| Auteur |
Bericht |
|
Rusty |
Berichttitel: Re: PowerFunctions motors
Geplaatst: za feb 06, 2010 11:18 |
|
Thema: Classic Space |
| Dit geldt niet voor alle typen accu's. Nikkel Cadmium had had hier erg last van, het zogenaamde "memory-effect", bij ontladen tot 50% en dan weer opladen, hield je op termijn ook slechts die 50% over. Nikkel-Metaal-Hydride had dit al minder, en deze accu van Lego is van het type Lithium Ion of zelfs Lithium Polymer, die nog veel minder problemen met deels ontladen voor opladen hebben. Ik meende zelfs te hebben gelezen dat het memory effect bij deze typen totaal geen rol meer speelt, en de enige beperking voor de levensduur het aantal ontlaad/oplaad-cycli is.
|
|
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Geplaatst: za feb 06, 2010 11:42 |
|
Thema: Technic Huizen |
Rusty schreef: en de enige beperking voor de levensduur het aantal ontlaad/oplaad-cycli is. Dat zou best eens zo kunnen zijn. Mijn oude laptop kon nog geen half uur meer op de accu werken, terwijl dit in het begin 2,5 uur was. Mijn nieuwe laptop laat ik daaom ook maar constant met het stroomnet verbonden. Mijn pf-accu heb ik onlangs na een halfjaar voor het eerst herladen. Dat viel mij 100% mee. 
|
|
|
|
|
 |
|
Aliencat |
Geplaatst: za feb 06, 2010 13:53 |
|
Thema: Ben10 |
LegoHenkie schreef: Mijn pf-accu heb ik onlangs na een halfjaar voor het eerst herladen. Dat viel mij 100% mee.  Ja ik heb de mijne gisteren voor het eerst aan de lader gehangen, en heb het ding ook al ruim een half jaar. Het ligt er natuurlijk aan hoe intensief je het gebruikt, maar dit valt inderdaad heel erg mee 
|
|
|
 |
|
Teeh |
Geplaatst: zo feb 14, 2010 12:15 |
|
Thema: Technic |
LegoHenkie schreef: harmjan schreef: Kun je de accu opladen wanneer hij nog maar voor 20% leeg is? Het probleem met oplaadbare batterijen is altijd dat de capaciteit verminderd door niet geheel opladen en ontladen. Beter is dus geheel gebruiken. totdat ie het niet meer doet en dan opladen. Als het daadwerkelijk Li-ion batterijen zijn is het advies juist om ze niet te gebruiken totdat ze niets meer doen. Heb zelf geen PF accu, maar wel losse Li-ion accu's (18650 en 17670, zoek maar op Google voor meer info), dit zijn 3,7 volt accu's, je mag ze niet verder opladen dan ongeveer 4,2 volt of verder ontladen dan ongeveer 2,7 volt, doe je dat wel dan beschadig je de accu's zodanig dat ze spontaan kunnen ontbranden of ontploffen. Nu hebben ze bij Lego waarschijnlijk wel een beveiliging ingebouwd tegen te ver opladen en te ver ontladen, dat komt zelfs bij losse Li-ion's wel vaker voor, maar het advies om ze zo ver mogelijk leeg te laten lopen is niet altijd het beste advies. Overigens kan ik me best voorstellen dat ze lang meegaan op een lading en ook nog eens klein en licht zijn, voor normaal bruikbare accu's levert Li-ion veruit de beste prestaties, je moet er alleen mee weten om te gaan óf beveiliging ingebouwd hebben.
|
|
|
|
|
 |
|
aawsum |
Geplaatst: zo feb 14, 2010 17:54 |
|
Thema: Treinen (City) |
Teeh schreef: knip.... is het advies juist om ze niet te gebruiken totdat ze niets meer doen. ... knip  niet gebruiken .. totdat ze niets meer doen Maar als je ze niet gebruikt, dan .... 
