8:41

Duq schreef:Voor kleinere modellen gebruik ik inderdaad ook een groot vel wit papier.
Dat met die lasso lijkt me een behoorlijke klus. Er zijn toch ook programma's die je een handje helpen bij het uitknippen?

Het valt enorm mee om te doen. Je kunt lijnen van punt naar punt trekken. Alles wat recht is (bv de muur en het trottoir van een modular building heb je in een oogwenk gedaan. Ik denk dat ik er per foto 10 tot 15 minuten over doe. En dan heb je een heel strakke lijn op pixelniveau.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25701

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Feb 05, 2014 8:53

Duq schreef: Er zijn toch ook programma's die je een handje helpen bij het uitknippen?

Bedoel je het toverstafje?
Ik heb dat zelf altijd (in mijn werkzame photoshopleven) alleen voor de grote stukken gebruikt. Het fijne werk deed ik dan met de gum (met een wacompen).
Makkelijker is om te zorgen dat de ondergrond goed is.

Ik zag Legotrucks en Bricksonwheels eens sjouwen met een rol stukloper op een meeting. Die tip heb ik nog wel eens gebruikt hoor :)
Gebruikers-avatar
User

superkees

Rang

premium

premium
519

Zierikzee

door superkees » Wo Feb 05, 2014 12:59

Rollen papier moet je hebben en buiten is dat weer lastiger. Want buiten geeft toch het mooiste licht. Als je een flink laken hebt, wat je kunt spannen, is het helemaal ideaal.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25701

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Feb 05, 2014 13:23

Ik moet zeggen dat het voordeel van dat stukloper is, dat het heel stevig is. Dus als je er netjes mee omgaat heb je geen kreuken/vouwen enz.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5589

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Wo Feb 05, 2014 14:25

Voor in huis, paar rolgordijnen tegen de muur. Langer dan de muur zodat je ze netjes over de vloer kan laten buigen. Geen foto's dan omhoog rollen en alles blijft kreuk vrij. En neem je een witte, zwarte, grijze en bijvoorbeeld blauwe dan heb je altijd een passen de achtergrond.
Gebruikers-avatar
User

Ludo Visser

275

Za Okt 01, 2005 17:21

Den Haag

door Ludo Visser » Za Jan 16, 2016 12:54

dip schreef:Voor in huis, paar rolgordijnen tegen de muur. Langer dan de muur zodat je ze netjes over de vloer kan laten buigen. Geen foto's dan omhoog rollen en alles blijft kreuk vrij. En neem je een witte, zwarte, grijze en bijvoorbeeld blauwe dan heb je altijd een passen de achtergrond.

Zoiets dus:
Afbeelding

Ik heb toevallig twee laden in de keuken die op de juiste afstand zitten om het rolgordijn in te leggen. De TL-buis in de keuken in combinatie met witte muren en kastjes geeft goed licht ook, zeker als ik overdag foto's maak en het raam ook van opzij voor belichting zorgt. Ik moet er wel op letten de kreukels er een beetje uit te wrijven (komt door de manier waarop ik het gordijn bewaard had... :oops: ), maar dan ziet het er ook wel professioneel uit, als zeg ik het zelf :D

Afbeelding