[MOC] 1966 Batmobile op Cuusoo/Lego-ideas

Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

[MOC] 1966 Batmobile op Cuusoo/Lego-ideas

Berichtdoor b rick » zo apr 27, 2014 0:55

Afbeelding

The Cartboard Crusaders.
(klik hier en stem op de Cuusoo/Lego-Ideas pagina!)

Sinds ik weer serieus met Lego ben begonnen werk ik aan de ultieme Batmobile. Dat kan natuurlijk alleen maar de versie van de TV-serie uit 1966 zijn. Oorspronkelijk een door Barris-Shop gecustomizede prototype Lincoln Futura uit 1955, die gek genoeg voor de verbouwing extremer uitzag dan de Batmobile, maar dat terzijde...

Ik ben begonnen met wat uiterlijke kenmerken van de Vampyre Hearse. De hotrod lijkkoets-set die mij heeft overgehaald om weer met Lego te creeeren. Vooral de daknokken en de architectonische boogdelen als spatborden vond ik een geweldige vondst en heb ik vaker als basis voor mijn modellen gebruikt. Maar de Batmobile heeft een evolutie ondergaan en verschilt zodanig van eerdere versies dat ik kan spreken van 4 verschillende modellen. Maar hier is dus de laatste ultieme versie. Ik vind em zelf zo goed gelukt dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en hem ingeschreven heb bij Cuusoo/Lego-Ideas. Het is nu wachten op approval dat waarschijnlijk ergens komende week zal gebeuren. (en dan zal eerder genoemde link naar Cuusoo, deze, wel werken!!)
Maar dat zal ik nog eens apart melden, als het wat langer op zich laat wachten.

Afbeelding
^ Deze Batmobile is vooral speciaal vanwege het relatief kleine 7-noppen brede formaat in combinatie met de detaillering en het feit dat er twee minifiguurtjes zonder probleem naast elkaar inpassen. Je kunt ze plaatsen en verwijderen zonder ook maar een blokje van de auto te moeten halen.

Speciaal voor Cuusoo heb ik het idee uitgebreid tot een hele set. Letterlijk. Een film-set van 'karton' zoals we dat van de 1966 Batman kennen. Een scene die meteen bij me opkomt als ik denk aan de tv serie: Batman en Robin die als twee rugridders (vrije vertaling van caped crusaders...) akelig dichtbij op een amuzante verticale en tegelijkertijd horizontale choreografische manier tegen een gebouw oplopen. In werkelijkheid een 'kartonnen facade'.

Tijdens de fotoshoot heb ik geprobeerd er een verhaaltje van te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
^ Hellow there, beautiful catlady...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
^ Natuurlijk, een Batmobile zonder gadgets is als een Tom Selleck zonder snor. En deze Batmobile heeft het allemaal:
- Atomic Turbine Engine
- Bat-shutes
- Bat-Radar
- Aluminum ribbed dashboardpanels
- Opening decklid
- Mobile Crime Computer
- Chainslicer
- Bat-Ram
- Rocketlaunchers

Afbeelding

Zo, dat is em dan. De 1966 Batmobile.
Ik hoop dat jullie em kunnen waarderen en bereid zijn het project de komende tijd te steunen door naar de Cuusoo site te gaan en er voor te stemmen. Verder is alle kritiek welkom, evenals complimenten natuurlijk... :wink:

Afbeelding
b rick

Re: [MOC] 1966 Batmobile op Cuusoo/Lego-ideas

Berichtdoor chris van den Berg » zo apr 27, 2014 7:48

Hij ziet er erg mooi uit, ook leuk dat je er
accesoires bij hebt.
Het gebouw wat er als decor bijstaat is ook goed gelukt.
If it was meant to be Fast
it wouldn't be Brick shaped.
chris van den Berg
premium
premium

Thema: Technic, MT

Berichtdoor fonz » zo apr 27, 2014 8:31

Prachtig! Goeie stijl en sfeer.....my cup of thee :duim:
fonz
premium
premium

Thema: SteamCastlepunk

Berichtdoor let » zo apr 27, 2014 8:59

Mooi gedaan, de Batmobile zit vol met geweldige details zonder dat het geheel te groot voor de minifigs wordt. En ook mooi dat je al die gadgets hebt toegevoegd.
let
Nieuw
Nieuw

Berichtdoor thehaarie » zo apr 27, 2014 10:25

:duim: lekker campy, wat mij betreft is deze toffer dan de andere batmobile op cuusoo, meer in proportie met de minifigs en mooi strak, tof gedaan
thehaarie
premium
premium

Berichtdoor b rick » zo apr 27, 2014 23:54

Thanks guys!
Minifig friendly was een must voor dit model. Evenals alle gadgets. Het is lastig om dat te combineren met het kleinere formaat, maar het lijkt me gelukt :)

De Batmobile heeft een lang bouwproces ondergaan. De eerste versie heb ik zo'n 1/2 to 3/4 jaar geleden gebouwd. Ik was er erg blij mee totdat ik em naast een modular kon zetten en ontdekte dat dat ding in verhouding veel te groot was. Als ik em rechtop zette was hij even hoog als de Petshop... Hetzelfde probleem had ik met mijn Vampyre Hearse en Haunted House ook. De lijkwagen heb ik succesvol kunnen verkleinen van 8 naar 7 noppen breed, en vond op een gegeven moment toen ik weer wat meer blokjes had dat ik dat ook met de Batmobile moest proberen. Hieronder volgt de evolutie van mijn Batmobile:

Batmobile Begins...

Afbeelding

Groen ipv donkerrood als contrastkleur omdat de robot creator set 1 van de eerste sets was die ik kocht en daar zaten veel groene blokjes in die bruikbaar waren voor de Batmobile. Ik wist dat ik ze later wel eens zou vervangen door rode, niet wetende dat het hele ontwerp zou worden vervangen... :wink: De kleinere versie heb ik met wit gemaakt omdat de groene blokjes in de grote versie zaten en ik toch erg happy was met dat eerste model.

Afbeelding

Out of the blue had ik zin om na weken al het wit met rood te vervangen en te kijken hoe ver ik kwam. Een heel eind, en na aanpassing van het ontwerp... De noodzakelijke aanpassingen waren ook nog grote verbeteringen. Het duurde een hele poos voordat ik de donkerrode vleugeltjes had gevonden. Die bleken vrij zeldzaam, maar heb ze uiteindelijk in een set gevonden die ik voor een prikkie op marktplaats heb kunnen scoren. De vrouw was ook nog eens zo aardig om de set bij mij thuis af te leveren. Die heb ik maar een fooi gegeven daarvoor...

Afbeelding

En hier is dus bijna het eindresultaat. De architectonische bogen die ik gebruikte als wielkasten waren tot zeer kort geleden een must op mijn wagen... En ik vind het nog steeds een vette uitstraling hebben. Ik had inmiddels het plan om em klaar te maken voor een Cuusoo inschrijving, maar daarvoor moest ie veel meer natuurgetrouw zijn. Dus de gemene hotroduitstraling moest ik achterwege laten. In combinatie met de rode wielkasten waar ik per toeval op stuitte is dat natuurgetrouwe meer dan gelukt. Verdere optische verbeteringen waren de verplaatsing van de cockpit. die is regelmatig een nop naar voren en naar achteren verhuist. Ik kon steeds meer details en functies in de auto kwijt, maar het meest lunineuze idee dat ik kreeg was wel het om kunnen draaien van de windschermpjes. Die heb ik schuin kunnen zetten mbv 1x2 kantelsteentjes.Verder is de auto in zijn geheel verlaagd maar heb ik ook nog eens een plaatdikte uit de romp kunnen halen wat de auto nog platter maakt, om het origineel te evenaren.

