9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26317

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: 10194 Emerald Night op andere manier motoriseren dan met PF

door stuifzand » Do Okt 22, 2009 10:10

Ziet er goed uit op dat filmpje.
Ik ga denk ik zelf ook mijn 10194 op 9V doen. Voor de kerst :P
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Do Okt 22, 2009 10:31

Ja, hij gaat ook soepel door die S-bochten, dus een wissel zal waarschijnlijk ook geen probleem vormen. :D
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

Helmantel

109

Za Feb 23, 2008 8:12

door Helmantel » Do Okt 22, 2009 14:12

In dat filmpje loopt hij inderdaad prima.

In mijn geval hing er een extra wagon achter en bestond het baantje uit alleen maar bochten (rondje) en ik heb alle tandwielen nog in de lok zitten. Ik heb het maar even geprobeerd (het was bedtijd :) ) maar ik kreeg de indruk dat het als het slippen voorkomen kan worden, dat het dan beter gaat.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Okt 22, 2009 15:03

Met alleen maar bochten is het natuurlijk lastiger om op gang te komen. Dat heb je met elke trein eigenlijk wel. En die tandwielen geven toch wat extra weerstand. Het kan ook lonen om even te kijken of de loc soepel over de rails rijdt als je hem met de hand duwt. En heeft je treinmotor te weinig grip, dan kan er inderdaad een treingewicht nodig zijn.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

Wo Sep 24, 2008 5:30

Swalmen (net boven roermond)

door NXTchris » Do Okt 22, 2009 17:04

Rusty schreef:En die tandwielen geven toch wat extra weerstand.

Die tandwielen IN de trein bedoel je?
Die preconstructie om die XLmotor in te bouwen bedoel ik.
Die kan je er toch gewoon uithalen want ze vertragen alleen maar.(leuk z'n ronddraaiend asje in je loc.)
Of zie ik het nu helemaal verkeerd? :look:
Hoop dat tie een beetje om te bouwen is naar 12V :fluiten:
Alles is moeilijk, Totdat het simpel is.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Okt 22, 2009 17:19

Precies, die bedoel ik. Heeft de 12v motor met zo'n "draaiplaat" erop niet dezelfde "formfactor" als een 9v motor? Dan kan het zeker.

Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Do Okt 22, 2009 17:32

Maat is geloof ik aardig hetzelfde geloof ik.

Spoiler:
:wink:
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Okt 22, 2009 17:56

:lol:
Spoiler:

Oh ja, en nu weer :
:ontopic:
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Do Okt 22, 2009 19:09

:lol: :lol: :lol:
Zie haar dan liever in een kerstpakje :fluiten:
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Do Okt 22, 2009 21:59

Ik heb inmiddels het motortje onder de tender gebouwd (even om te testen, fraai is het nog niet) en deze gevuld med vier gewichtsblokken van een 12V trein (is ie gelijk mooi vol :)). Het slippen is nu over en het loopt nu wel aardig. De lok schudt alleen wel een beetje. Ik heb ook een beetje geexpirimenteerd met de positie van de kleine wielen op de technic pennen zodat er wat minder speling tussen de wielen en de rails zit. Dat levert echter al snel extra wrijving op, dus er valt niet zo gek veel aan te verbeteren.

Ik heb net een grote partij 9V rails gekocht dus dan zal blijken hoe het rijdt op een grotere baan.
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Do Okt 22, 2009 22:03

Heb net een expirimentje gedaan en moet zeggen dit bied ook wel mogelijkheden.
Afbeelding
Weet niet of dit trouwens ergens anders al gepost was maar dit is ook makkelijk in te bouwen in een 10194 en zou handig zijn voor mijn 12v systeem als al mijn motoren op zijn.
+ Je kan zo 8 treinen aansturen met een nxt :omg:
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4080

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Vr Okt 23, 2009 6:18

chris_eindhoven schreef:+ Je kan zo 8 treinen aansturen met een nxt :omg:

Ik mis even de NXT in het verhaal. Je plaatje laat zien dat je een 9V treinonderstel hebt gepowered mbv PF onderdelen ... toch ?
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Vr Okt 23, 2009 10:51

:offtopicsmile:
Correct.
Icm met de hitechnic IRlinksensor kan je 4 x 2kanalen = 8 PFtreinen gebruiken en daarmee dus een geautomatiseerde treinbaan maken. :omg:
Je kan 7 snelheden instellen en de rem erop houden.
En als je zou willen dan zou je er zelfs nog 3 treinIR kanalen gebruiken denk ik. Want dat is geloof ik een andere frequentie.

