9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

10194 Emerald Night op andere manier motoriseren dan met PF

door Rusty » Di Mei 05, 2009 11:26

Nu de 10194 leverbaar is, blijkt niet iedereen de door Lego voorgestelde PF XL-motor met IR-bediening en accu te willen gebruiken. Of omdat je daardoor een aantal extra onderdelen moet aanschaffen, of omdat je de motor met de tandwielen in de loc toch wel aardig rumoerig vindt, of weinig vertrouwen hebt in de slijtvastheid van de tandwielen en asgaten. Wat ook de reden mag zijn dat je wat anders gaat proberen om de loc in beweging te zetten, het leek me wel handig om deze ideeën in een eigen topic te bespreken. Zo voorkomen we dat deze info over diverse topics verspreid raakt, of in topics terecht komt waar het offtopic is. :oops:

Nu dan, voor zover mij bekend zijn er momenteel 3 mogelijke oplossingen.

Op Brickshelf staat deze pdf (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=379175) waar een prachtig uitgewerkte bouwbeschrijving staat om de tender iets te verlengen, zodat er een 9v motor (die dus de stroom van de rails pakt) onder kan. Nadeel van deze oplossing vind ik dat de afstand tussen de wielen van de motor en het losse paar wielen niet gelijk is, en dit staat wat vreemd.

In het Uitleg: Non-PF vs PF IR topic meldt fonz dat hij het met een aangepaste IR-bodemplaat van het NON-PF systeem heeft geprobeerd, met tot nu toe mindere resultaten. (als je plaatjes ervan hebt, voel je vrij om ze aan dit topic toe te voegen)

Zelf heb ik ook geprobeerd om een 9v motor onder de tender te zetten, maar dan wel met dezelfde afstand tussen het losse paar wielen, als tussen de wielen van de motor. Hier is een voorbeeldplaatje van hoe dat eruit zou komen te zien:

Afbeelding

Ik heb deze nog niet getest, maar hoop binnenkort even een rondje 9v rails op zolder neer te kunnen leggen, en kijken hoe dat gaat met de 10194. Als er testresultaten zijn, meld ik dat verder in dit topic.

Als er nog andere pogingen zijn gedaan om deze prachtige loc op andere manieren te motoriseren (12v of misschien wel 4,5v?), zet het dan hier, ik (en waarschijnlijk meer 10194 bezitters) ben erg benieuwd naar de oplossingen. :D
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
977

Zo Jan 13, 2008 8:03

Brick-Enschot

Re: 10194 Emerald Night op andere manier motoriseren dan met PF

door fonz » Di Mei 05, 2009 16:14

ik ben net 2 dagen bezig geweest om de 10194 te motoriseren met het systeem wat ik voor handen heb....en dat is het standaard RC systeem.
Ik heb tot 3 x de Loc uit elkaar gehaald om daar de motor ergens in te frotten.....dat is tot mijn grote ergernis tot nu toe nog niet gelukt.
Ik was niet van plan om nog weer eens 100 euroos uit te gaan geven om heel die PF zooi aan te schaffen....dus probeer ik eerst met alle troep die ik voor handen heb om er iets van te maken.
Ik heb nu een RC basis verzaagt en die in de kolentender verstopt,en daar dan ook gelijk maar mijn motor ondergehangen.... ik heb de tender wel een stukje verlengt (heel lelijk is dat niet).
ik moet zeggen dat het lekker loopt op een standaard rondje rails van 16 stuks! todat je de Loc er voor hangt.....dan gaat het meteen wringen,slippen de wielen door en gaat ie overhellen.
Ik moet zeggen dat ik wel de blauwe rails gebruik.....maar dat moet volgens mij niks uitmaken qua radius of grip....toch?
Ik heb heel de tandwielwinkel eruitgehaald ,dus daar kan het ook niet aan liggen!!
Wat ik wel merk met de RC treinen is dat ze beter trekken dan duwen....dus als je loc niet kunt motoriseren,dan moet ie geduwt worden en dat vind ie niet fijn.....
zijn er al meer mensen hier bezig geweest om de Loc te motoriseren?
of wordt de 10194 alleen in elkaar gezet om 'm daarna in de kast te zetten?
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Di Mei 05, 2009 17:52

