Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

Flexibel Oppervlakte

Gebruikers-avatar
User

jaapxaap

316

Ma Mrt 17, 2014 16:05

Zeist

Flexibel Oppervlakte

door jaapxaap » Ma Nov 02, 2015 20:17

In mijn Legoworld layout had ik het volgende huisje staan:
Afbeelding
Daar heb ik veel toffe reacties op gehad, met name op het dak.(mede omdat ik daar een modelletje van meegenomen had.) Vanwege deze grote belangstelling heb ik besloten om deze techniek van dit dak in dit topic te delen zodat belangstellenden er gebruik van kunnen maken.

Het idee om een netje te gebruiken voor het maken van een flexibel oppervlakte komt niet van mij. maar om het op deze manier te doen heb ik wel zelf bedacht. Het grote voordeel met de 'oorspronkelijke' manier is dat mijn versie iets minder flexibel is, maar niet uit elkaar valt als je er naar kijkt en het origineel dus wel. (ik kan er zelfs mee wapperen en mijn versie blijft gewoon heel). De verlies in flexibiliteit is voor mij echte geen probleem, aangezien ik met deze versie nog steeds een halve cirkel kan maken van hoek tot hoek(diagonaal). Ik heb ook geen behoefte om het verder te willen buigen, aangezien voor mij dan de kieren tussen de tegels toch te groot worden.

Hierbij mijn versie:
Afbeelding
Voor alle stappen geld: Zie foto.

1. Maak een basis van 10x10 studs, mbv 2x2 round plates. je kan hier elke kleur die je wil voor gebruiken behalve aan de rand, in het geval je een dak maakt(want dan zal het middendeel hoogstwaarschijnlijk toch niet zichtbaar zijn :) ). Eventueel kan je een kleiner vlak maken, maar dan zal je wel een deel van het netje moeten verbergen.

2. Leg een Lego-netje over de 2x2 round plates. zorg ervoor dat de mazen van het net om de studs heenvallen.

3. Zet het netje vast aan de 2x2 round plates, Door 1x1 round plates in dambord-patroon op de studs van de 2x2 round plates te plaatsen die door het netje heen komen. zo zet je uiteindelijk iedere 2x2 round plate vast met 2 1x1 round plates.
Je gebruikt hier dambord patroon zodat je bij stap 4 geen 2x2 round plates met elkaar verbind en weer een starre vorm krijgt. Je maakt uiteindelijk losse segmenten die door het net bij elkaar gehouden worden.

4. Bedek de 1x1 round plates met tegels door deze om en om te laten verspringen om tot een flexibel dak te komen!

Ik hoop dat deze techniek van pas komt! uiteraard is deze techniek voor veel meer te gebruiken dan alleen voor daken, maar dat is de manier waarop ik deze verwerkt heb in mijn MOC.
Ik heb (nog) geen foto gemaakt van de flexibiliteit van dit 'dak', maar die is best hoog. Indien je dat graag wil weten, probeer het zelf zou ik zeggen :lol: !
Er zijn hier heel wat variaties op te bedenken die ik thuis voor een deel al heb uitgeprobeerd. wellicht zal ik binnenkort wat foto's daarvan plaatsen, maar voor nu hou ik het even zo.

Voel je vrij om deze techniek zo vaak te gebruiken als je wil, Ik zie dat alleen maar als waardering en ik hoef geen geld te verdienen aan mn hobby :P Ik zie liever wat gave MOCs van anderen langs komen dan dat ik al mn technieken voor mezelf hou :)

Jaap
'Purpelicious Projects!'

Mijn bouwwerkjes op Flickr!
@jaapxaap_ op Instagram!
Gebruikers-avatar
User

Aurum

240

Wo Okt 21, 2015 19:01

Re: Flexibel Oppervlakte

door Aurum » Ma Nov 02, 2015 21:09

Dit is gewoon geniaal. Bedankt voor het delen! Deze techniek is natuurlijk ook mogelijk bij andere maten netten (8x16). Naast functies als dak zie ik hier ook mogelijkheden als een deel wegdek/brug wat in een dal valt in een rescue MOC.

Goed bezig! :duim: :bigsmile:
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9217

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Ma Nov 02, 2015 21:30

Of een rumoerige zee. Dat wordt tegeltjes sparen, vrees ik. 8-)
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Brickbilly

69

Ma Okt 26, 2015 9:42

Maassluis

door Brickbilly » Ma Nov 02, 2015 22:04

Vette techniek!

Grappig ook dat ik toen ik die MOC voor het eerst zag, dacht... Hoe zit dat dan.. en er maar vanuit ga dat het dapper priegelwerk is.... Nu wordt het geheim verklapt, en het enige wat ik nu zie zitten is dat netje....
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Ma Nov 02, 2015 23:37

Hele mooie en simpele techniek eigenlijk :P
Je moet er maar opkomen :wink:
Bedankt voor het delen, ik zie ook wel leuke toepassingen ervoor
no avatar
User

matthewstarr

164

Wo Mrt 20, 2013 23:32

oosterhout

door matthewstarr » Di Nov 03, 2015 2:00

echt een fantastische oplossing:) en bedankt dat je het zo duidelijk en verzorgd uitlegt... TOP :omg:
alles voor lego, lego voor alles
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3112

