Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

Krom trekken.

Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

Krom trekken.

door LegoHenkie » Vr Okt 21, 2016 9:02

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van set 40161 als display voor minifigures.

Het probleem is nu dat het geheel niet recht is maar krom. En dat komt niet omdat de 16 x 16 platen al krom zijn. Dat gebeurt na montage.

Iemand daar ook last van, maar nog belangrijker, hoe voorkom je dit.
Er gaat niets boven Groningen.
Gebruikers-avatar
User

Mausje123

Rang

premium

premium
212

Di Sep 01, 2015 14:24

Weert

Re: Krom trekken.

door Mausje123 » Vr Okt 21, 2016 9:59

Ik ken de set niet, maar kun je aan de achterkant niet een paar lange technic balken plaatsen, wellicht dat dit het voor een groot deel tegen gaat.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Vr Okt 21, 2016 10:14

Ik heb al contact met Lego gehad en foto's opgestuurd.

Ze hadden nog niet eerder klachten gehad. Op het plakbandje van de doos, blijkt de productiecode te staan.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5563

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Okt 21, 2016 11:48

Misschien hebben de onderdelen aan de bovenkant niet de goede tolerantie? Als die net wat tegen elkaar drukken dan zou het krom kunnen komen te staan.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Vr Okt 21, 2016 13:34

Inderdaad de plates, want als ik die eraf haal, dan is ie veel minder krom.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

Rang

premium

premium
3542

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Wo Okt 26, 2016 12:49

Dat is een automatisch gevolg van klemkracht. Immers, klemkracht is een kracht, en elke kracht resulteert in een vervorming (natuurkunde). Een materiaal moet buigen om de kracht te kunnen opvangen.

Als je twee onderdelen op elkaar zet, dan duwen de nopjes op het onderste de tubes van het bovenste onderdeel iets uit elkaar. Als het lange dunne plates zijn, dan kun je dat zien. Daar is niets aan te doen, behalve je bouwwerk dikker maken, waardoor het weer wordt "rechtgetrokken". (Uiteraard gaan de krachten dan ergens anders heen, bv. vervorming van de studs/tubes zelf.)
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Wo Okt 26, 2016 13:02

Klopt wat je zegt.

Ik heb de brick laag verdubbeld en de 16 x 16 plates vervangen door baseplates. En dan is het veel beter.
Moet nog wel 2 x 2 bricks corner hebben om er een verband in te leggen zodat het steviger wordt.

Lego heeft teruggebeld en hetzelfde geconstateerd als ik. Zodoende is er de vraag neer gelegd bij de ontwerpers. Ben benieuwd naar hun oplossing.

Want dat het geen gezicht is, waren ze het wel met mij eens.
Gebruikers-avatar
User

Rick

1996

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Wo Okt 26, 2016 14:56

LegoHenkie schreef:Lego heeft teruggebeld en hetzelfde geconstateerd als ik.

Interessant. Zouden dit producten zijn die niet dezelfde kwaliteitscontrole doorgaan als reguliere sets?
no avatar
User

kapiteiniglo

Rang

premium

premium
835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Do Okt 27, 2016 8:17

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit uitpakt, het is een prachtige display set, maar als het zo krom gaat staan, ziet het er niet uit!
En het probleem is op zich opgelost, maar het is niet de bedoeling dat je er zelf nog blokjes achter moet stoppen om het recht te houden.

Laat even weten legohenkie als er nog iets mee gebeurd van lego uit. Ik vind zulke dingen altijd interessant ;)
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Ma Nov 07, 2016 16:51

Lego heeft vandaag gebeld.

Er was nog geen antwoord uit Denemarken. Dus ze houden het in de gaten.

Dus effe nog wachten.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Di Nov 29, 2016 17:36

Ondertussen nieuwe 16 x 16 plates ontvangen en dat leverde hetzelfde resultaat op.

