TarikS' MOCs

Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

TarikS' MOCs

Berichtdoor TarikS » di maart 11, 2014 14:54

Hoi allemaal,

bij deze ben ik nieuw hier. Mijn naam is Tarik, ben inmiddels 23 jaar en heb sinds een half jaartje mijn LEGO hobby weer opgepakt. Als kind was ik hele dagen bezig met het bouwen van steden en treinen en later ook met het bouwen van vrachtwagens. Ik zat ook altijd weg te dromen op de website van LEGOtrucks, die hier ook op het forum zit zag ik.

Dat was een stukje geschiedenis. Inmiddels ben ik 3e jaars student aan de Fotoacademie en werk ik veel met maquettes en tekeningen die ik combineer met fotografie. In eerste instantie werkte ik met karton, maar ik houd van details en dat lukte zo niet. Toen heb ik mijn LEGO weer tevoorschijn gehaald en dat werkte verrassend goed! Maquettes is wel een ruim begrip, ik probeer vooral wereldjes te bouwen die passen bij mijn verhaal in de fotoserie.

'MOCs voor mijzelf':
Eigenlijk was de volgende auto mijn eerste MOC toen ik weer met LEGO begon een half jaartje geleden.

Afbeelding

Daarnaast heb ik op mijn 16e een Scania T164L 580 V8 proberen te maken, maar ik vond altijd dat er meer uit het model viel te halen. Bovendien klopten er veel dingen niet met het origineel. Nu LEGO tot mijn verassing zoveel nieuwe steentjes heeft, ben ik opnieuw begonnen met het bouwen. Wederom heb ik me laten inspireren door LEGOtrucks en nu ook door Bricksonwheels :D .

Hier staan de oude en de eerste poging voor de nieuwe opbouw naast elkaar:

Afbeelding

Meer foto's volgen nog, want ik ben al een heel stuk verder met de bouw!

'Maquettes voor fotografie':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de meubels heb ik me laten inspireren door de volgende LEGO bouwers:
moko, Brickshelf - mijasper, Flickr - The JOHN Collection (geen idee waar ik die precies vond)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :)
TarikS

Re: TarikS' MOCs

Berichtdoor MOCkingBird » di maart 11, 2014 18:05

Daar zitten al leuke dingen tussen :duim: Die rode bank is mooi. De radiator en de gordijnen vind ik ook goed gevonden.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
MOCkingBird
premium
premium

Thema: Castle

Berichtdoor Barman » di maart 11, 2014 22:06

Welkom :)
Leuk om te zien dat je een veelzijdige bouwer bent.
De Scania is al een hele verbetering. Gewoon blijven kijken hoe andere dingen oplossen en laat je daardoor inspireren.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Barman
premium
premium

Thema: Technic

Berichtdoor TarikS » wo maart 12, 2014 11:09

Dank voor de reacties :D .
TarikS

Berichtdoor LegoMathijs » wo maart 12, 2014 15:41

Gave MOCs! Je maakt echt super leuke details :duim: En de bouwtechnieken zijn ook super gaaf, zoals de groene zweepjes.
LegoMathijs
premium
premium

Thema: Allround

Berichtdoor legotrucks » wo maart 12, 2014 18:32

Leuk om te lezen hoe je je LEGO interesse weer op hebt gepakt, gepaard gaande met je studie. Je zult zien dat dit zeker goed te combineren valt. Welkom op het forum :)
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!
legotrucks
premium
premium

Thema: legotrucks

Berichtdoor pj_bosman » wo maart 12, 2014 21:04

Leuk om te lezen dat je door je studie weer aan het bouwen gegaan bent. Lekker divers ook! Daar zitten al best leuke techniekjes in verwerkt!
pj_bosman
premium
premium

Berichtdoor TarikS » wo maart 12, 2014 23:08

Aan iedereen, dank voor de leuke reacties. Nu ik lid ben geworden van dit forum kijk ik ook anders naar jullie bouwwerken en na een paar weken niet met LEGO bezig te zijn geweest, jeuken mijn handen enorm door alle inspiratie die ik hier zie! :omg:

@ LegoMathijs, dankjewel, maar die groene zweempjes waren niet mijn idee, maar komen uit de inspiratie die ik genoemd heb in mijn openingspost. Echter, ik heb de constructie wel anders gemaakt, omdat ik een ander soort meubel wilde hebben!