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Di Nov 03, 2015 6:58

Netjes hoor Jaap :duim:
Ik heb dit ook al eens toegepast in heuvel vorm:
Afbeelding
Afbeelding
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
no avatar
User

Skynet

97

Do Mei 08, 2014 10:31

door Skynet » Di Nov 03, 2015 7:51

Deze techniek in het klein gezien in de Troll warship (7048). Ik zeg in het klein omdat daar alleen het net met 2 ronde 1x1 met een 1x4 wordt vastgezet. Te zien in de bouwinstructie nr 18 in boekje 2 op blz 17.
Had overigens niet door dat deze techniek hier gebruikt was, ziet er super uit.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2641

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Di Nov 03, 2015 8:57

Ik zie netjes in bulk voorbij komen :wink: . Leuk heb meteen even geprobeerd en denk dat ik deze techniek vaak ga lenen :lol: super bedankt!!
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aurum

240

door Aurum » Di Nov 03, 2015 10:42

Zoals ik al zei: Gewoon geniaal. Wel nog een vraag: Wat was de andere manier, waarop jij dit gebaseerd hebt?
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2641

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Di Nov 03, 2015 11:53

Volgens mij zonder die 2x2 round plates
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
no avatar
User

perrush

296

Za Jan 24, 2015 13:29

door perrush » Di Nov 03, 2015 13:06

Raven schreef:Ik zie netjes in bulk voorbij komen :wink: .

deze is echt G E N I A A L !! en idd, ik zet die netjes in mijn wishlist op BL, want dit ga ik zeker eens proberen.. :duim:
Gebruikers-avatar
User

dip

5663

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Nov 03, 2015 13:10

Een andere optie voor flexible oppervlaktes is deze

Afbeelding

technic hose om de curves te maken en dan bedekken met plates ed.

gebruikt door Mike Doyle in zijn victorian on mudslide link
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
549

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Di Nov 03, 2015 15:07

dip schreef:Een andere optie voor flexible oppervlaktes is technic hose om de curves te maken en dan bedekken met plates ed.
link

Ik geloof dat je hier zeker iets moois van kunt maken, maar het principe van JaapXaap ziet er voor kleinere MOCs een stuk gelikter uit.
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

Aurum

240

door Aurum » Di Nov 03, 2015 15:57

Deze bouwtechniek is trouwens oneindig lang (groot) te gebruiken, door de buitenste rij van het net te laten overlappen met een ander net en vervolgens deze techniek toe te passen. Door de overlapping blijven de netten bij elkaar als één groot net. Over een bepaalde breedte zullen de netten natuurlijk wel gaan hangen, dus dien je op bepaalde punten van het net steunbalken/poten/bricks te plaatsen. Ideaal als onder andere landschap of ruwe zee zoals hierboven vermeld wordt.
Gebruikers-avatar
User

Aurum

240

door Aurum » Do Nov 05, 2015 8:31

Om dit topic en de mogelijkheden van deze bouwtechniek te verbreden heb ik even een quote uit een ander topic hier geplaatst, met daarop mijn reactie.

koffiemoc schreef:Mooie techniek van dat dak, ik had er nog geen netje achter gezocht. Ga ik wellicht ook eens toepassen. Zelf heb ik dit jaar wel ook een netje gebruikt, voor de mantel van mijn bloemenridder.

https://farm1.staticflickr.com/591/22372450297_d6629eea92_n.jpg
Knight of Flowers and Tardis by koffiemoc, on Flickr

Ik was mijn zwarte netjes kwijt, dus heb een opgevouwen wit voetbalnetje gebruikt. Wel een hoop gepiel zeg, al die bloemetjes. Volgens mij is de grootte van de mazen ook net anders dan bij de zwarte.

Correct. Er zijn trouwens redelijk wat verschilllende (voetbal)netjes waar deze bouwtechniek bij te gebruiken is. De ene flexibeler dan de ander. Voor een toepassing als cape is het flexibelere witte net goed geschikt. Overigens niet alleen de grootte, ook de vorm van de mazen is anders, waardoor bij sommige netten deze techniek lastiger te gebruiken is (lees: pielwerk).
Gebruikers-avatar
User

Amarog

13

Vr Nov 27, 2015 17:13

Kortrijk

door Amarog » Za Nov 28, 2015 19:31

Misschien ben ik verkeerd, nog maar kort herbegonnen met Lego en zit ik mis wat de regels betreft, maar kan je dan ook geen gewoon touw gebruiken? (Dat type waar brugjes, kraantjes, enz... gebruik van maken.)

Ik kan me voorstellen als je een paneel van 100 op 100 wil gaan maken dat je een hoop netjes moet leggen, lijkt me gemakkelijker met touwtjes dan?

iets in die aard: http://alpha.bricklink.com/pages/clone/ ... 5#T=S&C=11
F.U.B.A.R.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5569

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Nov 28, 2015 20:15

Een netje zorgt er voor dat de onderdelen over een groter oppervlak met elkaar verbonden zijn. Met een touwtje wordt dat wat moeilijker.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Tazmanaindevil

217

Wo Feb 05, 2014 7:21

Vollenhove

door Tazmanaindevil » Wo Dec 02, 2015 11:17

Alle 2 bedankt voor het delen van de technieken, en ik denk dat ik ook maar moet gaan sparen voor netten ed....

Tnx
In an ordinary place, I found the one brick to make my MOC extraordinary