9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

Re: "Hoe ver zijn die treinen?"

door Duq » Ma Dec 21, 2015 0:34

Als het ontwerp van Horizon Express is geleend en de wagons hebben dezelfde lengte dan zou het allemaal goed moeten gaan.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Sato

332

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Ma Dec 21, 2015 23:37

De wagons zijn vier studs korter dan die van de Horizon Express, Met veel moeite in LDD uiteindelijk alle draaipunten maximaal gedraaid en die radius was kleiner dan die van het Lego spoor. Dus dat zal wel goed zitten.

Onderdelen zijn inmiddels besteld en betaald, Met verzendkosten erbij iets duurder dan gehoopt. Maar dat heb ik er wel voor over.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Wo Apr 27, 2016 18:32

Weer eens tijd voor een update. Mijn verherbouwde Irish Rail 201 (nu met L-motor) met nieuwe wagons:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Do Jul 14, 2016 17:29

Ik ben aan het prutsen geslagen met het ontwerpen van een Sik. Daar ben ik al bijna een jaar geleden mee begonnen, maar na een tijd in de ijskast te hebben gestaan heb ik het weer opgepakt. Het ontwerp nadert zijn voltooiing. Het enige waar ik nog mee zit is het dak.
Jaren geleden kwam ik op het idee om tiles schuin te plaatsen om een dak te vormen, toen nog voor stoomtreinen. Zo kon je de voor- en achterkant in de kleur van de cabine maken. Het nadeel is dat het dak dan niet meer mooi rond loopt. Ik twijfel of ik dit ook voor de Sik moet doen:
Afbeelding
Dak A of dak B? Wat vinden jullie beter ogen? Merk op dat de curved slopes in beide gevallen in totaal zeven nopjes beslaan, dit boven een cabine van zes breed.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Jul 14, 2016 20:38

B is zeker mooier door de meer vloeiende lijn
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Jul 17, 2016 18:28

Inmiddels het ontwerp voltooid. Ik wou de donkergroene variant bouwen, ook omdat dit beter te combineren valt met de jaren '50 voor een eventuele toekomstige deelname aan de gezamenlijke lay-out. Helaas kan dat nog niet op de manier waarop ik de Sik wil bouwen, door een gebrek aan donkergroene onderdelen.
AfbeeldingAfbeelding

Op http://blokbricks.com/ staat een fraai model van de Sik te koop, zowel een compleet model als de instructies (en een paar geprinte stenen) alleen. Een erg leuk model, maar ik zag nog wel wat ruimte voor verbetering. Een kwestie van smaak misschien, maar ik vind dat het gelukt is.
Ik twijfel nog een beetje over de breedte van het dak. In zeven breed past dat beter bij andere locomotieven in zeven breed, maar het dak is in het echt een stuk breder dan de cabine.

In totaal heeft het model mét zwaailamp (vooralsnog de enige bouwbare) 267 onderdelen, waaronder een 9V treinmotor.
Ik weet nog niet of ik de gele versie ga bouwen. Misschien wel leuk om dan ook de 1100 te voltooien. Een andere optie is het terrein van de VSM, want ook zij hebben een paar Sikken. Een goeie mogelijkheid om het toch met stoomlocs te kunnen combineren. De tijd zal het leren, eerst maar eens verder klussen aan mijn huis.

Flickr
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Ma Jul 18, 2016 12:28

Ik begrijp je keuze voor de donkergroene varriant, ik vind die ook echt heel mooi geworden :P

Soms wel eens jammer dat ondanks de hoeveelheid kleuren en onderdelen, je nog niet kan bouwen wat je voor ogen had.
Over een tijdje nog maar een keer kijken, sommige kleuren komen er best snel bij.
Of je ontwerp dermate aanpassen dat het wel gebouwd kan worden, maar het blijft een compromie
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Za Jul 23, 2016 18:23

Ik vind hem ook erg mooi en herkenbaar geworden. Je zou eventueel kunnen overwegen (of is dat heiligschennis?) om de voor- en achterzijde te voorzien van een gele cq donkergroene sticker. Lego doet dat zelf ook, zie mini en kever.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Jul 24, 2016 11:47

