Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

Dirks bouwwerkenverhaal

no avatar
User

Dirk

412

Vr Jan 13, 2006 12:03

Antwerpen

Dirks bouwwerkenverhaal

door Dirk » Do Nov 08, 2012 21:00

Beste Moc'ers

Links en rechts op Lowlug circuleren foto's met bouwwerkjes van mijn hand. Sedert 2008 ben ik actief op Lowlug, maar op aanraden van WvdP komt één en ander nu in één draadje terecht. Dus; zonet een flickr account aangemaakt en hier komt ie!
Hieronder een beperkte selectie foto's, de rest vind je hier: http://www.flickr.com/photos/89832736@N03/

Intro
Net zoals vele geboren in de seventies ben ik met Lego opgegroeid en is het virus blijven knagen. Een vijftiental jaar geleden ben ik terug begonnen en in eerste instantie was het een stadje op basis van bestaande sets. Echt interessant voor foto's is dit hier niet (overigens zijn dit nog analoge foto's die je moet inscannen... :notimpressed: ).

Hoofdstuk 1 "Before the modulars came to town"
Hoofdstuk 1 is dan ook het echte begin: eigen bouwwerkjes die ik grotendeels kon bijeen krijgen door de schepbakken toen Lego het moeilijk had: voorraden werden toen gedumpt en bricklink was een ontdekking van formaat.
Het concept dook samen met de eerste Harry Potter dozen op: een variant op Hogwarts, zij het dat het er niet eens op lijkt. Enkel de TAN kleur maakte zo'n indruk, dat het mijn favoriet werd. Dit in combinatie met rood.

Dit heeft geleid tot dit hier:
Afbeelding

Zoals je hieronder kan zien, is dit redelijk rechttoe rechtaan. Termen zoals SNOT betekenden toen nog iets met een neus... Kleurtjes waren nog relatief beperkt en de collectible minifigs werden nadien toegevoegd als 'standbeelden'.
Afbeelding

Hoofdstuk 2 "Losse huizen zijn praktischer dan een constructie waar alles aan elkaar hangt"
Samen met de Café Corner én Lowlug ontdekte ik het idee van losse huizen bouw. Het was ook wel noodzakelijk, want de kerk hierboven moet ik bijvoorbeeld afwerken waar ze staat. En dat is niet echt praktisch natuurlijk. In eerste instantie voldeden de losse gebouwen ook totaal niet aan de modular standaarden.

Voorbeeldje 1: een herenboerderij
Afbeelding

Voorbeeldje 2: een Ierse pub
Afbeelding

Hoofdstuk 3 "The modulars are in the house"
Het Harry Potter stuk is gebleven, maar de huizen uit hoofdstuk 2 zijn veelal gesloopt.
Zwaar onder de indruk van Jasper Joppe Geers constructies, heb ik radicaal gekozen voor "modulaire huizen". En niet zozeer sfeer, maar ook technische priegelwerkjes hebben hun intrede gedaan. Links en rechts slingerde nog een Technic doos of een enkele Star Wars doos rond. Die zijn alle de deur uit ondertussen. In ruil kon ik mijn collectie basisblokken aanvullen met de 'specialere': jumpers, brackets, tiles,... en andere kleurtjes.
De eerste resultaten stonden op de Lowlug meeting van Rotterdam '12 en zijn toen door anderen gefotografeerd (bedankt overigens).

De eerste die helemaal af was en ook in R'dam stond, is de muziekwinkel.
Modulair...
Afbeelding

Inclusief interieur...
Afbeelding

En wat attributen...
Afbeelding

Ik ontdekte ook het 'letteren' van gebouwen (voorbeeld uit het café)
Afbeelding

Ondertussen zijn in min of meerdere mate af of conceptueel bedacht:
- havengebouw (ook in R'dam, nog geen interieur)
- café (ook in R'dam, nog geen interieur)
- koffiewinkel
- gereedschapswinkel
- speelgoedwinkel, maar die is mislukt, dus verdwijnt terug
- juwelen/Egyptische antiekwinkel (mijn topwerk tot nog toe, maar nog niet af)

Da's voor een volgende keer, want ik wil nu eerst een manier uitdokteren om thuis betere foto's te kunnen maken. :?
Maar toch al een kleine preview, al is er al héél wat aan gewijzigd ondertussen. Het groene huis heeft een andere 2e verdieping en dak, het blauwe is af, het rood/witte heeft andere ramen en een ander dak,... bouwen - afbreken - bijsturen - bouwen - terug afbreken... Ook een techniek :raiseone:

Afbeelding
Beter een blokje in de hand dan tien in de kast.
http://www.flickr.com/photos/89832736@N03/