Ik heb 'm nog niet, maar ben wel even met MLCad wezen spelen:
Afbeelding
Afbeelding
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Mei 05, 2009 18:42

Mooie 12v oplossing. Nog iets meer aankleding bij de onderkant, en hij past qua detaillering weer helemaal bij de loc. En misschien toch een bodemplaat met zwarte magneten? (al weet ik dat jij natuurlijk een groot fan bent van de rode en blauwe versie)
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Di Mei 05, 2009 19:42

In MLCad kan dat makkelijk, in het echt moet je dan heel voorzichtig de rode en blauwe magneet uit deze bodemplaat verwijderen en hetzelfde met de zwarte magneten van de 4,5V batterijwagen uit set 5075 of 7720 of 7722 en ze dan in de bodemplaat klikken.
Om zo'n magneet eruit te krijgen moet je best hard drukken met het gevaar dat de magneet of de bodemplaat breekt.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Mei 05, 2009 19:50

Is er geen bodemplaat met zwarte magneten dan? Ik weet dan er van de korte versie wel eentje met rood/blauw en eentje met zwart is. Ik nam aan dat er van de lange dan ook 2 versies zouden zijn. Maar anders kun je toch een bodemplaat maken van plates, en op dit manier de uitsparing maken voor de 12v motor? Dan kun je zelfs de buffers van de originele 10194 tender gebruiken.

Update: Ik heb nog niet de onderdelen voor het bouwen van de verlengde tender binnen, maar gezien de slechte ervaringen die Fonz had met het duwen van de Emerald Night loc door een tender met IR-motor, wilde ik toch eens wat testen. Ik heb als "tender" een 9v locje genomen. Het gaat immers om de functie van het duwen, en dan hoeft er niet perse een tender achter. Gelukkig verliep deze testrit prima. De combinatie rijdt zonder schokken of andere problemen. (fonz, misschien dat het toch aan die blauwe rails ligt, 9v rails zijn veel gladder van boven, en hebben ook een iets ander profiel misschien) Uiteraard remmen de bochten de trein iets af, maar dat is niet zo vreemd met een dergelijke lange loc. Ik heb een filmpje van ongeveer 6 MB op Brickshelf gezet, dan kunnen jullie zelf zien hoe goed het rijdt (en hoeveel aangenamer geluid een 9v motor produceert dan een PF-XL-motor met diverse technic tandwielen).

De link: http://www.brickshelf.com/gallery/Roest ... 409605.avi

Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
977

Brick-Enschot

door fonz » Di Mei 05, 2009 20:54

http://www.flickr.com/photos/30992181@N03/3505483978/
dit is wat ik er van heb kunnen maken.....wordt aangedreven door 2 motoren, met 1 motor slipte ie heel vaak door.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Di Mei 05, 2009 21:09

De tender is wel erg lang geworden zo, maar ook dit rijdt prima, zelfs op hoge snelheden blijft alles stabiel. :)

Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Wo Mei 06, 2009 7:20

mooi gemaakt alleen tender lijkt geen tender meer maar een extra wagon zo lang vind ik hem

ik zal zodra ik mijn 10194 binnen heb (moet nog wachten krijg van pa en ma als ik me examen haal en anders zelf kopen)

mijn versie neerzetten waar ik mijn 9v motor in bouw
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Mei 06, 2009 8:22

De tender is inderdaad wel een stuk langer, helemaal bij de 12v versie van legomannetje, maar eigenlijk is de originele tender wat te kort als je kijkt waar de 10194 door geinspireerd is.

Afbeelding

Ik hoop dat je jouw exemplaar snel hebt en er ook mee kan experimenteren.

Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Wo Mei 06, 2009 18:23

Rusty schreef:Is er geen bodemplaat met zwarte magneten dan? Ik weet dan er van de korte versie wel eentje met rood/blauw en eentje met zwart is.