Wat ik nu nog zou kunnen verbeteren is het vervangen van enkele plaatjes om het chasis te verstevigen. Niet dat hij niet stevig is want hij is massief! Maar met 3x3 plaatjes en de 3x3 kruisplaatjes zou het geheel met minder blokjes opgebouwd kunnen worden. Maar die zijn nog niet verkrijgbaar in de juiste kleur helaas. Wat ik nog wel wil aanpassen is het toevoegen van de rode 1x2 technic pin bricks. Zodat ik een batlogo als wieldop suggereer. Ook wil ik lichtblauwe windschermpjes proberen. Daarmee zal hij doen denken aan de speelgoeduitvoering van Gorgi Toys. van vroeger...
b rick

Berichtdoor thomassio » ma apr 28, 2014 0:10

Ziet er echt goed uit! :duim:
Dit is een mooie binnenkomer zo.
Ik weet wat ik moet doen, maar eigenlijk moet ik eerst mijn handen wassen.
thomassio
premium
premium

Thema: Adventurers

Berichtdoor TAFOL » ma apr 28, 2014 6:42

Geweldige renditie van de Batmobile. Ik zie niet vaak auto's van 7 noppen breed, en dan vooral auto's uit een TV-serie of film.
Juist daarom is deze auto zeker geslaagd. :duim:

b rick schreef:Het duurde een hele poos voordat ik de donkerrode vleugeltjes had gevonden. Die bleken vrij zeldzaam, maar heb ze uiteindelijk in een set gevonden die ik voor een prikkie op marktplaats heb kunnen scoren.

Bedoel je misschien deze set? Want da's inderdaad een leuke set om voor een prikkie te kopen.
Voor hoe veel heb je hem gekocht, als ik heel brutaal vragen mag? :fluiten:

b rick schreef:Maar met 3x3 plaatjes en de 3x3 kruisplaatjes zou het geheel met minder blokjes opgebouwd kunnen worden. Maar die zijn nog niet verkrijgbaar in de juiste kleur helaas.

Bedoel je misschien dit en dit onderdeel? En met de juiste kleur bedoel je zeker zwart of donkerrood? Zo ja, dan is het inderdaad jammer dat deze steentjes niet in de juiste kleur bestaan. :(

b rick schreef:Daarmee zal hij doen denken aan de speelgoeduitvoering van Gorgi Toys. van vroeger...

Voor degenen die geen enkel idee hebben waarover hij het heeft, het is volgens mij dus onderstaand model:

Afbeelding
Bron

Ben jij toevallig dit Eurobricks-lid, die onlangs een opmerking maakte om dit onderdeel voor mijn Haunted House Makeover te gebruiken? Zo ja, dan heb ik jouw tip opgevolgd. :)

Misschien ook wel leuk om een onderschriftje met jouw Brickshelf te maken? Kunnen anderen ook nog genieten van de andere MOC's die jij hebt gemaakt. :)
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.
TAFOL
premium
premium

Thema: Creator

Berichtdoor Rick » ma apr 28, 2014 6:44

Ik vind hem er geweldig uit zien. De looks worden voor mij vooral bepaald door de schuin geplaatste raampjes en het gebruik van de dakdelen (zoals in de hearse). Jammer dat je geen plaats hebt voor een stuur op deze manier. De achterkant is voor mijn gevoel nog wat lang, maar daar heb je ongetwijfeld lang over nagedacht en verschillende alternatieven geprobeerd.

b rick schreef:Wat ik nog wel wil aanpassen is het toevoegen van de rode 1x2 technic pin bricks. Zodat ik een batlogo als wieldop suggereer. Ook wil ik lichtblauwe windschermpjes proberen. Daarmee zal hij doen denken aan de speelgoeduitvoering van Gorgi Toys. van vroeger...

Misschien kun je ook deze technic assen gebruiken met een rode 1x1 round tile op de stud.
Afbeelding

Die blauwe raampjes lijken me echt vreselijk staan. :r
Rick

Thema: Town, Fabuland

Berichtdoor maskedfly » ma apr 28, 2014 8:35

Wauw! Wat een fantastisch mooi model! Ik vind het erg knap hoe je allerlei extra functionaliteit in de auto hebt weten te krijgen. Daardoor krijgt jouw model écht het karakter van de Batmobile.
maskedfly

Thema: City

Berichtdoor b rick » ma apr 28, 2014 11:21

Wow thanks guys!
Fijn om zulke uitgebreide comments te krijgen. Tips on how to improve zijn altijd welkom. Immers, ben nog niet zo lang back into Lego dus ik ontdek elke dag nieuwe steentjes die wel eens zeer handig zouden kunnen zijn. :duim:

@ Maskedfly
Dank je! Dat soort details zijn inderdaad cruciaal voor deze campy (maar in mijn ogen de enige echte) versie van de Batmobile. Eigenlijk waren de gadgets vrij makkelijk, en ik vond het jammer dat de echte Batmobile niet nog meer van die frutsels had. Het enige wat echt een moeilijk probleem was was de openklappende achterklep met daarin de computer. En omdat het model verschillende opbouwperiodes kent is vooral de achterkant vaak veranderd. Het wielspoor is ook veranderd van 5 naar 7 noppen! 5 noppen met brede achterwielen betekent dat de ruimte 2 breed is. Dat geeft een probleem als je een model bouwt dat van oorsprong een oneven aantal noppen telt. Had ik opgelost met jumperplates en dat werkt fantastisch. Alleen neemt het wel ruimte in beslag die ik goed kon gebruiken voor de computer! Ook de 'turbinemotor' was 2 breed en had en heeft nog steeds hetzelfde 'probleem'. Door die lastige 2 op 3 noppen verbinding is het meteen ook lastig om een stevige bouwwijze te gebruiken. Maar dat is allemaal opgelost door telkens een kleine verbetering aan te brengen.

@ Rick
Dank je Rick!
Ben erg trots op die raampjes! Lego = compromis :wink: dus geen stuur voor dit model. In deze set-up zou ik een stuurtje dat ook gebruikt wordt voor kluisdeurtjes kunnen plaatsen. Maar het past NET niet. Het wringt een fractie van een millimeter met het raampje. Het oogt mooi voor de foto, maar zou bij Lego hoogstwaarschijnlijk afgekeurd worden. Ook het makkelijk in en uit plaatsen van de minifig heeft mijn voorkeur. Het stuur zou eigenlijk ook een soort vliegtuig stuur moeten zijn en ik weet niet of lego een geschikte heeft uitgebracht...