Om nog een variatie te laten zien. Eén van de opdrachten die ik dit jaar heb op de Fotoacademie gaat erom dat ik 6 foto's 'namaak' waarin verschillende beroemde fotografen een bepaalde eigen flitstechniek hebben toegepast. Eigenlijk moet dit met 'echte' mensen, maar ik heb ervoor gekozen dit in LEGO uit te gaan werken en in de studio's op de academie te gaan fotograferen. Dit is de eerste foto en is een vrije interpretatie op de foto's van Martin Parr:

Afbeelding
Bij het bouwen heb ik me wederom laten inspireren door anderen, waaronder: lain Heath, Flickr

De komende maanden staan er nog heel veel opdrachten en Vrije Werken op stapel waar ik LEGO in ga verwerken, dus met enige tussenpozen zal ik nieuwe foto's tonen :) . Er gaat een hoop tijd in de voorbereiding zitten, de uiteindelijke foto is het 'kortste stukje'… vandaar de tussenpozen :wink:
TarikS

Re: TarikS' MOCs: Update Scania torpedo!

Berichtdoor TarikS » ma apr 28, 2014 15:58

Vandaag heb ik mijn Scania voor zover als ik ermee ben, weer uit elkaar gehaald om er WIP foto's van te kunnen maken.

Het zwakste punt in mijn oude Scania bouwsel (de Scania die achter de bumper/motorkap staat in mijn openingspost) was zonder twijfel het chassis. Als ik de voor- en achterkant beet pakte om het model te verplaatsen kon ik het wringen, ik voelde de speling op het chassis. Dat was al een probleem, maar een groter probleem was de constructie van de voorwielophanging. Ik had gebruik gemaakt van een verlengd systeem op basis van de jaren 90 balkjes, met verlengen bedoel ik de twee langste tegen elkaar en ondersteunen met plaatjes.. Dat werkte voor geen meter. Als ik niet een paar stenen onder de bumper legde, dan zakte het model binnen een paar minuten door zijn hoeven…

Dat wilde ik per se anders doen dit keer. Bovendien, mijn oude chassis was van voor tot achter 'rechtuit', terwijl het originele chassis een knik heeft, zodat het naar voren toe wijder uitkomt. Met scharniertjes maakt dit het geheel weer zwakker. Daarom heb ik de technic balken met staafjes aan weerszijden vastgemaakt. Dit chassis kan ik aan elke hoek optillen en het valt niet uit elkaar. En het mooiste: de voorwielen kunnen het gewicht dragen (ook met de cabine erbovenop!).

Voorzover ik kan overzien, werken de meesten hier met maattekeningen. Ik vind uiterlijke schoonheid in een model belangrijk, maar ik bouw op 'gevoel', dat wil zeggen vanaf foto's, maar zonder maattekeningen. Ik beleef meer plezier aan het bouwen, als ik niet hoef te rekenen. Zo teken en fotografeer ik ook. Dat een model niet 100% klopt, neem ik op de koop toe.

Genoeg tekst, foto's:

Afbeelding

Afbeelding
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Scania update: onderkant opbouw

Berichtdoor TarikS » di apr 29, 2014 9:49

En we gaan weer verder met de WIP-foto's:

Omdat ik was begonnen met het bouwen van de voorbumper en spatborden, had ik dat stuk al liggen. Ik heb een tijdje zitten tobben om een goede manier te vinden om dit geheel te bevestigen, zodat het steviger zou zijn dan mijn oude Scania project, maar dat is gelukt :) .

Afbeelding

Het motorblok is een stuk gedetailleerder dan mijn oude versie, de vorm zit er nu een stuk beter in en het oogt allemaal wat minder hoekig dan eerst. Toch haalt dit het nog lang niet bij wat ik hier verder voorbij heb zien komen...

