Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

kleuradvies kinderkopjes

no avatar
User

perrush

Rang

premium

premium
296

Za Jan 24, 2015 13:29

kleuradvies kinderkopjes

door perrush » Di Nov 15, 2016 20:10

Op zoek naar een methode voor een straatje in kinderkopjes (kasseien in België) kwam ik volgende tegen :

Afbeelding
bron : https://www.flickr.com/photos/pmiaki/5106823089

Hier zijn LBG headlights en hoofdzakelijk LBG tiles gebruikt. Zou het niet beter zijn om hoofdzakelijk zwarte of DBG headlights en DBG tiles te gebruiken ?

Zelf heb ik geen van deze onderdelen :freaked: , vandaar de vraag wat jullie zouden doen ?

(edit net een kleine bestelling gedaan met de onderdelen, want dat ik deze niet heb slaagt natuurlijk nergens op :P )
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2429

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

Re: kleuradvies kinderkopjes

door koffiemoc » Di Nov 15, 2016 20:57

Voor de voeg (headlight bricks en plates bij de randen) zou ik zelf idd DBG gebruiken. Voor de kasseien zijn meerdere opties mogelijk denk ik. Dat wordt ondersteund door de tekst op wikipedia. De kassei is gemaakt van porfier, een stollingsgesteente met een specifieke kristaltextuur.

De chemische samenstelling van porfier kan wisselen, en daarmee de kleur. Basalt is een porfiersteen, en donkergrijs tot zwart van kleur. Graniet is ook een porfier, waarvan de samenstellende delen diverse kleuren hebben: grijs (kwarts), wit/crème tot roze (veldspaat), en bruin of lichtgrijs (de glimmende deeltjes).

Naast de steensoort wordt de 'kleur op het oog' ook bepaald door zonlicht, schaduw, bovenhangen bladergroen en regen.
Dat verklaart waarom de kinderkopjes in de muur van Geraarsbergen op deze foto LBG lijken en hier DBG.
Dit stuk uit Parijs-Roubaix heeft weer een warmere tint die je met Dark Tan of een mix van kleuren zou kunnen bereiken.
2e Wet van Hofstadter: het is altijd ingewikkelder dan je denkt, ook al hou je rekening met de 2e Wet van Hofstadter.
Mocs & koffiemocs.
no avatar
User

perrush

Rang

premium

premium
296

Za Jan 24, 2015 13:29

door perrush » Di Nov 15, 2016 21:22

tnx koffiemoc,

ik heb besteld :
headlight : zwart, dbg, lbg, tan (als zand)
tiles : zwart, dbg, lbg.

tan en dark tan tiles moet ik zelf nog liggen hebben. En als ik dan ook nog reddish bruin headlights(ook weer zand) kan vinden dan ga ik eens een paar proefjes opzetten. Lijkt me een mooi en gedetailleerd weggetje voor historisch landschapjes
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1156

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Di Nov 15, 2016 22:15

Leuk idee! Ik ga het misschien ook eens proberen. Ik heb nog een vooraadje dbg wasmachines en lbg tiles liggen.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5266

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Nov 15, 2016 22:29

Leuk voor een straatje. Ik denk zelf dat zwarte headlight bricks een goed ondergrond zouden vormen. Maar zou dat uit moeten proberen. En er boven op dan een mix van (donkere) tiles (misschien ook ronde 1x1 tiles).
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2429

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Di Nov 15, 2016 22:45

Ik ben benieuwd naar de diverse kinderkoppen. Het gaat wel in de brickjes lopen. Voor een Paris-Roubaispaadje van 8 nop breed heb je per baseplate lengte ruim 200 headlight bricks en idem zoveel tegeltjes nodig.
2e Wet van Hofstadter: het is altijd ingewikkelder dan je denkt, ook al hou je rekening met de 2e Wet van Hofstadter.
Mocs & koffiemocs.
Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

Rang

premium

premium
329

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Wo Nov 16, 2016 9:03

Misschien ziet het er wel leuk uit als je ronde tiles of afwisselend ronde en vierkante tiles gebruikt en dan in verschillende tinten ?
Gebruikers-avatar
User

Aurum

144

Wo Okt 21, 2015 19:01

door Aurum » Wo Nov 16, 2016 11:12

Leuke en eenvoudige techniek. Zoals hierboven al door koffiemoc vermeld wel brick-verslindend, maar dat is 't met het eindresultaat wel waard.

Je zou naast afwisseling tussen round en square tiles hier en daar ook een 1x1 plate (met stud) of 1x1 round plate (met stud) kunnen plaatsen, waardoor de oude en "oneffen" look misschien nèt wat meer naar boven komt.

Betreft kleuren zou ik de headlights in een tan, dark tan, brown, dark brown of reddish brown doen. Wellicht een combinatie daarvan, om de voegen wat levendiger te maken en duidelijk naar boven te laten komen. Tiles gewoon in DBG afwisselend met LBG.

Hoe zou hier en daar een green of dark green headlight ertussen eruit zien? Bijvoorbeeld naast een goot/struiken om mos en onkruid uit te beelden?
"A wise man once said nothing"