Oh, dat onderdeeltje dat je hier laat zien ken ik helemaal niet. Dat gaat zeker ooit nog eens van pas komen! Mijn voorkeur gaat toch uit naar de rode 1x2 met technic pin omdat die pin op de kopse kant in een oogwenk de indruk geeft van de vleugeltjes van het Batman-logo. Het draait niet mee, dus dat 'logo' zit ook nog eens altijd recht. Ik vermoed ook dat een rode 1x1 stud te groot zal blijken. Maar door jou krijg ik nu wel de neiging om (voor mezelf) rooie studs te gaan vernagelen zodat ze ook een beetje op het Batman-logo lijken... :miss:

De lengte...
Toch denk ik dat de lengte met de echte Batmobile in verhouding klopt. Zoals ik eerder schreef heb ik daar goed over nagedacht en heb ook van alles uitgeprobeerd. Eigenlijk zou ik van elke versie een foto gemaakt moeten hebben en daar dan een filmpje mee moeten maken. Dan zou het een levend wezentje worden... :lol:

De daknokjes zijn echt goed voor de Batmobile... Toch hebben ze er een dagje niet opgezeten en heb ik andere stukjes gevonden die net zo sterk in uiterlijk zijn... Helaas niet verkrijgbaar in zwart. Maar ier kom ik nog eens op terug... :wink:

Tja, die blauwe ruitjes... Al is het maar om te proberen. Zoals je in het geposte plaatje van het Corgi model kunt zien zijn die ruitjes blauw. En zo zit de Batmobile ook in mijn geheugen. Als kind van de 70's en 80's kende ik alleen maar de speelgoedversies van de Batmobile, dus dat zit erin gebrand. Ik weet nog dat er op een woensdagmiddag een speciale televisieuitzending was: Als test werd er een Amerikaanse zender voor nederlandse huishoudens en de lucht gebracht. En wat kwam er voorbij: Juist! Een aflevering van Batman. En tot mijn verbazing zag ik dat de Batmobile GEEN blauwe ruitjes had... Wat een teleurstelling. :wink: Ik wil het nog een kans geven, maar 10 tegen 1 dat je gelijk hebt en dat het er waarschijnlijk niet beter op wordt als ik dat in Lego ook ga doen.

@ Tafol
Dank U!
Toch zijn ze er in overvloed. Het is even wat meer gepuzzel, maar het voegt zoveel toe aan bijvoorbeeld een City/Modular scene... Vooral als je amerikaanse modellen in je stad wilt laten rondrijden. Dat ene extra nopje waarmee de breedte oneven wordt geeft zoveel meer variatie naast de bestaan 4 en 6 nops autos.

De dino-set is inderdaad de set die ik bedoelde. Wat een geweldig set is dat inderdaad! Veel leuke en bruikbare onderdelen. Maar alle ontwerpen uit het voorbeeldboekje zijn fantastisch! Hele mooie dino ontwerpen. Maar ik heb verder helemaal niks met dino's. Ik kreeg de set deels in elkaar gezet. Hij was niet compleet maar miste enkele reguliere stukjes. 3 ofzo. Geen ramp. Er zat geen doos bij en de mevrouw wilde er 27,50 voor hebben. De set is waarschijnlijk 2x, of hoogstens 3x in elkaar gezet, dus alle onderdelen zijn prima bruikbaar. Ze woonde in een dorp hier 30 km vandaan en ik heb geen auto, dus het kwam heel goed uit dat de mevrouw bereid was de set gewoon te komen brengen! Op die manier zou ik de set in een oogwenk gewoon nog een keer kopen... Hij is nog wel te vinden op MP overigens...
Oh, maar een nadeel is natuurlijk de deze oude donkerrood niet overeenkomt met de nieuwe donkerrood. Ook lijkt het oude rode materiaal van een minder goede kwaliteit dan het nieuwe, en ik vermoed dat dat de reden is waarom we nu een nieuwe donkerrood hebben.

Inderdaad die 3x3 plaatjes in het zwart graag! Ik kwam er eentje heel toevallig tegen in een impuls friends-setje dat ik gekocht had.

Ik ben inderdaad dezelfde B Rick van Eurobricks die jou dat cliponderdeeltje voorstelde. Leuk te ontdekken dat je ook een Nederlander bent! Er zijn er toch best veel daar op EB. :)

Een linkje naar mijn Brickshelf doe ik liever niet, omdat ik de lelijke en vrij onhandige set up van de site niet prettig vind om mensen er doorheen te laten browsen... Ik gebruik de site enkel voor host van mn foto's. De presentatie van mn mocs doe ik liever op forums. Mijn andere mocs ga ik ongetwijfeld ook hier nog posten. Maar ik ben van plan om er betere foto's van te maken. Inmiddels zijn mn bouwsels ook aangepast dus zijn een heleboel foto's overbodig. Dat browst niet fijn, imho.
b rick

Berichtdoor TAFOL » ma apr 28, 2014 12:24

b rick schreef:Ben erg trots op die raampjes! Lego = compromis :wink: dus geen stuur voor dit model. In deze set-up zou ik een stuurtje dat ook gebruikt wordt voor kluisdeurtjes kunnen plaatsen. Maar het past NET niet. Het wringt een fractie van een millimeter met het raampje. Het oogt mooi voor de foto, maar zou bij Lego hoogstwaarschijnlijk afgekeurd worden. Ook het makkelijk in en uit plaatsen van de minifig heeft mijn voorkeur. Het stuur zou eigenlijk ook een soort vliegtuig stuur moeten zijn en ik weet niet of lego een geschikte heeft uitgebracht...

Kun je dan misschien onderstaand onderdeel gebruiken? Het kan misschien te groot zijn voor de schaal, maar het is het proberen waard, lijkt me (op Bricklink is de goedkoopste €0,28 met een Min. Buy van €1,-. Zonder Min. Buy is de goedkoopste €0,40).

Afbeelding
Bricklink

b rick schreef:Maar door jou krijg ik nu wel de neiging om (voor mezelf) rooie studs te gaan vernagelen zodat ze ook een beetje op het Batman-logo lijken... :miss:

:cry:

b rick schreef:De daknokjes zijn echt goed voor de Batmobile... Toch hebben ze er een dagje niet opgezeten en heb ik andere stukjes gevonden die net zo sterk in uiterlijk zijn... Helaas niet verkrijgbaar in zwart. Maar ier kom ik nog eens op terug... :wink:

Welke andere onderdelen waren dat dan? :)

b rick schreef:Tja, die blauwe ruitjes... Al is het maar om te proberen. Zoals je in het geposte plaatje van het Corgi model kunt zien zijn die ruitjes blauw. En zo zit de Batmobile ook in mijn geheugen. Als kind van de 70's en 80's kende ik alleen maar de speelgoedversies van de Batmobile, dus dat zit erin gebrand. Ik weet nog dat er op een woensdagmiddag een speciale televisieuitzending was: Als test werd er een Amerikaanse zender voor nederlandse huishoudens en de lucht gebracht. En wat kwam er voorbij: Juist! Een aflevering van Batman. En tot mijn verbazing zag ik dat de Batmobile GEEN blauwe ruitjes had... Wat een teleurstelling. :wink: Ik wil het nog een kans geven, maar 10 tegen 1 dat je gelijk hebt en dat het er waarschijnlijk niet beter op wordt als ik dat in Lego ook ga doen.

