Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.

Tips voor het maken van foto's

Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10514

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Tips voor het maken van foto's

door WvdP » Wo Sep 26, 2012 22:15

OK, je MOC is af, nu wil je hem nog presenteren. Maar hoe maak je er de beste foto’s van? Enkele tips uit eerdere topics:

Hanteren en instellen van de camera
  • Gebruik een statief of zet je camera ergens op. Fotografeer bij voorkeur niet uit de losse hand.
  • Je kunt met de timer voorkomen dat de camera alsnog beweegt bij het indrukken van de knop.
  • Als je camera een “close-up”- of macro-instelling heeft: maak er gebruik van! (wordt meestal aangegeven met een bloemetje).

Opstelling
  • Gebruik een neutrale achtergrond, bijvoorbeeld grote vellen wit papier.
  • Om een storende lijn tussen onder- en achtergrond te voorkomen: laat het papier naar beneden hangen en in een boogje verlopen naar de ondergrond.
  • Zet je MOC niet te dicht op de achtergrond, dat verpest de illusie van diepte.

Belichting
  • De beste foto’s maak je overdag, zodat je licht van elke kant hebt.
  • Direct zonlicht geeft soms ongewenste effecten, probeer ook eens te fotograferen in de schaduw. Bewolkt weer is nog beter.
  • Als je binnen fotografeert: vermijd direct licht, dat geeft glimlichten en schitteringen. Richt bijvoorbeeld je lampen op het plafond, een stuk wit papier of een witte muur, zodat je veel verspreid licht hebt. Of hang dun wit papier voor de lamp om strooilicht te krijgen.
  • Belichting vanuit méér dan één hoek kan wonderen doen.
  • Gebruik bij voorkeur geen flits.

Bewerking
De bewerking van foto’s is een heel apart topic waard. Je kunt met Photoshop, Gimp, etc. heel mooie resultaten bereiken, maar niet iedereen is daar even handig mee. Maar met een paar simpele handelingen kun je je foto’s al een heel stuk fraaier krijgen:
  • Bijsnijden doet wonderen. Het gaat uiteindelijk om je MOC, dus probeer de “ruis” voor, naast en achter je MOC zoveel mogelijk weg te snijden.
  • Een te schuine foto is zó gemaakt. En ook zó weer recht te zetten :-)
Nuttige links voor het betere bewerk-werk:
http://www.nxtprograms.com/help/photos/index.html
http://sariel.pl/2011/07/photo-processing-tutorial/
Gebruikers-avatar
User

Brick_in_the_Wall

35

Vr Nov 11, 2011 1:37

Re: Tips voor het maken van foto's

door Brick_in_the_Wall » Zo Sep 30, 2012 15:36

Aanvullend: Bij kunstlicht krijg je het beste daglicht-effect door spaarlampen met een blauwachtig schijnsel (25 euri per stuk voor betaald). Ik gebruik er nu 2, maar ik sluit niet uit i.v.m. driepuntsbelichting, dat er nog een derde bij komt. Ze zijn niet zo fel dat je er een zonovergoten situatie mee kunt nabootsen, maar qua kleur is het wel super realistisch (als daglicht).

Ik gebruik deze voor stop motion filmpjes. Het is constanter dan daglicht waar je hier zeer vaak met wolken te maken hebt, en in de winter ook met een korte tijd dat het echt goed licht is. Ik heb met deze lampen op ieder moment dat ik daar zin in heb, het licht binnen bereik dat ik me wens.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
8386

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Vr Apr 05, 2013 17:20

Ik kwam net onderstaand artikel tegen op Brickset:

Link artikel

Afbeelding

Misschien wel handig voor de fotografen onder ons, dacht ik zo. :wink:
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Vr Apr 05, 2013 18:37

Die Ikea kasten zijn ook multifunctioneel, he? :lol:
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
537

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Wo Nov 22, 2017 21:49

Nu ik al een tijdje MOCs fotografeer is het wel leuk om mijn ervaringen hier neer te schrijven:
- Ik fotografeer altijd zonder statief, gewoon uit losse hand. Belangrijk is dan wel dat je camera een soort van anti-bewegingsfilter heeft.
- Houd de lens van de camera niet te dichtbij je MOC... op deze manier krijg je een vertekening van wat je vast wil leggen. Persoonlijk vind ik het beter om een beetje afstand te houden en in te zoomen naar het object. Op deze manier zijn de verhoudingen op de foto zoals het ook echt is.
- Directe verlichting maakt lego lastig vast te leggen op de foto, vooral witte onderdelen worden overbelicht en zwarte onderdelen zijn echt te zwart. Ik gebruik een fototent met aan weerszijden felle lampen voor indirect licht.
- Voor een neutrale achtergrond gebruik ik bij voorkeur een grijze kartonnen vel. Kartonnen vellen zijn mooi strak (in tegenstelling tot doeken met kreukels). Waarom grijs en niet wit? Het fototoestel pikt dan veel beter kleuren op in je MOC en kleurbewerking achteraf met een bewerkingsprogramma is dan bijna niet meer nodig. Een gekleurde kartonnen vel gebruikte ik tot een jaar geleden ook, maar heeft als (vaak ongewenst) effect dat de kleur 'schijnt' op je lego (vooral witte onderdelen). Nu verkleur ik vaak de grijze achtergrond digitaal in welk andere kleur dan ook met behoud van schaduw.
- Ik gebruik GIMP voor fotobewerking. Het maakt een wereld van verschil of je wel of geen fotobewerking doet. Het kost wat moeite om te leren, maar het loont. En je hoeft ook niet alles in een keer te leren. Als je de basis onder de knie hebt (in lagen werken, object uitknippen, achtergrond erin plaatsen, kleur optimaliseren) kom je een heel eind. Op youtube staan allerlei leuke tutorials voor speciale effecten als vallende sneeuw of schaduw maken.