Afbeelding

Omdat ik het chassis zo sterk mogelijk wilde maken, liep ik vast met het bouwen van de kisten en ombouw van de zijkant die ik in gedachten had. Omdat ik absoluut niet aan het chassis wilde komen, heb ik de kisten er dan maar omheen gebouwd. Voor een volgende keer wil ik toch een andere oplossing verzinnen…
TarikS

Berichtdoor TarikS » di apr 29, 2014 13:46

Nog eentje voor vandaag.

Afbeelding

Ik houd enorm van de Deense/Zweedse stijl bij vrachtwagens, dus ik wilde dat terug laten keren in mijn Scania. In mijn oude bouwwerk had ik een spatbord over de dubbele wielen heen, maar eigenlijk vond ik dat niet mooi. Nu ik inmiddels genoeg scharniertjes heb, kon ik afzonderlijke spatborden bouwen. Het enige dat ik graag wil is een SNOT oplossing, maar daar heb ik nu gewoonweg niet genoeg tiles voor...
TarikS

Berichtdoor b rick » di apr 29, 2014 17:27

Leuk dat je fotografie doet! Very handy in combinatie met de Lego hobby. Nu heb je nog even een studio tot je beschikking neem ik aan? De plaatjes die je heb geschoten beloven veel goeds voor de toekomst. :) Die otos met die minifigs zijn leuk met die scherpte/diepte werking. En die oto van die truckerslunch is geweldig. Mooie moc ook.
b rick

Berichtdoor TarikS » di apr 29, 2014 17:54

b rick schreef:Leuk dat je fotografie doet! Very handy in combinatie met de Lego hobby. Nu heb je nog even een studio tot je beschikking neem ik aan? De plaatjes die je heb geschoten beloven veel goeds voor de toekomst. :) Die otos met die minifigs zijn leuk met die scherpte/diepte werking. En die oto van die truckerslunch is geweldig. Mooie moc ook.

Ik heb geen eigen studio tot mijn beschikking. Maar ik kan gebruik maken van de professionele studio's op de Fotoacademie, waar ik studeer. Daar hebben we alles: lampen, flitsers, schermen, statieven, zelfs digitale Technische camera's. Ik ben daar vaak aan het 'spelen', oefenen dus en lekker dingen uitproberen. LEGO is daar heel goed voor, want het dwingt me om na te denken over realistische lichtsituaties die in de studio's zonder ramen uitgelicht moeten worden.

Dank je voor je complimenten :) ! Ik ben nu voor het eerst bezig met een space landschapje. Ik heb sinds ik klein was áltijd realistisch gebouwd, maar ik wilde dit al langer. Ik ben nu aan het bouwen. A.s. woensdag wordt de eerste fotopoging op de academie. Ik ben erg benieuwd of ik het duister kan maken en toch alle details zichtbaar kan houden!
TarikS

Berichtdoor b rick » di apr 29, 2014 19:03

Ik bedoelde eigenlijk ook de studio op school. Daar kun je nog even gebruik van maken, en das te gek natuurlijk. Flink uitbuiten die mogelijkheid!

Donkere foto van een goed belichte moc...
iig in een zo donkere, liefst grote ruimte zodat het licht van je spots zelfs de muren niet raken... Je ontdekt pas hoe moeilijk dat eigenlijk is als je het zelf probeert. Veel succes! Benieuwd naar je space-scape.
b rick

Re: TarikS' MOCs, Scania update: cabine

Berichtdoor TarikS » wo apr 30, 2014 14:16

Omdat ik de motorkap al had gemaakt, kon ik die vorm mooi volgen met het bouwen van de cabine.

Afbeelding

Ik wilde per se weer een Topline dak, want dat vind ik zonder twijfel de mooiste Scania die er is, zeker in torpedo vorm!

Afbeelding

Het intérieur. In mijn oude bouwproject was de hele cabine nogal hoekig en veel te lang, waardoor ik dan wel weer veel plek over had voor het interieur. Op de een of andere manier, heb ik in dit project juist ruimte te weinig ten opzichte van de schaal? Heel vaag. Maar goed, ik wilde die boog die in het dashboard zit ook nabouwen. Nu ik naar deze foto kijk, valt het me wel op dat ik hier nog geen SNOT-technieken heb gebruikt, dat ga ik nog aanpassen vermoed ik.