Misschien kun je het voor de grap eens proberen. Kijken wat de reacties zijn als je foto's laat zien op fora.
Al is de trans-light blue versie van het door jouw gebruikte onderdeel wel zeldzamer dan de trans-black versie (heeft tot zover nog maar in 1 set gezeten).

b rick schreef:De dino-set is inderdaad de set die ik bedoelde. Wat een geweldig set is dat inderdaad! Veel leuke en bruikbare onderdelen. Maar alle ontwerpen uit het voorbeeldboekje zijn fantastisch! Hele mooie dino ontwerpen. Maar ik heb verder helemaal niks met dino's. Ik kreeg de set deels in elkaar gezet. Hij was niet compleet maar miste enkele reguliere stukjes. 3 ofzo. Geen ramp. Er zat geen doos bij en de mevrouw wilde er 27,50 voor hebben. De set is waarschijnlijk 2x, of hoogstens 3x in elkaar gezet, dus alle onderdelen zijn prima bruikbaar. Ze woonde in een dorp hier 30 km vandaan en ik heb geen auto, dus het kwam heel goed uit dat de mevrouw bereid was de set gewoon te komen brengen! Op die manier zou ik de set in een oogwenk gewoon nog een keer kopen... Hij is nog wel te vinden op MP overigens...

Klopt. Heb gelijk een Marktplaats-verkoper, die deze set aanbiedt voor €20,-, een mailtje gestuurd. :)

b rick schreef:Oh, maar een nadeel is natuurlijk de deze oude donkerrood niet overeenkomt met de nieuwe donkerrood. Ook lijkt het oude rode materiaal van een minder goede kwaliteit dan het nieuwe, en ik vermoed dat dat de reden is waarom we nu een nieuwe donkerrood hebben.

Ik ben benieuwd. Wanneer ik hem heb, zal ik het eens vergelijken.

b rick schreef:Inderdaad die 3x3 plaatjes in het zwart graag! Ik kwam er eentje heel toevallig tegen in een impuls friends-setje dat ik gekocht had.

Laat me raden: deze set? :wink:
TAFOL
premium
premium

Berichtdoor b rick » ma apr 28, 2014 15:15

TAFOL schreef:Kun je dan misschien onderstaand onderdeel gebruiken? Het kan misschien te groot zijn voor de schaal, maar het is het proberen waard, lijkt me (op Bricklink is de goedkoopste €0,28 met een Min. Buy van €1,-. Zonder Min. Buy is de goedkoopste €0,40).

Afbeelding
Bricklink

Wow! That's IT! ...oh wacht, hij lijkt kleiner dan dat ie in werkelijkheid is, ben ik bang. Mocht hij 2 noppen breed zijn dan past ie perfect, maar mijn gevoel zegt dat ie 3 noppen breed is. Overigens ben ik geen bricklinker... NOG niet. Voorlopig bouw ik middels aangeschafte sets, en wat er in winkels aan los spul te krijgen is. Als ik een bepaalde steentje nodig heb zoek ik uit in welke sets die allemaal zit. Vervolgens zoek ik de goedkoopste sets ut en kijk wat er nog meer in zit. Als er genoeg bruikbare steentjes inzitten overweeg ik een aankoop, zoniet dan verzin ik wat anders. Twee weken geleden bij Atembo in Delft gelukkig een boel losse onderdelen kunnen halen voor dit gebouwtje!

TAFOL schreef:
b rick schreef:Maar door jou krijg ik nu wel de neiging om (voor mezelf) rooie studs te gaan vernagelen zodat ze ook een beetje op het Batman-logo lijken... :miss:

:cry:

Niks mis mee toch? Tis maar plastic! Ik weet dat er doorgaans op wordt neergekeken maar als je een onderdeel kunt verbeteren why not... En het is ook weer niet zo dat een 1x1 rode ronde stud een zeldzaamheid is. Die krijg je regelmatig teveel van de Legofabriek in een doos. Dan vragen ze er natuurlijk zelf om. :lol: Maar heb het nog nooit met opzet gedaan hoor, en ergens doe ik het ook liever niet. Meestal vind ik wel een oplossing. Zoals hier de rode 1x2 steen met vaste technic-pin.

TAFOL schreef:
b rick schreef:De daknokjes zijn echt goed voor de Batmobile... Toch hebben ze er een dagje niet opgezeten en heb ik andere stukjes gevonden die net zo sterk in uiterlijk zijn... Helaas niet verkrijgbaar in zwart. Maar ier kom ik nog eens op terug... :wink:

Welke andere onderdelen waren dat dan? :)

Psst, niet doorvertellen:
Afbeelding
Want bij de echte Batmobile zijn de koplampen puntig, dus met de daknokken te benaderen, maar vanuit een ander hoek zijn de koplampen weer erg verticaal en rond. In combinatie met de 2x... slopes kun je het geheel redelijk geleidelijk over laten lopen in de rest van de body. Misschien werkt het ook om meerdere van deze technic 1x2's achter elkaar te plaatsen om het spatbord te creeeren. Het is een totaal nieuwe bouwmethode maar ik denk dat ie net zoveel bestaansrecht heeft. Een pluspunt is dat je met koplamplenzen kunt werken. En met de dwars gezette slopes heb je ruimte voor de zeer kenmerkende knipperlichten naast de koplampen. Of het qua stevigheid in dit model zou kunnen weet ik niet want veel mogelijkheden heb je niet met zo'n platte body...

TAFOL schreef:Misschien kun je het voor de grap eens proberen. Kijken wat de reacties zijn als je foto's laat zien op fora.
Al is de trans-light blue versie van het door jouw gebruikte onderdeel wel zeldzamer dan de trans-black versie (heeft tot zover nog maar in 1 set gezeten).

Dat bedoel ik. Oh, ik vond er enige tijd geleden meerdere... Maar hij is inderdaad zeldzaam. Maar voor mij dus absoluut geen must.

TAFOL schreef:Klopt. Heb gelijk een Marktplaats-verkoper, die deze set aanbiedt voor €20,-, een mailtje gestuurd. :)

Ik hoop voor je dat het je lukt. De prijs lijkt me een lokkertje waarbij de aanbieder bij contact met koper om meer zal vragen. Laat maar weten of het je gelukt is. Erg mooie set!

b rick schreef:Inderdaad die 3x3 plaatjes in het zwart graag! Ik kwam er eentje heel toevallig tegen in een impuls friends-setje dat ik gekocht had.

Laat me raden: deze set? :wink:[/quote]

Nee, dacht het niet. Ik weet het niet meer zeker maar ik kan me niet voorstellen dat ik dat setje ooit heb aangeschaft...
b rick

Berichtdoor Tijger-San » wo apr 30, 2014 19:18

Ik dacht al dat ik deze batmobile eens eerder had gezien. Toen ik de groene voorbij zag komen wist ik het zeker! Ik heb het al eens eerder gezegd; Ik vind het een fantastisch model! Zeer veel details! :duim:

Dat stuurtje is inderdaad breder dan 2 nopjes. De handvaatjes passen precies in de handjes van een minifig, dus dan heb je ongeveer een maatstaaf.

Edit: Owja; CRAP sign op de petshop... :duim:
Ook voor een automatiseerder, gaat niets vanzelf.
Mocs op Flickr en Brickshelf
Tijger-San
premium
premium

Thema: Castle, Modular

Berichtdoor Paashaas » wo apr 30, 2014 20:17

Erg gaaf die batmobile ! :duim:
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Paashaas
premium
premium

Thema: creator

Berichtdoor b rick » do mei 01, 2014 0:34

Thanks paashaas en tijger san.