Van de oude vaste magneten zijn alleen bodemplaten met een blauwe en rode magneet. Een lange van 22 nops en een korte van 16 nops lang. Verder vaste onderstellen met wielen voor wagons met een rode en blauwe magneet van 12 nops en van 16 nops. Met deze magneten zijn alleen de baterijwagens uit de jaren '80 van in mijn eerdere posting genoemde setnummers met vaste zwarte magneten uitgebracht, dezelfde baterijwagens uit de jaren '70 hadden een blauwe en een rode magneet. Voor de jaren '80 4,5V treinen is dus geen nieuwe baterijwagen ontworpen maar gewoon de oude uit de jaren '70 maar dan met vaste zwarte magneten om die minder te laten opvallen. Wel is er in de jaren '80 ook nog een 16 nops bodemplaat met zwarte wisselmagneten uitgebracht.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3204

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Wo Mei 06, 2009 18:43

Ik vraag me af hoe het gaat met de (9V)motor onder de tender als de trein over een wissel gaat. Ontspoort ie dan niet? Dit had ik namelijk wel met de hobby train waar bij het voorste stuk van de trein 'geduwd' werd door de motor. Met een wat hogere snelheid vooral ontspoorde de trein bij de wissel...
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Mei 06, 2009 18:57

Ik denk dat elke trein met vooraan een paar losse wielen die niet worden aangedreven, dat risico loopt. Zelfs als je de 10194 zo zou motoriseren als volgens Lego moet, blijven de wielen vooraan niet aangedreven, en hangen ze slechts aan een technic pin aan de rest van de loc, dus kunnen alle kanten op. Dus als het met een motor in de tender niet werkt, zou het met de motor in de loc ook problemen kunnen geven. Ik neem aan dat ze wel getest hebben hoe de loc over wissels gaat, en het dus geen probleem zal zijn. Maar misschien kan ik het binnenkort zelf testen, als vrouwlief een paar weekjes op vakantie gaat, en ik dus geen toestemming hoef te vragen om op zolder een grotere baan neer te leggen.

@legomannetje: die 16 nops plaat met zwarte magneten heb ik toevallig. Ging er vanuit dat er ook een lange versie zou zijn, maar dus niet. Dan is de enige andere optie een bodemplaat met losse plates te maken, net als met de standaard tender van de 10194.

Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Wo Mei 06, 2009 22:06

Met de 12V motor met die zwenkwielen kom je met de basis niet korter dan 22 noppen. Uiteraard kun je wel een 12V motor zonder zwenkwielen onder een bodemplaat van 16 noppen plaatsen, of met losse plaatjes gaat werken en de magneten een plaatje hoger plaatst een basis van 12 noppen, maar dan heb je een tender met maar twee assen. Met de 12V motor uit de jaren '80 kun je wel een compactere drie-as tender maken. Mij ging het om de oude 12V motor met zwenkwielen in de tender. (Een constructie die ik mogelijk ook voor een zelfbouwstoomloc ga gebruiken, maar dat hoort in een ander topic thuis).
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Mei 14, 2009 18:16

Ik had gisteren eindelijk de onderdelen binnen om mijn naar 9v omgebouwde tender te maken, en dit is het eindresultaat (helaas geen zonlicht om echt mooie foto's te maken)

Afbeelding

Mocht het niet op de foto te zien zijn, het achterste paar wielen staat net zover uit elkaar als de wielen van de treinmotor, 3 studs, wat naar mijn idee in deze situatie mooier oogt dan de gebruikelijke 2 studs ruimte tussen een paar wielen. En je kan zien dat de tender helemaal niet zo lang lijkt als je hem vergelijkt met de loc zelf.

Ik ben er wel tevreden mee in ieder geval, maar ben benieuwd naar jullie commentaar.

P.S. er zit helaas wel wat kleurverschil tussen de donkergroene bricks in de tender, maar daar kan alleen Lego wat aan doen.

Gebruikers-avatar
User

jovel

1647

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Do Mei 14, 2009 18:34

Ik ben geen treinen kenner maar vindt het er goed uit zien. Ondanks dat de tender wat langer is ziet het totaal plaatje er nog steeds goed uit.

