Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

Rond bouwen

Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

901

Wo Aug 04, 2004 21:48

Sassenheim

Rond bouwen

door Sjaacko » Vr Jan 12, 2018 16:55

Hallo allemaal,

Tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar nu een vraag die wellicht iemand kan beantwoorden.
Voor een MOC bouw ik een kwart ronde muur en een soort binnenring.
Dit is de opzet:
IMG_0557.JPG

Met LEGO gebouwd past het volgens mij wel aardig zonder dat het wringt of dat er veel stress op de stenen staat.
Ik wil digitaal verder bouwen en daar past het voor geen meter.

Uiteindelijk moet er ook weer iets van een dak op en een vloer enzo.
Ik zie vaak veel mooie MOCs waar er (bijna) perfecte ronde muren, vloeren en daken op zitten.

Hoe kom er nu achter of dit ook echt wel kan, of hoe meet je zoiets uit dat het "meetkundig / LEGO technisch" klopt?
Is er een manier om de hoeken te bepalen of uitrekenen met wiskundig iets?

Bedankt alvast voor tips :-)
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25855

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: Rond bouwen

door stuifzand » Vr Jan 12, 2018 20:22

Ik denk als je die wandjes 1x4 maakt i.p.v. 1x8 dat je wat ronder kan. Verder wordt er vaak van alles verborgen met plantjes etc :D
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

901

Sassenheim

door Sjaacko » Vr Jan 12, 2018 22:19

OK, tnx. Dat is wel een idee ja.
Het is echter de bedoeling dat er op de buitenste ring bogen komen van 1x8.
Misschien ga ik wel voor 1x6.
Alles over LDraw, MLCad, LDCad en LPub in het Nederlands! Surf naar: http://www.binarybricks.nl/
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2460

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Zo Jan 14, 2018 14:29

Er valt best wat te rekenen. Kwestie van trigonometrie; driehoeksrekening. Jouw kwartcirkel is in feite een kwart van een zestienhoek. Ieder segment is de (schuine) zijde van een driehoek. In je eerste schuine segment linksonder is de hoek α 22,5º, je volgende segment (die verbonden is met de binnenring) heeft een hoek van 45º en de volgende 67,5º. Voor driehoeken gelden een paar rekenregels.

Afbeelding

a = h x sinus(hoek α)
b = h x cosinus(hoek α)
a² + b² = h²

h is in de buitenring 8 noppen. De verticale afstand van je drie schuine segmenten is dan h x sinus(22,5) + h x sinus(45) + h x sinus(67,5) = 16,11. Jij hebt het scharniertje rechtsboven op 16 noppen afstand gezet van het onderste scharnier. Eigenlijk zou dat 16,11 nop moeten zijn, m.a.w. er zit spanning op de constructie, of de constructie is niet helemaal symmetrisch.
In de binnenring is h gelijk aan 4, de helft van 8. De verticale afstand tussen de scharnierpunten is dan ook de helft: 8,055. Dat is een goede benadering van 8 noppen. Geen idee hoeveel spanning er nog zit op de binnenring.

Mijn ervaring is dat uitproberen beter werkt dan berekenen. Er zijn met dit soort constructies vaak geen wiskundig perfecte oplossingen. Voor 1 schuin element is het nog te doen. Er zijn een paar perfecte Pythagoras-driehoeken. 3² + 4² = 5². Daarom kun je een balkje van 6 noppen perfect schuin zetten op een (base)plate. Het draaipunt zit nu midden onder een nop, dus een balkje van 6 noppen levert een schuine zijde van 5 noppen: gerekend van hart-tot-hart van de noppen. Hetzelfde geldt voor de ideale driehoek 5 - 12 - 13. Werk je met jumpers dan kun je een halve nop verspringen. Dan zijn ook driehoeken mogelijk met half zo lange zijden: 1,5 - 2 - 2,5 en 2,5 - 6 - 6,5. Maar dat soort perfecte oplossingen geldt niet voor driehoeken met hoeken van 45º, of 22,5º. Er is een reden dat Lego niet rond bouwt en in erkertjes van modulars maar één schuine zijde per kant maakt voordat ze weer rechtuit gaan. Het is een kwestie van uitproberen of een afwijking van 0,055 nop te groot of acceptabel is.

Wat Stuifzand zegt klopt uiteraard: hoe kleiner je segmenten en hoe meer je ervan hebt, hoe beter de driehoekjes samen een cirkel benaderen. En hoe lastiger het wordt om er grote elementen zoals bogen 1x8 erop te zetten zonder te smokkelen.

Er is nog een andere manier om rond te bouwen, die minder spanning oplevert, maar ook een minder sterk horizontaal verband. Je verbindt dan de schuine segmenten niet meer met hun buursegmenten. Kortom, geen scharniertjes meer. Ze worden alleen boven- en onderaan op hun plek gehouden, of in het midden. Dat is de manier waarop de Apollo Saturn V in elkaar zit. Neem eens een kijkje in de bouwinstructie (set 21309). In plaats van spanning in je constructie heb je nu eventueel kiertjes die je wellicht moet afdekken. Digitaal bouwend is dit misschien een betere oplossing, omdat je geen spanning/afwijkingen meer hebt.
2e Wet van Hofstadter: het is altijd ingewikkelder dan je denkt, ook al hou je rekening met de 2e Wet van Hofstadter.
Mocs & koffiemocs.
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

901

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Jan 15, 2018 7:53

Dank voor deze mooie uitleg. Daar kan ik wel wat mee.
Van die driehoeken 3,4,5 enzo wist ik wel en de stelling van Pythagoras is iets waar mijn dochter in V2 ook mee bezig is weer, dus dat heb ik weer even uit mijn geheugen opgegraven :-)
Gebruikers-avatar
User

abcd

207

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Ma Jan 15, 2018 7:59

Heb je ook het Brickbieb artikel over schuin bouwen al eens bekeken?

http://www.lowlug.nl/bouwtechniek-schuin-plaatsen/
Gebruikers-avatar
User

Sjaacko

901

Sassenheim

door Sjaacko » Ma Jan 15, 2018 9:58

Yep, die ken ik. Het helpt, maar echt rond krijg ik het nog niet.
In het "echt" bouwen is toch beter in dit geval als digitaal.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
271

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Ma Jan 15, 2018 13:09

Ik snap het probleem niet helemaal..
Even snel je voorbeeld in ldd gemaakt maar wat gaat er dan mis?
Bijlagen
rond.jpg
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)