Afbeelding

De cabine en het dak samengevoegd. De lijn net onder de zijramen bevalt me goed, omdat-ie goed gelijk opgaat met de neus. Toch zit het hoekige wat daarna komt (naar boven toe) me niet lekker.
TarikS

Berichtdoor TarikS » wo apr 30, 2014 14:43

Afbeelding

De lijn die ik bedoelde is deze. Volgens mij loopt die behoorlijk vloeiend en goed.
TarikS

Berichtdoor Tijger-San » wo apr 30, 2014 19:06

Zo, je zit zeker niet stil! :P Mooie foto's van leuke creaties. Ik vind het zelf vaak bijzonder moeilijk om mijn creaties te fotograferen zodat ze overkomen zoals ik dat graag wil. Dat heb jij goed onder de knie! Ik vind vooral de poppetjes erg goed gelukt! :duim:
Ook voor een automatiseerder, gaat niets vanzelf.
Mocs op Flickr en Brickshelf
Tijger-San
premium
premium

Thema: Modular, Castle

Berichtdoor TarikS » wo apr 30, 2014 20:33

Ha, nee, ik zorg wel dat ik bezig blijf, haha. Dankje. Hmm, dat kan ik me voorstellen. Mijn main focus is fotografie/tekenen, dus daar kan ik mijn voordeel mee doen met het fotograferen van mijn MOCS. Bedankt voor het compliment in ieder geval :) .
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Scania update, probleem oplossen

Berichtdoor TarikS » do mei 01, 2014 15:48

Goed, ik heb de Scania weer half uit elkaar getrokken. Zoals ik al aangaf in een vorige post, bevalt de direct verticale lijn na de schuine lijn vanaf de motorkap, aan de zijkant van de cabine mij niet. Er valt een schaduw onder die de boel daar ontzettend hoekig maakt. En dat heeft het origineel niet. Toen ik ernaar zat te staren schoot me een idee te binnen. Om dat uit te proberen moest de boel uit elkaar.

Al kijkende naar voorbeeldfoto's zie ik echter opeens meer dat niet lijkt te kloppen… Het gaat vooral om verhoudingen die me nu pas opvallen nu ik die verticale lijn wil aanpassen. Zodoende ligt-ie weer uit elkaar. Ach ja, heb ik weer wat te doen :P
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Scania update, rebuild

Berichtdoor TarikS » vr mei 02, 2014 10:28

Nogmaals een tekstupdate, binnenkort post ik weer foto's.

Ik heb gisteravond/vannacht bijna alles aan de Scania opnieuw opgebouwd. Door die ene schuine lijn te willen verbeteren, kwam ik er bij elke verbetering achter, dat er weer een andere verhouding niet klopte.

Het chassis heb ik samen met de bekisting en achter spatborden in takt gelaten. Vervolgens heb ik de treeplanken aangepast, de wielkasten voor, het motorblok verkleind en verlaagd, de neus aangepast, de hele cabine van de grond af opnieuw opgebouwd met heel wat aanpassingen op de vorm. En het hele interieur is opnieuw gedaan en is nu SNOT-proof… Als laatste heb ik enkele accessoires aangepast om het geheel wat strakker en simpeler te krijgen; vond de oude wat druk.

Het space landschapje is ook klaar inmiddels en staat te wachten tot ik weer tijd heb om naar de studio op de Fotoacademie te gaan en het daar te fotograferen...
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Scania update, rebuild

Berichtdoor b rick » vr mei 02, 2014 15:55

TarikS schreef:Nogmaals een tekstupdate, binnenkort post ik weer foto's.

Ik heb gisteravond/vannacht bijna alles aan de Scania opnieuw opgebouwd. Door die ene schuine lijn te willen verbeteren, kwam ik er bij elke verbetering achter, dat er weer een andere verhouding niet klopte.
...