Afbeelding

Hierop zojuist de volgende E-mail ontvangen:

Beste Henk,
Hartelijk dank voor uw bericht, de foto's en al uw geduld.
Ik wil u allereerst bedanken voor de tijd die u heeft genomen om deze kwestie met ons te delen en uw geduld voor het wachten op reacties. Uiteraard nemen wij dit serieus en hebben wij er met meerdere partijen over gesproken. We geven uw foto's en uw feedback dan ook door aan de juiste afdeling.
U heeft het iconische LEGO® spel 'Wat ben ik' gebruikt voor een ander doeleinde dat het product werkelijk heeft. We hebben dan ook opgemerkt dat het beetje krom trekken van de platen zo is, om te zorgen dat de spelers lastiger kunnen spieken bij elkaar. U heeft hem gebruikt om aan de muur te hangen, wat overigens een heel leuk en origineel idee is. Hierbij was het minder makkelijk dat de plaatjes een beetje krom waren.
Om u toch tegemoet te komen voor het ongemak dat u ervaren heeft en voor al het wachten, heb ik 200 VIP punten toegevoegd aan uw VIP account. Hiermee hopen wij de kosten te dekken die u heeft moeten maken en wellicht nog moet maken voor de tweede set die u wilt ophangen.
Ik hoop dat alles zo in orde is en dat ook de tweede set snel aan de muur hangt! We horen het uiteraard graag als u nog andere vragen heeft.
Ik wil u bedanken voor alles en ik wens u alvast hele fijne feestdagen!
Omdat we zeker willen weten dat wij ons werk goed doen, voegen wij in onze e-mailantwoorden altijd de link toe naar een enquête met vier vragen. Wij horen graag van u hoe wij ons werk vandaag hebben gedaan:

LEGO Survey link

Laat het ons vooral weten als u nog iets anders nodig hebt.
Met vriendelijke groet,

Ik neem aan dat jullie wel begrijpen dat ik hier verder niet op in ga. Te zot voor woorden.

Meer foto's.
Gebruikers-avatar
User

Rick

1996

door Rick » Di Nov 29, 2016 18:47

Lachwekkend. Ik had echt wel beter verwacht van TLG. Ik vraag me dan ook af of dit een eenmansactie is. De gevolgen voor hun imago kunnen behoorlijk zijn als dit breed naar buiten komt aangezien hun waardepropositie toch vooral gebaseerd is op "alleen het beste is goed genoeg" (tegen bijhorende prijs).
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
2701

Wo Nov 25, 2015 21:17

Assen

door sanderkoenen » Di Nov 29, 2016 19:57

Worden de platen zo krom? :look:
Ik vind het best zorgelijk eigenlijk, dat de platen zo krom staan en ik vind het raar klinken dat TLG dit met opzet heeft gedaan. :what:
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Wo Nov 30, 2016 8:26

Na een nacht van kwaadheid toch maar de volgende reactie naar Lego gestuurd:

Hoi Klantenservice,

Met stijgende verbazing en kwaadheid heb ik Uw reactie van de kromtrekkende plates gelezen.

Dat dit door Lego expres zou worden gedaan, is voor mij te gek voor woorden. Is Uw reactie een officiele van Lego vanuit Denemarken of een verzonnen verhaaltje door Tessa van de klanterservice.
Ik kan mij niet voorstellen dat Lego zijn naam op deze maniet te krabbel gooit.

Ik zou dan ook erg graag een officiele reactie vanuit Denemarken willen ontvangen.

Ik moet U zeggen dat mijn lol en enthousiasme voor Lego na 10 jaar plezier en € 10.000 verder sinds gisteravond behoorlijk getemperd is.

Uw reactie en deze zijn reed op het LOWlug forum gepubliceerd.

Henk Reinders.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5153

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Nov 30, 2016 9:19

Op de foto lijkt de rode variant wel recht en vooral de blauwe krom getrokken. Is dat zo, of lijkt dat maar? Wat is het verschil tussen die twee? (de brickshelf folder is nog niet public, dus kan daar de andere foto's nog niet zien)

Het krom trekken van (base)plates door het plaatsen van kleinere plates is toch wel een allang bekend verschijnsel.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Rick

1996

door Rick » Wo Nov 30, 2016 13:50

Het is inderdaad een bekend verschijnsel (en waarschijnlijk lastig tegen te gaan). Het kan worden opgelost door aan beide kanten lange plates te gebruiken. De enige reden die ik kan verzinnen is dat dit soort "bijproducten" door een minder strenge kwaliteitscontrole gaan dan de reguliere sets.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
479

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Wo Nov 30, 2016 18:28

Eerlijk gezegd denk ik dat die reactie van TLG 'doch krom verwoord' klopt. Voor het gebruik van het spelletje is het kromtrekken niet zo erg. En anders hadden ze meer onderdelen moeten toevoegen wat het duurder maakt.