Klopt, de batmobile is achteraf gezien een 6+ maandenlange evolutie geweest. Telkens steeds iets beter.
We hebben inderdaad al ens contact gehad op eurobricks. :)

Stuurtje dus toch 3 breed... Helaas, enkel plaats voor 2...

Mocht je je het afvragen: de crapshop is still open for business. :wink:
b rick

Berichtdoor TAFOL » do mei 01, 2014 22:59

b rick schreef:
TAFOL schreef:Klopt. Heb gelijk een Marktplaats-verkoper, die deze set aanbiedt voor €20,-, een mailtje gestuurd. :)

Ik hoop voor je dat het je lukt. De prijs lijkt me een lokkertje waarbij de aanbieder bij contact met koper om meer zal vragen. Laat maar weten of het je gelukt is. Erg mooie set!

Het is gelukt! Voor €20,- (excl. verzendkosten) is set 4507 vandaag bij mij op de mat gevallen.
Gelijk het hoofdmodel opgebouwd. Morgen maar even gaan inventariseren of alle onderdelen aanwezig zijn.
Maar tot nu toe ben ik zo blij als een kind in een snoepwinkel. :omg:
TAFOL
premium
premium

Berichtdoor b rick » vr mei 02, 2014 9:50

Nice!
Verzendkosten gooien vaak roet in het eten bij dit soort aankopen, maar ik vind dat je een superdeal hebt gekregen op deze geweldige set. Ik had me voorgenomen om niet meer dan 35,- voor te betalen dus met 27,50 kom ik er ook erg goed vanaf. Mag ik vragen waar de set vandaan kwam? Ik mijdt graag de risicos van verzending en online betalen dus als ik op zoek ben is het meestal een een straal van 10km en haal het spul graag zelf op
b rick

Berichtdoor TAFOL » vr mei 02, 2014 18:28

Van een Marktplaats-verkoper uit Oosterwolde, Friesland.
Volgens mij had hij echter maar 1 exemplaar. Die ik gekocht heb dus. :)
TAFOL
premium
premium

Berichtdoor b rick » zo mei 04, 2014 16:14

Hahaha, geen ramp. Misschien had ik de verkeerde indruk gewekt want ik ben niet op zoek. Deze verkoper had ik sowieso niet gevonden omdat Fryslan niet binnen mijn vereiste 10km radius ligt. Ik wil dingen via marktplaats persoonlijk afhandelen zodat we niet met transacties zitten waar allerlei gevaren in schuilen. Mijn prijsje was goed, en de jouwe was net iets beter.
Veel plezier ermee, maar dat zit vast al goed. Was echt onder de indruk van die set. Fantastische bouwvoorbeelden ook.
b rick

Berichtdoor b rick » za mei 10, 2014 16:21

Afbeelding

Om de Batmobile voor LEGO-IDEAS (cuusoo) te promoten bedenk ik er wat verhaaltjes omheen, die ik vervolgens fotografisch probeer uit te werken. In fotografie ben ik zoals de meeste anderen een amateur, maar ik ben zo visueel ingesteld dat ik ontzettend kan balen als ik weet dat een foto 'beter kan'. Sinds kort doe ik erg mn best om mn mocs wat 'extras' mee te geven dmv fotografie. Momenteel nog wel erg beperkt, maar daar leer ik veel van.

Afbeelding
^ Opstelling.

1. Ik heb van oude technic balkjes een raamwerk van gemaakt waaraan ik een led-fietslampje heb gehangen. (1) Om lichtstrooisel te vermijden heb ik er een kartonnen kokertje omheen gerold (waarvan je ook een spotlight kunt maken). Dat zorgt ervoor dat je geen ongewenst licht op je achtergrond krijgt.

2. Een rode gloed van rechts op de minifig dmv een LED-fietsachterlampje.

3. Nog een LED-fietslampje. Deze houd ik handmatig vast en beweeg ik van de minifig een beetje over de Batmobile, zodat ook die wat meer lichtvangt.

4. Licht van een beeldscherm (tablet) Dit geeft net voldoende weerkaatsing om de lijen van de zarte wagen tegen de zwarte achtergrond duidelijk te maken.

5. Licht van nog een beeldscherm (laptop) Dit geeft ook behoorlijk wat licht om het een en ander duidelijk te maken op de foto.

7. Rood licht van de optische muis. Deze bediening ik ook handmatig en dus tegelijkertijd met nr 3. Best lastig. Met het rode licht in mn linkerhand beweeg ik heel snel over de achtergrond zodat de contouren die geen rood licht oppikt duidelijk te zien is tegen de rode achtergrond.

6. De camera (Panasonic DMC-TZ18) staat op een statief, macro stand een beetje ingezoomed, zelfontspanner op 2 sec, maar de belichting is automatisch. Handmatig instellen vind ik nog iets teveel werk om me daar op te storten (en weet uberhaubt niet of mijn camera dat kan)

Dit alles op mn tekentafel waar ik een ruimte vrij heb van 50x50 cm.
b rick

Berichtdoor TarikS » za mei 10, 2014 18:13

Allereerst, je hebt een mooi LEGO-waardig model gemaakt. Ik heb de film/tv-serie niet gezien (maar dat is bij mij vaker het geval), maar ondanks dat vind ik het model erg knap in elkaar zitten. Ik vind de vorm interessant, Amerikaans, maar ook echt als een filmauto. Leuk ook om de ontwikkeling te zien en dat dan je laatste versie inderdaad de mooiste is! :duim:

Wat je laatste fotoshoot betreft: Leuk om je setup te zien, dat maakt het voor mij als fotograaf allemaal een stuk duidelijker om te bepalen hoe je gewerkt hebt en het eindresultaat werd zoals het nu is; en wat eraan te verbeteren is :P .

'Fotograaf-modus aan'
Eerst het goede nieuws: Je maakt duidelijk stappen voorwaarts per fotoshoot :) ! Waar ik erg over te spreken ben in deze foto, is dat er nergens een uitgebeten licht stuk inzit (misschien op het gezichtje, maar dat kan ik niet zien op zo'n klein formaat). Dat is een hele verbetering die je foto een heel stuk rustiger maakt en fijner om naar te kijken! Bovendien vind ik vooral de verlichting op de punten van de auto aan de voorkant erg geslaagd, die zorgen voor dat 'duistere en filmische' effect met een gevoel van dreiging.

Verbeter punten zie ik ook: Je licht setup is té uitgebreid. De eerste tip die ik op de Fotoacademie kreeg was: Begin met 1 lamp, zorg dat die goed staat en probeer uit die ene lichtbron zoveel mogelijk te halen en voeg daarna pas andere lichtbronnen toe. Dit maakt ook dat je gaat leren wat je doet zodat je het kunt reproduceren op grond van kennis en minder op trial-and-error ;) .

Voor het verhaaltje dat je probeert te vertellen; er gaat te veel licht naar het voorwiel nu. Het is het mannetje die het doet, dus die zou voornamelijk licht moeten vangen, daarna het wiel en dan de rest. Ook vind ik de auto net te donker, het zou fijn zijn als er net wat licht op zou vallen. Zoals op het ontbreken van het voorwiel, maar ook om hem los te halen van de achtergrond. Dat laatste zou ook kunnen door de auto verder van de 'muur' af te halen. Ik weet dat je weinig plek hebt, maar alleen dat kan al helpen! Daarnaast zou het goed zijn, als je ook gaat experimenteren met de positie van auto en mannetje; het is nu nog wat 'statisch'
'Fotograaf-modus uit'

BTW: vertel me of je deze feedback op je foto's op prijs stelt of niet, ik weet dat dit een LEGO forum is en geen fotografie-forum. Ik ben geneigd om als fotograaf of je foto's te reageren, maar ik weet niet of je dat op prijs stelt?
TarikS

Berichtdoor b rick » za mei 10, 2014 19:15

TarikS schreef:....

