Technic, Pneumatic, Robotics

NXT en HT gyrosensor

no avatar
User

mh001

Rang

Nieuw

Nieuw
7

Vr Mei 24, 2013 14:42

NXT en HT gyrosensor

door mh001 » Wo Jul 08, 2015 14:16

Hoi,

ik heb een NXT en daarbij heb ik een tijdje geleden een HiTechnic gyrosensor aangeschaft. Ik programmeer met NXC. Het kostte me even om sowieso een zinnige waarde uit de sensor te krijgen : Mijn ervaring is dat als bepaalde waardes te snel achter elkaar worden uitgelezen er rare dingen gebeuren.

Nu heb ik een robot gebouwd (soort tri-pod) en daarop de sensor geplaatst op een juiste manier (sensor vlak = evenwijdig met vloer). Voor een rechte lijn gebruik een simpel algoritme dat de verdraaiing van beide motoren hetzelfde houd en dit werkt heel prima.

Het lukt me maar moeizaam om mij robot een mooie draai van 90 graden (of hoeveel graden dan ook) en dat de volgende draaien ook betrouwbaar zijn.

Ik weet : je moet OffSet bepalen, het tijdsinterval meten, draaisnelheid uitlezen enz.. En de hoek is redelijk in de buurt. Maar als je naar een bepaald punt wilt is een verschil van 1 graad al erg veel.

Ik heb ook gelezen dat als de motoren draaien er mogelijk een spanningsdaling is. Dat heeft dan weer invloed op de uitlezing van de gyrosensor.

kortom : Ik wil op een beetje normale manier normale resultaten hebben uit de gyrosensor. Wie krijgt dat voor elkaar?

Groeten Merijn