Dank jullie wel! :)
Heiligschennis wil ik het niet noemen, maar zelf ben ik niet zo'n fan van stickers. Hier en daar een logo, opschrift of delen van een bies, daar zal ik nog geen problemen mee hebben. Maar het bestickeren om een andere kleur te bereiken vind ik zelf wat ver gaan. Ik denk trouwens dat hij wél bouwbaar is als je de neus van de Sik van Blokbricks gebruikt.
En ik heb voorlopig nog wel wat ideeën in verschillende stadia die nog moeten worden voltooid. :lol:
En het dak? Zo laten (beter passend bij 7-wide locomotieven) of verbreden (betere proporties)?

Flickr
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Zo Jul 24, 2016 12:56

Ik vind de neus voor de gele versie heel mooi opgelost op deze manier :duim:
Is het een idee om het dak 8 breed te maken, als je kijkt naar foto's is het wel iets wat direct opvalt dat ie zo uitsteekt.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Jul 24, 2016 13:24

Dank je!
Doordat ik deze het meest op het echte voorbeeld vond lijken, ben ik afgestapt van het idee die Wedge Plates te gebruiken, anders werd de voorkant te breed.

Met 8-wide dak:
Afbeelding

Negen onderdelen minder, 256 in plaats van 265 (in de vorige post had ik de rails meegerekend).
Mooier vind ik het wel ja, maar hij is nu breder dan m'n 7-wide ontwerpen (al is hij bij de treeplanken ook 8-wide).
Ach, voorlopig komt het er toch niet van deze in echte ABS te bouwen. Dat brengt me bij een nadeel: ik weet niet hoe stevig de zijkanten van het onderstel zijn, doordat ik die ook heb aangepast ten opzichte van de Railbricks-Sik. Dit om een zo smal mogelijke loc te krijgen.
Als het zover komt, misschien dat ik dan ook oud- en nieuwgrijs door elkaar ga gebruiken om hem als het ware te weatheren.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Aug 07, 2016 23:07

Ik heb weer een vraag:

Ik ben nog steeds af en toe aan het ontwerpen aan mijn Blokkendoos. Nu gaat het in de motorpostversie niet lukken om op een mooie manier standaard treinmotoren te gebruiken, en dus wou ik een M-motor gebruiken.
Afbeelding
Dit is de aandrijving die ik voor ogen heb. Als ik de M-motor met bijna alle noppen vastzet, en het draaistel stevig genoeg bouw, zou dit dan kunnen werken? En zou een M-motor sterk genoeg zijn om een Motorpost én een postrijtuig, beide 7x46 noppen, te kunnen slepen? Ik begreep namelijk dat veel mensen overstappen op L-motoren vanwege de bevestiging. Maar daar kan ik de ruimte niet voor vinden en nu maak ik me een beetje zorgen of de aandrijving wel gaat werken.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Ma Aug 08, 2016 7:29

Dat is een interessante bevestiging. Die moet ik onthouden.
Antwoord op je vraag is wmb ja. Een m motor kan dit, mits er genoeg gewicht op de wielen ligt prima trekken. Enige twijfel die ik heb is of je met deze tandwiel verhouding een lekkere snelheid gaat krijgen.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Di Aug 09, 2016 8:11

Die bevestiging heb ik ook gebruikt; compact en sterk. De M-motor is niet geweldig. Ik heb een paar maanden geleden een loc herbouwd om de M-motor met door een L te vervangen en hij rijdt nu veel beter.
Ik heb de L-motor op deze manier ingebouwd, en daarmee werd de aandrijving maar 1 stud langer:
Afbeelding
PF L-motor mount by Duq, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Di Aug 09, 2016 16:30

Dank jullie voor de reacties.
@Duq: ik heb ook naar jouw oplossingen gekeken, maar juist die ene stud verschil in lengte levert problemen op. Direct achter de motor zit de IR-ontvanger, en door de SNOT-technieken bij de deuren (waar de postuitvoering er veel van heeft) blijft er weinig plaats over om die ontvanger ergens anders te plaatsen.
De enige mogelijkheid die ik zie om tóch een L-motor te kunnen gebruiken, is met de S-brick (kleinere ontvanger, die kan misschien boven de motor worden geplaatst) of de Buwizz (ontvanger geïntegreerd in accu).