BTW: vertel me of je deze feedback op je foto's op prijs stelt of niet, ik weet dat dit een LEGO forum is en geen fotografie-forum. Ik ben geneigd om als fotograaf of je foto's te reageren, maar ik weet niet of je dat op prijs stelt?

Top kritiek!
Uitgerekend bij deze foto wilde ik graag weten wat iemand die er wat meer verstand van heeft er van vond.

Op de verbeterpunten heb je overal gelijk. Maar het is zo moeilijk om dat voor elkaar te krijgen als je de ruimte en de middelen niet hebt... Maar de tip 'begin met 1 lichtbron en haal daar het meeste uit', is wel een hele sterke (en heb ik tijdens mijn opleiding (reclame/presentatie/kunstacademie) ook wel gehoord... :wink: ) Zo ben ik overigens ook begonnen... Het licht van boven was mijn eerste uitgangspunt. Al het andere was het licht wat nodig was om het moeilijke zwarte lego licht terug te laten kaatsen.

De kritiek op het wiel. Helemaal mee eens! Qua 'verhaaltje vertellen' Maar, een glimmend zwart poppetje uitlichten blijkt veel moeilijker dan gedacht. Zwarte kop, zwart lichaam, zwarte handjes.... Heel moeilijk om de articulatie ervan in beeld te brengen. Zeker als de achtergrond (kartonnen plaat EN de auto) ook zwart is. Zoals je ziet vangt het kopje net genoeg rood licht, maar door de verdraaing van dat lichaampje weerkaatst het rode licht niet richting de camera.

Voorlopig ben ik met deze foto tevreden maar zal de volgende keer aan je tips proberen te denken.
Thanks!
b rick

Berichtdoor b rick » za mei 17, 2014 12:42

Weer een stel 1966 Batman promotie foto's om mn lego-ideas project her en der een boost te geven.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is redelijk wat photoshopwerk geweest:
Eerst de weg in beweging gefotografeerd, daarna een uitgeknipte Batmobile er overheen geplakt. Snelheid gegeven aan de batwings achteraan, banden geblurred, en zwaailicht 'aangezet'. Magentazweem om het een beetje een 60's feel te geven. Ben niet zo'n Photoshoppert, maar alles wat ik probeerde te bereiken lukte in 1x :)

Edit: nu zie ik wel meteen alweer een photoshopslordigheidje... Nouja, volgende keer beter... :wink:
b rick

Berichtdoor TarikS » za mei 17, 2014 21:50

Hoi b rick,
die eerste foto is geweldig! Simpel, maar doeltreffend. Precies de juiste hoeveelheid licht op de telefoon, mooi dat rode licht wat uit het duister op komt zetten in de achtergrond en de schaduw van het figuurtje is ook top!

Je bewogen foto ga ik kritischer over zijn, je photoshop-uren ten spijt… de beweging komt niet op mij over. Ik zit me sterk af te vragen waar dat aan ligt. Ik kan slechts op drie mogelijke redenen komen: de hoek van bovenaf is een lastige hoek om snelheid te suggereren, als je meer 'over de auto' had gefotografeerd, was het makkelijker geweest denk ik. Een tweede punt is dat de wielen nog altijd stilstaan. Maar misschien nog wel het belangrijkste is je keuze voor een witte weg. In wit zie je geen enkele beweging, het blijft gewoon wit. Aan de randen namelijk, zie ik wel de typische bewegingslijnen, maar onder de auto niet en dat is toch je grootste vlak.
TarikS

Berichtdoor b rick » zo mei 18, 2014 8:51

Thanks for the input!
Ben heel blij met beide foto's. Beiden zijn er beter uitgekomen dan ik in gedachten had :)
Maar nu je het zegt, zijn er in die 'rijdende' foto nog wel wat verbeterpuntjes aan te wijzen.

Telefoonfoto.
Die zal op verschillende mensen anders overkomen. Als ik em op mn laptop bekijk is ie 'perfect'. Maar bekijk ik em op een tablet dan is ie veeeeel te donker. De voet ven de schaduw van het tafeltje vallen weg en het batmansilhouet is bijna niet te zien...

Snelwegfoto.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de ondergrond. Die pakt enorm licht uit, MAAR is in het echt toch een stuk donkerder dan lego grijs... EN Ondanks dat ik deze foto sochtends in de schaduw onder een boom heb genomen. Op zich vind ik dat wit nog niet zo'n probleem, maar misschien dat je meer bedoeld dat het egaal is. In de toekomst zou dat oppervlak meer structuur kunnen geven. Zodat wanneer ik dde camera een zwiep geef daar ook snelheid ontstaat. Maar dan stuit ik misschien op het andere probleem dat ik een stilstaande uitgeknipte batmobile erop moet plakken. Inc schaduw. Kwestie van proberen natuurlijk. De wielen heb ik ook getracht snelheid mee te geven. Zal misschien duidelijk worden als je de originele foto ziet.

Point of view.
Die was sowieso met opzet gekozen. Ik had een shot nodig van boven omdat ik er het 'racenummer' 300 op wilde plakken. (Ter gelegenheid van 300 suporters op Lego ideas.) Daarnaast is mijn foto geinspireerd op originele fotos van de echte batmobile, ook in vogelvluchtpspectief.

Eigen verbeterpunt is de spiegeling van de boom waaronder ik stond daardoor wordt de batmobile nogal donker wat het contrast met de te lichte weg NOG groter maakt. En het beetje spiegeling van de boom wat duidelijk te zien is in de batmobile staat ook haarscherp stil. Maar waar ik het meest van 'baal' is de duidelijke photoshop overgangslijn rond de schaduw van de batmobile en de snelweg die je net ziet als je je scherm een beetje wegdraait...

Zou tof zijn als jij zo'n soortgelijke 'auto in beweging'-foto zou maken. Ben benieuwd hoe jouw oplossingen em zullen verbeteren. :)
b rick

Berichtdoor maskedfly » vr jul 25, 2014 9:42

LEGO has unveiled the third SDCC Exclusive set, the LEGO Super Heroes: DC Comics San Diego Comic-Con Exclusive Batman Classic TV Series Batmobile (a bit of a mouthful - possibly the longest title for a LEGO set ever?).

Bron: Brickset
Afbeelding

Ik begrijp goed dat de nieuwe set van LEGO zich vooral richt op een grote groep Batman-fans en daardoor een "betaalbare" versie maakt, maar jouw versie vind ik toch echt heel veel mooier en vangt, wat mij betreft, beter de essentie van het ontwerp.
maskedfly

Berichtdoor Barman » zo jul 27, 2014 21:06

maskedfly schreef:Ik begrijp goed dat de nieuwe set van LEGO zich vooral richt op een grote groep Batman-fans en daardoor een "betaalbare" versie maakt, maar jouw versie vind ik toch echt heel veel mooier en vangt, wat mij betreft, beter de essentie van het ontwerp.

helemaal mee eens.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Barman
premium
premium

Thema: Technic

Berichtdoor BrickJohannes » ma jul 28, 2014 20:54

De foto die je aanhaalt maskedlfy is van Comic con 2014 special set.