:ontopic:
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Zo Okt 25, 2009 21:03

Ik heb mijn rails inmiddels binnen (76 rechten, 22 bochten, drie wissels en een kruispunt, dus dat schiet mooi op!) en de Emerald Night loopt prima op een grotere baan. Met volle snelheid over wissels gaat ook zonder problemen.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Wo Okt 28, 2009 0:06

Zo'n anderhalve week voor LegoWorld had ik mijn Emerald Night binnen. Zonder de hele PF rattaplan. Op LegoWorld heb ik de loc op mijn blauwe rails proberen te laten rijden. Omdat ik er geen motor in heb zitten probeerde ik het met een andere locomotief ervoor (In het echt zie je ook wel eens een stoomloc die door een andere loc wordt voortgetrokken). De IR trein (van de groene goederentrein) kreeg de Emerald Night (alleen de loc met tender, dus zonder het rijtuig erachter) niet van z'n plek. Dan maar een 12V trein uit de grijze periode (1980-1991). Met veel slippen kwam het geheel op de rechte stukken nog wel vooruit maar bij de eerste bocht stond het geheel weer stil. Dan maar een oude 12V trein (van voor 1980) ervoor. Moeizaam, maar hij kwam rond.
Van een van de Belgen van Belug kreeg ik wat tips om de Emerald Night soepeler te laten lopen. In geval van aandrijving via PF moet je een lichtgrijs asje in de aandrijving vervangen door een donkergrijs asje met stop, maar welke dat was ben ik vergeten. Een ander punt wat de trein stroef maakt is de 'cylinder' waar het asje van de drijfstang heen en weer in gaat. Die is 1 blokje lang en dat zorgt ervoor dat dat asje heen en weer wiebelt. Met enige aanpassing is de 'cylinder' te verbreden tot twee blokjes lang: het asje van drie eruit en de buitenste steen 1x2 met asgat vervangen door een steen 1x2 met twee ronde gaten. Daar twee blauwe (of oude zwarte) half pin half as met frictie in daar dat techniek balkje van twee in, met nog een gelijke tweede ernaast. Bij die Belg resulteerden deze beide verbeteringen tot drie keer langere rijtijd met dezelfde accu. De origineel gebouwde Emerald Night hield het na 55 minuten voor gezien. De aangepaste reed op dezelfde volle accu zeker 3 uur achtereen.

Zelf heb ik bovengenoemde aanpassing aan de 'cylinder' gemaakt en de tandwiel van de aangedreven as verwijderd (de aandrijving gebruik ik toch niet). Met dank aan wat donkergroene geschepte steentjes en zwarte tegeltjes heb ik de tender 8 noppen langer gemaakt en op een oude 6x22 treinbodem met buffers gezet en er een 12V motor onder gezet (bodem en motor van set 727, met zwarte wielen is wel mooi). De motor slipte behoorlijk, maar dat komt omdat de tender zo licht is. Ik had geen gewichtstenen bij de hand, maar nog wel een motorblok en heb die als gewicht in de tender gelegd, en daarmee kwam de Emerald Night goed rond. Zo goed, dat ik er ook nog enkele wagentjes (goederenwagens uit de jaren '70) achter kon hangen. Zelfs door wissels (de oude wissels hebben een krappere S-bocht dan de huidige wissels).
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Okt 28, 2009 7:07

Interessant, die tip voor de drijfstangen. Je zou verwachten dat het langer maken van het asgat waar die drijfstang in en uit gaat, juist meer wrijving zou opleveren. Zeker als je bedenkt dat de as die aan de drijfstangen zit, geen perfecte horizontale beweging maakt, maar de hoek van de as steeds verandert door het draaien van de wielen.