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Aug 14, 2016 17:16

Een tussendoortje:

Afbeelding

Vanaf 1946 werd, ter vervanging van de armseinen, het Lichtseinstelsel '46 ingevoerd. Hier is daar meer informatie over te vinden.

Het leek me leuk deze seinen langs de baan te plaatsen op mijn toekomstige lay-out. Misschien wordt hij nog aangepast. Zo vind ik de mast er wat rommelig uit zien, wat misschien met deze onderdelen deels te verhelpen is, maar die (nog) niet in het zwart of wit leverbaar zijn. Ook zitten er een paar van deze die vooral in het zwart erg zeldzaam zijn.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Zo Aug 14, 2016 23:59

Da's een mooie seinpaal. Wat vind je rommelig? En hoe wil je dat met die pin joiner 1L gaan verbeteren? Volgens mij bestaan die vooralsnog alleen in donkergrijs.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Ma Aug 15, 2016 16:23

Dank je!
Michael Gale heeft op Flickr mooie lichtposten staan. Maar met een enkele as kan ik niet het kenmerkende zwart-witte kleurpatroon van de Nederlandse seinpalen nabootsen en de dubbele Technic pin joiners werken niet door de Technic Cross blocks waarmee de lampen en de ladder zijn bevestigd.
Om toch dat zwart-witte na te bootsen heb ik het met bushes en een paar axle connectors geprobeerd, maar dat ziet er niet zo strak uit als met pin joiners. En inderdaad is de enkele pin joiner voorlopig (helaas) alleen in donkergrijs verkrijgbaar, anders zou ik die in plaats van de bushes plaatsen.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Wo Okt 12, 2016 18:04

Na maanden van inactiviteit had ik de afgelopen dagen eindelijk weer eens wat inspiratie, en ben ik begonnen aan een 1:45 versie van de NS / DB Cargo 6400-6500 serie goederen diesel locomotieven. De insteek was om juist niet het lego 'treinraam' te gebruiken, ook omdat dat maar 2 ipv 3 vensters heeft, maar om zelf wat in elkaar te construeren. Ik ben tot nu toe niet geheel ontevreden over het resultaat. Alleen het dak zit 1 plate te hoog, maar dat heb ik ondertussen al weten aan te passen. Alles zit aan elkaar met 'rod and clip' constructies maar tot nu toe zit het redelijk stevig in elkaar. Het grijs moet uiteraard nog transparant worden. De spijlen zijn gemaakt van vlaggen, die zijn namelijk precies een halve plate.

AfbeeldingCab for DB Cargo 6400 by raised, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Do Okt 13, 2016 3:52

Voor wie benieuwd was hoe het er uit ziet van binnen:

AfbeeldingPart of the internals by raised, on Flickr

Het dak is nu 1 plaat lager, waardoor het nu wel past qua schaal. Daarnaast is er nu geen overhang meer boven het raam, iets wat in het echt ook zo is.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Okt 13, 2016 6:37

Eea sluit mooi aan zo, al ben ik wel benieuwd hoe je dat met een trans raam wil oplossen ;)
FaceBook
Instagram
no avatar
User

mezzin

51

Wo Okt 19, 2016 16:16

door mezzin » Do Dec 01, 2016 10:57

Net wat onderdelen binnen gekomen. Omdat ik wat laat weer terug ben in de hobby had ik graag de hogwarts express willen hebben. Maar nu ik de prijzen zie :( En daarna eens goed gekeken hoe de trein er uitzag :notimpressed: Geen mooie trein helaas :(

Dus aan de slag met mijn geen kennis van SNOT en nieuwe bouwtechnieken en vooral weinig kennis van alle nieuwe elementen.
Wat besteld bij lego niet genoeg maar wel om op te starten Heb nog een paar anderen speciale onderdelen onderweg van de brick and pieces bestelling misschien wordt het ontwerp nog anders maar dit is mijn eerste versie:

Afbeelding

Had nu alleen een rode bestelling gedaan dus alles is rood maar het dak wordt nog zwart en de plates aan de onderkant worden ook zwart. Moet alleen nog een plek vinden voor de IR module denk dat die in het dak komt en niet in de rookkast omdat rood niet echt goed matched. Misschien ga ik nog wel een sbrick halen zodat ik geen problemen heb er mee. De aandrijving gaat waarschijnlijk in de tender samen met de batterij.