Klinkt me bekend in de oren. Zo is mijn batmobile ook steeds verder geevolueerd. Telkens een verbeterde look, en een dag later de stevigheid aanpassen. Tot in den treure toe...

Ben benieuwd naar je foto's...
b rick

Berichtdoor maskedfly » vr mei 02, 2014 19:50

Potversnuitje Tarik, dat is een heel fraai model! Ik vind de lichten bovenop de cabine (die zullen ongetwijfeld een naam hebben) erg mooi uitgevoerd.
maskedfly

Thema: City

Berichtdoor TarikS » vr mei 02, 2014 20:42

@ maskedfly: Dankje :). Je bedoelt de verstralers?
TarikS

Berichtdoor maskedfly » vr mei 02, 2014 21:40

TarikS schreef:Je bedoelt de verstralers?

Precies, die! :)
maskedfly

Thema: City

Re: TarikS' MOCs, Scania update: Versie 2

Berichtdoor TarikS » wo mei 07, 2014 20:15

Zo, vanavond heb ik toen het nog net licht was mijn Scania opnieuw gefotografeerd. Zoals ik al eerder aangaf heb ik een groot deel herbouwd. Hierbij de eerste foto's:

Afbeelding

De motor zat niet op de goede plek, kwam ik achter toen ik beter naar de foto's van de motorruimte van een torpedovrachtwagen keek. 2 van de 4 cilinder horen vóór de spatborden te zitten. In Versie 1 van mijn bouwproject, zat de hele motor achter/tussen de spatborden, dat verklaarde waarom ik de cabine zo hoog moest bouwen. Bovendien heb ik de motor verkleind, zodat-ie en verder naar voren en naar beneden kon.

Afbeelding

Voor de spatborden had ik eerst boogjes met noppen erop gebruikt, in plaats daarvan heb ik nu tweemaal achter elkaar echte gladde bogen gebruikt. Er zitten 2 witten in (aan elke kant 1), want mijn zwarte zijn op. Daarnaast zaten de treeplanken niet goed (niet synchroon in verticale zin) en het deel waar de cabine en motorkap op rusten heb ik ook lager gemaakt.

Afbeelding

De grootste issues zaten echter in de motorkap en cabine. Ik heb twee lagen stenen uit de motorkap gehaald. Daardoor moest ik de grille opnieuw aanpassen en zat ik te klooien met de motor, maar inmiddels past alles weer.

De volgende keer update ik de cabine, die helemaal opnieuw is opgebouwd!
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Scania project Versie 2, update

Berichtdoor TarikS » do mei 08, 2014 9:42

Ik ga verder waar ik gisteren geëindigd was, namelijk de cabine. Terwijl ik toch aan het herbouwen was, ontdekte ik al kijkende naar fotomateriaal, dat de neus breder is dan de cabine. In Versie 1 was dit gelijk. Daardoor heb ik nu de cabine twee nopjes smaller gemaakt. In Versie 1 had ik die afgeronde dakjes gebruikt voor de stroomlijn onder de zijruiten, maar dat maakte dat de deuren niet meer open konden. Daarom heb ik dit aangepast naar een 'muurtje' van 1 nop breed. De cabine is nu lager, de sideskirts heb ik anders gemaakt en ik heb de accessoires wat teruggebracht naar een rustiger geheel dat beter bij de huidige schaal past.

Afbeelding

Iets anders dat ik graag wilde veranderen was het interieur. In Versie 1 waren er veel 'studs on top', maar ik vind SNOT er mooier uitzien. Nu ik toch aan het updaten was, heb ik het hele interieur voorzien van 'tiles', ook op de grond:

Afbeelding
TarikS

Berichtdoor HJR-Holland » do mei 08, 2014 10:02

Ik mis een beetje de feedback van de vrachtwagenbouwers hier; zijn die wel wakker?
HJR-Holland
premium
premium

Thema: Star Wars

Berichtdoor dirk klijn » do mei 08, 2014 11:59

Idd, legotrucks winterslaap is over :P.