Komt het ook een beetje lekker de bochten door? Zou het niet nog beter gaan als je de elastiekjes van die grote wielen afhaalt?
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
977

Brick-Enschot

door fonz » Do Mei 14, 2009 18:56

@ Rusty.....
Ziet er goed uit!!
Alleen vind ik het altijd jammer,dat de wielen van een 9V motor zo glimmen t.o.z van de rest.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Mei 14, 2009 19:45

jovel schreef:Ik ben geen treinen kenner maar vindt het er goed uit zien. Ondanks dat de tender wat langer is ziet het totaal plaatje er nog steeds goed uit.

Komt het ook een beetje lekker de bochten door? Zou het niet nog beter gaan als je de elastiekjes van die grote wielen afhaalt?

Ik heb de loc al getest door hem te laten duwen door een andere 9v loc, en ik ga ervan uit dat deze combinatie niet anders zal rijden. Maar als ik wil binnenkort wel een testritje maken, en hopelijk ook een paar wissels in de testbaan verwerken.

De elastiekjes kunnen juist beter blijven zitten. De wielen van de loc worden weliswaar niet meer aangedreven, dus lijken ze niet meer nodig, maar de wielen drijven zelf nog wel de drijfstangen aan. Als je de elastiekjes weghaalt, kunnen de wielen slippen en staan de drijfstangen stil. En dan mis je een deel van de charme van deze loc.

Gebruikers-avatar
User

KarlMarX

2683

Do Sep 07, 2006 14:02

Almere

door KarlMarX » Di Jul 07, 2009 18:49

Ik heb de trein nu ook gebouwd.

Ik weet niet helemaal waarom er met het gebruik van een RC motor twee motoren nodig zijn.
Ik heb even de RC goederenlocomotief als tender gebruikt en dat werkt perfect. Alleen vind ik de RC bodemplaat wel te lang voor de tender.
De oplossing van Rusty is erg mooi, alleen heb ik geen 9V, dus dan zou ik die oplossing moeten ombouwen met een RC motor en dan wel de PF IR ontvanger en PF accu in de tender verwerken. Is dat denk je mogelijk Rusty?

Maakt de trein met PF motor echt zo'n raar geluid?

:offtopicsmile: Hebben jullie buiten de vreselijke kleurverschillen in het groen ook last van krom geprinte lijntjes op de ketel en kromme buizen?
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
977

Brick-Enschot

door fonz » Di Jul 07, 2009 21:39

je kunt de rc basis als bodemplaat voor de personenwagon gebruiken, dat komt beter uit,
en het valt ook bijna niet op.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Jul 08, 2009 6:46

Als je de RC bodem wil gebruiken zou ik die inderdaad ook in de passagierswagon inbouwen, zoals Fonz al voorstelde. In de verlengde tender, zoals bij mijn ontwerp, moet denk ik wel die nieuwe accu passen, met een PF ontvanger.

De motor maakt niet zozeer het geluid, maar het zijn volgens mij vooral de technic tandwielen. Ik vind het geluid er niet bij passen, en ik vraag me verder af hoe lang de asgaten en assen het uit gaan houden als je een beetje fanatiek gaat rijden. Een treinmotor is daar toch beter tegen bestand.

Wat betreft de kleurverschillen, ik heb dat ook, vooral bij de donkergroene bricks 1 x 1, 1 x 2 etc. Mijn tender lijkt wel uit groene bakstenen opgebouwd... De biezen waren bij mijn exemplaar best wel netjes geprint. De flextubes zijn met een beetje wrijven redelijk recht te krijgen, maar als je ze echt strak wilt hebben denk ik dat je er niet aan ontkomt om een dun staaldraadje erin te schuiven.

Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
8965

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Wo Jul 08, 2009 12:57

Ik weet niet precies of het hier hoort, maar ik plaats het toch maar. :wink:

In het volgende filmpje heeft iemand de monorail-versie van de 10194 gebouwd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ak_RaWImM5s&feature=player_embedded[/youtube]
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Jul 08, 2009 18:36

leuk die treinen op monorail. Ik kon niet zo goed zien waar bij de emerald night de motor zat (laatste karretje?)
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Highland

door legomannetje » Wo Jul 08, 2009 22:10

MOCkingBird schreef:leuk die treinen op monorail. Ik kon niet zo goed zien waar bij de emerald night de motor zat (laatste karretje?)