|
|
|
|
|
 |
|
Teeh |
Geplaatst: ma feb 15, 2010 4:25 |
|
aawsum schreef: Teeh schreef: knip.... is het advies juist om ze niet te gebruiken totdat ze niets meer doen. ... knip  niet gebruiken .. totdat ze niets meer doen Maar als je ze niet gebruikt, dan ....  Ja, sorry, carnaval he  Wat ik dus bedoel is dat je ze niet helemaal leeg moet laten lopen. Overigens ook een nadeel van Li-ion (vind het toch wel belangrijk, kan vervelende verassingen voorkomen) is dat ze elk jaar -ik meen- 20% capaciteit verliezen, ongeacht hoeveel je ze gebruikt. Halfvol opgeladen in de koelkast bewaren vertraagt deze degradatie enigzins, maar na enkele jaren is er nog altijd maar de helft van de capaciteit over. Nu is dat momenteel nog niet zo belangrijk, als ze slecht gaan presteren koop je gewoon een nieuwe, maar er komt ongetwijfeld ooit wel een opvolger voor de power functions systemen, als er straks geen nieuwe accu's meer gemaakt worden hoef je er ook geen gebruikt te kopen want die zullen zeer waarschijnlijk ook niet meer goed werken. Zelf heb ik wel wat ervaring met Li-ion accu's en het is mooie techniek, maar als je de plaats voor een conventionele battery box hebt kun je naar mijn idee beter zo'n ding plaatsen met een setje NIMH's erin, neem je een extra setje NIMH's en je kunt tegelijk laden en gebruiken. Waar ik Li-ions gebruik heeft het gewoon echt met vermogen en accuduur te maken, en dat is in mijn geval in laptops en een zaklamp met een SSC P7 led, wat een 10 watt led is met +/- 900 lumen licht, die doet het 2 uur op 2 18650 Li-ions, daar schieten NIMH's of NICD's echt tekort. Om een vergelijk te maken, ik heb hier ook een Maglite LED 3D welke ongeveer 70 lumen licht produceert, het is dus écht veel licht waar ook goede stroomvoorzieninig voor nodig is.[/offtopic] Het is gewoon even de voor en nadelen afwegen ten opzichte van elkaar, naar mijn idee hoeft een Lego accu het geen half jaar uit te houden, dus zou ik liever batterijen gebruiken welke makkelijk te vervangen zijn, maar ik kan het me ook goed voorstellen dat iemand anders graag de accu wil kunnen gebruiken zonder op te hoeven laden.
|
|
|
|
|
 |
|
Motormuis |
Geplaatst: zo feb 21, 2010 22:48 |
|
| dan ook nog maar ff wat regels van mij... een bp kost plm 12 euri, 6 NiMh oplaadbare plm 4,50 per stuk (2650 mAh) komt toch aardig dicht bij de PF accu. van de eerste heb ik er plm 40, oplaadbare batt plm 350 (gebruik ze ook voor andere toepassingen), PF accu's inmiddels 5. de laaste aanschaffen van oplaadbare waren iets anders van uiterlijk (gebruik nagenoeg alleen duracells), namelijk met koperkleurige kop. tot op heden plm 30 stuks. die krijg ik niet goed opgeladen/hebben een veel mindere opbrengst dan de oude (uitsluitend groen/zwart van kleur). ik gebruik een GP oplader (al jaren), die een ingang heeft voor 12 V, zodat ik oplaadbare (AA en AAA) ook op de motor/auto op kan laden. nooit problemen gegeven... inmiddels ook een snellader van Duracell, maar geeft geen soelaas. telefonisch contact met duracell leerde dat deze inderdaad "anders werken"... krijg een vergoeding voor 30 stuks.
de PF accu is een Li-Po accu, dus niet vergelijkbaar met alle andere oplaadbare. je kunt hem inderdaad constant laden EN belasten... hij levert plm 1200 mA, wat in vergelijking met de oplaadbare minder dan de helft is. toch heb ik de indruk dat hij langer stand houdt dan een volledig opgeladen BP... TLG heeft hem voorzien van allerlei elektronica die hem beschermt tegen te hoog opladen/te veel uitputten. volgens opgave moet hij beladen worden met 7,4 V, 1100 mA maar hun eigen lader levert 10 volt... ik zou het wel aandurven te laden met 12 V, maar dan max 900 mA, anders gaat het wel erg snel... ik denk dat de beide motoren uitgerust zijn met hetzelfde motortje (stator en rotor) maar door een grotere reductie de XL meer kracht bij minder toerental levert. en das dan logisch... diverse kabels lijken mij nu wel voldoende bekend te zijn... wil iemand nog meer weten, moet hij/zij zich maar melden...
oh ja, een en ander hier vermeld omdat het batterijentopic gesloten was...