Dat ziet er al netjes uit :duim:. Vooral het verloop in het chassis is gaaf. Misschien is het wel mooier om die kwartcirkelvormige onderdelen op het chassis in het zwart te doen?
Don't stop 'til you get enough.
dirk klijn
premium
premium

Thema: Technic

Berichtdoor Sonny » do mei 08, 2014 12:22

Idd al een hele verbetering. Leuk om te zien hoe jij progressie maakt en jezelf ontwikkelt. :duim:

Wellicht is het een idee om de stoelen een andere kleur te geven? Bijvoorbeeld tan? Nu ziet het er erg rood uit van binnen.
Ik naam aan dat je duren ook nog betegeld? (daar waar het raam begint)

Ik blijf deze iig volgen, dus blijf zo uitgebreid verslag doen van je vorderingen en veranderingen!
Sonny

Berichtdoor dafniek » do mei 08, 2014 15:36

Dat ziet er al goed uit! Het wordt mooier dan de scania die je op je 16e had gebouwd waarin je inderdaad de ontwikkeling ziet :D
Ga je een truck van een bestaand bedrijf nabouwen, of wordt het eigen fantasie?

Naar mijn idee is het gedeelte boven de cabine te hoog, of wil je daarin ook de Deense stijl laten zien?

Veel succes verder en ik blijf het volgen.
dafniek

Berichtdoor TarikS » do mei 08, 2014 23:39

Allereerst, bedankt voor de reacties :D !

@ Dirk Klijn: optisch gezien heb je helemaal gelijk en is het mooier om die kwart-boogjes in zwart uit te voeren. Er zitten nog een hoop 'kleurfouten' in dit model. Op dit moment ontbreekt het me aan de financiële middelen om Lego bij te kopen, zelfs al zijn het 'maar' onderdelen. In de toekomst is het echter wel de bedoeling om het kleurenschema van zwart-rood overal door te voeren.

@ Sonny: De binnenzijdes van de deuren ben ik glad vergeten! Dankjewel dat je me erop wijst. De stoelen een andere kleur zou best een goede optie zijn. Tan vind ik mooi, beetje beige achtig, daar houd ik wel van. Bedankt voor de tip. Zoals hierboven beschreven, is dat wel iets voor verderop in de tijd helaas.

@ Dafniek: Dankje. Op mijn 16e vond ik mijn model van toen heel wat, haha. Maar ja, er zat inderdaad veel ruimte in voor verbetering. Net als toen, is dit een 'eigen fantasie'. Al zou ik het model dolgraag volledig in blauw uitvoeren, omdat blauw mijn lievelingskleur is en niet rood. Ik wilde altijd vrachtwagenchauffeur worden als kind en droomde van een eigen Scania Torpedo, daar refereert dit model aan.

Wat de hoogte van de cabine betreft, daar zit ik mee te klooien. Je zou gelijk kunnen hebben, maar misschien ook niet. Sowieso ben ik benieuwd hoe jullie de verhoudingen nu vinden? Klopt dit beter? Waar zit ruimte voor verbetering? Wat vrachtwagens betreft ben ik er eveneens een aantal jaar 'uit geweest', dus ook daar ben ik bezig bij te lezen.
TarikS

Berichtdoor b rick » vr mei 09, 2014 12:28

Goeie progressie! Ik vroeg me alleen af of de zetels niet wat aan de kleine kant zijn..? Maar ik heb me nooit in vrachtwagenzetels verdiept, dus zal er wel volledig naast zitten. (pun intended) als kind was ik trouwens (amerikaans) vrachtwagenfreak en heb er verschillende gebouwd. Maar natuurlijk nooit zo gedetaileerd als we hier opt forum tegenkomen... De Scania wordt erg mooi.

Het geen centen hebben voor lego klinkt me bekend in de oren... :lol:
b rick

Berichtdoor legotrucks » vr mei 09, 2014 22:35

HJR-Holland schreef:Ik mis een beetje de feedback van de vrachtwagenbouwers hier; zijn die wel wakker?