Die sets zijn altijd kleiner dan lego normaal uitbrengt. En dat comic con setje is duurder dan wat deze zou kosten schat ik zo in.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
BrickJohannes
premium
premium

Thema: Trains

Berichtdoor b rick » vr okt 03, 2014 14:26

Afbeelding

Dag mensen! ...long time no speak...
Totaal geen tijd gehad om nieuwe dingen te posten. Heb heel af en toe sommige lego-forums bezocht, maar had zelf ook weinig te melden. Veel gebeurd in mn leven dat even de voorang had. Heb geen mocs meer geproduceerd, maar heb af en toe wel een leuke set kunnen aanschaffen. Waarover later meer :)

De 1966 Batmobile. Of beter gezegd De 1966 Batman-set. Ik heb eigenlijk wel goed nieuws daarover. Lange tijd bleef het rustig rond mijn project, terwijl ik die van mijn grote concurrent te pas en te onpas voorbij zag schieten. OVERAL... Vanaf het begin af aan eigenlijk al. Toen ik de laatste week voor mijn Batmobile klaar was om toe te voegen aan de toen nog CUUSOO site werd mijn grootste concurrent (sam grass) opgepikt door grote LEGO blogs... Ik baalde enorm natuurlijk maar het weerhield me niet om ook de mijne maar toe te voegen. Ik vond dat die van mij ook meer kans van slagen had als officieel legoproduct dus voila. Na een goeie start met veel stemmers merkte ik dat de aandacht voor mijn project begon in te kakken, terwijl mijn concurrent op bijna elk Lego-gerelateerd blog voorbij kwam.

Tot enkele weken geleden...
Mijn email-inbox stroomde over met berichten vanaf de Lego-ideas site. Het bleek dat mijn project uitgekozen was tot 'official lego-ideas staff pick' !! Binnen mum van tijd verdubbelde het aantal stemmers. Eigenlijk had ik wel door hoe dit soort dingen werken: Je moet het op een of andere manier voor elkaar krijgen dat het project wordt opgepikt. Ikzelf met mn minimale facebookkringetje waarin iedereen denkt 'wat moet hij nou met lego' krijg dat niet voor elkaar. Lego heeft me nu voor 1 dag op de voorpagina van de ideas-site geplaatst, en ik ondervind nu, 2 weken later nog steeds de positieve uitwerking daarvan: Mijn project blijkt af en toe het populairste per dag te zijn. (dwz: de meeste nieuwe stemmen ontvangen) Daardoor is mn Batmobilenog steeds op de voorpagina te vinden. Naast dat de stemmen nu wat regelmatiger binnenkomen heeft een marketingblog die een stuk publiceerde over Lego ook mijn project met foto aangehaald met de aansporing 'Let's make this badboy happen!'

Dus afgelopen dagen kun je wel stellen dat ik in mn nopjes ben.
Mn Lego nopjes! :feest:
b rick

Berichtdoor b rick » vr okt 03, 2014 14:41

BrickJohannes schreef:De foto die je aanhaalt maskedlfy is van Comic con 2014 special set.

Die sets zijn altijd kleiner dan lego normaal uitbrengt. En dat comic con setje is duurder dan wat deze zou kosten schat ik zo in.

Klopt.
Ik vind het gelimiteerde comiccon-setje er ook teleurstellend uitzien. Jammer want dat had veel beter gekund. Als de juniorset-batmobile hadden gepakt en er wat rood aan hadden toegevoegd hadden ze een aantrekkelijker model gecreeerd imho. En eerlijk gezegd schrok ik er wel van: Een kleine minifig-friendly 1966 Batmobile. Want, had dat invloed op die van mij? Ik herkende ook veel van de bouwwijze... Maar goed, dat heb je al snel als je in het klein hetzelfde thema aanboord. Waar ik wel blij van werd is dat er eindelijk Lego-aandacht voor 1966 Batman is! Ik heb ook het gevoel dat dit comiccon-modelletje een voorbode is van een officiele set. Wie weet de mijne :wink:
Maar in de tussentijd ben ik op nog een ander 'probleem' gestuit. Bij het zien van de beelden van het computerspel Batman 3 zag ik een bonus level waarin Batman in 1966-wereld vertoefde. INCLUSIEF BATMOBILE. En zoals je kunt verwachten leek die al helemaal erg op die van mij... Maar nogmaals, daar ontkomt men natuurlijk niet aan. Ik heb daarover contact gehad met lego en ofcourse kreeg ik te horen dat overeenkomsten louter toeval zijn. Hoewel ik daar soms mn twijfels over heb. De nieuwe mini lijkt namelijk erg op een ander Mini-Cooper project van het toenmalig CUUSOO...

Maar goed...
Het knaagt nu wel aan me dat Lego een Batmobile heeft ontworpen in het juiste formaat (gelijk de mijne). Ik denk dat dat uiteindelijk mijn project in de prullenbak zal doen belanden. Immers: Waarom zou lego met mij samenwerken als het al een prima Batmobile voor zijn computerspel heeft ontworpen...?
:?

Toch behoorlijk interessante materie om je in te verdiepen.
b rick

Berichtdoor Wez » vr okt 03, 2014 21:00

Ten eerste: wat een prachtig ontwerp voor de 1966 Batmobile. Zou hem zeker kopen als deze via Lego ideas wordt uitgebracht. Ik heb ooit als 14-jarige naast de originele wagen gestaan en dat was zo'n blitse bak, dat zal me altijd bijblijven.

b rick schreef:
Maar goed...
Het knaagt nu wel aan me dat Lego een Batmobile heeft ontworpen in het juiste formaat (gelijk de mijne). Ik denk dat dat uiteindelijk mijn project in de prullenbak zal doen belanden. Immers: Waarom zou lego met mij samenwerken als het al een prima Batmobile voor zijn computerspel heeft ontworpen...?
:?

Toch behoorlijk interessante materie om je in te verdiepen.

Je maakte me nieuwsgierig en na even googlen vond ik een afbeelding uit Batman 3 Beyond Goyham:
http://www.gamefreaks.co.nz/wp-content/ ... tham-5.jpg

Ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar voor mijzelf kan ik niet anders concluderen dat het ontwerp van Lego in deze game toch wel heel erg overduidelijk op dat van jou leunt. Eigenlijk best triest dat Lego dat niet gewoon erkent en je de credits geeft die je IMO verdient.

Als ze inderdaad een eigen versie uit zouden brengen die zo erg lijkt op jouw MOC als deze game versie, dan maken ze het zichzelf iig behoorlijk lastig als ze vol blijven houden dat de gelijkenis toeval is, temeer nu ze je al het predikaat 'official staff pick' hebben toegekend, wat toch een officiele erkenning van Lego is voor jouw creativiteit cq originele ontwerp.
The more complex the mind, the greater the need for the simplicity of play
Wez

Berichtdoor b rick » vr okt 03, 2014 21:41

Thanks Wez!