Maar wel leuk om met de nieuwe elementen te spelen zo. Alleen als ik die trein wil maken gaan er wel enorm veel onderdelen in zitten :lol: . En wat zijn die trein wielen lastig te krijgen.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Wo Jan 04, 2017 14:17

Na jaren van plannen en twee weken van experimenteren met mijn lugbulk om daken vorm te geven (zie het waar zijn we mee bezig 2016-topic) ben ik begonnen aan een proof of concept voor een ICRm rijtuig. De ramen en de blauwe band zitten nog niet helemaal op de juiste plek, maar in eerste instantie ging het mij dan ook om ervoor te zorgen dat de hoeken kloppen. ICRm (en koploper) materieel is namelijk niet helemaal recht, maar is gebouwd in een dubbele knik.

Afbeelding
After the roof comes the body by raised, on Flickr

Afbeelding
ICRm internals by raised, on Flickr

Nu is het tijd voor de volgende stap, die me bij de cabine van mijn 6400 ook zoveel hoofdbrekens heeft opgeleverd: het opvullen van de voor- en achterkanten!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Wo Jan 04, 2017 14:26

Vernuftig zeg :duim:
Daar zitten mooie technieken in zo die zeker herbruikbaar zijn.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Dublin

door Duq » Wo Jan 04, 2017 17:05

Wow! Die knik is best subtiel, knap om dat er toch in te krijgen.
Ik zit zelf op een soortgelijk punt; ik heb een treinstel grotendeels af, maar ben er nog niet uit hoe ik de voorruit ga doen...
Gebruikers-avatar
User

Sonny

1105

Zo Sep 26, 2004 13:58

Maasbree

door Sonny » Wo Jan 04, 2017 23:38

Ziet er strak uit. De voorkant wordt nog een heel gepuzzel 8-) Hoe heb je die dubbelen cheese slopes vast gezet? Met 'gereedschap'?
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2887

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Do Jan 05, 2017 1:33

Ik neem aan met clipjes.
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
676

Mestreech

door raised » Vr Jan 06, 2017 14:27

thomassio schreef:Ik neem aan met clipjes.

Correct, met Bar 1L with clip
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Zo Feb 19, 2017 21:34

Inmiddels heb ik onderdelen besteld voor de Sik. Maar terwijl ik daarop wachtte ergerde ik me aan de verhoudingen, vergeleken met de breedte is hij te kort en te hoog. Terug naar de tekentafel dan maar, al wordt het misschien lastig om de verhoudingen aan te passen, ook door de SNOT-technieken én door het feit dat ik er een 9V treinmotor in wil hebben.

De NS 2200 had ik een tijd geleden al min of meer opgegeven. Bij een PF aandrijving werd het een geklungel om alle componenten weg te werken, en bij 9V was ik van de standaard motorzijkanten afhankelijk. Daardoor moesten de motoren verder naar binnen, en de daardoor nog langere koppeling aan de kant van de cabine werkte niet goed in bochten, dacht ik. Maar inmiddels een testje uitgevoerd, en het resultaat was goed genoeg om er weer mee verder te gaan. :)

Flickr
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Do Jun 29, 2017 11:57

Dit is mijn variant van het (kraan) sikje, ik heb wat blueprints gebruikt om de verhoudingen te regelen en in plaats van een 9v (heb ik niet) of PF trein motor die een te korte wielbasis geeft heb ik een M Motor tussen de assen gelegd.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5515

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Jun 29, 2017 18:03

Dat ziet er heel mooi gedetailleerd uit. Leuke wagon ook.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Do Jun 29, 2017 22:55

Cool, ik ben wel benieuwd hoe je aandrijving eruit ziet en waar je de batterijbox hebt verstopt.
En de top question, hoe rijdt ie?
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

martijnvdlinden

Rang

premium

premium
51

Zo Mei 14, 2017 9:54

Vleuten (utrecht)

door martijnvdlinden » Vr Jun 30, 2017 9:49

aawsum schreef:Cool, ik ben wel benieuwd hoe je aandrijving eruit ziet en waar je de batterijbox hebt verstopt.
En de top question, hoe rijdt ie?