Kon je ook een duidelijk verschil in weerstand voelen tussen standaard en met de modificatie, als je de trein met de hand duwde? Ik heb alleen de tandwielen verwijderd, en voor mijn gevoel loopt hij nu al erg licht. Ik kon mijn "Night" namelijk met een lichte 9v loc (slechts 4 wielen en een eenvoudige opbouw) al goed rond krijgen.

no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Wo Okt 28, 2009 11:02

In principe loopt de as die door de cilinders steekt horizontaal. Ook de stangen aan de wielen gaan op en neer en heen en weer, maar liggen altijd horizontaal. De stang die de twee koppelt scharniert aan beide einden om het mogelijk te maken. Door een beetje wrijving in de scharnierpunten en speling tussen de cilinder en de as loopt deze echter niet altijd horizontaal.

Dat de drijfstangen lichter lopen kan ik me wel voorstellen. Hoe langer de cilinder, hoe kleiner de hoek tussen as en cilinder en hoe minder wrijving.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Wo Okt 28, 2009 13:42

Ik heb ook nog een tip gehoord om het achteruit rijden te verbeteren. Bij het achteruit rijden maakt de drijfstang net een bepaalde hoek waardoor het een beetje gaat wringen. De verbetering is de 5 lange platte technic beam te vervangen door een 6 lange en waar deze op de horizontale beam vast zit 1 nop naar achteren te plaatsen. Deze aanpassing heb ik zelf niet geprobeerd.
no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Do Okt 29, 2009 13:18

Een beetje off-topic, maar ik zat voor de aardigheid de prijzen van PF te vergelijken met die uit de 12V tijd.

Als je bijvoorbeeld vergelijkt wat je in 1980 kwijt zou zijn aan een 7750 met een wagon en een ovale baan met een Emerald Night incl. PF en een ovale baan ziet het er als volgt uit:

1 x Lok 7750 à fl. 116.50
1 x Waggon (post) 7820 à fl. 46.50
1 x Trafo 7864 à fl. 99.50
2 x stroomgeleiders bochten (8x) 7855 à fl. 13.25 = fl. 26.50
2 x stroomgeleiders recht (8x) 7854 à fl. 13.25 = fl. 26.50
2 x rails recht 7850 à fl. 10.5 = fl. 21.00
2 x rails bocht 7851 à fl. 10.5 = fl. 21.00

Totaal: fl. 357.00 (€ 162.27)

1 x Emerald Night 10194 à € 89.99
1 x verlichting 8870 à € 7.99
1 x motor 8882 à € 11.99
1 x batterij 8878 à € 56.99
1 x Trafo 10V 8887 à € 24.99
1 x IR ontvanger 8884 à € 16.99
1 x Afstandbediening 8879 à € 14.99
2 x Rails bochten (8x) + recht (8x) 7896 à €19.99 = €39.98

Totaal: € 263.91

De Emerald Night plus toebehoren is weliswaar 60% duurder, maar als je inflatie in aanmerking neemt waarschijnlijk goedkoper.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10991

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Okt 29, 2009 13:32

Een bedrag van 357 gulden in 1980 heeft dezelfde koopkracht als 681,74 gulden oftewel 309,36 euro in het jaar 2008 (bron: http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php).
Zo'n 15% goedkoper dus.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Do Okt 29, 2009 19:26

hier een plaatje van mijn 12V Emerald.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Okt 29, 2009 19:42

Netjes aangepast. En een apart contrast, zo'n glad afgewerkte loc voor die old skool wagons. :wink:

En ik zie dat jij ook last hebt van redelijk kleurverschil tussen de verschillende donkergroene stenen. Mijn verlengde tender lijkt ook net een muurtje ipv een gladde wand op sommige plekken...

Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Nov 11, 2009 15:18

Vandaag even een wat langere baan gemaakt om te testen. Veel bochten en slingers, dus echt een stresstest. Daarbij bleek dat mijn verlengde tender wel wat extra gewicht kon gebruiken. De wielen van de motor slippen regelmatig door als de trein in een bocht op gang moet komen. Ik had zo geen treingewicht bij de hand, dus ik heb een paar penlites in de tender gelegd, en dat werkte ook.