|
|
|
|
|
 |
|
jojotje |
Geplaatst: za feb 27, 2010 23:48 |
|
Thema: technic |
ehm, de pf accu levert juist 1100 mah bij 7,4 volt en moet volgens lego geladen worden met 10 volt, 700 ma. zelf gebruik ik een adapter van 9 volt op 500 mah en dat gaat ook snel zat(2,5 uur ongeveer van volledig leeg, tot volledig vol). wat betreft de motoren, ik denk dat de xl ook wel een iets grotere rotor en stator heeft. dit gaat immers nooit in een medium passen. ook is de verhouding in de rotatiesnelheid anders dan de verhouding in koppel tussen de 2, 1:1,8 voor de rotatiesnelheid, tegen ruwweg 1:4 voor het koppel. niet dat het ook maar van enig belang is...
|
|
|
 |
|
Motormuis |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 0:56 |
|
| wat het eerste betreft heb je gelijk, las het ff verkeerd. en het 2e ook... en ik gebruik de orginele, maar maakt niet echt veel uit... heb en zal er zeker niet met een stopwatch bij gaan staan. wat betreft de stator en rotor zou het wel eens kunnen zijn dat ik gelijk heb en vergt het stelsel van zonnewielen en satelieten een wat grotere omvang. en inderdaad wordt de rotatiesnelheid gehalveerd(bijna dan), en het koppel dus (theoretisch) verdubbeld. nogal logisch... maar het een = +10% en het ander -10 %... en een fotootje van een weerstandje met zijn behuizing is geen bewijs. het innerlijk van een M motor kennen we, dank zij anderen, inmiddels. van de L motor nog niet, voor zover mij bekend... iedereen kan en mag het beter/anders weten dan ik, maar dan graag bewijs... ik hanteer natuurlijk old school rekenmethodes, maar ben daar wel vrij sterk in, ook uit het hoofd... en van belang is het uiteindelijk wel, trekt dit motortje, al dan niet met versnelling/vertraging, mijn voertuigje nu wel of niet...en hoe snel/langzaam dan wel...
mijn 2 cents...
|
|
|
|
|
 |
|
Stuff |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 1:54 |
|
|
|
|
|
 |
|
Motormuis |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 11:07 |
|
| @ stuff
hartelijk dank!!! had dit nog niet gezien. het mag duidelijk zijn dat de kracht/het toerental wordt gegenereerd door een dubbel planetair tandwielstelsel. om dit te kunnen plaatsen moest de motor ook korter zijn, aangezien beide motoren (L en M) even lang zijn. wat het effect is heb ik geen zicht op. wellicht is het vast te stellen door de stroomconsumptie vast te stellen, maar daar heb ik geen apperatuur voor. voert ook een beetje ver weg van de gegevens die we nodig hebben. wat TLG opgeeft hebben we in feite genoeg aan. overigens vond ik op dezelfde URL heel wat interessante programma's voor NXT, waar de NXT'ers hun voordeel mee kunnen doen...
|
|
|
|
|
 |
|
evdberg |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 19:50 |
|
| Klein vraagje over de PF lampjes: gaan beide lampjes branden als er stroom opgezet wordt, of kunnen ze ook knipperen net als de oude 9V lampjes als de polariteit omgedraaid wordt? Ik neem aan dat ze niet afzonderlijk aan en uit te zetten zijn?
|
|
|
|
|
 |
|
legOscar |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 19:51 |
|
| Ze kunnen alleen beiden tegelijk aan, en er zit geen knipperstand op.
|
|
|
 |
|
JunkstyleGio |
Geplaatst: zo feb 28, 2010 19:54 |
|
Misschien zijn deze lampjes dan wel een optie... lifelights
|
|
|
 |
|
dip |
Geplaatst: ma maart 01, 2010 9:25 |
|
Thema: ¿Playmobil? |
Motormuis schreef: wellicht is het vast te stellen door de stroomconsumptie vast te stellen, maar daar heb ik geen apperatuur voor. En Philo to the rescue!
|
|
|
|
|
 |
|
evdberg |
Geplaatst: za maart 13, 2010 13:16 |
|
| Er zijn 2 extensie kabels: de 8886 (20cm) en de 8871 (50cm). De 8886 heeft duidelijk een 9V aansluiting, maar heeft de 8871 dat ook? Op de foto is dat niet te zien.
|
|
|
|
|
 |
|
Barman |
Geplaatst: za maart 13, 2010 15:30 |
|
| Allebij de extensie kabels hebben een stekker voor PF aan de bovenkant en voor 9V aan de onderkant.