De batterij staat in dat bruine krat op de wagon :-)
Momenteel rijdt hij ruk, maar dat komt omdat ik nog ff vislood moet halen voor in de neus. :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Za Jul 01, 2017 17:40

Volgens mij zag ik die al op Flickr voorbijkomen. Erg fraai Martijn! En nog een kraan ook! :duim:

Na maanden bijna niets met mijn Sik te hebben gedaan probeer ik nu om hem wat te verlengen voor betere verhoudingen. Ik blijf wel bij een 9V-motor, maar ik hoop de zijkanten aan te kunnen passen zodat ik de illusie van een langere wielbasis weet te creëren. Ook de motorkap wordt één nop langer. Ik zat nog wat te twijfelen hoe ik dan fraai de roostertjes kon plaatsen (bijna dezelfde constructie, en die grille bricks zijn er niet in plate vorm (ideaal was het denk ik één brick en een plate, oftewel vier plates per rooster)) maar nu ik kijk naar die van jou valt dat nog wel mee denk ik (mijn huif wordt een halve plate korter dan die van jou zoals ik hem nu in gedachte heb).

Ook tijden niets mee gedaan, maar ook nog niet eerder gepost, was een probeersel voor een neus. Een echte SNOTneus, maar mijn vraag naar jullie toe is of het ergens op lijkt?
Afbeelding

Flickr
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Arnhem

door alois » Zo Jul 02, 2017 20:54

Een blauwe engel! Hij mag nog wat eiïger.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
660

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Ma Jul 03, 2017 8:55

De Sik ziet er heel goed uit!

De Blauwe Engel ziet er ook strak uit, wordt die 6 of 7 breed? :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3989

Groene hart

door aawsum » Ma Jul 03, 2017 9:12

Op basis van de bovenzijde 6 breed lijkt me
FaceBook
Instagram
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Ede

door Rijkjavik » Ma Jul 03, 2017 16:39

Dank jullie! Hij wordt inderdaad 6-breed. Mijn voornemen is om het ontwerp in ieder geval te voltooien, al weet ik nog niet of ik hem in het echt ga bouwen. Lego staat momenteel bij mij op een laag pitje, en ik kan maar moeilijk bij één project blijven.

Hij mag nog wat eiïger

Wat bedoel je hier precies mee? Als je hem wat te hoekig vindt, daar ben ik het mee eens. Al was dit al een heel gepuzzel om alles redelijk op elkaar aan te laten sluiten, met ook plaats voor scharnierplates voor de ramen, dus ik weet niet in hoeverre ik dat kan verbeteren.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Arnhem

door alois » Di Jul 04, 2017 18:33

Rijkjavik schreef:Dank jullie! Hij wordt inderdaad 6-breed. Mijn voornemen is om het ontwerp in ieder geval te voltooien, al weet ik nog niet of ik hem in het echt ga bouwen. Lego staat momenteel bij mij op een laag pitje, en ik kan maar moeilijk bij één project blijven.

Hij mag nog wat eiïger

Wat bedoel je hier precies mee? Als je hem wat te hoekig vindt, daar ben ik het mee eens. Al was dit al een heel gepuzzel om alles redelijk op elkaar aan te laten sluiten, met ook plaats voor scharnierplates voor de ramen, dus ik weet niet in hoeverre ik dat kan verbeteren.

Inderdaad de hoekigheid. Ik weet er ook geen oplossing voor, heb het wel geprobeerd op 8 breed met een mat'34 diesel.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1197

Arnhem

door alois » Ma Okt 02, 2017 10:18