Wat wel opvalt is dat de Emerald Night loc een stuk meer weerstand heeft dan een wagon. De metalen assen van de wielen onder de wagons draaien zoveel soepeler dan de kruisassen en de axle pins waar de wielen van de loc mee vast zitten. Ik dacht eerst dat het aan de drijfstangen zou liggen, gezien de opmerkingen van legomannetje hierboven, over het aanpassen daarvan, maar zelfs zonder drijfstangen loopt de loc duidelijk zwaarder dan een wagon of zelfs een aantal wagons. Het zou wat dat betreft mooi zijn als er pins zouden zijn die aan de ene kant een kruisas hebben, en aan de andere kant een metalen pin, die net als bij de 12v treinwielen, in een bus (in bijvoorbeeld een brick 1 x 2) gestoken kunnen worden. Dat zou een stuk lichter draaien dan een kruisas of axle pin in een technic brick, en ook met minder slijtage.

Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Wo Nov 11, 2009 15:44

Het zou soepeler lopen, maar ik zie een aantal problemen:
  • metalen onderdelen hebben de neiging duur te zijn
  • je moet een aantal verschillende onderdelen met bus produceren om net zo flexibel te zijn als met technic assen (denk 1x1 met gat vs 1x2 met gat)
  • voor een stoomloc met drijfstangen heeft het geen zin omdat links en rechts verbonden moeten zijn
Op gevoel (mijn Lego ligt een paar honder mijl verderop) zou ik zeggen dat kleine wielen op pins de grootste boosdoener zijn. Sowieso zijn pins volgens mij nooit echt bedoeld voor constant draaien. Omdat ze maar op 1 plaats vast zitten kunnen ze wringen, wat extra wrijving oplevert. Een as heeft over het algemeen twee (of meer) 'bevestigingspunten' waardoor wringen praktisch niet voorkomt.
Als u begrijpt wat ik bedoel...
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Nov 11, 2009 16:11

Duq schreef:...Als u begrijpt wat ik bedoel...

Jawel, heer Ollie. :wink:

Ik ben het ook met je eens dat de axle pins waarschijnlijk de grootste boosdoeners zijn. Maar ook de kruisassen zijn niet echt super op lange termijn. Ik ben benieuwd hoe de asgaten en de assen eruit zien na een flinke rit...

no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Do Nov 12, 2009 21:57

Als ik de drijfstangen er af haal vliegt mijn lok uit de bocht (kiept). Dat is met een 9V treinmotortje en twee wagons.

Met de drijfstangen loopt de lok prima en ontspoort weinig, ondanks de gammele constructie van de kleine voorwielen.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Nov 12, 2009 22:47

De drijfstangen vormen inderdaad een soort van geleider die de uitslag van de voorwielen beperkt. Dat levert in bochten wat extra weerstand op, maar zou inderdaad kunnen helpen tegen het ontsporen.

no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Vr Nov 13, 2009 9:03

Het was volgens mij vooral omdat het zonder drijfstangen te snel ging en dat de trein omkiepte.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Vr Nov 13, 2009 12:25

Dat kan ook, maar als je goed kijkt als je de loc met de hand door een bocht duwt, dan zie je dat de voorkant van die asjes 6L tegen de zijkant van het voorste wielstel komt. Ze schuiven er een beetje langs.

Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Do Sep 07, 2006 14:02

Almere

door KarlMarX » Zo Jul 04, 2010 15:26

Ik heb de drijfstangen verwijderd, aangezien de trein anders niet door mijn 8 wide spoor past. Mijn perrons sluiten nu netjes op de rails en treinen aan. Ik zit niet op een gat van twee studs breed tussen mijn perrons te wachten...