Je wilt het aan de muur hangen en hier hebben ze het niet op ontworpen of rekening mee gehouden.

Wanneer je het graag aan de muur wilt hangen zul je aanpassingen moeten doen...

Sorry maar ik vindt dit niet bepaald een issue. Product doet wat het moet doen, is alleen niet helemaal mooi. Maar als het product duurder was geweest was het een hele dure 'wie ben ik' geworden.
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

Rick

1996

door Rick » Wo Nov 30, 2016 19:03

Jourianbax schreef:Sorry maar ik vindt dit niet bepaald een issue. Product doet wat het moet doen, is alleen niet helemaal mooi. Maar als het product duurder was geweest was het een hele dure 'wie ben ik' geworden.

Het is nu al een hele dure "wie ben ik?". De prijs voor alleen het spelletje staat niet in verhouding, dus mensen kopen het omdat het LEGO is en dat staat gewoon voor kwaliteit. Dit had nooit door de kwaliteitscontrole mogen komen. Dit heeft waarschijnlijk, net als andere sets, een bepaald "price point" gekregen waar ontwerpers naartoe moeten werken. Bij iedere reguliere set was dit ontwerp afgewezen en had een ontwerper een andere oplossing moeten vinden, vandaar mijn eerdere conclusie dat de kwaliteitscontroles voor dit soort sets waarschijnlijk anders is. Ik blijf dit soort kwaliteitsproblemen een risico vinden voor het imago van het bedrijf.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4465

Groningen

door LegoHenkie » Do Dec 08, 2016 10:50

De nieuwe reactie van vandaag, is de reactie die ik de eerste keer verwacht had:

Beste Henk,
Hartelijk dank voor uw bericht.

Ik vind het heel vervelend om te horen dat u niet tevreden bent over de reactie die u heeft ontvangen omtrent het krom trekkende effect dat u ondervindt met uw LEGO® ' Wat ben ik?' set 40161. Ik hoop via deze e-mail een uitgebreidere uitleg te geven over het proces dat heeft plaatsgevonden nadat wij uw waarnemingen en de foto's via e-mail van u in ontvangst hebben mogen nemen.
Voordat het laatste antwoord is geschreven door mijn collega is weldegelijk contact geweest met het model review team in Denemarken. Ondanks dat we nog weinig klachten over deze set hadden binnengekregen hebben verschillende collega's deze set zelf ook opgebouwd en hetzelfde krom trekkende effect waargenomen, dit is na ontvangst van uw e-mail eveneens door de klanten adviseurs onderling met elkaar besproken.
Het is echter niet zo dat de platen intentioneel krom trekken, dit antwoord is tot stand gekomen nadat door de adviseur de verschillende signalen zijn binnengekomen, die van het design team dat er geen aanpassingen gedaan gaan worden aan deze set, en die van collega's die hetzelfde effect hebben ervaren maar dit niet als een probleem ondervonden tijdens het spelen van het spel 'wat ben ik'.
Het antwoord dat wij hebben gegeven was dan ook deels incorrect en niet geheel volledig, en ik wil mijn excuses aanbieden voor de emotie die dit bij u heeft losgemaakt. Het is geen excuus maar ik hoop dat u enigzins rekening houdt met het feit dat ook klantenservice mensenwerk blijft en dat er in de periode rond Sinterklaas en kerst een enorm stuk werk wordt verricht.
Luisteren naar wat onze klanten te zeggen hebben is voor ons zeer belangrijk, het helpt ons om steeds beter te worden in wat wij doen. Dit zeggen we niet zomaar, uw ervaringen en de foto's die u heeft doorgestuurd zijn voor ons waardevolle informatie geweest.
Van onze designers hebben we het antwoord gekregen dat zij iets nieuws hebben uitgeprobeerd, de intentie was dat de set vlak zou blijven na opbouwen. Echter het design blijkt de toleranties van de onderdelen te overschrijden waardoor dit kromtrekken plaats vindt. Er is toegegeven dat het niet ons beste design ooit is, maar het voldoet aan de eisen voor hetgeen waarvoor het gemaakt is, het spel 'wat ben ik' te spelen.
Het is hier niet bij gebleven, er heeft vervolgens een sessie plaatsgevonden binnen ons model competent Center. Er is een beslissing genomen om de bestaande set niet aan te passen, maar er is ook tot de conclusie gekomen dat bij het bouwen met een groot aantal platen samen dit kromtrekken een mogelijke uitkomst is. Het is aangemerkt als een leerpunt om dit soort problemen bij toekomstige sets te voorkomen.
Met het aangeboden krediet in VIP punten kunt u wellicht al aanpassingen doen om de set geschikt te maken voor uw doeleinde. Uiteindelijk is het krom trekken geen onderdeel van het design, het is een interessant fenomeen. Mocht u een oplossing bedacht hebben dan horen wij dat natuurlijk graag en kunnen wij u eventueel ook losse stenen kostenloos doen toekomen.
Hoewel onze service deze keer niet aan uw verwachtingen voldeed, hoop ik wel dat u ons in de toekomst opnieuw een kans zult geven om uw vertrouwen te verdienen en dat ik u bij deze alsnog voldoende heb kunnen informeren.
Omdat we zeker willen weten dat wij ons werk goed doen, voegen wij in onze e-mailantwoorden altijd de link toe naar een enquête met vier vragen. Wij horen graag van u hoe wij ons werk vandaag hebben gedaan:

Laat het ons vooral weten als u nog iets anders nodig hebt.
Met vriendelijke groet,

Dus zand erover.
no avatar
User

craneson

2024

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Za Dec 10, 2016 19:58

Met alles wat je groot maakt met lego komt deze maat incorrectheid naar voren , je kan geen plates op plates stapelen zonder dat daar een laminatie kromheid uit voortkomt . Ik vind dat lego nog erg zijn best heeft gedaan een volwassene zo te beantwoorden . als ik van die afdeling was had ik je erop gewezen dat het nu eenmaal om kinderspeelgoed gaat, met alle imperfecties van dien . :feest:
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14431

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Vr Sep 08, 2017 0:25

Als Lego het argument van dat het nu eenmaal kinderspeelgoed is zou hebben aangehaald, dan zouden alle jaren van het opbouwen van contact tussen Lego en verenigingen van Afols blijkbaar weinig hebben opgeleverd. En bovendien is de prijs toch vaak dusdanig dat je wel iets mag verwachten dat dicht bij perfectie ligt. Dat die perfectie niet altijd zal worden gehaald, is te begrijpen, maar als je vooraf de insteek zou kiezen dat het ook niet perfect hoeft te zijn, kom je op een hellend vlak. En gezien dat de kloonmerken flink hebben ingehaald wat betreft kwaliteit, zou dat een gevaarlijke insteek zijn.

Wat betreft het kromtrekken, dat is voor mij wel een bekend fenomeen, komt nu eenmaal door het klemmen van de ene laag op de andere. Dat ervaren designers dit niet hebben voorzien, had ik niet verwacht. Mogelijk dat er toch wat verschillen hebben gezeten in de toleranties van de parts die in de prototypes zijn gebruikt, en de onderdelen die in de uiteindelijke produktie-run terecht zijn gekomen, waardoor de sets krommer staan dan de eerdere ontwerpen. Aan de andere kant, ik meen me te herinneren dat bij de kwaliteitscontrole ook steekproefsgewijs een geproduceerde set wordt geopend en opgebouwd, om te kijken of alles in orde is. Of deze stap moet, in het kader van kostenbesparing, zijn geschrapt, en dat de kwaliteitscontrole dan bij de klant is komen te liggen. Maar dat is slechts giswerk.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig