Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

Muurdikte?

Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
346

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

Muurdikte?

door Pattiruhu » Vr Nov 03, 2017 2:39

Ik krijg het idee dat de meeste mensen als muurdikte voor hun gebouwen, gewoon 1 stud hanteren. Klopt dat?
Is dat wel stevig genoeg als je bijvoorbeeld verzonken ramen hebt? In mijn huidige gebouw gebruik ik muren van 2 studs dik; voornamelijk vanwege het feit dat de ramen verzonken zijn en zijwaarts gebouwd.
no avatar
User

kapiteiniglo

Rang

premium

premium
835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

Re: Muurdikte?

door kapiteiniglo » Vr Nov 03, 2017 5:55

Ik bouw vaker twee studs dik dan 1, zeker met bogen en ramen er achter kom je al gauw op 2 breed uit. Ik heb zelfs verschillende modular mocs waar de gevel op drie studs diep uit kwam. Het ligt er aan hoeveel reliëf en details je erin kwijt wilt.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2901

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Nov 03, 2017 6:51

Wat de Kapitein zegt inderdaad.

Erg afhankelijk van de details in de gevel en ook van het potentiële interieur. In een standaard modular is daar niet veel ruimte bijvoorbeeld.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1178

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Vr Nov 03, 2017 7:27

Zijmuren maak ik vaak maar een stud dik; gevelmuren twee studs wanneer er een interieur in moet. Als er geen interieur is laat ik de eisen van de constructie en de buitenkant bepalen hoe dik de muur wordt. Dan vind ik het niet erg als een aan de buitenkant verzonken raam aan de binnenkant naar binnen springt. Zolang dat stevig blijft natuurlijk.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5311

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Nov 03, 2017 8:48

Is ook afhankelijk van hoe groot het gebouw uiteindelijk is. Een modular op 32x32 kan wel met 1 dikke muur. Maar een gebouw dat meerdere baseplates groot is en ook hoog kan waarschijnlijk wel wat (gedeeltelijk) dikkere muren gebruiken.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
737

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Vr Nov 03, 2017 9:16

Bij mijn voorgevel op Legoworld zijn de zijmuren overal 1stud dik, maar voor de stabiliteit van het geheel heb ik er wel een zuil met 2x2 bricks binnen in staan die om de (+/-) 10 bricks middels een 2x8 met de zijmuur verbonden is.
De voorgevel zelf heeft verschillende diktes, al naar gelang wat er op die plek zit, dat varieert van 1 to 5 studs dik. Maar ook daar heb ik weer zuilen van 2x2 bricks achter staan voor de stabiliteit.
Aan de binnenkant is het dus deels een zooitje, maar dat is denk ik wel nodig met zo'n groot gebouw.