Tijdje niet 'druk' geforumd :lol:

T.o.v. het oorspronkelijke model is het een hele grote stap vooruit, de lijnen kloppen veel beter (portieren wat langer, betere daklijn). Wel zijn de uiterste delen van de motorkap ruim een stud te breed. Bij de cabine heb je aan weerszijden een 'double convex slope' gebruikt en steekt 2 studs uit. Dat hoort smaller te zijn. Dus of de cabine verbreden of het hele model smaller maken :wink:
Uiteindelijk denk ik dat de lijn van de motorkap er dan veel beter uit komt. In de hoogte klopt het wel, maar in de breedte nog niet helemaal. Mijn gevoel zegt dat de breedte van de cabine klopt en dat het model zelf (chassis, bumper) twee noppen smaller moet :)
legotrucks
premium
premium

Berichtdoor TarikS » vr mei 09, 2014 22:54

@legotrucks: Ha, Dennis, dank voor je feedback! Ik heb een nieuwe foto voor je, waarop je jouw visie beter kunt beoordelen denk ik (zie onderstaand). Ik denk dat met name jouw laatste feedback het meest klopt. Als ik mijn onaangepaste chassis met de nieuwe neus en cabine zo zie, dan heb ik sterk het gevoel dat het klopt wat jij zegt dat zowel het chassis als de bumper/hele onderbouw 2 noppen smaller moeten. Ik had zelf nog niet zo naar de neus gekeken, maar ook daar kon je nog weleens gelijk in hebben; ik ga eens beter kijken naar voorbeeldfoto's.

Afbeelding

Iets anders waar ik nu over twijfel is de lengte tussen de voor- en achterwielen. Die leek in Versie 1 te kloppen, maar oogt nu te lang en te robuust? Ik heb nog niet echt een goede foto daarvan gemaakt, maar denken jullie dat dit 'minder' wordt als ik de onderbouw in totaal twee noppen versmal, of kan daar ook een 'ontwerpfout' inzitten (als in, te lang)?
TarikS

Re: TarikS' MOCs, Nieuw project: graafmachine!

Berichtdoor TarikS » vr mei 09, 2014 23:48

Ik ben vanavond begonnen aan een nieuw project, dit gaat tussen de rest door. Aan het begin van mijn topic staat een foto van de 'lunchende truckers'. Dit is 1 foto uit een opdracht van 6 foto's van de Fotoacademie. De lunchende truckers was een variatie op de foto's van Martin Parr. De commissie die mijn werk destijds beoordeelde, wilde dat ik ook een foto van Parr zelf zou nabouwen van Lego en die zou fotograferen.

Ik heb de volgende foto gekozen als basis:
Afbeelding
Bron: http://www.otherphotographers.com

De bedoeling is dat ik dit hele spul nabouw in Lego. Zowel de graafmachine, de mensen in beeld, de betonnen vloer, de balustrade, het tentje en natuurlijk alle accessoires.

Ik ben nu begonnen met de graafmachine. Ik heb voor deze opdracht niet genoeg tijd om het mechanische gedeelte in de graafmachine aan te brengen; het wordt dus een statisch model. Toch probeer ik er een beetje op te letten bij het bouwen, om de mogelijkheid te behouden om dit later toch door te voeren…

Afbeelding
TarikS

Berichtdoor TarikS » za mei 10, 2014 1:47

Is er iemand hier bekend met graafmachines? Ik zit al een paar uur te zoeken, maar ik kan niet achterhalen wat voor soort graafmachine het is die op Parr's foto staat. Ik wil een tijd specifiek model maken, liefst dezelfde zoals op de originele foto. Weet iemand in welke richting ik moet zoeken qua merk en/of bouwjaar?
TarikS

Berichtdoor legotrucks » za mei 10, 2014 9:26

Ik weet wel het e.e.a. van graafmachines, maar deze ken ik niet (of beter gezegd, herken ik niet).

Nog even terugkomend op de verhoudingen van de T-cab; op onderstaande foto is het duidelijk te zien. Weliswaar geen Topline, maar dat doet hier niet terzake. De motorkap is in feite even breed als de cabine.