|
|
|
 |
|
evdberg |
Geplaatst: za maart 13, 2010 16:17 |
|
| Ik kon zoiets herinneren, maar op de foto op S@H was het niet te zien. Bedankt!
|
|
|
|
|
 |
|
harmjan |
Geplaatst: di maart 16, 2010 17:19 |
|
| Zondag was ik even aan het racen met een zelfgemaakt autootje met RC motor erin. Op een gegeven moment ging de afstandsbediening wat "vreemd" te doen. Hij bleef maar signaal doorgeven, als ik nou het hendeltje nou vooruit of achteruit bewoog, het maakte niks uit. Ik de hele keuken door rennen om mijn MOCje te pakken, want hij ging aardig hard. Nadat ik de batterijbox had uitgedrukt hield hij pas op. De afstandsbediening bleef wel signaal doorgeven. Pas toen ik de batterijen er uit haalde stopte hij ermee. Voor het sturen gebruik ik gewoon een PF m-motor. Deze staat gewoon stil en pas als ik het hendeltje naar voren of achter druk gebeurt er wat. Met deze motor is dus niks aan de hand. Ik heb nog een afstandbediening maar als ik die gebruik is er niks aan de hand. Het ligt waarschijnlijk dus niet aan de ontvanger of RC motor.
Weet iemand wat er met mijn afstandsbediening aan de hand is?
|
|
|
|
 |
|
mahjqa |
Geplaatst: di maart 16, 2010 18:52 |
|
De enige keer dat mij dat gebeurde is toen een afstandsbediening in het water gevallen was. Éen van de knoppen had er water onder, en dat maakte permanent contact. Uit elkaar geschroefd, laten drogen, weer zo goed als nieuw Als je een klein schroevedraaiertje hebt, kan je 'm ook uit elkaar halen; misschien zit er iets klem onder de knoppen. Is op zich vrij risicoloos, als je die kleine rotschroefjes niet kwijtraakt 
|
|
|
 |
|
pieter peeters |
Geplaatst: di maart 16, 2010 22:25 |
|
Barman schreef: Allebij de extensie kabels hebben een stekker voor PF aan de bovenkant en voor 9V aan de onderkant. Klopt ik heb deze week mijn bestelling van Lego binnen met van beide kabelsoorten erin. Die remote met snelheidregeling is enorm tof.
|
|
|
|
|
 |
|
harmjan |
Geplaatst: wo maart 17, 2010 19:54 |
|
Ik denk dat ik maar even contact opneem met LEGO. Ik heb de kleine schroefjes losgedraaid (en geen een kwijtgeraakt  )en het bovenste kapje eraf gehaald. Ik heb een tijdje zitten blazen op de printplaat, maar het lampje blijft branden. Het is nu wel zo dat het lampje de enne keer wel brand maar de andere keer weer niet. Ik zou ook niet meer weten wat ik moet doen. 
|
|
|
|
 |
|
Brickhead |
Geplaatst: vr jul 23, 2010 19:10 |
|
Thema: Res-Q |
| Ik wil een trein aandrijven met XL motoren. Kan ik deze zonder vertraging gebruiken als ik de remote met snelheidsregelaar gebruik?
|
|
|
|
|
 |
|
Duq |
Geplaatst: vr jul 23, 2010 19:52 |
|
Thema: Treinen |
| Ja, maar hard zal hij niet gaan.
|
|
|
 |
|
aawsum |
Geplaatst: vr jul 23, 2010 21:31 |
|
Thema: Treinen (City) |
| ik blijf dat een vreemd concept vinden, dat die xl motor minder toeren maakt (omwentelingen heeft) maar wel meer torque (trekkracht). Ik vind sowieso de trekkracht en snelheid van treinen erg slecht mbv PF. met behulp van de rc motoren gaat een en ander veel beter vooruit (en ook omhoog).
|
|
|
|
|
 |
|
Luc2000 |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 16:57 |
|
Thema: TECHNIC |
Kan ik de oplaadbare accu nu wel of niet opladen met een gewone adapter? Ik heb deze (die ook van LEGO is), daar staat dit op: Citaat: PRI: 230 V [slangetje] 50 Hz SEC: 10 V [slangetje] 7 VA En ik heb eentje waar dit op staat: (deze heeft gelijkspanning, en je kan het aantal volt en de polariteit veranderen) Citaat: PRIM : 220 V 50 Hz [slangetje] SEC: 1.5, 3, 4.5, 6, 9, 12 V 300 mA MAX Maakt het aantal volt uit of moet het gewoon 10 of minder zijn? En hoeveel ampere moet zo'n ding hebben?