Zo te zien zit die in de hele korte tender direct achter de locomotief en voor de rijtuigen. Als je het filmpje op pauze zet als de trein de bocht door komt is het goed te zien.
no avatar
User

ArrestWire

88

Zo Mrt 05, 2006 13:40

door ArrestWire » Vr Aug 28, 2009 18:29

legomannetje schreef:
MOCkingBird schreef:leuk die treinen op monorail. Ik kon niet zo goed zien waar bij de emerald night de motor zat (laatste karretje?)

Zo te zien zit die in de hele korte tender direct achter de locomotief en voor de rijtuigen. Als je het filmpje op pauze zet als de trein de bocht door komt is het goed te zien.

Daar lijkt het inderdaad op.

Grappig, die tekst op dat papiertje op het dak "Reduce you carbon footprint with a good old fashioned 9 volt battery powered monorail.".

Ik wist niet dat de energie in 9V batterijen gratis was (zowel in € als CO2) :wink:
I am not a complete idiot. Some parts are still missing.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6397

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Vr Aug 28, 2009 18:32

Of je één 9v blokbatterij gebruikt of zes 1,5v penlights, lijkt me toch best een verschil...
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
no avatar
User

ArrestWire

88

door ArrestWire » Vr Aug 28, 2009 18:42

workfromtheheart schreef:Of je één 9v blokbatterij gebruikt of zes 1,5v penlights, lijkt me toch best een verschil...

Hmm, moet bekennen dat ik de fabricage buiten de vergelijking had gelaten. Kan me niet voorstellen dat het herladen van 1 9v batterij veel minder energie kost dan 6 1,5v penlights.

1 9v batterij zou sowieso wel handiger zijn dan 6 AA...
no avatar
User

ArrestWire

88

door ArrestWire » Zo Aug 30, 2009 21:20

Hoe wordt de monorail-motor eigenlijk aangestuurd? Is het aanzetten en 'gaan'?
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Aug 31, 2009 9:03

Aanzetten en rijden. Er zijn speciale stukken rails:

Afbeelding

De cirkel is draaibaar. Dit zorgt ervoor dat de 2 balkjes naast de rails opzij bewegen. Staan ze in het midden dan stopt de monorail. Staan ze iets naar links of naar rechts dan gaat de trein rechtdoor of terug. Aan de monorail motor zit een klein schuifje namelijk. Dit zorgt ervoor dat de trein stopt, door gaat of omkeert.
no avatar
User

ArrestWire

88

door ArrestWire » Ma Aug 31, 2009 20:11

Bedankt voor de duidelijk uitleg!
no avatar
User

Okke

283

Do Jul 23, 2009 18:24

door Okke » Zo Sep 06, 2009 11:24

workfromtheheart schreef:Of je één 9v blokbatterij gebruikt of zes 1,5v penlights, lijkt me toch best een verschil...

Een 9v blokbatterij bevat een stuk minder mAh dan 1,5v penlights :) .
Scheelt al gauw een factor 10 bij de oplaadbare NiMh batterijen (200mAh bij blokbatterijen geloof ik, tegen 2700mAh bij de 1,5v penlights.). Kortom, met 6 penlights doe je ongeveer 10 keer langer dan met 1, 9v batterij.

(mAh = http://nl.wikipedia.org/wiki/MAh )
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Zo Sep 06, 2009 11:49

Okke schreef:...200mAh bij blokbatterijen geloof ik, ...

De Lego-accu leverd 1100 mAh.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Zo Sep 06, 2009 12:09

Dat is geen 9v blokje zoals je in winkel kan kopen, maar een speciaal voor Lego gemaakte Li-ion accu, die trouwens geen 9v spanning heeft, maar iets van 7,4 of 7,2 v.

no avatar
User

Okke

283

Do Jul 23, 2009 18:24

door Okke » Zo Sep 06, 2009 15:35

Inderdaad :) .
Dit is de blokbatterij die je in een monorail stopt (en een aantal andere oudere batterij systemen van lego).
Afbeelding
no avatar
User

Helmantel

109

Za Feb 23, 2008 8:12

door Helmantel » Wo Okt 14, 2009 12:08

Rusty schreef:Ik heb de loc al getest door hem te laten duwen door een andere 9v loc, en ik ga ervan uit dat deze combinatie niet anders zal rijden. Maar als ik wil binnenkort wel een testritje maken, en hopelijk ook een paar wissels in de testbaan verwerken.