Blijft moeilijk. Ik zou geneigd zijn te denken dat ze inderdaad het een en ander van mij en anderen gecopieerd hebben. Maar hoe vaker ik het Lego-ontwerp bekijk hoe meer ik denk dat ze het niet hebben gedaan. Juist niet. Want het gekke is, wat mijn Batmobile ontwerp goed maakt hebben zij niet gebruikt... 8 studs wide ipv 7. Raampjes verkeerd schuin gezet. eigenlijk teveel details om op te noemen. Haha, nu heb ik zelfs zoiets van 'ze hebben mijn details expres niet gebruikt'... Ik moet wel toegeven trouwens dat die schuine vinnen wel goed werken! Maar das eigenlijk het enige positieve designpunt. Nouja, dat, en de minifig-schaal dan. :wink:
En gameontwikkeling heeft tijd nodig dus ze zijn daar al langer mee bezig dan wij misschien wel denken. Het is volgens mij een soort merkwaardig psychologisch effect: rood + zart = batmobile, en dus mijn batmobile. Zoiets.

Maar... Los van dat is dat hele cuusoo/ideas systeem van ze een meesterlijke zet geweest voor ze. Geweldige gratis marketing en klantenbinding/werving! En 'inspirationeel' natuurlijk. Themas, ideeen, bouwtechnieken... Reken maar dat Lego hier flinke baat bij heeft.

Overigens is mijn Batmobile al een aantal keer gecopieeerd. Soms in a good way, maar een paar keer ook in a very bad way... Verschillende personen hebben geprobeerd mijn Batmobile na te bouwen en hebben de bouw instructies te koop aangeboden. Bizar...
b rick

Berichtdoor Sato » za okt 04, 2014 1:25

b rick schreef:Overigens is mijn Batmobile al een aantal keer gecopieeerd. Soms in a good way, maar een paar keer ook in a very bad way... Verschillende personen hebben geprobeerd mijn Batmobile na te bouwen en hebben de bouw instructies te koop aangeboden. Bizar...

Tssss.... Wat mensen tegenwoordig wel niet doen voor '5 minutes of fame'
Maar ja, Bewijs maar eens dat ze ook daadwerkelijk jouw ontwerp hebben gestolen. Het is dan jouw woord tegen dat van hun, En dat ga je nooit winnen.

En je kunt het ook niet tegengaan door zelf meteen bouwinstructies te publiceren, Want dan doen ze het nog en maak je het ze nog makkelijker ook.
Sato

Thema: Creator+Technic

Berichtdoor b rick » zo okt 05, 2014 17:52

Sato schreef:
Tssss.... Wat mensen tegenwoordig wel niet doen voor '5 minutes of fame'
Maar ja, Bewijs maar eens dat ze ook daadwerkelijk jouw ontwerp hebben gestolen. Het is dan jouw woord tegen dat van hun, En dat ga je nooit winnen.

En je kunt het ook niet tegengaan door zelf meteen bouwinstructies te publiceren, Want dan doen ze het nog en maak je het ze nog makkelijker ook.

Zelf bouwinstructies publiceren is niet nodig. De hele ontwikkeling van mijn Batmobile heb ik op verschillende forums gepubliceerd, waar dus altijd datum van publicatie bij staat. (Het heeft even geduurd voor hij eruit zag zoals hij er nu uitziet ;) ). Daarmee was het heel gemakkelijk om de betreffende 'overtreder' danwel hosts van bepaalde sites te overtuigen wie 'de rechten over het ontwerp' heeft. Sommige van de overtreders hebben openlijk hun excuses gemaakt en de credits bij mij gelegd door overal waar hun versie verscheen mijn naam te noemen. Bij geen gehoor van de overtreders hebben de hosts van bepaalde sites de betreffende items verwijderd. Lego heeft mij via de Lego-ideas staff prima te woord gestaan en hebben uitleg gegeven waar nodig. :duim:

oja, 1 van de regels van Lego-ideas/cuusoo is, dat je zelf (vantevoren) geen geld verdient aan je eigen ontwerp. Je mag de set niet te koop aanbieden. Dat geldt ook voor bouwinstructies.

Desalnietemin... Het brengt wel een smet op het uit goedheid delen van je creaties op het net. Ik stond in bijna alle gevallen iedereen te woord om uit te leggen hoe ik sommige dingen heb gebouwd. Maar daar ben ik inmiddels niet meer zo happig op. Zeker niet bij de Batmobile omdat die natuurlijk aan een soort van wedstrijd meedoet.
b rick

Berichtdoor TarikS » zo okt 05, 2014 20:36

Wat tof dat je project nu toch populair wordt! Na al je werk en evoluties is dat op zichzelf al een kroon op je werk. Al zou productie natuurlijk helemaal geweldig zijn :) .
TarikS

Berichtdoor Sato » zo okt 05, 2014 20:50

Duidelijk, En goed om te horen dat het netjes opgelost is.
Sato

Thema: Creator+Technic

Berichtdoor b rick » za okt 11, 2014 16:18

TarikS schreef:Wat tof dat je project nu toch populair wordt! Na al je werk en evoluties is dat op zichzelf al een kroon op je werk. Al zou productie natuurlijk helemaal geweldig zijn :) .

Ben ik erg blij om. Zoals gezegd weet ik deksels goed hoe dat werkt met dat internet stemmen: Hard werken om het project viral te krijgen. Het moet echt een groter podium krijgen, anders weet niemand van het bestaan af... Echte productie... Man, dat zou een droom zijn die uitkomt! :) Een droom waarvan ik niet wist dat ik die had hoor, haha, maar met zo'n initiatief als cuusoo/ideas komen zulke dingen wel erg dichtbij. 8-)

Sato schreef:Duidelijk, En goed om te horen dat het netjes opgelost is.

Ja Sato. Niks dan lof over Lego (ideas) van mijn kant. De Lego ideas-staff staat je echt te woord en zoekt serieus mee naar oplossingen. Ook wat betreft de mensen die ideeen pikken om ze door te verkopen. Er werd me verzocht om contact op te nemen met desbetreffende personen, en als dat niet hielp gingen zij er wat aan proberen te doen. Dat bleek niet nodig dus.

Ik vergat te vertellen dat ik nog 1 akkefietje had...
Ik heb/had dus toendertijd 1 grote concurrent voor de 66 Batmobile. Op een gegeven moment verschenen er comments bij mijn project dat 'als jullie deze Batmobile leuk vinden dan moet maar eens deze bekijken + link naar mijn concurrent'. Die personen hadden maar 2 activiteiten op de site: stem uitgebracht op de concurrent en een link bij mij plaatsen naar dezelfde concurrent (en niet eens ook op mijn project stemmen). Vond ik verdacht en heb ook dat aangekaart bij Lego-staff en die waren het met mij eens en hebben de persoon verwijderd. :omg: :omg: :)

Dus ja. Bij klachten worden probleempjes echt netjes opgelost.

Een ander vreemde gebeurtenis is dat mijn grootste concurrent nu helemaal van de site verdwenen lijkt te zijn. Ik kreeg verschillende comments van mensen die geen toegang kregen tot zijn project, en ook ik kan er niet meer bij.
Vreemd. Maar wederom goed nieuws voor mijn project natuurlijk :) :)
b rick

Berichtdoor b rick » wo okt 29, 2014 21:40

Batman and Robin reveal secret identity...

Afbeelding

I knew it! :wink:
b rick

Berichtdoor maskedfly » wo okt 29, 2014 21:45

:lol:
maskedfly

Volgende

Keer terug naar Bouwwerken en MOC's