|
|
|
|
|
 |
|
LegoHenkie |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 17:16 |
|
Thema: Technic Huizen |
| De oplaadbare accu van Lego moet worden opgeladen met de oplader die 10 volt gelijkstroom afgeeft. Koop toch de orginele van Lego, dan heb je in iedergeval de goede.
|
|
|
|
|
 |
|
Luc2000 |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 17:55 |
|
Ik weet dat het eigenlijk met 8887 moet. Maar ik vind het zonde om €25 uit te geven aan iets dat je eigenlijk al hebt.
|
|
|
|
|
 |
|
Aliencat |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 18:04 |
|
Thema: Ben10 |
Luc2000 schreef: Kan ik de oplaadbare accu nu wel of niet opladen met een gewone adapter? Ik heb deze (die ook van LEGO is) Nee, écht niet doen! Je helpt je dure accu ermee naar de [scheldwoord]
|
|
|
 |
|
jojotje |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 18:32 |
|
dat kan ook gewoon niet, het stekkertje is te dik voor de aansluiting op de accu. je moet gewoon een lader hebben die minimaal 7,4 volt afgeeft(anders komt de accu nooit vol) in gelijkstroom. de polariteit staat een stukje terug in dit topic wel hoe die moet zijn. de hoeveelheid mA die de lader afgeeft maakt niet uit, maar hoe lager, hoe langer het duurt voordat de accu vol is. met 500 mA duurt het ongeveer 2,5 a 3 uur. ik zou voor de zekerheid niet laden met meer dan 10 volt, dan kan de boel nog wel eens doorbranden. ook zou ik niet met meer dan 700 mA laden, want ook dan kan de boel doorbranden, of erger, de accu vliegt in de fik 
|
|
|
 |
|
Duq |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 18:58 |
|
aawsum schreef: ik blijf dat een vreemd concept vinden, dat die xl motor minder toeren maakt (omwentelingen heeft) maar wel meer torque (trekkracht). Da's gewoon natuurkunde. Er zit min of meer dezelfde motor in maar in de XL zitten er tandwielen in om hem te vertragen. In je auto doe je hetzelfde; in z'n 1 ga je met 2000 toeren lang niet zo hard als in z'n 5 maar je hebt wel meer trekkracht.
|
|
|
 |
|
Luc2000 |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:32 |
|
Dus met 9V en 300 mAh duurt het alleen wat langer? Ik zie nu ook dat ik beter wat terug had kunnen lezen, dan had ik gezien dat je zelf ook een andere adapter gebruikt*. Als 300 mAh nu tè lang duurt, kan ik altijd nog een adapter van 500mAh kopen, die zijn volgens mij ook een stuk goedkoper. *Dat was dus dit regeltje: jojotje schreef: ... zelf gebruik ik een adapter van 9 volt op 500 mah ...
|
|
|
|
|
 |
|
Brickhead |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:37 |
|
Thema: Res-Q |
Duq schreef: Ja, maar hard zal hij niet gaan. Misschien klink ik nu als een zeurpiet die alleen maar vragen stelt, maar aangezien ik zelf de onderdelen niet heb en dus niet kan testen: waar moet ik hierbij aan denken? Aan rangeersnelheid, of iets wat er tussenin zit (schaalsnelheid 60 km/u o.i.d.)?
|
|
|
|
|
 |
|
jojotje |
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:43 |
|
| een tiende van de topsnelheid van een 9v treinmotor(even kort door de bocht gerekend).
|
|
|
 |
|
Duq |
Geplaatst: di aug 17, 2010 0:09 |
|
| Hangt ook van je wielen af. Als je Emerald Night wielen gebruikt met een XL zonder vertraging/versnelling dan zal hij pakweg 12/20 keer zo hard gaan (want de EN is 20/12 keer versneld). Dat is dus 60% van de snelheid. Gebruik je gewone treinwielen dan ga je nog eens zo'n 40% langzamer. Dan kom je dus op 60% van 60% is 36%. Een XL motor met normale treinwielen zonder vertraging of versnelling zal dus zo'n beetje een-derde van de topsnelheid van de Emerald Night hebben.
|
|
|
 |
|