Heb je hem al kunnen testen, Rusty?

Ik ben ook van plan om hem aan te schaffen en te voorzien van een 9V (trein)motor.

Ik kan me voorstellen dat de lok niet al te licht zal rollen, maar een grote stoomlok met werkende drijfstangen is op zich niets nieuws (wel voor Lego, maar ik bedoel dat er al een hoop eigen creaties met een treinmotor in de tender zijn), dus ik neem aan dat het goed gaat.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Wo Okt 14, 2009 13:18

Ik zal binnenkort even een rondje leggen op zolder (als mijn vrouw niet met de was bezig is) en dan met de 9v tender testen. Hooguit dat er een gewichtje in de tender zal moeten voor de grip, al is de verlengde tender ongeveer net zo zwaar als de losse loc die ik bij eerdere duwtesten heb gebruikt. Ik verwacht dus zoals eerder geschreven, dat ik geen problemen zal ondervinden.

no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Wo Okt 14, 2009 14:02

Ik heb net drie Emerald nights besteld. Een mens moet toch wat om aan wagons te komen :)

Ik heb ze bij www.speelgoedwinkel.nl gekocht. Ze zijn daar in de aanbieding voor 79,95. Ik woon in Zweden en als ik ze via Lego koop kosten ze 1200 kronen (116 Euro) en met vergelijkbare verzendkosten.

De extra loks verkoop ik (uiteraard). Met een beetje geluk en de Zweedse prijs voor de complete set in aanmerking genomen zullen de extra wagons uiteindelijk niet al te duur worden.
no avatar
User

Helmantel

109

door Helmantel » Do Okt 22, 2009 9:22

Ik heb de trein met twee wagons inmiddels laten rijden op een rondje spoor (ik heb maar weinig 9V spoor) met een motortje onder de voorste waggon. Dat werkt niet geweldig, want het motortje slipt nogal.

Ik denk dat ik de tender maar ga verlengen en verzwaren (ik heb nog wel een aantal 12V gewichtstenen) en het motortje daar onder plaatsen.
Als alternatief zit ik er aan te denken om een (kapot, motorblokje verwijderd) 9V motortje als stroombron/geleider) te gebruiken voor een PF motor, eventueel met IR ontvangen en afstandbediening. Nadeel is dat die dikke PF motor in de cabine niet erg fraai is. Ook moet er aan het PF/9V kabeltje geknipt worden, want als ik het goed begrepen heb is de 9V aansluiting van zo'n kabeltje is gekoppeld aan de C1/C2 polen van de PF zijde (het kabeltje is bedoeld om oude motortjes te laten draaien, niet om PF te voeden via een oude 9V spanningsbron).
Laatst gewijzigd door Helmantel op Do Okt 22, 2009 10:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Do Okt 22, 2009 9:36

Helmantel schreef:Ook moet er aan het PF/9V kabeltje geknipt worden, want als ik het goed begrepen heb is de 9V aansluiting van zo'n kabeltje is gekoppeld aan de C1/C2 polen van de PF zijde (het kabeltje is bedoeld om oude motortjes te laten draaien, niet om PF te voeden via een oude 9V spanningsbron).

Dat geldt alleen bij het gebruik van een IR-ontvanger en de trein trafo. Als je gebruik maakt van de PF-Batterijbox of PF-Accu, dan werkt alles zonder "knippen" perfect.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Emmeloord

door Rusty » Do Okt 22, 2009 9:50

Ik heb zelf nog niet kunnen testen met mijn aangepaste tender, maar ik vond wel dit filmpje op Youtube, waar de tender zo te zien niet verlengd is. Ik kan niet zien of hij ook verzwaard is, maar in ieder geval rijdt het prima.

Nogmaals, het is wel aan te raden om de tandwielen dan niet in te bouwen, omdat die alleen maar extra weerstand geven als je de loc gaat duwen.

Volgende