Ik had alleen ook de 9x1 technic liftarms verwijderd. Die zijn ook net iets te dik en komt net wel of net niet tegen mijn perrons aan. Alleen zonder deze draaien alleen de achterste van de grote wielen en komt de trein bijna niet vooruit. Ik wil deze technic liftarms dus vervangen door dunnere versies, alleen bij het zoeken op bricklink vind ik alleen de dunne liftarmen tot max 7x1 lang. Bestaan deze echt niet in 9x1? En zo nee, heeft iemand een andere oplossing hiervoor?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Ma Jul 05, 2010 10:13

Nee, die bestaan echt niet in 1x9. Je zou flex kunnen gebruiken. Moeilijk nog te vinden maar wel mooi...
Zo dus:
Afbeelding
Foto van Big Ben Bricks
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Ma Jul 05, 2010 12:37

Misschien heb je iets aan deze met een 7-as erussen?
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Almere

door KarlMarX » Ma Jul 05, 2010 18:59

Die flex zou wellicht wel kunnen werken, kijken of ik zoiets kan vinden.
Die andere optie met as is al net zo dik als een liftarm denk ik... Raar waarom die smalle liftarms niet langer dan 7 beschikbaar zijn... :banghead:
Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Almere

door KarlMarX » Do Jul 08, 2010 10:03

Dat flex gaat wel heel moeilijk worden volgens mij. Heeft er iemand nog andere suggesties? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem...
Gebruikers-avatar
User

jovel

1650

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Jul 08, 2010 18:01

Niet heel erg elegant, maar je zou misschien halve pins kunnen gebuiken en daar een plate van 10 lang op kunnen doen. Eventueel nog afdekken met tiles, dan is het nog steeds iets dunner dan een 9L liftarm. Het loopt ook niet over kwa stevigheid trouwens :look:.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
no avatar
User

GrafityMaster

44

Za Okt 16, 2010 15:25

door GrafityMaster » Do Okt 21, 2010 19:46

waar heb je die monorail rails vandaan????

ik kan het nergens vinden
Een dag niet gebouwd.
Is een dag niet genoten.
no avatar
User

Okke

283

Do Jul 23, 2009 18:24

door Okke » Do Okt 21, 2010 21:02

Gast... Misschien is het handig om dergelijke vragen niet gewoon in elk topic te stellen en even na te denken wat de beste plek is voor zo een vraag.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10991

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Okt 21, 2010 21:13

GrafityMaster heeft een waarschuwing binnen. Nu graag weer verder over het motoriseren van de Emerald Night.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

pluisje

750

Ma Jun 28, 2004 11:34

zwijndrecht

door pluisje » Vr Okt 22, 2010 9:39

legomannetje schreef:Van een van de Belgen van Belug kreeg ik wat tips om de Emerald Night soepeler te laten lopen. In geval van aandrijving via PF moet je een lichtgrijs asje in de aandrijving vervangen door een donkergrijs asje met stop, maar welke dat was ben ik vergeten. Een ander punt wat de trein stroef maakt is de 'cylinder' waar het asje van de drijfstang heen en weer in gaat. Die is 1 blokje lang en dat zorgt ervoor dat dat asje heen en weer wiebelt. Met enige aanpassing is de 'cylinder' te verbreden tot twee blokjes lang: het asje van drie eruit en de buitenste steen 1x2 met asgat vervangen door een steen 1x2 met twee ronde gaten. Daar twee blauwe (of oude zwarte) half pin half as met frictie in daar dat techniek balkje van twee in, met nog een gelijke tweede ernaast. Bij die Belg resulteerden deze beide verbeteringen tot drie keer langere rijtijd met dezelfde accu. De origineel gebouwde Emerald Night hield het na 55 minuten voor gezien. De aangepaste reed op dezelfde volle accu zeker 3 uur achtereen.

zoals te lezen is in de RAILBRICK Issue nr 7
http://railbricks.com/railblog-categori ... e-7-is-out

misschien hebben meer mensen hier wat aan,
het staat duidelijk uitgelegd, ook hoe het asje met stop gemonteerd moet worden.

niet dat jouw verhaal fout is,
maar plaatjes in kleur zijn altijd beter te begrijpen :duim:
blz 31 en verder
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Vr Okt 22, 2010 12:10

Een simpeler oplossing die volgens mij ook werkt is om drie halve bushes op de wielas te zetten, samen met het tandwiel. Dan kan het tandwiel op het lichtgrijze asje er ook niet meer af lopen.
VorigeVolgende