Afbeelding

Van de meeste merken en typen vrachtwagen heb ik foto's gemaakt van de voor- en zijkanten. Zo kan ik tijdens het bouwen de verhoudingen goed bepalen.
legotrucks
premium
premium

Re: TarikS' MOCs - Space

Berichtdoor TarikS » do mei 29, 2014 0:47

Een tekst voorproefje voor de foto's van later… ik heb vandaag 9,5 uur in de Fotoacademie studio's gestaan om lekker te klooien met mijn LEGO space lay-out en wat lampen. De bedoeling was om 1 beeld te maken waarin van alles en nog wat gebeurde. Na een paar pogingen, goede tips van medestudenten en mentoren, ben ik uiteindelijk meer dan tevreden met de foto :D . Vanaf morgen de nabewerking in en dan hoop ik de foto over ongeveer een week aan jullie te presenteren :) .

Voorts ben ik bezig met de 2e Parr foto die ik moet maken. De graafmachine ga ik versimpelen, ik heb veel te weinig tijd nu om hem realistisch aan te pakken. Heb een tiental Lego Chima 'robots' gekocht in verband met de kogelgewrichten. De LEGO truckers zaten veel te losjes in elkaar; de armen en benen vielen er steeds vanaf :P . Ik hoop met de vervanging door LEGO's kogelgewrichten dat het goed in elkaar blijft zitten ;) .

Van eigen LEGO projecten zoals de Scania komt even niks.
TarikS

Berichtdoor TarikS » ma jun 16, 2014 10:33

Het voorproefje van eerder had te maken met onderstaande foto:

Afbeelding

Zoals ik al had aangegeven ben ik de laatste paar maanden onder andere bezig geweest met het maken van mijn eerste space-achtige Lego lay-out. Ik moet toegeven, helemaal 'space' is het niet. Ik ben er helemaal niet aan gewend om mijn fantasie zo los te laten, normaliter werk ik binnen het kader van voorbeeldfoto's. Ik heb wel inspiratie opgedaan bij diverse 'digital art' kunstenaars op onder andere Deviantart. BTW: op Flickr is een wat grotere foto te zien, voor diegenen die wat meer detail willen zien.

Elke reactie is welkom, want ik vond dit futuristische thema dusdanig leuk, dat ik hier vermoedelijk vaker mee aan de slag zal gaan :)
TarikS

Re: TarikS' MOCs, WIP foto's 2e Martin Parr foto

Berichtdoor TarikS » vr jun 20, 2014 9:11

En we gaan weer verder! Ik heb de graafmachine inmiddels af. Ook het omliggende decor voor de Parr foto is af. Hieronder de eerste WIP foto's van dat decor.

Nog even een korte herhaling van dit project: Voor de Fotoacademie moet ik 6 flitstechnieken van beroemde fotografen nabootsen. In principe moet dit met 'echte mensen', maar ik heb ervoor gekozen dit met Lego (in de studio) te gaan doen. Na de truckers als eigen interpretatie, is mij door docenten gevraagd om een originele Parr foto na te maken in Lego. Dat betekent opeens dat de hele scène op de foto moet staan.

Het decor bouw ik op vier van die grote grijze platen (628). De zijde die naar de foto toestaat wordt kleurtechnisch zoveel mogelijk kloppend met de foto. In tegenstelling tot normaal, gebruik ik alle kleuren van de regenboog voor de achterkanten en onderbouw. Ik moet namelijk nóg een decor bouwen volgende week voor een andere foto en ik begin op kritieke punten in onderdelen-nood te komen…

Maar goed, de eerste twee WIP-foto's:
Afbeelding

Aan de voorbeeldfoto te zien is de originele muur niet van baksteen, maar vermoedelijk eerder van basalt of graniet. Omdat de muur toch in de schaduw ligt, ben ik echter voor baksteen gegaan. Die vorm is duidelijker herkenbaar straks.

Afbeelding

Het torentje vond ik een ramp om te bouwen. Het is een meerhoekig dakje en ik wist niet hoe ik dat nou strak kon krijgen. Daarom heb ik gesmokkeld en 'vallen er nu gaten in', het is niet anders voor nu.
TarikS

Volgende

Keer terug naar Bouwwerken en MOC's